Pagina 1 van 3

Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: wo jan 01, 2014 17:44
door sprints
Afgelopen jaar eind Mei, ben ik begonnen aan mijn 16V project. Al in 2009 had ik besloten dit te gaan doen maar ik wilde een ander project eerst afmaken. Helaas is dit project is nog steeds niet af maar ik wilde dit 16V project niet langer uitstellen. Wat mij ook lang tegengehouden heeft is de remmen, het typische van een Sud is de remmen aan de bak. Deze zijn naar huidige maatstaven maar zo,zo voor een 1.5 met carburateurs en duidelijk onvoldoende voor een 16V. Een aantal momenten afgelopen jaar heeft mij doen veranderen van mening zoals een druppel olie op een remschijf van de Sprint dat "spannende" momenten gaf.

De motor die ik al in 2009 in delen van een forumlid heb overgenomen zit inmiddels al weer bijna in elkaar. Dit ging niet zonder slag of stoot maar goed met wat "help from the friends", tijd en investering is het bijna gedaan.

Voor dit project heb ik ook een andere Sprint erbij gekocht. Enerzijds omdat ik een Sprint die vanaf nieuw in Nederland heeft gereden leuker vind en ten tweede omdat ik de carrosserie onderhuids verregaand wil aanpassen zodat ze steviger wordt, daarvoor is de andere Sprint te goed. Ik heb gekozen voor een exemplaar uit 1979 dat al lange tijd uit elkaar ligt, en eigenlijk toch al niet meer als haalbaar wordt gezien voor de reguliere enthousiasteling. Op 4 december hadden jullie dit op de snelweg kunnen spotten tussen Emmeloord en Zoetermeer, er zaten geen ramen meer in en het regende dus een dekzeil was nodig.
Afbeelding

Ondertussen begonnen met nagaan welke onderdelen ik wel en niet heb. Ook heb ik al weer wat onderdelen gekocht die ontbraken of voor de ombouw. Het blijkt dat de Sprint in het verleden al twee keer opgeknapt is en de laatste keer erg ruw. In eerste instantie nog overwogen alleen de nog noodzakelijke dingen voor een APK aan de carrosserie te doen, zoals de LA kokerbalk en het RV binnenscherm maar daar vanaf gezien nadat ik ook nog gaten naast de kachel ontdekte. Het eerder gedane lapwerk moet eigenlijk ook allemaal overnieuw het geeft geen stevigheid waar delen verbonden zijn. Ze gaat nu dus eerst helemaal kaal

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: wo jan 01, 2014 19:04
door Kroezen75
Succes met het project.
Ga ik zeker volgen.
Spreekt mij bijzonder aan omdat ik zelf ook een Sud sprint uit '78 heb waar ook een 16 klepper in komt.

Rik

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: wo jan 01, 2014 19:26
door sprint88
Hey is dat de sprint die op mp stond en op z'n zijkant lag?
In ieder geval leuk dat er weer een bijkomt op de weg.
succes met het project.

grt rogeralfa :driving:

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: wo jan 01, 2014 21:32
door stof
lekker bezig Kees! Snel een bakkie doen? Ben wel benieuwd naar dit project... en wou je nou nog komen verhuisdoos-snuffelen bij mij?

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: do jan 02, 2014 08:47
door alfaqv75
mooi project, ben ook benieuwd naar het 16V blok.... foto :lol: :lol:

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: do jan 02, 2014 10:02
door thor101
lekker projectje om zeker te volgen

ben al voor 90% klaar met mijn 16v voor in mijn sprint maar die gaat ff de kast in omdat ik de 1.9 er voor in de plaats zet

ik volg dit graag omdat ook ik de 16v niet zonder slag of stoot inelkaar hebkunnen zetten
moet alleen de benzinepomp (elektrische) nog op de kop tikken (idee welke het moet zijn) of weet imand de specs van een 33 zo op te noemen

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: do jan 02, 2014 15:12
door thomfr
Elektrische benzinepompen worden meestal in motorinhoud (bijvoorbeeld tot 2literbij straatgebruik en tot 1600cc bij racegebruik) aangegeven. De drukregelaar zit bij een Alfa met carburateur(s) ingebouwd in het benzinefilter (dat potje met glazen of metalen bolletje eronder). Als je die gebruikt is de druk goed. Zelf goede ervaring met Hardy en Mitsuba pompen en mindere met Facet. Het Moet wel een pomp voor carburateurmotoren zijn.
Thom

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: do jan 02, 2014 15:15
door alfarijderwierden
Thor op www.biesheuvel.nl zijn elektrische benzinepompen verkijgbaar speciaal voor carburateurs, de hoeveelheid benzinedruk voor een 1.9 blok met carbs
heb ik geen benul van, dit is ook de eerste die ik zie maar de benzinedrukregelaars zijn hier ook wel te vinden
maak er wat moois van, maar daar ben ik niet bang voor :thumbs: :thumbs:
Natuurlijk volg ik de vorderingen van deze 16v project met zwetende handen, en als het in 1 keer goed gaat
dan is dat mooi meegenomen bij mij lukt dat verdorie nooit in 1 keer ](*,) maar dan blijft het wel spannend
succes groet lauris

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: vr jan 03, 2014 14:32
door sprints
Kleine up-date

Speciaal voor Ger, een foto van de motor zoals ze er nu bijstaat. alles is uit elkaar geweest, honen, nieuwe zuigerveren, alle lagers vervangen, alle keeringen en pakkingen, twee geleiders etc. De leidingen moeten er nog op, de riemen gespannen en alles nagetrokken worden dan kunnen de afdekkappen erop,. Zit allleen nog te dubben over de krukaspoelie of de rubberrand nog wel breed genoeg is om de delen op elkaar te houden als alles bloedje heet wordt.


Afbeelding

Foto van de Sprint zoals die lange tijd gestaan heeft. Alle waar naar zijn geld moet je maar denken. Is de Sprint bekent bij iemand van het Forum? Gezien de weinige persoonlijke zaken die vond zal de Sprint in de buurt van Tilburg rondgereden hebben, heeft volgens zeggen ook een tijdje in Kampen uitgehangen. Laatste APK liep af in 1996.
Gister de kachel eruit gehaald, lang bezig geweest met de vier M6 boutjes. In de accessoiresbak lag een laag dempingsmat, dit bleek echter dakbedekking te zijn. De hechting was niet goed dus er zit nu een behoorlijk gat onder, onder de accu was al eens gerepareerd. Meer laswerk dus..

Afbeelding

Kees

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: vr jan 03, 2014 15:04
door alfaqv75
netjes Kees!! ziet er top uit!
(het mooiste blok wat ik ken, zo mooi dat je hem zo in de juiskamer kan neerzetten :roll: :wink: )

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: ma jan 13, 2014 23:25
door sprints
De Sprint is nu al behoorlijk kaal, afgelopen zondag was het mooi weer om de motor te laten zakken. Vroeger liet ik de motor zakken op een krik maar na wat spannende momenten gebruik ik tegenwoordig een geleende motortakel. De motortakel is ook heel handig om de carrosserie omhoog te takelen als het blok eronder vandaag moet. Met de takel kom ik veilig en snel hoog genoeg.
Remklauwen voor zaten muurvast en de schijjven hadden ingevreten plekken waar de remblokken al die tijd gezeten hadden, gelijk op het oud ijzer dus.

Afbeelding

De accesoiresbak is nu ook nagenoeg leeg en de roestschade is aanzienlijk. De bovenzijde is in het midden geheel weg en aan de zijkanten al eens gerepareerd. Je kon in het midden van bovenaf zo de versnelllingsbak zien zitten. De afscheiding tussen motorruimte en interieur scheidt (waarop/waarin je kijkt) is dubbel uitgevoerd. De ruimte is grotendeels gevuld met schuim, dit lijkt echter van de zijkanten te zijn ingespoten en in het midden is de ruimte leeg, daar heeft het roestduiveltje het hardst toegeslagen. Nu zie ik ook van de zijde van het interieur een doorroesting en dit zal vermoedelijk aan de motorruimte zijde ook wel zo zijn.

Afbeelding

Op dit moment is het plan eerst de voorste binnenschermen aan te pakken. Maar eerst de binnenschermen ontdoen van alle lagen bitumen en de steenslagcoating.

Wordt vervolgd
K!

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: di jan 14, 2014 19:23
door alfarijderwierden
Maak je niet druk om dit kleine beetje roest het is wel even balen of nie?
ik vindt het sowieso een raar idee dat de afwatering slangetjes gewoon bij de accubak terecht komen.
Dat ze toen niet hadden gedacht van: laten we kleine gaten maken voor deze slangen om het water gewoon naar
beneden af te voeren door de plaat heen,maar goed ik heb die gaten erin gemaakt en er blijft
nu geen water meer in staan,succes keep up te good work :biggrin: en blijven lachen dat is het aller beste
groet lauris

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: wo jan 15, 2014 09:59
door thomfr
Ik heb sinds een tijdje zo een oscillerende zaag (die dingen waar ze ook een gipsverband mee verwijderen) maar waar je ook mee kunt zagen, schuren en SCHRAPEN). Tot voor kort erg duur van Fein of iets minder duur van Bosch te koop, maar nu is blijkbaar het patent afgelopen en worden ze er betaalbaar.
Als je daar een niet te brede schraper opzet kun je bitume etc. Zo eraf " steken".

Thom

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: wo jan 15, 2014 22:59
door 33carbs
Nog even over de krukaspoelie. Die gaat klappen

RE: Alfasud Sprint 16v project

Geplaatst: do jan 16, 2014 17:19
door alfarijderwierden
Krukaspoelie klappen? is dit in verband met het gebruikte matriaal of heb je hier
een andere theorie over? laat het maar weten ik ben benieuwd
(mooi blokje is het in ieder geval wel) :lol: groet lauris