Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfasud Sprint 16v project

vr jul 11, 2014 23:40

Wow, wat een werk! :shock: Respect voor je doorzettingsvermogen en manier van aanpak; klasse! :thumbs:

Leuk stuk ook in het KB. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

zo jul 13, 2014 22:20

Afgelopen weekend weer wat geklopt en gelast. Buitenste/voorste schutbord is gerepareerd.

Afbeelding

Ik dacht eerst dat het stuk met de horizontale indrukking problemen zou geven maar het gootje voor de tellerkabel bleek het lastigst.

Daarna even passen met de tellerkabel en stuurhuis, en je ziet niets meer van al dat werk...

Afbeelding

Het volgende is de binnenste of achterste schutbord dichtmaken, wat ik mij afvraag is wat met de holle ruimte te doen, opnieuw volschuimen met PUR schuim of behndleen en leeg laten?

K!

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint 16v project

zo jul 20, 2014 13:49

Ik zou hem niet met pur volspuiten. Pur trekt nl water aan en dan kan het opnieuw gaan roesten.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint 16v project

zo jul 20, 2014 13:57

Ik zou hem niet met pur volspuiten. Pur trekt nl water aan en dan kan het opnieuw gaan roesten.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

di aug 26, 2014 08:45

Door vakantie en andere zaken niet veel gedaan aan de Sprint. Met de warmte van de afgelopen zomer in een overall met handschoenen aan in/onder een auto lassen is geen pretje en als het dan hobby is..

Ondertussen wel de schutbord / tunnelbak reparatie afgerond. Deze zijde heb ik geproplast samen met een aantal kettinglasjes op kritieke plekken. De bovenzijde komt met de reparatie van de vloer van de accesoiresbak als de versterkingen eruit kunnen. De versterkingbalk tussen de draagarmbevestigingen is nu ook weer verwijjderd en het bleek nog keurig op maat te staan.Je hebt van die momenten dat je denkt, ze hebben ook gereden met de schutborden en tunnelbak doorgeroest en zelf heb ik behoorlijk wat warmte ingebracht, "het zal toch nog wel goed zijn".

Afbeelding

Ondertussen begonnen met de volgende grote klus, de reparatie van de linker balk waar de deurscharnieren inzitten. Deze was bij de eerste restauratie al behoorlijk beetgenomen en had vreemde vormen aangenomen, daarna had de roest weer vrij spel gekregen omdat de aansluiing van de reparatie niet dicht was.
Dus begonnen met de oude reparaties en roestige rommel maar eens weg te halen. Wat eerder ook wel vreemd was dat het spatbord uitstak tov de deur, waarschijnlijk door al dat bakwerk.

Afbeelding Afbeelding

En dit blijft er dan over! Omdat de dikke verstevigingsbalk ook doorgerot is bij het bovenste deurscharnier moest de deur er ook uit. Voor het vervangen van de balk voel ik niet veel voor hoewel het qua tijd wel eens sneller kon zijn. Is er dan niets meer goed aan deze carrosserie? Krijg wel het gevoel of er geen einde aan komt!
Wat hier wel mooi te zien is waar je dus goed een diagonale versteviging kan plaatsen.

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Alfasud Sprint 16v project

vr aug 29, 2014 21:27

mooi dat er weer een sprint wordt gered!! veel succes met het bestrijden van de roest monster
gaat helemaal goed komen. :thumbs:
Boxergroet lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

Re: Alfasud Sprint 16v project

wo okt 15, 2014 23:03

Nu dacht ik te beginnen met rechts omdat die kant het slechtst was. Nu ik links begonnen ben valt dit behoorlijk tegen. De buitenplaat van de scharnierbalk was uitgestukt dus weggehaald. Dan komt ineens de gedachte "er zit toch nog wel staal in de overgangs naar de dakstijl? ". Als je met rechts vergelijkt zie dat de plaat doorloopt tot in de dakstijl. Dus een hoek uit de parafan en buitenste dakstijl gehaald om te kijken. De eerste 10 cm van de dakstijl bleek dus ook aangetast. Ook het bovenste deel van het binnenscherm dat helemaal doorloopt tot in het schutbord bleek al eens gerepareerd, daarvoor wat extra weggehaald van de verstevigingsbalk zodat ik ook daar enigzins bijkon. Ondertussen zit dit wel weer in elkaar en ben ik bezig de buitenplaat te herstellen. De voorzijde zit er nu weer in maar de zijkant hoop ik komend weekend af te maken.
Ik heb eindelijk weer schoon metaal om verder mee te gaan.
Wat nu wel duidelijk wordt is dat om de balk naar de veerpoothouder te laten dragen de aansluiting lager moet zitten dan ik rechts gemaakt heb. Je komt dan net in de ruimte waar de plaat met de schroefdraad zit voor de scharnieren. Als deze zijde klaar is ga ik dit rechts ook aanpassen.

Wordt vervolgd.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint 16v project

za okt 18, 2014 19:58

:shock: holy sh*t... en ik dacht dat die van mij slecht was destijds. Respect!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

Re: Alfasud Sprint 16v project

di feb 10, 2015 22:35

Er is nog steeds voortgang maar het gaat heel traag. Ik had gehoopt rond de jaarwisseling nog wat dagen erin te kunnen steken maar dat is allemaal toch niet doorgegaan. Het blijven losse uurtjes.
Ondertussen is de aanpassing van de binnenschermen voorzijde en herstel van de diverse gaten voor zo'n 75% klaar. Links zat er een behoorlijke reparatie in de binnenscherm ter hoogte van de kokerbalk. De onderzijde was ook al een plaat overgezet maar dat was alweer zo slecht dat je daar niets meer op kon vastzetten. Dat moest er dus ook uit. Ook een groot stuk van de linker voorbodem was erin gebakken en alweer op de randen doorgeroest, dit is er dus ook uitgehaald.
carrosserie nu op zijn kant gezet om er wat makkelijker bij te komen. Nu de ondercoating voor een groot gedeelte weg is zijn er nog veel meer gaten tevoorschijn gekomen. De bodem wordt ondertussen al wat schoner.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

Re: Alfasud Sprint 16v project

zo mar 29, 2015 22:11

In vorig bericht had ik de LV zijde van de binnenkoker al een nieuwe onderzijde ingezet. De rest van de onderzijde van de binnenkoker bleek ook erg veel gaten te hebben vermoedelijk door vuilophoping tussen de kokerbalk en de leidingen die hier onderdoor liepen. Aan de achterzijde van de linker kokerbalk was de kriksteun gedeeltelijk in de carroserie verdwenen, daar was dus weinig staal meer te verwachten. Om daar bij te komen de achteras weggehaald. De carrosserie is nu zo goed als kaal, alleen het hemeltje zit er nog in en een voorbalk. De achteras was op meerdere plaatsen doorgeroest en op enkele plaatsen al wat aan gelast. Deze is dus gelijk bij het oud ijzer gegaan, er komt later een achteras van een late model Sprint onder.
Afbeelding Afbeelding

Ook de achterpoot bleek al gelapt en het laswerk was zeer slecht. Hier was echt wel een breekpunt, had bijna de oud ijzerboer gebeld om alles op te halen. er zit echter al zoveel tijd in...
Omdat de hele koker open moet eerst een kruis in de Sprint gelast tegen het doorzakken.
Eigenlijk was de hele achterhoek weg, ook zat er al een kleine reparatie onder de achterbank waar de vloer boven de achterbalk was doorgeroest en opnieuw naast deze reparatie. Ook daar werd het gat groter voordat er schoon materiaal gevonden was.
In ieder geval de binnenkoker aan de linker achterzijde is zo'n beetje klaar, nieuwe kriksteun gemaakten een extra schoor boven de kriksteun. Vooral het reparatiestukje van de wielbak bleek een lastig stukje. Ondertussen begonnen de linker binnenkoker aan de voorzijde vrij te maken voor reparatie. De oude reparatie met veel koper soldeer hangt er nog net bij. Bedoeling is later de hele staande plaat (0.8 mm gemeten) te vervangen door iets van grotere dikte.
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint 16v project

wo apr 01, 2015 20:07

Allemachies Kees... ik had dat ding al lang op laten knijpen en een betere koets gezocht. Als ik het niet al eens eerder geroepen had, Respect! met een Hoofdletter ja!

Als ik die filters en zo binnen heb... tijd voor een bakkie @ jouw place en een inspirational rondje in mijn sprint?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Gerben16V
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 16:04
Locatie: Zoetermeer

Re: Alfasud Sprint 16v project

wo apr 01, 2015 22:48

Dit is serieus werk zeg om de sprint te laten rijden =D> Dat gaat net zo mooi als het blok worden.

Dan schaam ik me voor mijn getreuzel, mijn sprint 16v heeft slechts een nieuwe distributie/waterpomp nodig om weer de weg op te gaan...
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: Alfasud Sprint 16v project

do apr 02, 2015 01:10

Allemachies Kees... ik had dat ding al lang op laten knijpen en een betere koets gezocht. Als ik het niet al eens

Vind dat maar eens in NL, het is een hoop werk maar straks weet je zeker dat deze weer goed is, roesten doen ze allemaal.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint 16v project

do apr 02, 2015 08:58

Dan schaam ik me voor mijn getreuzel, mijn sprint 16v heeft slechts een nieuwe distributie/waterpomp nodig om weer de weg op te gaan...
doen we dat volgende week onder het kletsen door toch "even" :wink:

@Kees, wat een werk en wat een doorzettingsvermogen, keep up the good work :thumbs:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Gerben16V
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 16:04
Locatie: Zoetermeer

Re: Alfasud Sprint 16v project

ma apr 06, 2015 09:52

Dan schaam ik me voor mijn getreuzel, mijn sprint 16v heeft slechts een nieuwe distributie/waterpomp nodig om weer de weg op te gaan...
doen we dat volgende week onder het kletsen door toch "even" :wink:

@Kees, wat een werk en wat een doorzettingsvermogen, keep up the good work :thumbs:
Haha, nou denk dat er eerst iets anders af gemaakt moet worden :wink:
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

Terug naar “Projecten”