Afgelopen jaar eind Mei, ben ik begonnen aan mijn 16V project. Al in 2009 had ik besloten dit te gaan doen maar ik wilde een ander project eerst afmaken. Helaas is dit project is nog steeds niet af maar ik wilde dit 16V project niet langer uitstellen. Wat mij ook lang tegengehouden heeft is de remmen, het typische van een Sud is de remmen aan de bak. Deze zijn naar huidige maatstaven maar zo,zo voor een 1.5 met carburateurs en duidelijk onvoldoende voor een 16V. Een aantal momenten afgelopen jaar heeft mij doen veranderen van mening zoals een druppel olie op een remschijf van de Sprint dat "spannende" momenten gaf.
De motor die ik al in 2009 in delen van een forumlid heb overgenomen zit inmiddels al weer bijna in elkaar. Dit ging niet zonder slag of stoot maar goed met wat "help from the friends", tijd en investering is het bijna gedaan.
Voor dit project heb ik ook een andere Sprint erbij gekocht. Enerzijds omdat ik een Sprint die vanaf nieuw in Nederland heeft gereden leuker vind en ten tweede omdat ik de carrosserie onderhuids verregaand wil aanpassen zodat ze steviger wordt, daarvoor is de andere Sprint te goed. Ik heb gekozen voor een exemplaar uit 1979 dat al lange tijd uit elkaar ligt, en eigenlijk toch al niet meer als haalbaar wordt gezien voor de reguliere enthousiasteling. Op 4 december hadden jullie dit op de snelweg kunnen spotten tussen Emmeloord en Zoetermeer, er zaten geen ramen meer in en het regende dus een dekzeil was nodig.
Ondertussen begonnen met nagaan welke onderdelen ik wel en niet heb. Ook heb ik al weer wat onderdelen gekocht die ontbraken of voor de ombouw. Het blijkt dat de Sprint in het verleden al twee keer opgeknapt is en de laatste keer erg ruw. In eerste instantie nog overwogen alleen de nog noodzakelijke dingen voor een APK aan de carrosserie te doen, zoals de LA kokerbalk en het RV binnenscherm maar daar vanaf gezien nadat ik ook nog gaten naast de kachel ontdekte. Het eerder gedane lapwerk moet eigenlijk ook allemaal overnieuw het geeft geen stevigheid waar delen verbonden zijn. Ze gaat nu dus eerst helemaal kaal