Gebruikersavatar
thor101
Full Member
Full Member
Berichten: 438
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 21:49
Locatie: grootebroek-enkhuizen

RE: Alfasud Sprint 16v project

do jan 16, 2014 22:06

hoop elende maar na roest komt blank staal dus we zullen wachten tot hij met de 16 kleppen weer de weg over zuist

sprint komt mij niet bekend voor kenteken van 1980 of misschien 1979
Afbeeldingscarb 1580
nu 2xsprint QV 84/86-gehad 3x sud -7xsud sprint chroom -12xsud sprint plastic -4x alfa33- 1e serie-1.716v--alfa33 1.7SW 1xguila 72 (DH-30-24)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Alfasud Sprint 16v project

do jan 16, 2014 22:45

Zit allleen nog te dubben over de krukaspoelie of de rubberrand nog wel breed genoeg is om de delen op elkaar te houden
Je hoeft niet te dubben, het antwoord is nee. De buitenring zal er vanaf vliegen en je tandriemen vernielen met de bijbehorende vervolgschade. Dit is mij persoonlijk niet gebeurd maar ik werd er voor gewaarschuwd bij mijn 16v ombouw lang geleden. Ik heb toen een Sud poelie gehacked op een 16V center. Een nettere oplossing is een poelie laten draaien. Een 16v krukas is hetzelfde als die van een 1700 8v en qua opbouw hetzelfde als een willekeurige Sud krukas (hoewel een 16v krukas genitreerd schijnt te zijn) het verschil is dat een 16v bredere tandriemen heeft, met bijbehorende bredere tandwielen waardoor een normale Sud poelie niet past.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Alfasud Sprint 16v project

vr jan 17, 2014 19:55

bedankt voor de uitleg bert, weer wat bij geleerd :thumbs:
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
33carbs
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di apr 12, 2005 22:59
Locatie: Uden

RE: Alfasud Sprint 16v project

za jan 18, 2014 19:26

Juist Bert! Ons snel 16v blok is daardoor op de rollenbank ook kapot gegaan.
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Alfasud Sprint 16v project

za jan 18, 2014 20:15

Als je er gaat laten draaien dan heb ik ook wel interesse in 2 exemplaren, kunnen we wellicht de prijs wat drukken omdat alles maar 1 keer gemeten en berekend hoeft te worden.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

ma jan 20, 2014 23:48

Weer een kleine up-date.
Na mijzelf afgelopen week suf gestoken te hebben aan de bitumen en steenslagcoating, waarmee Suds van de fabriek uit werden volgespoten vanonder, het advies van thomfr maar gevolgd en zo'n multi-tool gekocht, extra afsteekmesje erbij. Dit werkt goed zolang je maar geen laspukkeltje tegenkomt en het mesje scherp blijft. Heb ze al twee keer opnieuw geslepen en het gaf we vaart aan de zaak. Dus nog bedankt voor het advies.

Bijgaande een foto voor en na het afsteken van het rechterbinnenscherm. In eerste instantie zag het er niet zo best uit, al die verse bitumen maar er bleek weinig reparatiewerk onder te zitten, wat goed is. wel kwam nog wel een aardig gat tevoorschijn vanonder die laag.

Afbeelding]Afbeelding

Goed te merken dat jullie niet terugschrikken voor een beetje roest. Hoewel er niet gerekend was met de bodem van de accesoiresbak is het allemaal wel te doen. Het stuurhuis is nu ook gedemonteerd zodat de roest aan het dwarsschot goed zichtbaar en bereikbaar is. Het moet ook wel een beetje een uitdaging blijven!

Besloten het de rechter binnenscherm te beginnen, daar is het meeste gelapt. De linkerzijde moet dan voor de maten dienen. Het begin is er, vanavond het eerste stuk eruit geslepen. het bruine is een plaat die ver de bestaande plaat is gelast. Nu eerst wat verstevigen om maat te houden voordat het echt kaal gemaakt wordt Afbeelding

Wat de krukaspoelie betreft spijtig te lezen dat het bij 33carbs misgegaan is, anderzijds een waardevolle les uit eerste hand. Dus duidelijk wat er gebeuren moet. In eerste instantie was mijn plan een nieuw hart te laten draaien en de Sud poelie hierop aan te laten passen, zoals Bert308 gedaan heeft. Een poelie uit een stuk kan ook. In mijn kennissenkring heb ik geen bankwerker, maar als iemand een weg weet dan ben ik ook in de markt voor een poelie uit één stuk.

K!

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Alfasud Sprint 16v project

di jan 21, 2014 19:04

Ik heb mijn hele GTV6 gedaan met borstelschijven. En dan ook de hele auto qua bitummen dan bedel ik. Koets is gedaan door de spuiter.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

zo feb 02, 2014 22:27

Een up-date.
Afgelopen weken eerst wat stevigheid gebracht tegen het doorzakken als ik de langsbalk en binnenscherm zou verwijderen. Ondertussen is al het oude lapwerk in de rechter voorbinnenscherm eruit en ben ik bijna op het kaalste punt. Wel grappig is het oude binnenscherm dat ik uitgeslepen heb, normaal is dit een laag van 1.5 mm dik nu 4 lagen ovr elkaar.
Afbeelding Afbeelding
De roest zat deze kant diep in de veerpootbevestiging zodat ik daar moest beginnen. De verrotte hoek is er inmiddels uit en ik kan beginnen hier een nieuw stuk voor te maken.

Ik heb moeite gehad een leverancier te vinden (dichtbij) voor Zincorplaat maar heb nu een vierkante meter 1.5 mm en nog twee vierkante meter 0.8 mm in bestelling (was op). Nog een foto van de buitenzijde

Afbeelding.

Ik heb maar een uur of 5 uur per week dus het gaat niet snel... K!

Gebruikersavatar
thor101
Full Member
Full Member
Berichten: 438
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 21:49
Locatie: grootebroek-enkhuizen

RE: Alfasud Sprint 16v project

ma feb 03, 2014 19:41

wat een werk moet je deze kant nu helemaal opnieuw maken ik heb die delen nog liggen maar vind ze zo zeldzaam dat ik wel wil kijken of ik ze dubbel heb ik hoor het wel of er interesse is

heb wel 2 neuzen van een sprint dus die is wel te koop
Afbeeldingscarb 1580
nu 2xsprint QV 84/86-gehad 3x sud -7xsud sprint chroom -12xsud sprint plastic -4x alfa33- 1e serie-1.716v--alfa33 1.7SW 1xguila 72 (DH-30-24)

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

zo feb 23, 2014 22:51

Een aantal zeer drukke weken achter de maar dit weekend eindelijk weer wat kunnen doen.

Het "bakje" was toch nog wel een hele klus. In eerste instantie wilde ik dit uit één stuk maken maar omdat het 1.5 mm plaat is ging dit niet, er zaten teveel vormen in. Bijkomend probleem is dat de bovenplaat er goed op moet passen. In een tweede poging uit delen opgebouwd. Het is nog niet helemaal klaar, de bevestigingsrand waarin de veerpoot komt moet nog afgewerkt worden maar dat komt pas als laatste, het is nu wel klaar om de nieuwe langsbalk pas te maken.

Afbeelding

Van karton alvast een malletje om de plaat te knippen en een idee hoe het worden moet. De bovenzijde, waar het spatbord op zit loopt iets rond en daarom maak ik die los. Waar ik schoren bedacht heb is bij het bakje en waar de buis naar de deurstijl moet komen. (Voor de oplettende kijker: deze foto is al gemaakt voordat het bakje af was!)

Afbeelding

Een paar weken terug had ik 2 vierkante meter plaat besteld van 0.8 mm dik. Het is mij toegezegd dat rond deze tijd het binnenkomt, en dat is dan hoog tijd om het binnenscherm op te gaan bouwen.

K!

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

di mei 27, 2014 21:55

De laatste up-date is al weer van een tijdje terug. In de tussentijd is er veel gebeurt maar het werk aan de Sprint heeft hierdoor even stilgelegen. Sinds een paar weken heb ik weer wat uren in het project kunnen stoppen. Zo is het onderste deel van het binnenscherm en de rand van de accessoiresbak met het interieur rechts gerepareerd, de gaten in de binnenschermen naar de motorruimte zijn de overlappende oude reparaties eruit gehaal en opnieuw stuik ingelast en een balkje gemaakt om de opening van de stuurstang te verstevigen aan de voorzijde tegen scheurvorming. Sinds afgelopen zondag zit het onderste deel van de nieuw balk van de bevestiging van de veerpoot naar de deurscharnierbalk er in. Er komt dus weer wat stevigheid.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Ik kan nu dus gaan passen met de veerpoot om het bakje af te maken, te zien waar de steun voor de remslang moet komen en de schoor van de onderzijde deurscharnierbalk naar de veerpootbevestiging. Ook kan ik dan zien of het nieuw balkje in het stuurstanggat niet tegen de band aanloopt.

De volgende grote uitdaging wordt het maken van een nieuw deel voor het binnenscherm tussen de veerpootbevestiging en het schutbord. Dit deel was zodanig vervormd en overlapt dat het oude deel niet meer te gebruiken is. Dit is een complexe vorm en zal dit uit stukken op moeten bouwen, ik hoop dat het een beetje wordt. Anders moet ik toch nog hulp in gaan roepen voor een (gebruikt) vervangingsdeel.
K!

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint 16v project

vr mei 30, 2014 11:09

Ha Kees, lekker bezig! ik zeg koffietijd! Gelijk een rondje in de mijne doen? weet je waar je 't allemaal voor doet ;-)

(en kan je mij misschien op weg helpen met een paar elektraprobleempjes waar ik niet uit kom...)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

vr mei 30, 2014 15:39

Hé koffie, goed plan. Ga vanmiddag toch de bruine Sprint uit de stalling halen kan die van het weekend gelijk weer eens wat bewegen.

Stuur graag nog wel even jouw nieuwe adres per PB en graag tel no voor als er wat tussenkomt. Wanneer kan je de koffie klaar hebben?

Bij mijn meest recente opruimactie kwam ik het plastic zakje met de oliedruk sensor nog tegen die ik voor je klaargelegd had, heb je daar nog steeds interesse in of ben je al voorzien?

Kan ik gelijk eens kijken naar jouw achterremmen, waar de steuntjes voor de remslangen moeten komen en de doorvoer voor de handremkabels kijken.


K!

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

Re: RE: Alfasud Sprint 16v project

za jun 07, 2014 21:47

S
Weer een kleine up-date.
Na mijzelf afgelopen week suf gestoken te hebben aan de bitumen en steenslagcoating, waarmee Suds van de fabriek uit werden volgespoten vanonder, het advies van thomfr maar gevolgd en zo'n multi-tool gekocht, extra afsteekmesje erbij. Dit werkt goed zolang je maar geen laspukkeltje tegenkomt en het mesje scherp blijft. Heb ze al twee keer opnieuw geslepen en het gaf we vaart aan de zaak. Dus nog bedankt voor het advies.

!
Graag gedaan. Kan het feest onder mijn Super (ook al is het al 20 jaar geleden) mit hete lucht fohn en steekmes. Bij mijn Sprint had ik de tip via via gekeregen. Wat een verschil.
Trouwens, ik was deze week bij de Action en zag dat ze daar ook gereedschapsetjes voor de Multitool hebben (past op een hoop merken) voor € 4,95 of zo. Ik heb een setje meegenomen om uit te proberen.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Alfasud Sprint 16v project

vr jul 11, 2014 07:28

Het gaat allemaal erg langzaam, maar wel gestaag verder. Ik had zicht op een nieuw rechter binnenscherm, het geplooide gedeelte dat zo moeilijk te maken is. In afwachting rechts gelaten voor wat het is en links alvast begonnen met het binnenscherm. Ik wist al dat daar wat roesgaten zaten.Bij het afsteken van de ondercoating kwam daar ook nog een oude reparatie tevoorschijn. Dit was een plaat die autogeen over het onderste en bovenste binnenschermste was gezet. De achterkant stond gewoon open zodat het lekker ingewaterd is. Bij weghalen bleek de plaat nog maar en paar tiende mm dik en veel roest erachter.

Afbeelding

Hier zit ook de verbinding met het schutbord. Ook daar waren al wat plaatjes over gezet, bv achter het stuurhuis waar bijna niet bij te komen was, dus de plastic delen van het stuurhuis zijn wat vervormd maar nog wel bruikbaar)
Het was een groot gat wat erachter zat.

Afbeelding Afbeelding

Omdat ik moet wachten op het rechter binnenscherm en het kunnen aanbrengen van de motorkap vergrendeling steun om uit te kunnen lijnen kan ik het links nog niet helemaal weghalen, daarom alleen het onderste deel van het binnenscherm aangepakt.Nieuw plaatje gemaakt en de beide schutborden (=dubbelwandig) gerepareerd.

Afbeelding Afbeelding

Kan hier links nu niet verder dus begonnen aan het schutbord ter plaatse van de tunnelbak. Je keek langs de kachel zo in het interieur en op de verscnellingsbak. Eerst de onderzijde en aansuiting van het schutbord naar de tunnelbak gerepareerd. dit is een lastig stukje. Eerst geprobeert een rand te zetten en in de vorm te buigen , echter de tunnelbak loopt naar achtere taps toe zodat dat niet werkte. Nu en uitslag gemaakt en een plaatje van 1.5 mm en erin gezet. Van dit weekend proberen de voorzijde van het schutbord te maken inculsief het gootje voor de tellerkabel achter het stuurhuis.
Hier hoef ik gelukkig geen oude reparatie weg te halen en dat scheelt veel tijd.

Afbeelding Afbeelding

Wordt vervolgd....

Terug naar “Projecten”