Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: ES30 Zagato

di aug 26, 2014 20:58

Na de eerste keer het circuit op met de SZ, de volgende bevindingen:

– de auto kan meer dan ik.
– na ca. 25 munten begon de auto heel erg in te houden, kwam niet meer boven de 4000 toeren. Tank was tamelijk leeg, en na bijtanken reed de SZ weer prima. Ik ga het filter maar eens vervangen, kijken wat dat brengt.
– remmen = nog steeds niet optimaal, ook warm. Wel veel beter dan het was.

Afbeelding
Afbeelding

bron: zie watermerk in foto's

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: ES30 Zagato

ma sep 08, 2014 14:10

Hartstikke leuk om te zien dat je zo van de wagen geniet.
Dat doe je goed.

Even een waarschuwing bij de remmerij.
Na een paar ronden circuitrijden met hard remmen voor de Tarzanbocht worden de schijven erg heet.
En daarmee ook de velgen en lagers.

Bij de velgen ploppen dan de mooie Alfa hartjes eruit.
Bij de lagers wordt het vet vloeibaar.
Deze kan dan uit de dop lekken, op de gloeiend hete schijf komen en in brand vliegen.
Ik reed altijd één afkoel rondje zonder de remmen aan te raken en eenmaal geparkeerd duwde ik om het kwartier de wagen een kwart wielslag naar voren (of achteren, dus 4 keer) om te voorkomen dat de schijven krom trokken.

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: ES30 Zagato

wo okt 01, 2014 09:45

Mooi exemplaar. Wat voor velgen heb je eronder zitten (steve chambers?)
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

za okt 25, 2014 19:10

@nico; klopt dat zijn ze.

Vandaag eens flink aan de slag geweest en heel saai de olie en het filter ververst. Het filter – natuurlijk het bekende verhaal bij een SZ maar met een schroevendraaier kom je een heel end.
Afbeelding
Nieuw sap. Grote shoutout naar deze heren die niet alleen goedkoop waren, maar ook nog eens razendsnel leverden, én een gratis extra literflesje erbij deden. De eerste die gaat mauwen over 10W60 en dat die-en-die zegt dat zus-en-zo want racet-al-vierhonderdjaarmetcastrol die kom ik persoonlijk opzoeken.
Afbeelding

Spannender werd het toen ik de oorzaak van het inhouden >3000 rpm bij een half- of legere tank wilde vinden. Ik had het externe filter al vervangen, maar dat hielp niet. De vrees was nu dat het interne filter (het zeefje) vol zat met roest of iets anders wat je niet in de tank wil hebben. Na letterlijk gedoucht te hebben in benzine (halfvol op het metertje is niet de helft van de inhoud van de tank, Hans als je dit leest, sorry dat de stalling een beetje stinkt), schetste het volgende mijn verbazing:
Afbeelding
Een propje papier aan de gefilterde kant van het gaas. Schiet mij maar lek. Of liever dat papiertje, maar die is er al uit.
Afbeelding
Zuurgraad van de koelvloeistof gecheckt.
Afbeelding
Verder klein bier zoals de pomp van de ruitenwisservloeistof nieuw leven inblazen (leuk klusje want verstopt achter de bumpert), de knop van de startonderbreker vervangen, en het luchtfilter olieën.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: ES30 Zagato

za okt 25, 2014 20:45

10w60 is k.t... :evil:












:jumping:


Wanneer kom je langs, altijd gezellig! :thumbs: :wink: :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato

za okt 25, 2014 21:34

K*t wil ik niet zeggen, maar zeker niet de beste viscositeit voor deze auto bij deze eigenaar.

Je kan eindeloos soebatten over de veelzijdigheid en kwaliteit van zo'n bijzondere olie als 10W60 maar ik ben van de kerk dat in principe alle olieen te dik zijn bij koude start.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: ES30 Zagato

zo okt 26, 2014 15:07

ik ben van de kerk dat in principe alle olieen te dik zijn bij koude start.
Misschien kun je dit ook op een andere manier bekijken, verder terugkijken dan die koude start.. de motor heeft vóór die koude start natuurlijk ook een keer gelopen en de olie warm geweest.. afhankelijk van rijstijl, maar zou je door het kiezen van de juiste viscositeit-op-temperatuur niet indirect kunnen inspelen op die koude start? Ik zou mij namelijk kunnen voorstellen dat als je wat pittiger rijd en de motor redelijk vaak behoorlijk warm word, dus bijv. regelmatig een rondje op het circuit rijd, het voor de volgende koude start aanzienlijk zou kunnen schelen als de olie minder verdunt bij hoge temperaturen, zodat de olie na het afzetten van de motor minder makkelijk van de warme cilinderwanden én tussen de lagers uit vloeit.. is gewoon ff een filosofietje wat zo in mij opkomt, wat denken jullie?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato [spanners]

di nov 18, 2014 22:20

Wilde een distributiewissel, klepspeling en wat ander klein spul doen – klepbekers netjes, nokkenassen ook. Speling wat krap maar ik ga alleen die uitlaatklep stellen.
Afbeelding
Afbeelding

Kom ik zo'n ding tegen. :x
Afbeelding

Eraf gehaald en ja hoor, bingo.
Afbeelding

Ik kan zien dat de rol bij montage 'geholpen' is met een punttang o.i.d. Dat is dus waarschijnlijk goed gedaan en tóch heeft het k*tding een veer gebroken. De riem stond wel goed strak, en het referentiemerkje ook, maar dat met koude motor.

Ik ga maar een nieuwe bestellen denk ik, de olieaanvoer is nu al dichtgemaakt. What do?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: ES30 Zagato [mechanische spanner]

di nov 18, 2014 23:38

Je hebt vast wel wat gezocht op dit forum, toch? ;) (dan hoef ik mijn visie niet te benadrukken. :mrgreen: )

Gelukkig heb jij geen schade!

Een riem staat niet snel te strak, maar geloof me, als ie dat wel doet, dan hoor je dat heel duidelijk! :oops: (en pas je dat meteen aan natuurlijk)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato [mechanische spanner]

wo nov 19, 2014 20:08

Ik heb inderdaad de topics opgezocht, al vóór ik wist dat er een mechanische spanner op de auto zat. Merkx vs Mollet :lol:

AlfaBB topics van Alfisto Steve:
Topic over het gevaar van de spanner te strak zetten zonder de rol te helpen.
Zelfde soort verhaal.
Uitleg over de werking van de verschillende onderdelen van de mechanische spanner.
Ook een mooie how-to.


Alfa TSB
een mechanische spanner mag je niet zo aanspannen tot het merkteken gelijk komt (dan doe je de spanner stuk)
je moet met een punttang meehelpen de spanner ontspannen (tang in de 2 gaatjes plaatsen)
Laatst gewijzigd door Dottore M op vr nov 21, 2014 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: ES30 Zagato [mechanische spanner]

do nov 20, 2014 23:03

Interessant leesvoer! :thumbs: Weer wat geleerd, altijd goed. ;)

Samenvattend lijken mij nu belangrijkste aandachtspunten bij gebruik van deze spanner:
1: juiste 'installatie' van deze rol.
2: gebruik i.s.m. nieuw type riem en tandwielen....
Neemt niet weg, dat het een (te?) fragiel apparaat blijkt natuurlijk.

Nu jij je helemaal hebt ingelezen is er natuurlijk geen twijfel meer betreffende punt 1.
Heb je ook al stil gestaan bij punt 2? (is voor mij ook redelijk recente kennis/ inzicht, maar klinkt heel plausibel)

Ik wens je veel succes en wijsheid toe! Komt vast goed! :)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato [mechanische spanner]

vr nov 21, 2014 08:38

Wat me nu alleen nog niet duidelijk is hoe je de rol nou precies moet helpen met een punttang. Op het 3/8" vierkant mag je volgens de verscheidene bronnen 15-25 Nm zetten, en de rest moet je dan doen met de tang. Dit lijkt me een nogal eigenaardige werkwijze, want je moet het zooitje eerst 'op gang helpen' met de tang (dus tegen de riemspanning in), en dan de spanner op moment zetten/stellen. Lijkt me met een 'klik' momentsleutel niet werkbaar.

Op de QV heb ik hem toendertijd gewoon 'strak' gezet. :oops: Is goed gegaan.
Neemt niet weg, dat het een (te?) fragiel apparaat blijkt natuurlijk.
De lange veer die buitenom loopt en aan het bimetaaltje vastzit is te iel, en zit bovendien vreemd ingeklemd met een scherpe knik. Dat is volgens mij de grootste manco.

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: ES30 Zagato [mechanische spanner]

vr nov 21, 2014 23:07

Wat me nu alleen nog niet duidelijk is hoe je de rol nou precies moet helpen met een punttang. Op het 3/8" vierkant mag je volgens de verscheidene bronnen 15-25 Nm zetten, en de rest moet je dan doen met de tang. Dit lijkt me een nogal eigenaardige werkwijze, want je moet het zooitje eerst 'op gang helpen' met de tang (dus tegen de riemspanning in), en dan de spanner op moment zetten/stellen. Lijkt me met een 'klik' momentsleutel niet werkbaar.

Op de QV heb ik hem toendertijd gewoon 'strak' gezet. :oops: Is goed gegaan.
Neemt niet weg, dat het een (te?) fragiel apparaat blijkt natuurlijk.
De lange veer die buitenom loopt en aan het bimetaaltje vastzit is te iel, en zit bovendien vreemd ingeklemd met een scherpe knik. Dat is volgens mij de grootste manco.
je moet inderdaad de spanning wegnemen door met een tang te helpen (punttang in de gaatjes van de rol) de spanner aanspannen met een 3/8" sleutel moet zo zonder enige weerstand gaan. (je hebt 3 handen nodig :D )
ik weet dat deze spanners héél fragiel zijn en misschien niet de ideale oplossing. met het nieuwe type riem en poelies nochthans nooit problemen ondervonden (Alfa GTV/Spider 916, Alfa 155,..). dus daarom best ook deze poelies monteren op 75, SZ,...
een vaste spanner (droog leggen of zelf ééntje fabriceren) is de meest betrouwbare oplossing (mijn mening)

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato [mechanische spanner]

vr nov 21, 2014 23:25

Dank voor de input, je eerdere posts over dit onderwerp vond ik erg nuttig!

Ik ben me bewust van de 'ronde nokken' pulleys maar ga ze niet monteren. Deels gemakzucht, maar ook omdat ik omdat ik van mening ben dat als het allemaal zo nauw luistert dat je de extra grip van het 155 type riem nodig hebt, er iets mis is met de set-up.

Het liefst had ik een hydraulische spanner aangetroffen, die gereviseerd, en de lekkage na 2 rondjes om de kerk voor lief genomen.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: ES30 Zagato [mechanische spanner]

zo nov 23, 2014 14:29

Even de tijd genomen om wat foto's van de spanner te maken ter illustratie van de werking van het ding.

Het apparaat in kwestie. De rol is excentrisch gemonteerd, maar dat zie je straks in het filmpje heel duidelijk.
Afbeelding

In dit gat kan een 3/8" wringijzer/ratel worden gezet om de spanner te slopen. Of niet.
Afbeelding

Het sleufgat, de functie spreekt voor zich.
Afbeelding

Er zitten 3 veren in het ding.
De veer die het meeste werk verricht, ligt onder de rol verstopt. Hier zie je waar ie aan de spannerrol vastzit. Laten we deze veer 1 noemen.
Afbeelding

En het andere eind, vast aan de spanner.
Afbeelding

Dan is er het bimetaaltje dat bij warme motor naar beneden beweegt, naar het sleufgat toe. Deze noem ik veer 2.
Afbeelding

Als het bimetaaltje naar beneden beweegt, krijgt de hieronder getoonde veer (veer 3) meer ruimte. Dit is de veer die vaak breekt. Volgens mij is het gevolg daarvaan dat de spanner maximaal mag ontspannen als ware de motor bloedheet. Ook bij koude motor dus.
Afbeelding

Waar het dan misgaat. Volgens mij deels het gevolg van hoe die veer ingeklemd zit.
Afbeelding

Hier heb ik de spanner op een plank gemonteerd om eens voor mezelf uit te vogelen welke veer wat doet, en wanneer. De parker rechts simuleert de distributieriem.
Afbeelding
Met de hand doen alsof je de 3/8" opname gebruikt om de merktekens bij elkaar te krijgen. Lukt niet.
Afbeelding
Fimpje.

Als je nu het speciale gereedschap (punttang ;)) gebruikt om de rol te helpen, gaat het veel beter.
Afbeelding
Filmpje.
Om de merktekens nu bij elkaar te krijgen heb je wel nog een beetje moment nodig op de 3/8" opnamen.
Afbeelding
Onder spanning.
Afbeelding

Ik heb er zelf wel veel van geleerd. Wat ik alleen nog niet snap is hoe veer 3 genoeg kracht uitoefent om een wezenlijk verschil te maken. Het lijkt met dat veer 3 zo dun is, en met zoveel wikkelingen om het draaipunt loopt, dat ie maar een paar Nm bij kan dragen aan de werking van veer 1. Of loopt veer 3 zo nauw om het huis van de spanner dat ie klemt (op slot zit)?

Ook snap ik niet goed hoe de paar mm die veer 2 (het bimetaaltje) beweegt echt bijdraagt aan het ontspannen van de lange veer.

Terug naar “Projecten”