Pagina 11 van 14

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: do jan 11, 2018 23:14
door Seliquella
Nee deze keer niet. Het had wel een hoop tijd gescheeld om het schoon te krijgen, maar dit is veel mooier geworden.

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: vr jan 12, 2018 17:54
door maurice1336
Hoe heb je het schoonmaken nu gedaan?

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: vr jan 12, 2018 18:11
door Seliquella
Soppen in de diesel, daarna in de hete parts washer, daarna licht gestraald met 2 verschillende media en heel veel ellebogenvet :mrgreen:

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: vr jan 12, 2018 18:14
door maurice1336
Nice!! :thumbs:

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: di feb 13, 2018 22:30
door Seliquella
Ok wat vooruitgang geboekt met de versnellingsbak, de hoofdas uit elkaar gehaald en de onderdelen schoongemaakt.
Na het schoonmaken zag ik dat er wat slijtage zichtbaar was op de synchromesh ringen van de 1e en 2e versnelling.
Hoe valt deze slijtage te classificeren, lichte, gemiddelde of zware slijtage?
Alle andere ringen hadden een gelijk en dof slijtage beeld als de 5e versnelling, dus die laat ik maar zitten. Alle aangrijp tanden zagen er nog scherp en fris uit.
Ik heb al 2 nieuwe geel gestreepte Goetze synchromesh ringen voor de 1e en 2e versnelling, maar ik kan wel wat advies gebruiken of ik ook de Synchro sleeve dien te vervangen, gebaseerd op het slijtage beeld van de synchromesh ringen op de foto.
Enig advies voor het verwisselen van de 5e en 3e synchromesh is ook welkom

BTW mijn auto is van 1970, de gietstempels op de versnellingsbak laten '76 zien en de auto staat al stil sinds 1998, dus ik verwacht dat de auto niet heel veel gebruikt is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van links naar rechts 3e, 2e en 1e versnelling first
Afbeelding

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: wo feb 14, 2018 09:24
door jan1300
Ik heb al aardig wat bakken gedaan maar heb de sleeves nog nooit vervangen!

Het is bij mij altijd gebleven bij lagers en synchromesh ringen!

gr Jan

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: do feb 15, 2018 08:06
door DJ
Iets zinnigs zeggen over synchro's en schakelmoffen vanaf een foto is lastig.

Schakelmoffen zou ik me niet zo druk over maken.
Synchro 5 ook niet. Synchro 3 zou ik wel meenemen. Eerder nog dan 1.

Let ook op de speling schakelvork/schakelmof. Heeft invloed op slaglengte van de pook.
En de staat van bronzen lagerbus aan de binnenkant van tandwiel. (radiale speling as/tandwiel)

Let op dat de tandjes van de dogrings (weet de nederlandse benamening niet) nog netjes zijn (zo te zien op jouw foto's zijn ze dat) en vooral niet op gestuikt naar binnen toe. In dat laatste geval word de synchro in rust stand al meer ingeklemd dan de bedoeling is en kan z'n werk niet goed doen.
Opgestuikte materiaal kan je gewoon weghalen met een dremeltje.
Dogrings zijn alle 5 gelijk (en gelijk aan transaxle) en zijn erop geperst.
Je kan ze er dus evt aftrekken met 3 poot poulietrekker en wisselen voor betere, als je die hebt.
Maar de dogrings hoeven echt niet perse vlijmscherp puntig ze zijn. Belangrijkste is niet opgestuikt naar binnen.

Gr
DJ

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: do feb 15, 2018 12:43
door Seliquella
Bedankt voor jullie reacties,

ik zal synchro 5 en 3 wisselen, 3 was nog niet slecht.
Verder wil ik nog de 1e versnelling aanpsssen zodat bij stilstand de 1e versnelling ook kraakvrij werkt (vertragen), momenteel is deze enkel werkend (versnellend). Iemand nog een donor hub van versnelling 2-5 ter overname?

Wat hebben jullie als advies voor de olie die erin moet, originele olie specificaties zijn zo goed als niet meer verkrijgbaar (SAE 90).
Heb een paar kannen Agip Rotra LSX 75W90 staan, GL4 + GL5 maar weet niet of dat een goede keus is.
Voor de achteras heb ik ook olie nodig en mijn broer ook maar dan met sper wat is daar het advies?

Floris

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: vr feb 16, 2018 18:25
door Alessandro
Als ik het goed begrijp is de onderste foto v.l.n.r. de 3e, 2e en 1e versnelling...?
Ik vind ze alle drie lang niet slecht en die van 3 ziet er er zeker nog als nieuw uit! Hier is vast al eens aan gesleuteld.
Schakelmoffen slijten ook, al is dat een stuk minder, dan de synchromeshringen. Ik zou altijd kijken of de schakelmof van 5/R nog een ongebruikte kant heeft, zo ja, dan komt die bij mij altijd op 2 terecht! (en die van 1/2 op 5 en 3/4 enkel omdraaien) Grote kans overigens, dat het bij deze bak dus al eens gedaan is... Ook goede ringen, wissel ik meestal van positie en draai ik in ieder geval om. (ondanks het randje, wat je vaak ziet aan de kant van het tandwiel, slijten ze eigenlijk alleen/ veruit het meest aan de kant van de schakelmof.)

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: zo feb 18, 2018 12:32
door Seliquella
Bedankt voor de tips, de 3e versnelling heeft op de uiteindes ook glimmende stukken.
Ik denk dat ik nog 1 ring laat komen en er dus 3 nieuwe inzet en 4 en 5 omwissel.
Verder wil ik nog de 1e versnelling aanpsssen zodat bij stilstand de 1e versnelling ook kraakvrij werkt (vertragen), momenteel is deze enkel werkend (versnellend). Iemand nog een donor hub van versnelling 2-5 ter overname?
Heeft iemand nog wat losse delen om de synchro van de 1e versnelling 2 kanten op te laten werken?
Zie onderstaande foto welke ik van Bill77 van het AlfaBB gelend heb.
Afbeelding
Wat hebben jullie als advies voor de olie die erin moet, originele olie specificaties zijn zo goed als niet meer verkrijgbaar (SAE 90).
Heb een paar kannen Agip Rotra LSX 75W90 staan, GL4 + GL5 maar weet niet of dat een goede keus is.
Voor de achteras heb ik ook olie nodig en mijn broer ook maar dan met sper wat is daar het advies?
Heeft iemand nog advies voor de olie?

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: zo feb 18, 2018 13:12
door Hans66
Olie voor sper Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... eolie.html

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: zo feb 18, 2018 13:20
door jan1300
De delen voor de synchro heb ik wel voor je.
Moet het alleen nog demonteren.
Gr Jan

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: zo feb 18, 2018 13:40
door Seliquella
Olie voor sper Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... eolie.html
Bedankt Hans en voor de versnellingsbak een GL-4 75W90?
Is die Agip/ENI olie welke ik heb nog wat?

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: zo feb 18, 2018 13:41
door Seliquella
De delen voor de synchro heb ik wel voor je.
Moet het alleen nog demonteren.
Gr Jan
Zou mooi zijn Jan, ik hoor het wel als je ze los hebt.

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

Geplaatst: ma feb 19, 2018 16:55
door jan1300
Afbeelding

PB mij je adres dan stuur ik ze op!

gr Jan