Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 311
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

do jan 11, 2018 23:14

Nee deze keer niet. Het had wel een hoop tijd gescheeld om het schoon te krijgen, maar dit is veel mooier geworden.

maurice1336
Member
Member
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

vr jan 12, 2018 17:54

Hoe heb je het schoonmaken nu gedaan?

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 311
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

vr jan 12, 2018 18:11

Soppen in de diesel, daarna in de hete parts washer, daarna licht gestraald met 2 verschillende media en heel veel ellebogenvet :mrgreen:

maurice1336
Member
Member
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

vr jan 12, 2018 18:14

Nice!! :thumbs:

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 311
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

di feb 13, 2018 22:30

Ok wat vooruitgang geboekt met de versnellingsbak, de hoofdas uit elkaar gehaald en de onderdelen schoongemaakt.
Na het schoonmaken zag ik dat er wat slijtage zichtbaar was op de synchromesh ringen van de 1e en 2e versnelling.
Hoe valt deze slijtage te classificeren, lichte, gemiddelde of zware slijtage?
Alle andere ringen hadden een gelijk en dof slijtage beeld als de 5e versnelling, dus die laat ik maar zitten. Alle aangrijp tanden zagen er nog scherp en fris uit.
Ik heb al 2 nieuwe geel gestreepte Goetze synchromesh ringen voor de 1e en 2e versnelling, maar ik kan wel wat advies gebruiken of ik ook de Synchro sleeve dien te vervangen, gebaseerd op het slijtage beeld van de synchromesh ringen op de foto.
Enig advies voor het verwisselen van de 5e en 3e synchromesh is ook welkom

BTW mijn auto is van 1970, de gietstempels op de versnellingsbak laten '76 zien en de auto staat al stil sinds 1998, dus ik verwacht dat de auto niet heel veel gebruikt is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van links naar rechts 3e, 2e en 1e versnelling first
Afbeelding

Gebruikersavatar
jan1300
Guru
Guru
Berichten: 1978
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

wo feb 14, 2018 09:24

Ik heb al aardig wat bakken gedaan maar heb de sleeves nog nooit vervangen!

Het is bij mij altijd gebleven bij lagers en synchromesh ringen!

gr Jan
nu: GT1300JR, GT 2.0JTS ,Guilia Nuova,Gehad:2x Giulia 1970 DE-29-16 ,1971 DH-01-85,Giulia sprint GT 1964 DE-50-24, 33SW FN-DL-13, 75TS 10-LS-ZT. Alfetta LL-HZ-61,75 09-JVL-6,156 50-NJ-DB,Spider 38-GVB-5,Giulia TI 63 DE-24-79.916GTV .

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3117
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

do feb 15, 2018 08:06

Iets zinnigs zeggen over synchro's en schakelmoffen vanaf een foto is lastig.

Schakelmoffen zou ik me niet zo druk over maken.
Synchro 5 ook niet. Synchro 3 zou ik wel meenemen. Eerder nog dan 1.

Let ook op de speling schakelvork/schakelmof. Heeft invloed op slaglengte van de pook.
En de staat van bronzen lagerbus aan de binnenkant van tandwiel. (radiale speling as/tandwiel)

Let op dat de tandjes van de dogrings (weet de nederlandse benamening niet) nog netjes zijn (zo te zien op jouw foto's zijn ze dat) en vooral niet op gestuikt naar binnen toe. In dat laatste geval word de synchro in rust stand al meer ingeklemd dan de bedoeling is en kan z'n werk niet goed doen.
Opgestuikte materiaal kan je gewoon weghalen met een dremeltje.
Dogrings zijn alle 5 gelijk (en gelijk aan transaxle) en zijn erop geperst.
Je kan ze er dus evt aftrekken met 3 poot poulietrekker en wisselen voor betere, als je die hebt.
Maar de dogrings hoeven echt niet perse vlijmscherp puntig ze zijn. Belangrijkste is niet opgestuikt naar binnen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 311
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

do feb 15, 2018 12:43

Bedankt voor jullie reacties,

ik zal synchro 5 en 3 wisselen, 3 was nog niet slecht.
Verder wil ik nog de 1e versnelling aanpsssen zodat bij stilstand de 1e versnelling ook kraakvrij werkt (vertragen), momenteel is deze enkel werkend (versnellend). Iemand nog een donor hub van versnelling 2-5 ter overname?

Wat hebben jullie als advies voor de olie die erin moet, originele olie specificaties zijn zo goed als niet meer verkrijgbaar (SAE 90).
Heb een paar kannen Agip Rotra LSX 75W90 staan, GL4 + GL5 maar weet niet of dat een goede keus is.
Voor de achteras heb ik ook olie nodig en mijn broer ook maar dan met sper wat is daar het advies?

Floris

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9655
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

vr feb 16, 2018 18:25

Als ik het goed begrijp is de onderste foto v.l.n.r. de 3e, 2e en 1e versnelling...?
Ik vind ze alle drie lang niet slecht en die van 3 ziet er er zeker nog als nieuw uit! Hier is vast al eens aan gesleuteld.
Schakelmoffen slijten ook, al is dat een stuk minder, dan de synchromeshringen. Ik zou altijd kijken of de schakelmof van 5/R nog een ongebruikte kant heeft, zo ja, dan komt die bij mij altijd op 2 terecht! (en die van 1/2 op 5 en 3/4 enkel omdraaien) Grote kans overigens, dat het bij deze bak dus al eens gedaan is... Ook goede ringen, wissel ik meestal van positie en draai ik in ieder geval om. (ondanks het randje, wat je vaak ziet aan de kant van het tandwiel, slijten ze eigenlijk alleen/ veruit het meest aan de kant van de schakelmof.)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 311
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

zo feb 18, 2018 12:32

Bedankt voor de tips, de 3e versnelling heeft op de uiteindes ook glimmende stukken.
Ik denk dat ik nog 1 ring laat komen en er dus 3 nieuwe inzet en 4 en 5 omwissel.
Verder wil ik nog de 1e versnelling aanpsssen zodat bij stilstand de 1e versnelling ook kraakvrij werkt (vertragen), momenteel is deze enkel werkend (versnellend). Iemand nog een donor hub van versnelling 2-5 ter overname?
Heeft iemand nog wat losse delen om de synchro van de 1e versnelling 2 kanten op te laten werken?
Zie onderstaande foto welke ik van Bill77 van het AlfaBB gelend heb.
Afbeelding
Wat hebben jullie als advies voor de olie die erin moet, originele olie specificaties zijn zo goed als niet meer verkrijgbaar (SAE 90).
Heb een paar kannen Agip Rotra LSX 75W90 staan, GL4 + GL5 maar weet niet of dat een goede keus is.
Voor de achteras heb ik ook olie nodig en mijn broer ook maar dan met sper wat is daar het advies?
Heeft iemand nog advies voor de olie?

Gebruikersavatar
Hans66
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: za dec 31, 2011 17:59

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

zo feb 18, 2018 13:12

Olie voor sper Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... eolie.html

Gebruikersavatar
jan1300
Guru
Guru
Berichten: 1978
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

zo feb 18, 2018 13:20

De delen voor de synchro heb ik wel voor je.
Moet het alleen nog demonteren.
Gr Jan
nu: GT1300JR, GT 2.0JTS ,Guilia Nuova,Gehad:2x Giulia 1970 DE-29-16 ,1971 DH-01-85,Giulia sprint GT 1964 DE-50-24, 33SW FN-DL-13, 75TS 10-LS-ZT. Alfetta LL-HZ-61,75 09-JVL-6,156 50-NJ-DB,Spider 38-GVB-5,Giulia TI 63 DE-24-79.916GTV .

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 311
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

zo feb 18, 2018 13:40

Olie voor sper Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... eolie.html
Bedankt Hans en voor de versnellingsbak een GL-4 75W90?
Is die Agip/ENI olie welke ik heb nog wat?

Gebruikersavatar
Seliquella
Full Member
Full Member
Berichten: 311
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

zo feb 18, 2018 13:41

De delen voor de synchro heb ik wel voor je.
Moet het alleen nog demonteren.
Gr Jan
Zou mooi zijn Jan, ik hoor het wel als je ze los hebt.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru
Guru
Berichten: 1978
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Seliquella's GT 1300 Junior brievenbus project

ma feb 19, 2018 16:55

Afbeelding

PB mij je adres dan stuur ik ze op!

gr Jan
nu: GT1300JR, GT 2.0JTS ,Guilia Nuova,Gehad:2x Giulia 1970 DE-29-16 ,1971 DH-01-85,Giulia sprint GT 1964 DE-50-24, 33SW FN-DL-13, 75TS 10-LS-ZT. Alfetta LL-HZ-61,75 09-JVL-6,156 50-NJ-DB,Spider 38-GVB-5,Giulia TI 63 DE-24-79.916GTV .

Terug naar “Projecten”