sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Bertone GT Junior 1600 VetroResina

vr okt 04, 2013 21:13

Toch maar een project topic openen...

Na bijna 11 jaar met kitcars gerommeld te hebben (dat eindigde trouwens zo, ergens midden in Tsjechie in de sneeuw: http://locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=176133)
Afbeelding
was het tijd voor een klassieker. Lang getwijfeld, maar uiteindelijk besloten dat het een Bertone moest worden. Niet mijn eerste alfa, eerder zijn een 156 en een 147 de revue gepasseerd. Ook nog een blauwe maandag bij een Alfa tuner gewerkt, maar dat bleek niet zo'n heel goed idee te zijn.

Na de "wat moet het worden" knoop doorgehakt te hebben heb ik best wel even gezocht naar een geschikte kandidaat; niet al te duur, niet noodzakelijk perfect maar wel een goede basis waren de criteria. Vinden bleek moeilijker dan zoeken ;-) Daarom toen de OMGWTF te koop kwam deze maar aangeschaft als "tussenpaus". Een hoop lol mee gehad, en samen met Michel75 de Volante rally gereden.

Afbeelding

Nog geen maand nadat de OMGWTF aanegschaft was, kwam een geschikte kandidaat langs. Wezen kijken, prijs besproken en de koop maar gesloten. Toen had ik er twee! Op het eerste gezicht best een aardige auto, een kloppend verhaal, behoorlijk wat documentatie erbij en prima rijdend. O, en rood natuurlijk :-)

Afbeelding

Afbeelding

Kort daarna stond ze thuis netjes onder een hoesje te wachten op wat komen gaat...

Afbeelding

Het plan is om er een leuk rijdend autootje van te maken. Originaliteit vind ik niet zo heel erg spannend, en het is de bedoeling om er voor te zorgen dat er op termijn af en toe een rally mee gereden kan worden. Ook een rondje ardennen / eiffel / om de kerk moet kunnen.

Het voorlopige recept is:
* alfaholics veren met Koni geel rondom, eventueel een dikke of dubbele stabi aan de voorkant afhakelijk van de balans in de auto met de standaard stabi's
* kooi, kuipjes en 4 punts gordels voor de veiligheid
* Tripmaster, blusser, extra lampen en her en der nog wat rally-specifieke aanpassingen
* Wie weet nog weleens een dik motortje

Ondertussen ben ik al een tijdje bezig en een aardig stukje onderweg. Ik zal in de komende dagen proberen dit topic bij te werken.

Haast heb ik niet echt, het vorige project heeft bij elkaar ook 11 jaar geduurd.[/img]
Laatst gewijzigd door sebastiaan op ma jan 28, 2019 16:46, 3 keer totaal gewijzigd.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Bertone GT Junior 1600

vr okt 04, 2013 21:26

Helemaal vergeten: Na wat zoekwerk en een tip van een vriend bleek ik een beroemde Bert gekocht te hebben!

Kennen jullie deze nog?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Bertone GT Junior 1600

ma okt 07, 2013 14:54

Succes met je project! Ik blijf m volgen. Hoe goed is je nieuwe aanwinst eigenlijk? En wat gaat er nu gebeuren met de OMGWTF?
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Bertone GT Junior 1600

ma okt 07, 2013 16:36

De OMGWTF is een tijdje geleden weer verkocht; dat ging zolas verwacht vrij snel en ze is naar Belgie gegaan. Ik vermoed en hoop naar een goed nest, dus ze komt vast wel weer ergens bovendrijven.

Over hoe goed de rode 1600 echt was kan ik kort zijn. Helaas niet zo goed als gehoopt, maar ook weer niet rampzalig. Deuren en dorpels zijn OK (een deur keihard, een heeft onderaan op termijn wat werk. Beide deuren hebben de originele buitenplaat nog!). Vloerplaten helaas niet. Kijkt en huivert:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niks aan te doen, dus klein gaatje wordt groot gaatje...
Afbeelding
Meteen ook maar een matig stukje schutbord meegenomen
Afbeelding

Bovenkant balkje onder de vloer ook gaar:
Afbeelding

En dus vervangen (zowel links als rechts, trouwens):
Afbeelding

En een gedeeltelijk nieuw vloerplaatje erin. Ik heb zo veel mogelijk origineel staal geprobeerd te bewaren en dus geen hele vloer vervangen.
Afbeelding

Linksachter was eigenlijk best goed, dat was een kwestie van een tweetal plaatjes inlassen.

Rechtsvoor ook een nieuwe vloer gemonteerd, en het achterdeel gerepareerd. Wat willekeurige plaatjes:

Afbeelding
Hieronder ook de bevestiging van de langsarm vervangen door nieuw (het plaatje wat onder de vloer aangehecht zit dus)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo gaan de plaatjes er dus in: netjes stomp tegen elkaar. De vloerplaten heb ik wel geproplast vanwege de veel langere lengte. Natuurlijk alles netjes tweezijdig in de carrosseriekit, primer en aflak. Aan de buitenkant hetzelfde recept, gevolgd door drie lagen Tectyl bodysafe.

Afbeelding
Stoelbevestigingspunten weer terug en alles in de primer.

En als tussendoortje ook nog even scharnierpennen vervangen. Alle boutjes waren gangbaar! :shock:
Afbeelding

En een nieuw stukje slang voor de ruitensproeier, de oude was "een beetje" hard geworden.
Afbeelding

Ook nog een setje koni geel en Alfaholics kit B aan de achterkant gemonteerd; de voorkant komt nog (dempers heb ik al, veren zijn nog welkom), alle electriciteit weer aan de gang gemaakt, wat er eigenlijk op neer kwam dat alles weer netjes terug origineel gemaakt is, en alle vreemde accessoires (radio, versterker, intervalschakelaar) verwijderd zijn. En nog wat kleine klusjes hier en daar.

Al met al dus ietsje meer werk dan verwacht, maargoed.

Wat nog komt:
Kooi (de safety devices kooi staat al klaar op zolder), stoelen, gordels en dan zijn we een heel eind.

In de tussentijd ook dit nog gescoord:
Afbeelding

en heel erg blij ben ik hiermee:
Afbeelding

Voorlopig zijn jullie nu weer helemaal bij... Volgende klus: de kooi erin. Ik ben benieuwd hoe makkelijk dat gaat passen.

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Bertone GT Junior 1600

ma okt 07, 2013 17:13

Valt zo te zien allemaal wel mee :wink:

Goed om te zien dat ze er weer netjes bij staat!
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Bertone GT Junior 1600

ma okt 07, 2013 17:20

Het komt inderdaad weer helemaal goed, straks kan ze er weer jaren tegenaan. Bijna vergeten was ik nog het "standaard" werk: remslangen rondom, olie, filter, rotor en verdelerkap, bougies en wat ander klein spul.

Ondanks dat dit een 40 jaar oude auto is, is het toch een stuk bruikbaarder dan de seven replica die ik eerst had. Het gevoel is ook een stuk anders / beter. Al met al was het dus echt tijd voor iets anders, en denk ik dat ik een goede keuze gemaakt heb. Al blijft een TVR 3000M me toch ook trekken. Ach, wie weet over 11 jaar ;-)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Bertone GT Junior 1600

di okt 08, 2013 19:48

Mooi werk!

8)

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

RE: Bertone GT Junior 1600

di okt 08, 2013 20:55

Komt helemaal goed!
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Bertone GT Junior 1600

di okt 08, 2013 21:32

Touchdown!!

Bodem is klaar en ze staat weer op haar pootjes. Vanavond twee plekjes aan het front gerepareerd (stukje eruit, plaatje erin) en strak gezet. Binnenkort bijspuiten en de bumper er weer terug op. Rozetten zijn aan de voorkant al verwijderd van de bumper, vind ik stukken mooier. (voor de puristen: die dingen horen toch helemaal niet op een 1600 Junior?)

O, en misschien is er binnenkort wielen-nieuws :wink:

Gebruikersavatar
mmdekker
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do jun 14, 2012 11:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Bertone GT Junior 1600

za okt 19, 2013 20:35

Leuk projectje met mooie vorderingen...Heb je weer wat foto's van de voortgang?! Ben benieuwd hoe de auto op z'n pootjes staat met die AH B Kit...
Alfa Romeo GT 1300 Junior '76 "Unificato" - 2 ltr
Vespa 50 Special '71

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Bertone GT Junior 1600

za okt 19, 2013 20:46

Ik zal binnenkort weer eens wat plaatjes schieten en posten. Vanmiddag druk bezig geweest met het monteren van de safety devices (alfaholics) kooi. In goede oude auto traditie past het natuurlijk niet in een keer, had niet anders verwacht. Als het meezit, krijg ik met een uurtje hier en daar de kooi er deze week nog in.

De gele koni's voor de voorkant kwamen zijn er sinds vandaag ook, misschien ergens deze week erop schroeven. André, bedankt!

Als experiment heb ik vorige week een setje Citroën C5 wielen gekocht, deze zijn 15 inch, lijken staal maar zijn aluminium. Wegen zo rond de 4,5 kg per stuk; erg licht dus. Ik ben alleen benieuwd of ik ze kwijt kan, het is 6j ET18. Gaan we binnenkort wel zien.

Overigens heb ik aan de voorkant nog geen alfaholics veren. De achterste heb ik tweedehands gekocht en ik twijfel eerlijk gezegd nog of ik de voorste ga aanschaffen of dat ik zelf een in hoogte verstelbare 2,5 inch verenkit ga maken. Kosten zijn ongeveer vergelijkbaar vermoed ik zo, dus dat zien we nog wel.

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Bertone GT Junior 1600

za okt 19, 2013 21:21

Lekker bezig. Zaten beste gaten in.

Even offtopic. Hoe is het met de OMGWTF?

Excuus. Even een post goed gelezen en is in belgie. Iets wat ik al wist geloof ik. :oops: :whistle:
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: RE: Bertone GT Junior 1600

za okt 19, 2013 21:29

De OMGWTF is een tijdje geleden weer verkocht; dat ging zolas verwacht vrij snel en ze is naar Belgie gegaan. Ik vermoed en hoop naar een goed nest, dus ze komt vast wel weer ergens bovendrijven.
En gaten, tsja, helaas wel. De bodem is nu weer 100% hard en netjes. Ik den dat de meeste 105-jes wel wat verborgen ellende met zich meeslepen, en dat is ook best logisch na 40 jaar. Niet te lang over treuren, eruit met de rommel en nieuw metaal erin :D

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Bertone GT Junior 1600

za okt 19, 2013 21:31

Dat is wel een waar woord dat de meeste wel wat makke hebben.

En die regel had ik ook net gelezen...

Succes.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Bertone GT Junior 1600

di okt 22, 2013 20:46

Wielennieuws!

15x6 ET18 met een beetje band past niet onder een Bert. De lichtgewicht C5 "stalen" velgen van 4,5 kg per stuk die ik ondertussen aan had geschaft gaan dus weer op marktplaats....

Terug naar “Projecten”