sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di okt 31, 2023 19:43

het is een oudere uitvoering van deze: https://www.datona.nl/autobrug-230v/

Een bertone past er net op, de fiat 500 eigenlijk net niet, maar wel als je de voorste krikpunten gebruikt en de auto achter met de wielen op de rijbaan zet. Of andersom. Een 500 is dus net te klein eigenlijk. Wat blokken onder de krikpunten heb je sowieso nodig, daar heb ik wat blokken hout voor gezaagd en dat gaat prima.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

ma nov 06, 2023 16:39

So this happened:
Afbeelding

Gisteren de "basis" driftcursus gedaan bij Driftsport op het RDW terrein in Lelystad. Leuk om te doen en inderdaad (voor wie het ook wil proberen) nauwelijks kans op schade, want maar 1 auto tegelijk op het asfalt, of 200 meter tussen auto's.

Wat heb ik geleerd:

1) ik kan niet driften. En nee, dwars de bocht om is geen driften. Want dat kan ik dan weer wel ;-)
2) driften is moeilijk (zie 1)
3) een standaard 105'je met 2 liter is krap aan qua vermogen als er "normale" banden onder zitten. 3,5 bar in de achterbanden helpt, maar met meer vermogen wordt het allemaal een tandje makkelijker. En dat zeg ik niet, maar de driftsport instructeur.

Leuke dag gehad, maar een half uurtje voor het eind zakte de koppeling een eind naar de bodem. Krik eronder, gechekt en ja hoor, de borgring van de koppelingscylinder was los geschoten. Ter plekke "gerepareerd" en maar op weg naar huis, met zo min mogelijk schakelen. Halverwege, met nog 50 kilometer en de A27 bij Gorinchem nog te gaan een stukje semi-file, terug naar 4 en toen lag het pedaal helemaal op de bodem. Gelukkig bleef het rijden en ben ik zo zonder te stoppen thuis gekomen....

En dan ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Onderweg is datzelfde ringetje dus weer los geschoten, de cylinder nog nét een tandje verder naar achter geschoven en dan raak je dus alle vloeistof kwijt. Geen onderdelen verloren, cylinder, zuiger en cupjes zien er nog netjes uit (en zijn niet oud), dus de boel wordt schoongemaakt en gaat met een nieuw (jawel!) ringetje weer in elkaar.

Al met al weer een prima avontuur, en onderweg ook nog de 75000km volgemaakt op de klok. En dat was mijn doel voor dit seizoen :-)

Hmmm, lekker onderweg met de riscaldo aan :jumping:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1194
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

ma nov 06, 2023 16:58

Leuk dat je doet waarvoor ze gemaakt is...rijden!
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

ma nov 06, 2023 19:39

Afbeelding

Alles weer netjes schoon. Echt, zo'n ultrasoon reiniger is geweldig. Schaft er allen een aan, lieden.

En bij Goos even een nieuw ringetje gescoord.
Afbeelding

En ja, geef het maar toe. wie van jullie is stiekem in mijn garage geweest en het borgringetje gewisseld voor de verkeerde? Nou? Wie?

Afbeelding

Whoops... Dat het nog zo lang goed is gegaan.

Straks even monteren, dan is het weer klaar. Dat mag natuurlijk allemaal op de grond, want de fiat hangt op de brug, en wisselen zit er niet in. Handig, zo'n brugje!

Edit: fixed! En 50cm proef gereden.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di nov 07, 2023 08:54

Ja, jaren geleden heb ik stiekem die ring gewisseld :jumping:

Good busy :thumbs:

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di nov 07, 2023 10:33

Ja, jaren geleden heb ik stiekem die ring gewisseld :jumping:
Nou, lekker is dat zeg. Bedankt! :lol:

Het is ondertussen gexift, dus geen zorgen.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6696
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di nov 07, 2023 10:36

Toffe club met mensen daar in Lelystad, heb enige tijd geleden met mijn vriendin ook de basiscursus gedaan. Wel met hun geprepareerde auto's, zijn er genoeg van en dan hoef je ook niet al te voorzichtig te doen.

Mja, met eigen auto heeft ook zo z'n charme. Zal ook wel genoeg aandacht getrokken hebben denk ik?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di nov 07, 2023 13:46

Ach, er reed oom een bijna nieuwe M4 mee, en een M140i dus de enige met eigen auto was ik niet. Met zo'n geprepareerde huur-BMW gaat het allemaal wel een stukje makkelijker, maar ik wilde vooral eens kijken of ik het "kon" (nee dus :lol: ) en om eens een dagje veilig te spelen zonder te grote kans op schade. Missie geslaagd :-)

En ja, voldoende aandacht met iets leuks tussen de BMW eenheidsworst :-)

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di nov 07, 2023 16:29

Gaaf hoor, klinkt als een fantastische dagje uit! :mrgreen:
Weer wat van de bucketlist!

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di nov 07, 2023 18:42

Ja, zeker aan te bevelen!

En goedkoper dan een hele hoop ander bucketlist spul.

Ik wil nog een keer met de Bert de Stelvio pas op, skis op de dakdragers en dan met de lift de gletsjer op en zomer skiën. Da's iets duurder.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

di nov 07, 2023 21:32

Afgelopen voorjaar de Grossglockner gedaan met de bert, volle pot omhoog, geweldig gewoon.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6696
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

wo nov 08, 2023 14:56

Ach, er reed oom een bijna nieuwe M4 mee, en een M140i dus de enige met eigen auto was ik niet. Met zo'n geprepareerde huur-BMW gaat het allemaal wel een stukje makkelijker, maar ik wilde vooral eens kijken of ik het "kon" (nee dus :lol: ) en om eens een dagje veilig te spelen zonder te grote kans op schade. Missie geslaagd :-)

En ja, voldoende aandacht met iets leuks tussen de BMW eenheidsworst :-)
Bij onze cursus deed er ook een Ferrari mee (GTC4 Lusso, met 4-wielaandrijving, dat schoot niet echt op), een E-coupé automaat ( #-o ) en een dame die een extreme E36 coupé drifter van vriendlief mee kreeg (en driekwart van de tijd met de motorkap open stond).

Zelf nog onze elektrische i3 rond het parcours gejaagd, maar dat was kennelijk niet uniek :jumping:
(wel lekker dat dat de neiging heeft heel te blijven gedurende de dag)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

do nov 09, 2023 19:08

Ja, zeker aan te bevelen!

En goedkoper dan een hele hoop ander bucketlist spul.

Ik wil nog een keer met de Bert de Stelvio pas op, skis op de dakdragers en dan met de lift de gletsjer op en zomer skiën. Da's iets duurder.
afgelopen zomer, de Stelvio gedaan met de Berlina 1750..

zorg dat je heel vroeg, of laat bent, want midden op de dag was het een gekkenhuis haha..
de pas ervoor vanaf zwitserland gezien, vond ik stukje gaver :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

do nov 09, 2023 19:53

Ja, zeker aan te bevelen!

En goedkoper dan een hele hoop ander bucketlist spul.

Ik wil nog een keer met de Bert de Stelvio pas op, skis op de dakdragers en dan met de lift de gletsjer op en zomer skiën. Da's iets duurder.
Ik ben geen ski fan maar als jij dat wel bent dan is het zeker aan te bevelen!
Wel eens met een oude Alfa over de Stelvio pas gereden. Beneden vertrokken met zomers weer en een korte broek aan. Tot helemaal boven, daar was wel de weg schoongeveegd maar daarnaast waren de sneeuwbergen hoger dan de auto zelf.... Wij zijn niet gaan skieen maar als je er voor uitgerust bent en je hebt er zin in, dan kun je je uitleven :D .

.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone GT Junior 1600 VetroResina

vr nov 10, 2023 08:52

[zet kruisje voor stelvio op bucketlist]

Veel valt er niet te skieen, maar da's niet erg wat zo goed kan ik ook niet skieen.

Afbeelding

Terug on topic: Ik vermoed dat de Bert nu in winterslaap gaat. De Fiat hangt al op de brug voor groot onderhoud (fusees, een "nieuw" motortje en twee deurtjes spuiten). Dus werk zat voorlopig.

Terug naar “Projecten”