Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

Alfa 75 en Thema perikelen

za okt 15, 2005 19:42

Omdat iedereen hier nogal fotogeil is (ik ook :oops: ) wil ik voortaan de werkzaamheden aan de auto's op de plaat zetten, leuk voor later nietwaar?

Ik ben vandaag begonnen om het rubber van het steunlager van de aandrijfas van de 75 te vervangen, die was voor de helft afgescheurd. Ik ben alleen vergeten dat ik fotos moest maken.. ](*,) Pas toen ik bijna klaar was dacht ik eraan...
Afbeelding
Dit rubber heb ik dus vervangen. Ik had al een paar keer onder de auto gekeken en dacht dat de 3 rubbers verder nog prima waren. Toen ik de zooi los hadbleek toch het middelste rubber een beetje ingescheurd te zijn. Het viel nog wel mee dus heb ik hem toch terug gezet. Dit is dus verkeerde zuinigheid... Natuurlijk, die 3 rubbers zijn best kostbaar en om ze zomaar te vervangen... Maar had ik het nu maar gedaan. Dan was alles weer toppie geweest, en dat haal je op de lange duur er wel weer uit. Maarja, aldoende leert men...
Het rubber is nu dus nog wel goed, maar zal op termijn toch verder scheuren.
Afbeelding
Ik maakte nog een stomme fout: Ik heb het complete steunlager verkeerd om gemonteerd, terwijl ik toch erg zeker was dat ik het monteerde hoe ik het eraf gehaald heb.
Er zit een kort en een lang pootje aan dus liep de as aan tegen het huis van de schakelpook.
Raar, want ik weet zeker dat ik hem precies weer gemonteerd heb, omdat het lager er maar op 1 manier inpast.

Ik kon vandaag dus eindelijk mijn nieuwe uitlaat monteren! \:D/
We wilden meer lawaai, nou, we hebben meer lawaai gekregen!
Afbeelding
Afbeelding
De CSC middendemper er snel ondervandaan gehaald en de vervangingspijp gemonteerd, wat een mooi geluid man! Volgend jaar weer een brulconcours op de V6 meeting? :wink:
Afbeelding
De eerste deuken zitten al weer in het spruitstuk, en zo laag staat de auto niet... :?

Volgende week ga ik klepspeling controleren en de riem vervangen. Ik heb van de oude eigenaar een pak rekeningen gekregen waar je eng van word, en 1000 km geleden zou de riem vervangen zijn en is er een mechanische spanner gemonteerd. Alleen jammer dat alles zeiknat van de olie is. Dus of, de oude olie kanalen zijn niet goed afgedopt of, misschien zijn de Oringen achter de nokkenas tandwielen kapot.
Ik zal weer fotos maken!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za okt 15, 2005 20:25

Brulconcours? Kom maar op !!!!!! :twisted: :wink:
Ff over je olielekkage; check ook de voorste krukaskeerring ; was toendertijd bij de 90 ook:
Na revisie van de riemspanner bleef ie vettig onder de kap, blok toen schoongespoten met remmenreiniger en bleek dus dat t van nog verder down under kwam: de krukaskeerring...Alleen was er bij stationair toerental geen lekkage te zien, ook niet bij stilstaand gasgeven .Wél bij belast laten lopen van de motor (dus met aangedreven wielen losstaand van de grond....)
Van het moment dat je het koppelingspedaal zover liet opkomen dat de wielen begonnen te draaien begon ie olie uit blok te gooien bij de krukaspoelie...Om eoa reden werd de krukas iets getorst (OID... :? ) in het blok waardoor ie een klein beetje kon lekken , dit werd meegenomen door de distririem en zo werd het hele blok onder gesproeid......
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za okt 15, 2005 20:43

Zoiets zou goed kunnen ja. Ik heb de kappen er nog niet af gehaald maar alles is goed nat. Ik heb ooit bij mijn 90 de riem vervangen en daarna lekte de o-ringen van de poelie's. Vandaar dat ik die alvast besteld heb. :wink:
Ik vind het wel slordig van het bedrijf dat ze dat niet gezien hebben. Ik ben ook benieuwd naar de klepspeling, omdat ze aardig tikken.

Ik laat meteen de deksels en het inlaat spruitstuk even stralen door een vriend van mij.
Ziet er weer toppie uit dan! O:)
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za okt 15, 2005 20:58

Heb je er tijdens rijden ook last van? Bij mij waaide het door de rijwind over het hele blok naar achter ,óók op de uitlaatspruitstukken > stinken en roken...!!!!
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

za okt 15, 2005 23:00

Ziet er mooi uit! :thumbs: Ik ben wel benieuw hoe dat klinkt! 8-[

Brulconcours op de transaxledag misschien??? (de 23e, zie evenementen) Dan kom je toch ook????? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

lex thissen

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo okt 16, 2005 00:01

Heee Ronald.....goed bezig man :thumbs: .

Mooi stukje "plumbing" heb je daar onder hangen, brullen,... dat zal wel lukken zo...

Heb bij mij laatst ook lagers, H schijven en keerringen van de bak vervangen ( lekte iets bij de schakel stang ) is de moeite waard.

Lex.

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo okt 16, 2005 19:22

Hoi.

Ziet er erg gaaf uit die uitlaat/brulpijp! En wat ziet de bodem er strak uit, heb je die pas schoon gemaakt?
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo okt 16, 2005 19:26

Hee Ellert, nee hoor, de bodem is gewoon zo schoon. Door de olie lekkage is hij aan de voorkant nu vies, maar verder ziet het er netjes uit.

Vandaag lekker aan het "cruisen" geweest, voordat we morgen met de riem beginnen... ramen en dak open, kachel aan en gas geven! :driving:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo okt 16, 2005 19:33

Ja, er zijn meer mensen die vandaag eens flink de zondagsrijder uitgehangen hebben! Mooi weer om eens lekker te 'cruisen' inderdaad.

En bevalt de nieuwe uitlaat goed, zo met de raampjes open?
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

zo okt 16, 2005 20:46

:mrgreen: YES :mrgreen:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma okt 17, 2005 12:27

Ik had nog een leukere variant bij mijn 90: De oliedrukgever lekte olie. Dat liep boven in de 'V' en klotste bij afremmen naar voren waar het door de riemen en de rijwind nog even ronsgeslingerd werd.
Dat heeft veel zoektijd gekost...
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma okt 17, 2005 20:11

Ik had nog een leukere variant bij mijn 90: De oliedrukgever lekte olie. Dat liep boven in de 'V' en klotste bij afremmen naar voren waar het door de riemen en de rijwind nog even ronsgeslingerd werd.
Dat heeft veel zoektijd gekost...
Da's idd ook een goeie....
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma okt 17, 2005 21:02

Ik ben vandaag begonnen om de olie lekkage op te zoeken. Het bleek de keerring achter de rechter nokkenas te zijn. Meteen maar kleppen stellen en de riem vervangen..
Het was een aardig vette zooi achter de beschermkappen van de riem!

Afbeelding
Afbeelding
De stationair omloop zat met schroeven in het kleppendeksel! :shock: :shock: :shock:
Een vriend van mij heeft een mooi trekkertje gemaakt om de poely eraf te halen.
Afbeelding
Afbeelding
Hier het trekkertje.
Afbeelding
Zo zag de keerring eruit na het verwijderen van de poely. Ik heb hem niet beschadigd!
Dat riekt naar de misdaad... :evil:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

ma okt 17, 2005 21:37

Goed bezig Ronald! :D 8)

Is toch mooi hè, zo'n zespittertje. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 en Thema perikelen

di okt 25, 2005 12:02

Nou, hij staat inmiddels al weer een week inelkaar. De klepdeksels en het inlaat spruitstuk worden deze winter gestraald, er was nu weinig tijd daarvoor. :cry:
Ik heb de inlaat klepspeling op 0.45 gezet en de uitlaat op 0.2.

Afbeelding
Ik mocht van een bevriende ex-Alfa dealer zoals altijd de klepstel plaatjes lenen, incl. micrometertje. :wink:
Afbeelding

Desondanks tikt het nog wel een beetje maar veel minder dan het was. Na een tijdje voorwielaandrijvers gereden te hebben is dit toch wel een verademing hoor! Die riem zit er zo op, de krukas poely hoeft er niet eens af! :D

Na de hele zooi weer gemonteerd te hebben stonden de inlaatkleppen nog nét niet zoals ik wilde dus hup, weer alles los gehaald.
De tweede keer stonden ze goed en heb ik het blok eerst een paar keer rond gedraaid om er zeker van te zijn dat de riem goed zat. Dat doe ik altijd zonder bougie's en dan 2 keer sleutel 22 op de nokkenas poely's.
Afbeelding
Afbeelding

De spanner was al omgebouwd naar een mechanische, dat is afgelopen jaar pas gedaan, daar had ik dus geen omkijken naar. :lol:
We hebben afgelopen zondag de transaxle rit gereden en toen bleek dat er nog ergens wat olie lekt, in de buurt van de verdeler. Raar. :-k
Ook merkte ik dat de aandrijf as toch nog iets rommeld onder de auto dus we hebben weer een hoop te doen, deze winter.

De olie lekkage, de aandrijfas rubbers, remmen voor en achter én ik zou toch wel wat ophangingsrubbers willen vervangen door wat stevigers...
Pfff werk zat.. :-({|=
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Projecten”