Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo sep 07, 2016 20:36

Fraai hoor !

Enne: d'r zal toch wel een keer een eind komen aan wat een koppelingsplaatje, wat past in een 147, verdragen kan ? :mrgreen:
Thanks!
Ik hoop met de nieuwe koppeling toch een wat definitievere oplossing gevonden te hebben. 540 Nm is natuurlijk aardig wat koppel, maar dat moet kunnen met een 235mm plaat. Kwestie van voldoende "mu" en normaalkracht. :wink:
Is kevlar geen alternatief? Mn maserati heeft er een , zou goed moeten zijn voor>500nm ik weet de diameter niet uit het hoofd maar die is relatief klein
Nee, Kevlar is niet zo geschikt voor straatgebruik. De wrijvingscoefficient is sowieso aanzienlijk lager dan sinter en als je het niet genoeg "misbruikt" dan krijg je glazing. Met organisch kun je nagenoeg dezelfde mu halen en heb je niet de nadelen van Kevlar. Natuurlijk heeft Kevlar ook voordelen zoals een hogere burst strength en temperatuursbestendigheid, maar dat is eigenlijk alleen op het circuit interessant.

keviin
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 14:21

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma nov 14, 2016 10:48

mooi project!
vind het prachtig om te zien dat je een subaru kwijt rijdt:D

ik ben sinds pas van een seat leon 1.8 20vt bezine motor overgestapt naar een 159 1.9jtdm TI diesel.

de seat was al gechipt en zat op 220pk en rond de 330NM wat vrij veel is voor een bezine moter uit dat jaar.
heerlijk motor om te rijden omdat ik dat koppel heerlijk vond.

uiteraard is dat ook de reden geworden om een diesel te gaan rijden.
de alfa zou 150pk 320NM moeten doen maar dit rijdt toch anders als de seat.
vermogen verschil is zoizo al een ding, heb minder dat je in de stoel wordt gedrukt.
maar het koppel zou ongeveer het zelfde moeten zijn.

nu heb ik alleen begrepen dat de 159 een andere jtd motor is als de jtd in jou wagen.
waar zit nu het grootste verschil in?

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo dec 25, 2016 19:43

De 159 motor is in de basis gelijk, er zit alleen een iets andere turbo op en de versnellingsbak is een ander type. De 159 is natuurlijk een vrij zware auto, dus je hebt wel een sterke motor nodig om daar gang in te krijgen.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo feb 08, 2017 10:20

Joel en drukgroep stukje afdraaien wordt voorspanning groter op de plaat. Zie ik vaak bij BMW's met mega turbo's. Dat geen idee?

Die nieuwe plaat die je hebt gekocht wat kost dat en hoeveel moet er van vliegwiel af gedraait worden?

Mijn koppeling zit ook aardig aan z'n max, wil eigenlijk beetje marge inbouwen als ik de Krukaskeerring vervang.

Heb net een r55 pomp opgefrist en hogere nok in gezet dus druk kan hopelijk nu nog stuk omhoog! Nu nog monteren incl nieuwe riem.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo feb 08, 2017 22:57

Ik snap wat je bedoelt met dat afdraaien, maar dat kan maar beperkt omdat de koppeling nog wel moet vrijkomen. Dus echt hele grote verschillen zul je daar niet mee maken.
Mijn Feramic plaat is een stuk dikker en die dikte is gecompenseerd door de drukgroep af te draaien, ik heb daarbij de standaard voorspanning gehanteerd omdat de wrijvingscoefficient ruim voldoende moet zijn om het koppel over te brengen. En dat is ook gebleken, want deze koppeling geeft tot dusver geen krimp bij 540 Nm. Ik heb deze koppelingen nu ook toegevoegd aan mijn shop, er hangt wel een iets ander prijskaartje aan, dat materiaal is echt duur.

Wat betreft de pomp, die upgrade zou wel goed moeten werken, dan kun je net zoals de mijne tegen de 1800 bar gaan zitten. Wil je nog hoger dan heb je een andere druksensor nodig.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo feb 08, 2017 23:46

Hi Joel, dank voor je bericht. Inderdaad, de koppeling moet nog wel vrij komen!!

600 euro is inderdaad een behoorlijk bedrag voor een koppeling set! Nog even laten bezinken en eens zoeken wat dat feramic spul precies is!


Ik denk niet dat zin heeft om hoger te gaan dan de drukken die haalbaar zijn met de huidige druksensor, de verstuivers zijn nog altijd origineel euro3 en zullen nu de bottleneck zijn lijkt mij, helaas.....

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di jul 04, 2017 23:11

Beetje het topic afstoffen...

Eigenbouw airbox project waar ik ruim een jaar geleden mee begon heb ik weer opgepakt. Deze is nu bijne gereed voor montage:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort meer...

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do jul 06, 2017 12:00

Deftig! Is dat alu niet gevoelig voor opwarmen in de motorruimte?

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jul 08, 2017 16:57

Goed punt, aluminium is een goede warmtegeleider, dus wellicht kan ik een isolerende folie of coating overwegen.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jul 08, 2017 19:17

:thumbs:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jul 08, 2017 22:59

Gezien de hoeveelheid lucht die er doorheen gezogen wordt denk ik dat het nog wel mee zal vallen met opwarmen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

di jan 23, 2018 19:58

Er is inmiddels weer het een en ander veranderd op motorisch gebied!
Omdat ik nog een GTB turbocore over had, heb ik deze geupgraded met een billet 60/44.5 compressor. Dit om nog meer lucht te kunnen verpompen dan met de voorgaande 56/41.5 compressor.

Zo gezegd, zo gedaan, ziehier de aangepaste turbo met nieuwe compressorzijde:
Afbeelding

Closeup van het billet compressorwiel met extended tip:
Afbeelding

Ook de downpipe ingepakt met titanium look hitteband:
Afbeelding

En wat is het resultaat?
Veel druk, heel veel turbodruk! Momenteel gaat deze kortstondig naar 2.6-2.7 bar (relatief, dus 3.6-3.7 bar absoluut) en zakt dan naar 2.5 bar in het bovenste toerengebied. In combinatie met een tikje meer inspuiting zorgt dit voor meer vermogen, minder roetuitstoot en lagere uitlaatgastemperatuur doordat de AFR nu fors verhoogd is. Zo laag zelfs, dat het bovenin armer staat dan de originele fabriekssoftware.

Hier de boostcurven en luchtmassacurven van de drie turbosetups die ik heb getest, je ziet hier ook dat met de grotere compressor er onder de 2000 rpm wat wordt ingeleverd qua druk.
Afbeelding

Ondanks dat de 147 al voelbaar sterker was dan voorheen, was de volgende stap snel gezet. Er zat met de hoge concentratie zuurstof veel potentie voor extra vermogen, maar ik wil de EGT laag houden. Dus heb ik het water/methanol injectiesysteem opgeschaald met een SnowPerformance nozzle:
Afbeelding

Nu was er heel duidelijk verschil te merken, en ook te zien aan de acceleratietijden die in het hele toerengebied aanzienlijk beter werden.
Dus: tijd voor een nieuwe vermogensmeting! Daarvoor ben ik weer naar Vagtechniek gegaan, die zitten bijna bij mij om de hoek en hebben een uitstekende koeler bij de bank staan zoals eerder is gebleken.

Het resultaat is geworden: 329 pk en 578 Nm ! Zonder WMI 301 pk/ 550 Nm.
Een impressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een video waarbij ik de lage roetuitstoot in beeld breng van de 300 pk mapping, zonder WMI:

https://youtu.be/7TJLGy0Z8ws

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo jan 24, 2018 11:46

Jezus christus! Mooi al die tweeks en een grote stap vooruit! :D :D :D
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo jan 24, 2018 12:55

Je komt toch al héél aardig op "supercar-pest-niveau"... Wat zou dit hele traject betekenen voor een 2.4 20V ? 415 PK/650 NM ? Wat zou je dáármee veel "middle-aged-&-fortunated" egoo'tjes in AstonPorscheFerrariLamborghini-achtigen mee beschadigen.. :blue_lol:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo jan 24, 2018 21:24

Jezus christus! Mooi al die tweeks en een grote stap vooruit! :D :D :D
Bedankt! Inderdaad een grote stap vooruit, terwijl ik deze turbo upgrade aanvankelijk beschouwde als “tussenoplossing” om relatief gemakkelijk door de 300 pk grens te komen waar ik al zo lang tegenaan zat te hikken. Dat ik er zo ruim overheen zou gaan overtrof ook mijn verwachtingen.
En ik heb nog enkele “modificaties” in gedachte, maar de vraag is natuurlijk wanneer er iets in de aandrijflijn gaat knappen met dat geweld... Daar kunnen we maar op één manier achter komen... :mrgreen:
Misschien moet ik ook een soortgelijke brace maken zoals jij op je 75 hebt. ;)
Je komt toch al héél aardig op "supercar-pest-niveau"... Wat zou dit hele traject betekenen voor een 2.4 20V ? 415 PK/650 NM ? Wat zou je dáármee veel "middle-aged-&-fortunated" egoo'tjes in AstonPorscheFerrariLamborghini-achtigen mee beschadigen.. :blue_lol:
Op de snelweg is het echt lachen.. daar kan ik met mijn “poor man’s Ferrari” de meest dikke bakken van €100k+ het leven zuur maken. 8)
Pas geleden nog achter een RS4 aangehangen die dacht me wel even “los” te rijden... :mrgreen:

Maar goed, zou je al deze onderdelen op een 2.4 20v zetten, kom je waarschijnlijk ietsje lager uit, omdat de turbo eigenlijk het vermogen bepaalt en de 2.4 meer pompverliezen heeft. Zou je 400+ willen maken dan moet er dus een fors grotere turbo op. Ja, of je moet met lachgas aan de gang, maar dat voelt (voor mij althans) teveel als cheaten.

Terug naar “Projecten”