Pagina 48 van 60

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 05, 2019 08:11
door JoorZ105
Gaat dit wel goed zonder aanpassing in de sproeierbezetting?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 05, 2019 12:52
door RubensGiulia
klinkt lekker! wat voor uitlaat heb je er onder zitten?

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 05, 2019 15:20
door Veloce
Gewoon een simpele ordinaire brulpijp, de rest standaard.

Sproeierbezetting heb ik niks aan hoeven doen, maar als er nieuwe nokkenassen in zitten wil ik ', toch een keer laten rollen bij BAS of Speedcentre (of ander adresje) om hem écht goed te hebben.
Hij rijdt nu prima, start nog altijd even goed als altijd. Onder de 2500rpm bij constante snelheid soms een hikje, dat wil ik er dan dus uit hebben.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 05, 2019 17:22
door Veloce
Geprobeerd een drive-by filmpje te maken, maar de camera flikkerde om. Geluid is echter prima. :lol:

https://youtu.be/ltEOzF16Rq0

https://youtu.be/_0kyIX_fkXE

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 05, 2019 23:07
door JoorZ105
Top geluidje!

Mbt sproeiers. Stationair afstellen zal wel gaan, maar met gas open verwacht ik dat hij te arm loopt, zeker boven 2500 toeren als hij het van de hoofdsproeier moet hebben.

Heb je colortune? Dan kan je dat grofweg checken. Niet alleen acceleratie maar juist ook de duurlast.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 05, 2019 23:48
door Veloce
Ik heb een colourtune, ja. Denk inderdaad dat hij wat arm loopt. Als hij hikt zie je de vonk ook veel feller lichtblauw oplichten.
Stationair loopt hij trouwens wel heel mooi, naald staat muisstil.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 11, 2019 13:16
door Veloce
Volgende week heb ik afspraakje staan om met iemand samen een setje 10548-nokkenassen te monteren. Ik heb 't nog nooit zelf gedaan, dus hopelijk kan ik daarna ook zelf die dingen vervangen en kleppen stellen. Ik moet wel een aardig stukje rijden (180km), dus twijfel even of ik voor die rit het oude luchtfiltersysteem terug zet. Bougie is beetje wit uitgeslagen dat duidt op een te arm mengel, weet niet of 't kwaad kan om dan zo'n lange rit te maken. (bougie wellicht te heet?)

En gisteren....sta je daar dan, met je amper 4 jaar oude premium-Fiat en een platte accu bij de groentenboer.
Gelukkig niet ver van huis dus kunnen lopen, later even opgehaald met een setje startkabels en gedemonteerde Giulia-accu.
Ik meet gewoon 12.7V aan de accu, volgens druppellader is hij ook vol. Maar zodra ik sleutel omdraai slaat alles dood. Met de kabels overstarten start hij perfect. Dus toch maar een nieuwe accu besteld, en als ik 't goed heb is de accu zo te zien al eens vervangen.
Omdat de Fiat nu zonder accu voor de garagepoort staat had ik weer een goede smoes om de Spider weer even te halen. Daar heb ik laatst nog een brulpijp voor geregeld via DJ. Is volgens mij wel voor een S2, dus even kijken of dat schuine eindstuk ook onder een S3 past. (ik denk dat 't geen probleem is)
Wellicht wordt 't dan nog wat, want nu klinkt die auto nergens naar. Ik had ooit eens en 75TS met CSC-uitlaat, die klonk toch wel aardig.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 11, 2019 19:24
door DJ
Zolang je normaal rijd kan ik me niet voorstellen dat hij van alleen achter luchtinlaat catastrofaal te arm gaat lopen. Tenzij hij ooit af is gesteld met oude filter pot dicht ofzo.
Als je hele 180 km van plan bent om pedal to the metal te rijden zou ik wel voorzichtig zijn.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 11, 2019 20:07
door Veloce
Nee, zeker niet. Ik ben niet zo'n liefhebber van snelwegritten met deze auto, meer van het gassen binnendoor. Maar ik rij normaal denk ik relaxed 110 op de snelweg, ongeveer 3300-3500rpm.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 11, 2019 20:44
door DJ
Nee, zeker niet. Ik ben niet zo'n liefhebber van snelwegritten met deze auto, meer van het gassen binnendoor. Maar ik rij normaal denk ik relaxed 110 op de snelweg, ongeveer 3300-3500rpm.
Kan me niet voorstellen dat je daar problemen mee krijgt.
Je zou desnoods de stationair schroeven verder kunnen open draaien.
Lang geleden dat ik iets met carb's heb gedaan maar als ik het goed herinner doet stationair circuit en deellast circuit (progressiepoortjes) gewoon mee met vollast.
Dus bij vollast benzine toevoer middens stationair sproeier, progressiepoortjes en hoofdsproeier.
Dus stationair flink rijk helpt ook wat, en met andere nokkenassen moet je 99% zeker toch ook afstellen na montage.
Dus daar hoef je het ook niet om te laten.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 11, 2019 22:08
door Veloce
OK, thanks!

Voor af te stellen zat ik te denken aan Speedcentre in Geldermalsen of BAS in Lichtenvoorden. Maar mijn voorkeur gaar daarbij uit naar de eerste, want Lichtenvoorde is gewoon 3 uur rijden voor mij.Ik ga daarbij vooral af op het feit dat dit 2 namen zijn die ik veel voorbij zie komen in het Alfa-wereldje en dus ook weet dat ze goed in de materie zitten.
Maar wellicht zijn er alternatieven dichter bij huis in Limburg of België? Dus als iemand een tip voor me heeft... :)

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 12, 2019 10:00
door JoorZ105
volgens mij heeft barend ook een bank tegenwoordig (ettenleur)

Onixx is ook een goed adres maar net zo ver als BAS voor jou

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: vr jul 12, 2019 18:23
door DJ
Ik zou eerst eens kijken welke sproeiers je nu hebt en vragen welke maten sproeiers de betreffende bedrijven op voorraad hebben (1 of 2 maatjes groter of kleiner zou moeten volstaan lijkt mij bij relatief kleine aanpassing als ander lucht filter andere standaard nokkenassen)
Zonder de juiste sproeiers voor betreffende merk/type carb op voorraad is het zonde van alle moeite.

En zorg thuis dat de basis op orde is. Carb rubbers, gasstangen (gaskleppen helemaal open) benzinedruk en flow (filter) sowieso volle tank op de rollenbank, en zorg dat koelsysteem in orde is.
Zal wel in orde zijn, maar is zonde om voor nop naar rollenbank te gaan.
En met lekke uitlaat kan je ook niet goed meten. Ivm samenstelling uitlaatgassen en aanpassen mengsel. Die moet dus ook echt dicht zijn.

DJ

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: za jul 13, 2019 20:41
door Veloce
Dat is gelukkig allemaal al in orde, ja. Uitlaat is perfect, brandstoffiter 2000km oud, carbrubbers fris en gasstangen ook. Koelen doet hij perfect, beide radiatoren 3 jaar geleden vervangen door volledig nieuwe exemplaren. Maak ik me dus allemaal geen zorgen over.
Maar mn sproeiers eens bekijken en opschrijven is wel een goeie.

En ondertussen moet ik bij de Spider nog steeds mij straf ondergaan voor het lange tijd niet gebruiken. SInds 2 jaar rij ik er weer regelmatig in, maar tot nu toe is IEDERE keer als ik 'm een aantal dagen achter elkaar gebruikte er iets stuk gegaan. De score van gisteren: een kapot stadslicht en een afgebroken kofferbakkabel. Lampje vervangen wordt serieus de eerste keer in 16 jaar dat ik dat moet doen bij deze auto!
Bij de kabel had ik mazzel dat hij bij de hendel af brak en niet bij 't slot. Dus kon het kapje van de hendel eraf peuteren en met een tangetje de kabel grijpen op de klep te openen.

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo jul 14, 2019 21:38
door Veloce
Vandaag wat geklust aan de Spider.
Ik meende dat het lampje vervangen via de achterkant moest, dus het spatbord. Ik had 't nog mooit gedaan bij deze auto....
Maar eenmaal open was dat niet het geval.... :lol: Dus via de voorkant de lamp eruit, en toen bleek het lampje zelf niet stuk. Toch vervangen en nog steeds geen dimlicht. Ik heb geen handleiding bij de auto, maar moet dan toch maar eens een elektrisch schema ergens vandaan zien te halen. Zekeringen onder dash waren goed, maar wellicht zit er nog ergens anders een zekering verstopt. Kán het overigens wel een zekering zijn? Linker koplamp doet grootlicht 't wel, maar dimlicht dus niet.

Vervolgens de uitlaat gewisseld. Zat er eentje onder van een (volgens mij S4), al zo lang ik me kan heugen. Nu zag ik dat er al een ophanging op die uitlaat wat geïmproviseerd. Er zat een uitlaatklem op het laatste deel tussen demper en sierstuk, daar was weer een plaatje op geschroeft en die hing weer aan een onbekend type uitlaatrubber dat paar cm langer was dan een OEM. Ook heb ik de auto nooit mooi vinden klinken. Leek echt helemaal nergens op, niet te hard of geluid alsof hij stuk was. Maar meer "lawaai" en niet een typisch Nord-geluidje.
Omdat een brulpijp voor een S3 op I.E. niet bestaat (dan moet je al aan de dure sportuitlaten van bekende merken) heb ik bij wijze van uitprobeersel een gebruikt exemplaar via DJ gekocht. Ik had namelijk gezien dat mijn Spider 2 ophangpunten had voor de einddemper. De huidige S4-demper zat helemaal aan het einde bevestigd (vlak achter bumper), maar ik zag ook nog een ongebruikt ophangpunt halverwege zitten die de S2 en andre 105-jes gebruiken. In feite paste de brulpijp goed, alleen zat het ophangpunt net 2cm te hoog, waardoor ik tussen het ophangrubber en de pijp een klein metalen verlengstukje heb gemaakt.
Was helaas de enige mogelijkheid, want normaal kun je natuurlijk nog een beetje met de middendemper spelen/draaien. Maar omdat ik een katalysator heb, zit deze helaas anders bevestigd en is dat niet mogelijk. Het voorste en middelste deel zit ook met een driehoekige aansluiting en brandring, zoals ook de einddemper vast zit.

Het is wel een bijzonder gezicht zo, met het typische schuine uitlaatje van een ouder model carburateur-Spider. Maar het geluid is echt 10x beter nu! Doet me weer denken aan mijn oude 75 TS'jes met sportpuup. 8) 8) 8)

Niet onaardig voor een el-cheapo sportuitlaat op mijn el-cheapo Spider. Inclusief gratis rookpluimpjes, maar dat vind ik niet zo schrikbarend na bijna 220.000km en 2 gesneuvelde koppakingen. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=VOs26OTIbsg


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding