Pagina 41 van 60

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo jul 25, 2018 21:20
door Veloce
Vandaag weer even met de Giulia bezig geweest. Stukje gereden, voelde wederom weer de trilling in de pook. Maar net als bij mijn testrit vorige week (na het loshalen van de baksteun), merkte ik op dat er nu meer getril/geklop uit de cardantunnel kwam. Voordat ik de boel eraf haalde, was dat niet. Heb de hoes van de pook af getrokken, en als de pook in III en IV op en neer wiebelde, zag ik dat de bak wél stik bleef. Ik ben zodoende even naar een bevriende garagist gereden om de auto op de brug te zetten, want dan kan ik de boel beter bekijken dan thuis op de assteunen. En wat viel me op: de cardanas kon ik ook gewoon op en neer (en links/rechts) bewegen, dat lukte me vorige week nog niet toen ik de kruisstukjes/schuifstuk liet smeren. Het rubber waar het steunlager in zit zag er ook erg uitgedroogd uit, iets wat me vorige keer ook niet echt was opgevallen. Het lijkt alsof door het loshalen van de steun vorige week, de bak/cardanas klein beetje naar onderen in gevallen en daardoor dat rubber een definitief naar z'n gootje heeft geholpen.
Ik ga eerst dus dat rubber eens vervangen, niet duur en relatief simpel te doen. Mocht het dat niet zijn, dan zoeken we weer verder.
Nog tips/advies? Alleen rubber vervangen, of meteen meer zaken meenemen? (lager?)

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo jul 25, 2018 22:15
door JoorZ105
Het lager zit geperst toch?
Dat dan even bij de doe het zelf doen als je daar een pers tot de beschikking hebt.

Had je deze al eens vervangen? Zo niet dan het lager zeker mee pakken.

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: wo jul 25, 2018 22:48
door Veloce
Nee, eerste serie is anders. Volgens mij kun je die er gewoon in duwen? (experts hier?)
onder mijn bewind is dat ding in ieder geval nog nooit vervangen.

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: do jul 26, 2018 08:04
door DJ
Als je ophangrubber vervangt "ben je gek" als je niet gelijk het lager ook mee pakt. Gaat in 1 moeite en de kosten zijn het niet.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: za sep 22, 2018 20:53
door Veloce
De Giulia heb ik ondertussen nog steeds niks aan gedaan, over 3 weken een zeer belangrijke deadline. DUs me voorgenomen daarna pas aan de slag te gaan.

Maar....na ruim 15 jaar heeft de Spider me voor de eerste keer laten staan. :x
Van maandag t/m donderdag gewoon mee gaan werken, iedere dag enkele klantbezoeken. Geen slag verkeerd of hapering, zet 'm donderdavond voor de deur en 2 uur later wilt hij niet meer starten.
Start motor draait gewoon rond, maar slaat niet aan. Ook geen hikje dat hij het probeert.
Wat ik tot nu toe weet en heb gedaan:
- accu is perfect, recent vervangen en geeft voldoende spanning
- bougiekabel losgetrokken en even nieuwe bougie erop geprikt om op kleppendeksel te leggen, geen vonk te zien als ik 'm start
- bobine gewisseld met die van de Giulia, nog steeds geen vonk
- verdeelkap eraf getrokken. Alles opgeschuurd én bobinekabel vervangen. Nog steeds geen vonk.

En toen ging het regenen, dus ben ik niet meer verder gekomen.
Het is een 2e serie S3 uit de USA, dus op Bosch L-jetronic. Niet echt mijn ding dus...
Iemand een idee what's next?
Mijn lijstje/ideeën:
- kijken of bobine überhaupt wel stroom krijgt (hoe te meten?)
- krukassensor(en) kunnen ook boosdoener zijn?


Valt me sowieso op dat de hele kabelboom een teringbende is. Ik kom werkelijk overal extra zekeringen, isolatietape, niet gezette aalsuitingen/schoentjes tegen. Er zit volgens mij ook nog wat spaghetti tussen van een oud alarmsysteem en startonderbreker.
Er is in ieder geval nooit door mij aan geklust, want van electronica moet ik echt niks hebben. Weet alleen dat in de beginjaren mijn oom een aantal zaken door een garage heeft laten doen.

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: za sep 22, 2018 21:09
door frankalfa
Ben geen expert maar als er electronische brandstof injectie op zit moet ie hier of daar toch een signaal vandaan hebben om in te spuiten lijkt me, idd krukassensor.

Ook de jaren 80 aftermarket startonderbrekers waren vaak niet meer dan een interruptie in de toevoerdraad naar de bobine dus wellicht is een en ander uit te sluiten door te proberen een draad rechtstreeks van de accu op de bobine te zetten?

Altijd lastig met die rommel...

Suc6, grtz,fRank

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: za sep 22, 2018 22:07
door chubasco
Geeft de benzinepomp druk?

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: za sep 22, 2018 22:19
door Veloce
Nog niet getest, door de regen ben ik niet op de grond gaan liggen. (elektrische pomp, onder de auto)

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo sep 23, 2018 11:06
door horrie
Heb je oliedruk? Heb ik ook een keer gehad met mijn Giulia, was de as van de oliepomp gebroken.

Check even of de rotor gaat draaien in de verdeler van de ontsteking.

Suc6

Bert

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo sep 23, 2018 15:08
door Harrie Sanders
Ik heb onlangs aan zo'n zelfde type gewerkt en daar zat een bots/schok sensor op die opnieuw "ingedrukt" moest worden. Zat tegen het schutbord aan de passagier kant.

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo sep 23, 2018 17:08
door DJ
Ben niet bekend met S3 en heb er ook geen EL schema van bij de hand.

Maar bots sensor is een goede optie idd, toevallig ooit wel eens keer mee gemaakt die iemand anders daar problemen mee had in een spider.

Aangezien je geen vonk hebt en zelf aangeeft dat de kabelboom een zooitje is.
Meet eerst eens op de +15 terminal van de bobine. (groene/groen+zwart draad)
Daar zal naar ik aan neem geen spanning op staan want wisselen van bobine hielp niks, dus die zal wel goed zijn, maar toch geen vonk.
Zet daar eens rechtstreeks spanning op van de accu. Als hij vervolgens aan slaat ben je in ieder geval stap verder. (NB met spanning rechtstreeks op bobine stopt hij vermoedelijk niet, of niet gelijk als je contactslot uit draait!)
Daarna word het toch een kwestie van meten met schema erbij waar de "prik" verdwijnt.

Als hij met rechtstreekse voeding op bobine niet aanslaat kan je nog controleren of de benzinepomp wel draait. En als hij niet draait, meten of er wel spanning op staat. (de roze draad of wit roze draad, de andere draad moet zwart zijn, dat is massa)

Nog twee wilde gokken:
- Omdat je aangeeft dat kabelboom een rommeltje is maar auto tot voorkort probleemloos aansloeg, kijk eens of alle draden nog wel goed vast zitten aan de achterkant het contactslot. Contactslot zelf kan ook nog oorzaak zijn, hoewel startmotor wel rond gaat bij omdraaien sleutel.
- Volgens mij moet L jet "zien" dat de motor draait aan de hand van meetsignaal uit de LHM (flap moet open gaan) . Als hij dat niet "ziet" word benzinepomp en/of ontsteking niet vrij gegeven / aangestuurd. Dus je zou nog even de stekker en draden van de LHM kunnen rommelen. Dat LHM zelf helemaal stuk is lijkt me stug. Want jaren 80 Bosch spul is behoorlijk bomvrij! Maar goed, niets heeft het eeuwige leven.

Maar als je dit zelf wilt oplossen ondanks dat je niks hebt met electronica is de eerste stap het juiste EL schema te pakken krijgen, en een multimeter regelen. Een goedkope van 15 euro van bouwmarkt voldoet ook. Als hij maar 12V gelijkspanning en weerstand kan meten ben je voor deze storing al klaar.

NB: als je zelf wilt gaan werken aan de kabelboom: www.rdae.nl Top adres!

En gezien de hoeveelheid verkochte L jet spiders daar is de USA en AlfaBBB forum waarschijnlijk "place to be" voor informatie en tips. Maar dat je vermoedelijk zelf al verzonnen.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo sep 23, 2018 21:02
door Veloce
Thanks voor de tips, DJ!
Ondanks dat ik niks met electro heb, wil ik 't wel proberen of ik het met de basics zelf kan oplossen. Ook wel leuk en leerzaam, de garage of ANWB bellen kan altijd nog. :lol:
Mijn eerst stap is denk ik het zoeken en een electrisch schema, op het BB moet daar zeker iets over te vinden zijn. Verbaas me sowieso dat je nog best veel van die S3's voorbij ziet komen, terwijl ze totaal niet gewild zijn. (is ook de meest gebouwde versie van de Spider)
Ik heb vandaag mijn multimeter gezocht, maar kan hem niet meer vinden. Zo'n ding kost de wereld niet dus regel ik me deze week wel even een nieuwe.
Volgens mij moet L jet "zien" dat de motor draait aan de hand van meetsignaal uit de LHM (flap moet open gaan) . Als hij dat niet "ziet" word benzinepomp en/of ontsteking niet vrij gegeven / aangestuurd. Dus je zou nog even de stekker en draden van de LHM kunnen rommelen. Dat LHM zelf helemaal stuk is lijkt me stug. Want jaren 80 Bosch spul is behoorlijk bomvrij! Maar goed, niets heeft het eeuwige leven.
Hoe ik las/begreep in onderstaande link zijn de 2 vliegwielsensoren hier (ook) verantwoordelijk voor. Zodra hier iets mis gaat heb je geen vonk of sap.
https://www.hpsimotorsports.com/l-jetronic--spider-

Ik heb onlangs aan zo'n zelfde type gewerkt en daar zat een bots/schok sensor op die opnieuw "ingedrukt" moest worden. Zat tegen het schutbord aan de passagier kant.
Die "bots sensor" heb ik trouwens nog nooit van gehoord. (ken hem wel van mijn oude GTV 916) Hoe ziet dat ding uit?

Aangezien je geen vonk hebt en zelf aangeeft dat de kabelboom een zooitje is.
Meet eerst eens op de +15 terminal van de bobine. (groene/groen+zwart draad)
Daar zal naar ik aan neem geen spanning op staan want wisselen van bobine hielp niks, dus die zal wel goed zijn, maar toch geen vonk.
Zet daar eens rechtstreeks spanning op van de accu. Als hij vervolgens aan slaat ben je in ieder geval stap verder. (NB met spanning rechtstreeks op bobine stopt hij vermoedelijk niet, of niet gelijk als je contactslot uit draait!)
Hoeveel spanning moet ik meten op de +15 van de bobine? Gewoon nul?
Hoe ik begrijp moet ik dus eigenlijk géén spanning hebben? EN wat betekent het dan als hij wel/niet aan slaat?


Ik heb even wat fotootjes gemaakt van onder de kap om te laten zien wat ik aantref:


Bobine, waar al duidelijk genoeg aan de bekabeling gefreubeld is
Afbeelding

Een aantal relais, zelf geplaatste zekering met isolatie tape en wat gerepareerde plekken, rechts op de wielkast geschroefd.
Afbeelding

Één van de 2 vliegwielsensoren, ziet er niet meer zo fris uit en schijnt ook dus geen vonk/inspuiting te veroorzaken. De andere is er iets beter aan toe.
Afbeelding


Geen idee wat dit is, spanningsregelaar of wellicht een oud alarm ofzo
Afbeelding

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo sep 23, 2018 21:11
door DJ
Nee op de +15 bij de bobine moet juist wel 12V staan.

Niet helemaal helder geformuleerd denk ik.

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: zo sep 23, 2018 21:16
door DJ
Stekker vliegwielsensor ziet er idd niet goed uit.
Dat kastje op de laatste foto is gewoon een soort klemmenstrook/doorverbinder.
Je ziet het wel als je dekseltje eraf wipt.

Stekker die je niet vertrouwd gewoon stevig aan draad trekken, een goede stekker aangekrompen kabelschoentje kan dat makkelijk hebben. Als er dan een draad los komt heb je bingo. Wellicht de storing verholpen of anders een toekomstige storing voorkomen. :D

Gr
DJ

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

Geplaatst: za sep 29, 2018 20:20
door Veloce
Multimeter toch nog gevonden, dus vandaag even half uurtje tijd kunnen vinden.
Ik heb beide vliegwielsensoren eens doorgemeten, en daar kwam uit dat de bovenste nog prima was (870ohm) en de onderste (op 't bellhouse) waarschijnlijk stuk. Daar kwam een waarde van nul uit, dus ga ik er van uit dat hij stuk is.

Spanning op de bobine meten lukt me niet, of ik deed iets fout. Of moet ik iemand tegelijk ook de sleutel om laten draaien?