Pagina 35 van 60

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: do apr 19, 2018 13:22
door JoorZ105
Is dat bij dunlops ook zo?

Bij de ate spulletjes was het minimum dat je over moet houden 4mm geloof ik, maar dat oogt wel erg dun.

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: zo apr 22, 2018 10:35
door Veloce
Schijven afdraaien dacht ik ook al aan, maar geen idee of dat bij DUnlops kan. Ik vind ze ook wat prijzig (€150-200 per remschijf) of te experimenten.

Ondertussen weer eens wat gepriegeld aan de Spider. Vorig jaar de koelingsproblemen redelijk opgelost, vorige maand APK geregeld.
De olie die er in zat wist ik niet eens meer hoe oud hij eigenlijk was... :lol: Dus gisteren olie en filter vervangen en kijken naar de kleur en dikte van de olie zat hij er al best een tijdje in.
De afgelopen 5-6 jaar heeft de auto echt nauwelijks gereden, op vorig jaar paar ritjes na om de koelingsproblemen op te lossen.

Afbeelding

Volgende stap is het vervangen van de remvloeistof, die is écht al oud....
Dit trok ik er gisteren uit. :shock:
Denk dat ik de boel maar eens goed moet doorspoelen :lol:
Afbeelding

En zolang ik in deze auto rijd (precies 15 jaar deze lente) zat er iets van een irritante rammel in de uitlaat. En wat zag ik tot mijn verbazing.....een bout tussen het hitteschild en de voorpijp. Bout eruit getrokken en de rammel is weg... :lol:
Ik vraag me alleen af hoe die bout daar komt, want hij zat zó diep dat hij daar bewust door iemand moet zijn geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: ma apr 23, 2018 13:21
door Hylke
Die heeft een jaar of 15 geleden een rammelend hitteschild opgelost?

:mrgreen:

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: ma apr 23, 2018 13:50
door Graduate86
Ik had bij mijn Spider Graduate hetzelfde rammelende hitteschild op dezelfde plek. Alleen zat er bij mij geen bout in.
Heb er een klembeugeltje opgedraaid en zo het probleem opgelost.

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: wo apr 25, 2018 23:21
door Veloce
De rammel is nu wel minder, maar denk wel dat dit gedaan is om een andere rammel tegen te houden. Ik verwacht dat de komende tijd wel weer ergens iets gaat rammelen.

Ondertussen rijd ik al weer een kleine week dagelijks rond in de Spider, en ik verbaas me nog steeds hoe die auto zonder opmerkingen(!!) door de APK is gekomen vorige maand. :lol: Maar ik verbaas me ook dat ik, ondanks dat de auto echt niet goed rijdt en lekker loopt, de GIulietta nog geen moment gemist heb.
Mijn conclusie's na een paar dagen intensief dagelijkse gebruik:
- remvloeistof moet vervangen worden
- remblokken zijn volgens mij ook niet meer fris (hard en oud) Remt verder wel prima.
- motorsteunen zijn totaal vergaan (carter steunt op de carterbeschermer, bij optrekken en remmen voel en hoor de het metaal over elkaar bewegen) Die staan dus hoog op de lijst om vervangen te worden. :!:
- 2e versnelling kraakt nog steeds....dat was in 2003 al zo :lol: Schakelt verder prima, maar in 2 en 4 hoor je de bak wat "janken". Drukgroep is ook gehorig
- body is nog steeds netjes. Slecht op 1 puntje roest, vooraan de linker dorpel.
- electronica: lampje dat tank leeg is brandt continu, maar tankmeter werkt wel prima. Electrische ramen en spiegels (jaja!) werken naar behoren, zij het langzaam.
- interieur. nog steeds even shabby als in m'n herinneringen. Stoelen doorgezeten, kunststof dash op veel plekken niet mooi. Airco doet het na 15 jaar nog steeds niet. :-)
- boven 100km/u begint de auto te schudden. Denk een combi van gare motorsteunen en vierkante banden (laatste 7 jaar echt 10x uit de stalling geweest)
- de motor, tsja: ik heb 't al eens eerder hier neergezet. Daar is denk ik niet veel meer van te maken. Hij doet 't, en daar is alles mee gezegd.
220K gelopen, verbruikt best wat olie en koelvloeistof. Temperatuurhuishouding is nu eindelijk op orde, na radiator spoelen en nieuwe thermostaat. Starten is meteen aanslaan, maar valt ook meteen uit als je het niet lichtjes het gaspedaal intrapt om toeren hoog te houden. Doe je dat niet, dan moet je bij 2e startpoging 5sec doorstarten en gasgeven voordaat hij moeizaam aanslaat. Denk dat het de automatische choke is, maar van dit injectiesysteem (L-jetronic) heb ik echt geen kaas gegeten. Motor loopt verder mooi onderin, prima koppel en kunt laag in de toeren wegtrekken. Boven de 3500rpm wordt 't lastiger, heeft hij er duidelijk geen zin in. Dat is altijd zo geweest, maar weet niet of dat komt omdat dit een USA-versie is (geknepen 2.0 met 110pk :shock: :lol: ) en katalysator of dat het gewoon de (gebrek aan) kwaliteit/status van de motor is.

Mijn plan voor nu is om de auto gewoon lekker rijdend te houden zonder helemaal los te gaan. Eerst even de basics aanpakken om veilig en betrouwbaar te kunnen blijven rijden. Dus filters, remmen en motorsteunen. Die heb ik begin van de week besteld en via de supersnelle service van ARparts al in huis. :thumbs:
Dan eens goed kijken en voelen aan de ophanginging. Ik voet nu bijna geen speling, ook niet in stuurinrichting. Voorkant voelt stabiel en zeker aan. Wel is de achteras was levendig, dus denk dat de t-bar en draagarmen er eens onderuit moeten voor wat frisse rubbers.
Optisch is hij redelijk netjes van buiten, van binnen eens nieuwe stoelen plaatsen mocht ik goedkooop setje tegen komen.
De motor kijk ik gewoon hoe lang hij het uit houdt. Krijgt wel z'n normale onderhoud en ga 'm niet aftrappen. Mocht hij het begeven, dan overwegen wat ik wil doen. (reviseren, carb-blokje of een TS wellicht)

Als je dit zo leest kan ik me voorstellen dat je denk dat die auto een enorm hoddel is. Dát is deels waar, maar het is meer een auto die er nog redelijk prima uit zietmet een enorme bak werk door achterstallig onderhoud. Lees: mijn oom deed er vroeger niks aan, daarna tussen 2003-2007 was het mijn studentenbak. Dus behoorlijk gebruikt en geen/weinig geld voor onderhoud. Daarna is de auto beetje in de vergetelheid geraakt door werk en andere Alfa's die ik erbij had. Toen heb ik m ook te koop gezet, maar hoogste bod was €1500,- ofzo. Voor dat geld liet ik m liever staan, wachtend op betere tijden en een occasional cabrioritje. Helaas werd het 7 jaar lang 1 ritje naar se APK en terug, maar heb me voorgenomen om er nu weer wat meer tijd en moeite in te gaan steken. Ook omdat dit gewoon een speciale auto voor mij is waarmee mijn auto/Alfa-hobby is begonnen...En de S3 Spider met het jaar mooier lijkt te worden.

Afbeelding

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: do apr 26, 2018 13:50
door JoorZ105
:thumbs:

lekker cruisen met dat ding!

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: do apr 26, 2018 16:31
door Graduate86
Ik heb het verhaal hierboven gelezen en het is ozo herkenbaar. Nu is het niet zo dat er bij mijn Graduate van alles aan mankeert, maar veel dingen herken ik wel.
ik heb de mijne gekocht in '96, toen ie 10 jaar was, en heb er sindsdien veel mee gereden. ook zelf het onderhoud gedaan.
Het enige wat me bij mijn Spider zorgen baart, is het hoge olieverbruik. Maar zolang ie het blijft doen rijden we lekker door. Stopt ie ermee dan overweeg ik een motorrevisie.


Dus lekker doorrijden met de Spider zou ik zeggen. En maar hopen op een mooi Spider seizoen.

groet Jelte.

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: vr apr 27, 2018 19:42
door Veloce
Same here, binnen de familie sinds 1994.
Ondanks dat de auto gewoon slecht rijdt, merk ik wel dat ik me meteen vertrouwd er in voel. Ik vond zelfs achterin de kofferbak een zak met casettebandjes die ik luisterde in mijn studententijd (2002-2007). :lol:

Vandaag aan de slag geweest met de remmen. Blokken hadden nog meer dan genoeg vlees, waren echt niet zo oud gezien de slijtage. Maar heb geen flauw idee hoeveel jaren oud ze zijn. Dus maar preventief vervangen. Maar belangrijkste aandachtspunt was de remvloeistof, dat was net cola. Vandaag de boel doorgespoeld (setje op de compressor, dus kan via vacuum de boel eruit zuigen) en de vloeistof ziet er nu weer uit als dubbelfris. 8)
Net even een kort rondje gemaakt van 500 meter, maar pedaalgevoel is opeens weg. Auto remt goed, pedaal staat tot boven, maar grijpt veel dieper aan. Bij de 3e keer pompen heb ik de goede druk tot bovenin. Voor iedere bocht valt de druk weer een stuk weg en moet ik 2-3x pompen voor optimale pedaaldruk.
Is dit toch gewoon lucht? (heb 'm al een keer extra rondom ontlucht en kwam gewoon schone vloeistof uit zonder lucht) Of heeft zo'n gescheiden remcircuit of Spider als model-eigen een ander trucje dan een Giulia met enkelvoudig remcircuit? (,HRC ontluchten? Kan dit?)
Of kan 't zijn dat de HRC of remklauwen van binnen erg vervuild zijn/waren?
Remslangen zijn verder goed, die zagen er ook uit alsof ze jaren terug eens vervangen waren.
Mischien eens even paar ritjes maken en volgende week opnieuw ontluchten?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: za apr 28, 2018 07:38
door DJ
Lijkt mij gewoon lucht.
Voorzichtig stukje rijden en nog eens proberen.

Heb je eerst alle oude vloeistof uit het systeem gedrukt en daarna opnieuw gevuld?
Handiger is vaatje bijna leegdrukken, verse vlst erin, nogmaals vaatje bijna leegdrukken, nogmaals bijvullen, nogmaals leegdrukken etc etc.
Tot dat je overal schone vlst hebt. Kost iets meer (goedekope) remvlst. Maar als je oplet blijft een goed ontlucht systeem daarmee wel gewoon een goed ontlucht systeem.
Probeer anders ook nog eens de simpele methode: pedaal intrappen, ontuchtingsnippel open, nippel weer dicht, en pedaal weer los.
Moet je wel met z'n tweeen zijn maar werk goed.
Mijn ervaring is dat 105 serie hangende pedalen simpel te ontluchten is. (in tegenstelling tot transaxles...)

Heb je ook aan de koppelingvlst gedacht om te verversen?
Met een vastzittende of lekke hulpkoppelingcilinder kom je ook niet ver!

Gr
DJ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: za apr 28, 2018 19:00
door Veloce
Normaal doe ik 't altijd op de oude manier, met een kameraad samen. Dus eentje trappen, de ander de nippel open/dicht zetten. Ik was dit weekend echter alleen (althans, m'n vrouw en dochter zijn hierbij niet zo bruikbaar :lol: ) en heb een pneumatische ontluchter gebruikt. ZO'n ding dat je op een compressor aansluit, pistool met opvangbeker en een lange slang die je op je ontluchtingsnippel zet. Met ongeveer 1.5bar druk zuig je de olie er doorgeen. Eerst potje bijna leeg gezogen, daarna helemaal afgevuld en dan zolang doorzuigen en bijvullen dat je heldere vloeistof hebt. Redelijk logisch dus. Ook de gewone volgorde aangehouden: RA, LA, RV, LV.
Ik heb 10 jaar geleden mijn Giulia Nuova verkocht en deze Spider de laatste 7 jaar niet gebruikt. Heb ook daarvoor nooit aan een gescheiden remsysteen gewerkt, bij mijn huidige heb ik 't wél al regelmatig gedaan. En ervaring met die @!#$ transaxles ontluchten heb ik helaas ook met de kont omhoog.

Vandaag heb ik eens een wat verder ritje gemaakt, en wat viel op:
- bij instappen (zonder starten) had ik een normaal pedaal, gewoon hard en bovenin meteen druk.
- na het starten viel druk meteen weg en heb ik pas druk halvewege pedaalslag
- gevoel van druk is niet echt sponzig, eigenlijk alsof 't hetzelfde is als voor de vloeistofwissel maar dan wel een halve slag dieper
- eerst stuk pedaalslag dus bijna geen druk en dan opeens heb ik een hard pedaal (zo was ;t van te voren ook, alleen hoger)
- pompend remmen maakt niet veel uit, bouwt bijna geen extra druk op (dat meende ik gisteren van wel)

Ik heb daarna de auto (warm) gestart met voet op rempedaal op de bekrachtiger te testen. Op het moment dat de auto aanslaat voel ik het pedaal niet zachter worden of bewegen. Kan dat betekenen dat de bekrachtiger geen vacuum heeft? :?:
Ik wilde vanmiddag de vacuumslang meteen vervangen, maar de automaterialenzaak had juist die maat niet op voorraad. (klassieke slang met haakse aansluiting pas niet op dit model)

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: ma apr 30, 2018 09:25
door Freek
Is dit toch gewoon lucht? (heb 'm al een keer extra rondom ontlucht en kwam gewoon schone vloeistof uit zonder lucht) Of heeft zo'n gescheiden remcircuit of Spider als model-eigen een ander trucje dan een Giulia met enkelvoudig remcircuit? (,HRC ontluchten? Kan dit?)
Of kan 't zijn dat de HRC of remklauwen van binnen erg vervuild zijn/waren?
Remslangen zijn verder goed, die zagen er ook uit alsof ze jaren terug eens vervangen waren.
Mischien eens even paar ritjes maken en volgende week opnieuw ontluchten?

Herkenbaar. Vorige jaar de HRC van de Spider 2 vervangen. Pedaalgevoel na vervanging en meerdere malen ontluchten niet goed. Sponzig en diep. Uiteindelijk nog een paar keer (10?) ontlucht en was toen iets beter. Vervolgens 100 km gereden en was pas toen weer als vanouds.
Heb het idee dat er gewoon relatief veel lucht in het systeem blijft "hangen" bij vervanging/verversing van remdelen en/of -vloeistof.

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: ma apr 30, 2018 11:19
door DJ
Durf ik zo van achter toetsenbord eigenlijk verder niks meer over te zeggen.
Maar veel anders dan lucht kan het toch eigenlijk niet zijn?
Alle remcilinders bewegen wel soepel? En veren goed terug?

Gr
DJ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: ma apr 30, 2018 16:06
door JoorZ105
Vacuüm slang zal het niet zijn dan, maar is het 1 weg ventiel op het inlaatspruitstuk nog Goed?

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: ma apr 30, 2018 22:28
door Veloce
Vandaag weer flink wat gereden, en het lijkt alsof hij met de dag beter gaat remmen. Althans, het gevoel in het pedaal wordt beetje bij beetje weer zoals het was. :? :lol:
Niet dat het pedaalgevoel van te voren goed was, dat was ook beetje leeg in het begin, maar heb wel 't gevoel alsof hij nu weer wat hoger pakt en bijna op het niveau van vóór de klus zat.
Ik zag rond de zuiger wel overal wat roest zitten, maar ze liepen wel soepel en niks zit/zat vast. Ik denk dat ik 'm van het weekend nog een keer extra ontlucht en de vacuumslang van de bekrachtiger vervang. Dan moet alles wel in orde zijn.....hoop ik. :|

Ik wil sowieso alle vacuumslangen onder de kap vervangen, waaronder de slang van de rembekrachtiger. Die laatste heb ik vanochtend besteld en heb ik morgen in huis. Dat was met 12mm binnendiameter ook nog gewoon overal te krijgen. Maar de andere slangen van het injectiesysteem is nog wel een lastige, die zijn 11mm en 14mm en zelfs de grote automaterialentoko kan ze niet bestellen. Ook het "rubberhuis" kan er niet aan komen. Morgen nog maar eens wat rondbellen, tenzij iemand hier een tip heeft?
Ook weet ik sinds dit weekend wat het rammelende geluid bij optrekken, remmen en bochten maken is. Is het niet altijd aanwezig, maar is continu weg of aanwezig. Het is de poelie van de airco die tegen de stabilisatorstang schuurt! :shock:
Doordat de motorsteunen zó oud zijn, steunt de motor nu op de carterbeschermer. Daardoor zit de aircopoelie zó laag dat hij de stabi héél lichtjes schuurt. Je ziet ook dat de poelie een klein beetje glimt, maar hij maar dus niet permanent contact.
Motorsteunen vervangen was overigens sowieso mijn plan voor komend weekend. :roll:
Afbeelding

Ik zit sowieso een beetje met die airco, ik wil hem er eigenlijk gewoon uit slopen of onklaar maken. Al sinds mijn eerste ritje in deze auto (in 2003) deed de airco het niet. Systeem is wel gewoon aangesloten, dus met een 2e v-snaar die de aircocompressor aandrijft. Die zit rechtsvoor naast de ontsteking. Kan ik bijvoorbeeld de boel er zo af trekken? Ik ga er van uit dat het systeem na al die jaren leeg is....of toch eerst even langs een specialist om de boel écht leeg te trekken?

Naast 't expansievat zie je de airco zitten:
Afbeelding

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: di mei 01, 2018 10:05
door Harrie Sanders
Ik ben bezig om een amerikaanse spider om te bouwen naar europees. Er zat een airco in die het niet doet. Heb ik er gewoon uitgesloopt. Scheelt zeker 10kg gewicht :D