Pagina 34 van 60

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: zo apr 08, 2018 08:07
door stephen
die wielen zijn echt gaaf!!

lijkt me ook wel wat :mrgreen:

jammer vh spuitwerk, maar goed , dat het opgelost gaat worden :thumbs:

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: zo apr 08, 2018 21:00
door Veloce
Ik heb ze er gisteren even op gezet en het lijkt er op dat ze passen. Gaat dus wel goed komen. 8)

In ieder geval al nieuwe clips geregeld via ClassicAlfa
Afbeelding

En even proefpassen.
Afbeelding

Afbeelding

Ik zit alleen nog even met mijn banden:
ik heb nu een setje Pirelli P4000 in 185 breed er onder zitten, 8000km oud. En ik heb 2 vragen:
- zijn deze velgen geschikt voor tubeless? (zie foto)
- ik vernam dat je banden die tubeless gemonteerd zijn geweest niet meer mét binnenbanden kunt monteren
Afbeelding

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: zo apr 08, 2018 21:45
door boessie
Ik zie aan de rechterkant geen hump dus denk dat ze dan niet geschikt zijn voor tubeless banden.
Dat is wat degene die mijn velgen verbreed heeft me ooit verteld heeft.

Groeten Gunther

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: zo apr 08, 2018 22:33
door Tonio
Goed gezien. Links zit wel een hump (richel) en rechts niet.

Vind ik opmerkelijk maar het komt meer voor. Er zijn ook lichtmetalen replica GTA velgen die dat zo hebben (op de afgelopen Techno Classica nog gezien, nieuwe velgen dus). Dan vraag ik mij ook af of die wel / niet voor tubeless banden geschikt zijn.

Banden die tubeless gemonteerd waren, daar kun je achteraf nog best een binnenband in monteren hoor. Heb ik ook wel eens laten doen bij een paar wielen die hardnekkig lucht bleven lekken op de velgranden. Iedere week lucht bijpompen dat was ik na een tijdje wel zat. En simpelweg vervangen wilde ik niet want het waren TRX banden (peperduur) op lichtmetalen velgen (zeldzaam model). Daarom maar binnenbanden laten monteren achteraf. Nooit een centje pijn mee gehad en met die auto heb ik toch stevig gereden.

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: zo apr 08, 2018 23:07
door @PM
Ik ben geen techneut, dus misschien zie ik iets vreselijk voor de hand liggends over het hoofd, maar waarom zou dat een probleem zijn?

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: di apr 10, 2018 22:05
door Tonio
Het is ook geen probleem volgens mij. Dat antwoord gaf ik omdat Rik dit schreef:
Ik zit alleen nog even met mijn banden:
(....)
- ik vernam dat je banden die tubeless gemonteerd zijn geweest niet meer mét binnenbanden kunt monteren
Ik ben ook geen techneut, maar wel een ervaringsdeskundoloog. Dat kan prima.

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: di apr 10, 2018 22:39
door Veloce
OK! Thanks heren! Ik heb hier 4 nieuwe Michelin binnenbanden liggen, dus kan ze simpel er in laten zetten. Ik ben een sportieve rijder en mijn Giulia wordt voornamelijk stevig bereden. Ik ga er niet op zondag lekker rustig met vrouw en kind mee rond tuffen, eigenlijk meer gewoon hard bochtjes nemen en staartje laten kwispelen.

Als ik op safe zou spelen en die binnenbanden monteren, wat zijn dan eigenlijk de nadelen van die binnenband?

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: wo apr 11, 2018 07:42
door JoorZ105
Ik heb begrepen dat binnenlanden in moderne autobanden harder slijten door de ruwheid van de autoband.

Zou je theoretisch dan periodiek moeten vervangen, maar ik betwijfel of iemand dat ook echt doet...

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: wo apr 11, 2018 11:22
door boessie
Bovenstaande reactie klopt. Het nadeel van het gebruik van binnenbanden is het risico van een klapband. Als je lek rijdt, ontsnapt alle lucht in èèn keer i.p.v. langzaam.

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: do apr 12, 2018 13:26
door B-lee
De hiel in de binnenkant van de velg dient gewoon om de band op zijn plaats te houden bij een lekke band of veel te lage banden spanning .
Je kan gerust een tubeles band op zo een oude velg plaatsen , maar dan wel regelmatig je banden spanning nakijken . bij te lage druk zou de band kunnen verschuiven bij scherpe bochten of op een stoeprand te rijden .
Wel goed nakijken of er geen luchtverlies is aan het ventiel de oude velgen zijn daar soms wat ruw afgewerkt omdat er toen alleen het ventiel van de binnen band door stak. Ik heb net op mijn spider een set originele momo vega's gemonteerd met tubeles velgen en dat gaat prima.
Zoals eerder vermeld slijt een binnenband snel in tubeles banden en vooral vooraan zeer gevaarlijk omdat de lucht in 1 keer uit de band komt is sturen dan wat moeilijk .
Sommige banden verkopers strijken een soort silicone aan de binnen randen v/d velg

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: do apr 12, 2018 14:16
door stephen
een tube band is glad aan binnenzijde, tubeless geribbeld..
dit kan warmte ontwikkeling geven, met kans op klapband..klasgenootje heeft vroeger, ws hierdoor, 2x een klapband gehad bij 160+ km/h, voor mij reden genoeg, om het niet te doen...op een kevertje met max 50pk, zou ik het wel durven :mrgreen:

indien ventiel goed past, gewoon tubeless monteren..evt aan kant waar geen hub zit, met speciale pasta, die bandenboeren wel gebruiken ..

my 2cents

lijken trouwens verbreed, door nw velgrand aan te lassen, daar je bij je bij verbreden van orginele delen 2 lasnaden zou hebben...dit verklaart ook waarom er dan maar aan 1 zijde een hub zit :idea:

staat wel te gek :thumbs:

mocht het met banden achter niet passen, wil ik ze wel overnemen :jumping:

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: vr apr 13, 2018 11:07
door JC
Ik ga nooit meer binnenbanden in moderne tubeless banden gebruiken.
2 jaar geleden op de autostrada terwijl ik een vrachtwagen inhaalde uit het niets een vaag stuur.. klapband rechtsachter, en je bent meteen alle lucht kwijt. Ben niet bang aangelegd, maar dit is niet iets wat ik perse nog een keer mee wil maken.
Toen we de volgende dag bij de lokale gommista de kapotte band van de velg haalden kwamen er een paar handen rubberschaalfsel uit vallen. Inderdaad de binnenband die door de harde binnenkant van de band weggevreten was.

Nu een ordinaire GTA velg met tubeless banden.

Afbeelding

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: ma apr 16, 2018 14:59
door stephen
misschien idd wat ordinair maar lekker JC :thumbs: ( heb ze zelf ook)

mede hierom zijn er velg bedrijven die het hart eruit steken, en in nieuw velgbed op gewenste breedte lassen..is eigenlijk de mooiste oplossing, om mooie oude velgen te verbreden en her te gebruiken..

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: wo apr 18, 2018 20:33
door Veloce
Nieuwe wielen zitten er onder, zonder binnenband. Volgens bandenmeneer was dit velgbed geschikt voor tubeless.
Passen ze? Ja en nee. ET-waarde is iets lager dan mijn andere wielen, waardoor de velg uiteraard wat meer naar buiten valt. Ik heb aan beiden kanten aan de achterkant nog een paar millimeter ruimte. Voldoende om rechtdoor te rijden, maar als ik door een bocht ga lopen ze héél lichtjes aan. (nu was dat wel met 3 stalen wielen in de kofferbak + een nokvolle tank)
Ik ga er nog een keer even goed mee rijden zonder spullen in de kofferbak, maar als het alsnog niet ga moet ik kijken of ik de ET kan laten veranderen. Volgens mij is dat bij een stalen velg niet zo'n rocketscience, of zie ik dat verkeerd?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super & Giulietta QV TCT

Geplaatst: do apr 19, 2018 13:07
door MiaGiulia
Hallo Rik,
Je kunt overwegen om de achterschijven iets af te draaien. Je kunt daar zeker zo', 3/4 mm afdraaien per schijf. Dat kan net de extra ruimte verschaffen die je nu mist.

Bij de Giulia met AH- B veren en de 15"GTA's heb ik het ook op deze manier opgelost. :wink: