Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jun 26, 2013 21:15

Thanks!

Nog tips&trucs m.b.t. monteren? (ervaringsdeskundigen?)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 09:40

Nou zeg, dat was me het dagje wel gisteren....de uitlaat hangt er onder maar wat een DRA-MA-TI-SCHE pasvorm! :evil: :evil:

Ik weet niet wat er met die uitlaat was, maar werkelijk niks paste goed, alsof ze er eentje van een verkeerd type hebben gestuurd.(zit namelijl verschil in per carosserievorm/koppeling/motorisatie)

Om te beginnen het spruitstuk, dat was het niet op te krijgen dus heb de gaten licht moeten uitlvijlen om het wel goed te krijgen. Ook moest de handrem even los, geen probleem natuurlijk, maar eenmaal eer gemonteerd bleek de handremhendel niet mooi langs de spruitstukken te passen. Ik kan 'm dus wel aantrekken, maar schiet dus zeer lastig terug als ik de handrem weer los laat...

Afbeelding



Éénmaal de 2 spruitstukken er op, kwamen de pijpen tegen de koppelinshevel aan... :? Toch maar even doorgegaan met montage, want wellicht dat ik 'm met de beugel/bracket waar normaal de voordemper zit hem nog iets naar buiten kan stellen.

Afbeelding

Y-stuk er op, daanr de Z-vormige buis. Kon hem inderdaad nog iets bijstellen. Middendemper en einddemper er op, kwam de uitlaat maar 1cm door de opening aan de achterkant. :? (moet normaal wel minimaal 10-15cm zijn!) Ook zag je dat de midden- en achterdemper niet lekker in het rubber hingen, een stuk te ver naar voren. Zodoende geprobeerd met het Y-stuk en Z-buis wat te stellen door ze iets uit te schuiven zodat de midden- en voordemper wat meer naar achteren schoven. Dat leek aanvankelijk te werken, maar na maximaal zo'n 7cm (schat ik) wat het over met de pret. Ik kon niet verder uitschuiven omdat de uitlaat dan niet meer mooi aansloot en lucht ging lekken. Eindstuk stak nu wel een stukje verder onder de bumper uit, maar nog steeds niet hoe het zou moeten.
Verder zat alles op zijn plek, dus maar eens proberen de boel aan te zwengelen. Dus luchtfilter er terug op....past dat niet meer! :!: De zwarte trommel kan niet meer teruggeplaatst worden omdat het nu tegen het nieuwe spruitstuk aan komt. Dát is mij niet verteld dat dit niet meer mogelijk was! Afijn, daar verzinnen we wel wat op, met een aangepast origineel huis dus komt wel goed. Dan starten we hem maar zonder het luchtfiterhuis. Bak in z'n vrij....en, koppelingspedaal gaat niet! :evil: Blijkt het hevel nog steeds tegen de uitlaat aan te komen. Vanalles geprobeerd, via de bracket nog iets naar buiten kunnen stellen maar net niet genoeg om de koppeling vrij te laten bewegen. Dan maar warm stoken en wat bijbuigen, flinke tijd mee bezig geweest maar wilde nog niet lukken. De 2 pijpen die naar elkaar toe knijpen, en dat leer succes op te leveren. Na 2 uur klooien liep de hevel eindelijk vrij! :D
Afijn, wederom de auto starten, bleek hij lucht te lekken omdat we hem te ver hadden uitgeschoven! :x Maar weer iets meer in elkaar schuiven is haast onmogelijk omdat de midden + achterdemper dan weer op spanning komen te staan! :?

Alles op zijn plek, maar eindstuk steekt nauwelijks uit. Dit was met de Y-stuk en Z-buis echt maximaal uitgeschoven.
Afbeelding


Uiteindelijk met de auto stukje gaan rijden, en los dat hij als een varken klinkte door het ontbrekende luchtfilterhuis, leek het allemaal goed te gaan. Maar na een dikke 5 minuten ging te koppeling steeds zwaarder, uitlaat werd denk ik warm en daarom zette hij wat uit waardoor de koppelingshevel weer aan liep. Éénmaal bij mijn stalling aan gekomen voelde je de hevel echt langs de pijp schuren iedere keer als ik de koppeling in trapte. Het was ondertussen 0:30u dus was er echt helemaal klaar mee... :( Auto maar neer gezeten en naar huis gefietst, ben op zijn zachts gezegd not amused.
Zoals gezged heb ik 't idee dat er toch iets fout is, het probleem lijkt in de spruitstukken (met name die van cyl 1+4) en de Z-buis te zitten. De eerste valt te ver naar binnen waardoor hij tegen de hevel aan komt. De laatste lijkt te kort te zijn, waardoor ik de midden-/einddemper niet verder naar achteren krijg en hij een beetje lucht lekt (kan ook luchtdicht monteren, maar dan past het nauwelijks en staat alles onder spanning). Verder dan nog het luchtfilterhuis dat niet past, de handrem die niet lekker langs het spruitstuk loopt. Ga dus toch maar eens even contact op nemen met Alfaholics...
Laatst gewijzigd door Veloce op vr jul 05, 2013 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1175
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 09:52

Jeeeeezus, wat een geknoei :shock: :?
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 290
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 11:40

Nou daar ben je lekker mee dan... maar je zal toch niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt? :shock:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 12:05

Zeer zeker niet. Ah heeft in het verleden bewezen dat het wel goed kan, maar heeft wellicht een andere toeleverancier....Tis nu een drama iig.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 12:08

Zeer zeker niet. Ah heeft in het verleden bewezen dat het wel goed kan, maar heeft wellicht een andere toeleverancier....Tis nu een drama iig.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 12:25

zie mijn commentaar op Alfaspeed!

gr Jan

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 13:22

Hoi Rik,

Ik hoorde net van een medeforummer dat je een probleem hebt met de passing van je uitlaat.
Ik heb echter niets van je vernomen en daarom dacht ik dat je misschien met Jim contact had gehad maar die wist ook van niets.
Maargoed daarmee is het probleem niet opgelost natuurlijk.
Ten 1e vervelend dat je dit probleem hebt.
Ik heb het idee dat je een link pipe gekregen hebt van een GT ipv. een Giulia.
Die is korter en kan de oorzaak zijn van het te ver naar voren zitten van de uitlaat.
(ik heb het een x eerder gehad dat er in de fabriek een verkeerde sticker geplakt was.
(heb je plastic nog toevallig?)
Wbt. de andere issues is het misschien handiger als je mij even mailt dan kunnen we even kijken hoe dit op te lossen is.
Ik zal mijn reactie ook op de overige fora zetten anders worden mensen straks misschien nog boos dat ik niet reageer???
Hoor wel van je!
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 15:19

Je hebt een PB. (2 zelfs) Probleem is denk ik gewoon de Z-buis en het 1+4-cyl deel van het spruitstuk.
Komt goed.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 05, 2013 22:02

Vandaag nog wat contact met Jim van AH en Erwin gehad. Bleek op de inpakbon niet te staan aangegeven welke carosserievariant ik had, zodoende was er een Bertone-pijp opgestuurd. Juiste zal dus volgende week verstuurd worden.
Probleem met handrem en koppeling zou kunnen komen door gare/ingezakte motorsteunen. Dan ga ik die ook even vervangen.
Met betrekking tot het luchtfilterhuis gaan ze even op zoek naar een oplossing voor me. Prima geholpen tot nu toe dus!
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma jul 08, 2013 16:10

Ondertussen weer paar keer contact met Jim van AH gehad m.b.t. enkele zaken.
Hij heeft even met de monteurs overlegd en zij denken dat de nieuwe motorsteunen de probleem met de koppeling moe oplossen. Soms moet hij nog een beetje bijgebogen worden (maar dat heb ik al gedaan :lol: )
De handremhendel kan ook wat gebogen worden om vrij te lopen van het spruitstuk. De is de enige oplossing hier voor.

Met betrekking tot het luchtfilterhuis is het wat lastiger. Er zijn 2 soorten luchtfilters voor de variant die dwars over de motor gaat. Slechts één van deze 2 varianten kan aangepast worden, de andere (iets grotere) is dat niet mogelijk.
Andere optie is natuurlijk een setje Pipercross-filters of een beschuitbus van een later type 105 monteren, maar dat wil ik natuurlijk liever niet omdat ik de motor verder qua uiterlijk standaard wil houden.
Gezien ik merk dat een ander luchtfilterhuis lastig te vinden is, wil ik denk ik toch tijdelijk een beschuitbus monteren zodat ik tenminste kan rijden en op m'n gemak de juiste (kleine) luchtfilterhuis kan zoeken om aan te passen.

Ik krijg nu dus de correcte Z-buis opgestuurd en heb meteen een paar nieuwe motorsteunen bij ze besteld. (worden gratis mee verzonden)
Dus verder niets dan lof over de manier van afhandelen, daar kunnen sommige bedrijven helaas nog eens iets van leren.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma jul 08, 2013 16:28

Ik zou inderdaad niet voor het beschuitblik van de latere Giulia gaan, tijdelijk kan wel maar als ik zie hoe dicht je dan op de zekeringkast komt (sterker nog, die is bij mij al iets verplaatst).
Ga zelf nu ook de boel ombouwen naar het originele luchtfilter aan de uitlaatzijde,
Ondertussen weer paar keer contact met Jim van AH gehad m.b.t. enkele zaken.
Hij heeft even met de monteurs overlegd en zij denken dat de nieuwe motorsteunen de probleem met de koppeling moe oplossen. Soms moet hij nog een beetje bijgebogen worden (maar dat heb ik al gedaan :lol: )
De handremhendel kan ook wat gebogen worden om vrij te lopen van het spruitstuk. De is de enige oplossing hier voor.

Met betrekking tot het luchtfilterhuis is het wat lastiger. Er zijn 2 soorten luchtfilters voor de variant die dwars over de motor gaat. Slechts één van deze 2 varianten kan aangepast worden, de andere (iets grotere) is dat niet mogelijk.
Andere optie is natuurlijk een setje Pipercross-filters of een beschuitbus van een later type 105 monteren, maar dat wil ik natuurlijk liever niet omdat ik de motor verder qua uiterlijk standaard wil houden.
Gezien ik merk dat een ander luchtfilterhuis lastig te vinden is, wil ik denk ik toch tijdelijk een beschuitbus monteren zodat ik tenminste kan rijden en op m'n gemak de juiste (kleine) luchtfilterhuis kan zoeken om aan te passen.

Ik krijg nu dus de correcte Z-buis opgestuurd en heb meteen een paar nieuwe motorsteunen bij ze besteld. (worden gratis mee verzonden)
Dus verder niets dan lof over de manier van afhandelen, daar kunnen sommige bedrijven helaas nog eens iets van leren.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma jul 08, 2013 20:18

Maar het past dus wel? Zo'n bus wordt toch niet warm, dus boeit toch niet? Of is 't echt zó krap dat hij de zekeringkast afklemt?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma jul 08, 2013 20:33

Maar het past dus wel? Zo'n bus wordt toch niet warm, dus boeit toch niet? Of is 't echt zó krap dat hij de zekeringkast afklemt?
Pfff twee topics tegelijk in de gaten houden hahahaha :lol: :lol:

Bij mijn Giulia hebben ze het zekeringkastje een klein beetje verplaatst, op de standaard plaats past het geloof ik helemaal niet.
Je hebt dan (zonder dekseltje) een krappe centimeter speling als je hem wat naar boven verschuift.

Het past dus wel maar niet zonder verbouwing en het blijft krap, toch zonde van je verder originele Giulia?
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jul 09, 2013 19:47

Even een vraag m.b.t. het vervangen van de motorsteunen, ik heb dit namelijk nog nooit gedaan met de motor nog ingebouwd. (wel 2x met uitgebouwde motor :lol: )

Hoe kan dit het beste aanpakken? Er lijken me 2 opties mogelijk

Optie 1:
- met motortakel, motor klein beetje liften dat druk van de steunen af komt en dan zo de boel vervangen. (maar kan spruitstuk dan blijven zitten of pas ik er niet langs en moet alles er af?)

Optie 2:
- onderlangs met auto op de brug. Blok ondersteunen met steun/stempel en brug iets laten zakken. (begreep van Freek dat Alberic van GR het zo doet)


Ga verder morgen even een setje K&N's ophalen bij een forummer die ik mag lenen. Kan ik zodoende even op zoek naar een koektrommel om aan te passen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”