Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

vr jan 05, 2024 15:14

mooie aankoop.. begon bij mij ook wat te kriebelen, toen deze voorbij kwam.. net en mooi exemplaar :thumbs:
Begin vorige week heb ik redelijk plots mijn GR Yaris verkocht. Verschrikkelijk gaaf, zo'n homologatiespecial, maar ik kreeg een bod dat ik niet kon weigeren én ik vond de auto eigenlijk té goed voor wwwr ik voor gebruikte.....plus de schrikbarende prijzen voor onderdelen.

Dus heb ik hem nu vervangen door een Giulia, overgenomen van een clublid en echte liefhebber die hem nieuw gekocht heeft.
Het is een 200pk model met echt enorm veel opties plus het Veloce interieur + exterieur pakket. Bijkomend voordeel is ook dat er al een Squadra Massimo-kuur (315pk/490Nm) en Race-modus op zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[url=https://ibb.co/XJqQJb3]Afbeelding[/url
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo feb 11, 2024 17:41

De Spider-refurb had door drukte even stil gelegen sinds de jaarwisseling.
Afgelopen week de draad weer opgepakt. Achterwielophanging zit er weer onder, setje vers gespoten draagarmen, overal nieuwe bussen, herbouwde T-bar etc.
Voorzijde had ik met kerst al afgerond, dus alles van het Fahrwerk is nu klaar.

Wat rest nog: de remmerij
Klauwen eraf gepeuterd en dat viel toch wel héél erg tegen. :lol: Vooral de achterste klauwen waren slecht, daar zat echt nul beweging in de zuigers. Aan de rembloken en schijven te zien hebben die ook weinig te doen gehad. :roll:
Nachtje in de IMAL laten weken en vervolgens met perslucht en wat geduld ze eruit gekregen. Zuigers kunnen meteen de prullenbak in, revisiesetje ligt al klaar met nieuwe zuigers voor alle vier de hoeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di feb 27, 2024 11:46

Ondertussen zit alles bijna weer in elkaar.
- remklauwen op alle hoeken gereviseerd met nieuwe zuigers. Ik wacht nog op 1 nieuwe stofhoes, die was beschadigd met transport.
- nieuwe schijven en blokken achterkant
- rondom nu RVS omvlochten remslangen, idem koppeling. Handrem opnieuw afgesteld.


Paar kleine klusjes nog en we kunnen snel weer rijden, na 3 maanden sleutelen:
- 1 klauw monteren
- stabi monteren (wacht nog op nieuwe droplinks)
- remmen/koppeling ontluchten
- olie wissel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




En nog een Momo Prototipo die er in komt:

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo feb 28, 2024 10:44

Goed werk! Dezelfde rem-revisie heb ik bij mijn vaders Spider ook eens gedaan, is een flinke klus! Maar zo heb je alles wel weer in topstaat.

Heb je goed op de oriëntatie van de zuigers gelet trouwens? De opstaande rand (deel van een cirkel) heeft een bepaalde oriëntatie waardoor het blok goed gaat aanliggen op de schijf. Als deze oriëntatie niet goed is heb je kans op schuin afgesleten blokken en/of piepende remmen. En op de foto met de gesleten remklauw lijkt het alsof ze een enigszins willekeurige oriëntatie hebben.

Hier een handige beschrijving over de correcte afstelling:
https://www.alfabb.com/threads/setting- ... es.651010/

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo feb 28, 2024 15:36

Klopt! Na de foto merkte ik dat ook.op.en via het AlfaBB vond ik datzelfde topic. Dus alles staat nu gelukkig op de juiste plek geroteerd.

Zoveel tijd, moeite en centen er in gestoken ondertussen...en dan die lelijke rafelige vangbanden laten zitten. Ik kon het niet aanzien en gelukkig lag er nog een nieuwe set op zolder. (Dat is het voordeel van 3x 105 hebben)
Dus de oude er maar uit gepeuterd, altijd gedoe want de schroeven roesten meestal vast. Maar zoals altijd verricht IMAL weer wonderen. 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za mar 02, 2024 19:49




Paar kleine klusjes nog en we kunnen snel weer rijden, na 3 maanden sleutelen:
- 1 klauw monteren
- stabi monteren (wacht nog op nieuwe droplinks)
- remmen/koppeling ontluchten
- olie wissel
Check, check, alles check.
Ook.nig ff de uitlaat terug gehangen en zag dat ik de plastic vulplaatjes tussen casterstang en draagarm niet geplaatst had.
Vanavond nog ff beetje uitlijnen en onder de kap alles fatsoeneren, dan kunnen we hem morgen eens aanzwengelen en proefritje maken.
Volgende week ook meteen ingeboekt voor verse APK.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mar 03, 2024 19:07

3x raden hoe het aanzwengelen ging.... :roll:

Afbeelding

Het lijkt zo onderhand iedere keer het zelfde te zijn, ieder jaar opnieuw. Zodra de vochtigheid stijgt of temperatuur daalt, wilt hij niet meer starten.
Brandstofpomp zoemt, maar ik heb geen vonk. Afgelopen jaren vanwege dit probleem werkelijk vanalles vervangen.
Ontsteking, bobine, BDP-sensoren (meerdere keren). Maar iedere jaar weigert hij een keer om het daarna plots weer te doen en vervolgens de rest van het jaar ook probleemloos te functioneren.
Wat wel heel typisch is, is dat starten het hele jaar door altijd pas bij de 2e keer sleutel omdraaien wilde aanslaan. Echt áltijd.

Dus maar weer eens de boel nalopen. Ik denk toch aan iets van een massaprobleem ofzo, of wellicht toch de LHM/LMM? Of een relais? Die 3 stuks in de hoek bij de passagier is vanalles aan gerommeld in het verleden, te zien aan de bekabeling. Doen die nog iets? De hele bekabeling is eigenlijk een rommeltje, het zit vol met aftermarket schoentjes, isolatietape, extra zekeringen etc

En ieder jaar als dit weer gebeurt ga ik weer twijfelen over een carb-conversie, waarna hij vervolgens toch weer wilt starten. En.ben na 3 maanden sleutelen aan het onderstel eigenlijk ook wel beetje klaar nu, ik wil gewoon rijden! :lol:
Laatst gewijzigd door Veloce op zo mar 03, 2024 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mar 03, 2024 22:01

Dat is Motronic toch? Dan heb je voor de ontsteking maar 1 enkele draad van de ecu naar de bobine.

BDP Sensor is de belangrijkste sensor hierbij, als die niet goed is doet de ecu niks met de injectoren en de ontsteking. Sensoren zijn over het algemeen vrij degelijk. Afstand tussen sensor en tandkrans mag niet te groot zijn.

De ecu stuurt zowel injectoren als ontsteking met een massa signaal aan. Vanuit de motorkabelboom is er ook een massa aansluiting, die moet in goede staat zijn en niet helemaal gecorrodeerd zijn.

Zaken zoals injectoren, stationair regelklep en luchtweger krijgen allemaal 12v aangeleverd via het hoofdrelais. Als daar gerommeld is in de bedrading zou ik daar beginnen met eea te checken.

Motronic is een van de betere injectie systemen, heel betrouwbaar en met degelijke onderdelen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mar 03, 2024 22:03

Die drie relais zijn trouwens een hoofdrelais, een relais voor de brandstof pomp en een relais voor de nokkenasversteller.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mar 03, 2024 22:20

Nope, het is een L-jetronic. Pas op de Spider S4 kwam er Motronic.
Dus ik heb ook 2 BDP-sensoren. Weet ook dat hij niks doet als eentje al niet meer fris is, maar ik heb ze een paar jaar terug vervangen en toen wilde hij weer starten. 2 jaar geleden idem, ook vervangen maar toen wilde hij alsnog niet starten. Toen heb ik hem 2 dagen laten staan en wilde hij daarna héél twijfelend aanslaan op 3 cylinder. Dag erna startte hij weer om vervolgens een jaar lang weer probleemloos te functioneren. :roll:

Ik zal beide sensoren eens even doormeten, want als ze stuk gaan dan zie je dat meestal aan de weerstand die op oneindig schiet.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 04, 2024 07:48

en is de afstand tussen timing wiel tandjes en sensor volgens spec gedurende de hele rotatie van de krukas? Die moet je even opzoeken en controleren met een voelermaat. Vaak is dat zo'n 0,5 mm ofzo.

Ik ken de L-jetronic niet maar ik vermoed dat die net als een Motronic pas gaat vonken als de computer rotatie van de motor ziet.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 04, 2024 09:37

L-jetronic ben ik helaas ook wat minder bekend mee, zeker de variant met de dubbele bdp sensoren.

De ontsteking is een los op zich zelf werkend deel bij jetronic meen ik. Ik zou verwachten dat die altijd zou werken, zelfs zonder de bdp sensoren. :? Pas vanaf de Motronic was de ontsteking echt geregeld via de ecu. Maar ik zou het schema moeten zien om het zeker te weten.

De functie van de relais is over het algemeen hetzelfde. Alle componenten van 12v voorzien en de ecu schakelt ze middels de massa. Bij bv de GTV6 zijn er regelmatig problemen met het combirelais dat alles van stroom moet voorzien.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 04, 2024 15:17

Ik heb een schema en foutopsporingshandleiding van Bosch ivm jou ontsteking en L-jetronic.
Ik krijg het hier niet gepost.
Stuur maar een e-mail: gunther punt boes at tisp punt be

Groetjes Gunther Boes

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 04, 2024 16:26

Die heb ik, want met deze auto al tot in den treure moeten doospitten. Via HPSI is hij online door te lezen, maar heb 'm ook in PDF.

Toch bedankt. :-)


Edit:
Deze, ga ik me vanavond weer eens even in verdiepen.
https://hpsimotorsports.com/blogs/tech- ... -1982-1989
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 04, 2024 19:14

Heb je de stationair-luchtschuif al eens losgehaald en grondig schoongemaakt? Dat is het ding wat de luchtomloop om je luchtweger heen moet regelen als functie van de temperatuur. Die wil nog wel eens dicht of open blijven zitten; dicht blijven plakken kan slecht of niet starten veroorzaken; open blijven zitten maakt dat je mengsel wat arm kan worden/vermogensverlies als je eenmaal warm bent. Bij een 75 V6 met L-Jetronic zit-ie op het kleppendeksel rechts, ik ga er van uit dat de Spider er ook eentje heeft (al is dat wel weer een ander smaakje van de L-Jetronic, want die in de 75 heeft dan weer geen BDP-sensoren).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Projecten”