DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 24, 2018 18:51

Terugslagklep gewoon ff testen dmv doorblazen. Hoeft niet met perslucht, kan gewoon met de longen :wink:
Mocht die stuk zijn, die originele die in het inlaatmanifold geschroefd zitten zijn idioot duur.
Je kan ook een zwevende monteren, in de vacuumslang.
Die koop in je in alu of in plastic voor een scheet en drie knikkers.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo mei 27, 2018 13:31

Terugslagklep getest en die was nog prima. Kon er aan 1 kan doorheen blazen.

Heb er tot nu toe wel al veel meer werk aan gehad dan vooraf de bedoeling was. Want óf ik kom weer wat nieuws tegen óf er gaat gewoon weer iets stuk omdat de auto nu eens goed gebruikt wordt. :lol: Maar dat is niet erg, want het is hobby 8)

Ondertussen heb ik de stabilisatorstang er weer onder gezet en een testritje kunnen maken. Wat een verschil, zeg! Zowel qua koeling als qua rijden. De temperatuurmeter blijft precies in het midden staan, dat heeft hij voorheen nooit gedaan. Ook het insturen is ontzettend verbeterd, op zich niet zo verwonderlijk met een fatsoenlijk vastzittende stabi. Ik vond 'm nogal erg slap in de neus voorheen, en mijn referentiekader was een beetje vertroebeld omdat ik er al 7 jaar niet echt fatsoenlijk in gereden had. Nu merk je gewoon dat de neus meteen een stuk stijver is en beter instuurt. =D>
Bij montage van de boel merkte ik ook nog dat het uitlaatspruitstuk aan het lostrillen was, alle moeren zaten gewoon los!
Bij de testrit merkte ik ook dat de olieretourleiding van opvangpotje naar carter tegen de ventilator kwam, die ratelde er dus op los. Die slang loopt van inlaatkant onder de radiator door naar de uitlaatkant bij de peilstok. Die oude slang is in tweeën gesneden door de aircopoelie a.g.v. de kapotte motorsteunen, ook is het restant van de slang net pudding. Denk dat deze dus al eens vervangen is, maar niet gelet is of de leiding ook oliebestendig is. Komende week dus even een nieuwe halen.

En natuurlijk gaat er weer iets nieuws stuk....het bestuurdersraam gaat bijna niet meer open en dicht. De kabel is nog goed, die heb ik jaren terug eens vervangen. Motortje draait (elektrische ramen voor de Amerikanen hè!), lijkt meer alsof raam uit de geleider is gegaan. Dus komende week 't deurpaneel er maar eens af pakken.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma mei 28, 2018 22:42

Nieuwe dag, nieuwe problemen, zullen we maar zeggen... :roll:
Afgelopen weekend begon het bestuurdersraam steeds slechter open en dicht te gaan waarna het opeens niks meer deed om dan plotseling 10cm omlaag te vallen. En daar baalde ik wel van, want ik weet nog dat ik 14 jaar geleden, in de winter van 2003/2004 ook met dat raam problemen heb gehad. Toen brak de kabel toen ik nét thuis kwam, ik een uur later naar een etentje moest vertrekken en ik daarom met -3 graden het raam heb gefixeerd door de bezemsteel van m'n moeder af te zagen en daarmee het raam van binnenuit de deur te "stutten". De Spider was toen m'n enige en dagelijkse auto, dus ik moest wel... en dat klusje was met die temperatuur echt geen pretje. :evil:
Uiteindelijk is dat opgelost met een nieuwe kabel/katrol, wat toen een stervensduur onderdeel was. (bijna niet te krijgen) De klus heb ik toen uitbesteed aan een garage.

Dus vanavond het deurpaneel er maar eens af getrokken, en toen zag ik dat de hele kabel in de war zat. Onderaan van de katrol in de deur afgelopen, maar (nog erger) op de katrol van de motor helemaal in de knoop gedraaid en ook tussen katrol en motor geklemd/gedraaid. Motortje er uit gefrunnikt en proberen de boel uit de knoop te krijgen.
Dat is gelukt, maar de hele kabel is naar de kl*te.... verdraaid, verbogen, gerafeld etc. Ding rolt niet meer fatsoenlijk op.
Is er nog iets te doen om hem te redden? Een nieuwe unit (kabel + katrol, maar zonder motor) kost €160,-!
Als dat de enige optie is, dan bouw ik 'm nog liever om naar handbediende ramen. Want in de deur zijn alle openingen en montagepunten daar voor aanwezig, als ik 't goed zie.

Afbeelding


Uiteindelijk heb ik 't even tijdelijk en snel opgelost met een balk(je), om daar 't raam mee te stutten. Dat was even de makkelijkste en snelste oplossing, want de auto staat langs de straat geparkeerd en wilde het raam ten minste gesloten hebben vannacht.
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr jun 01, 2018 15:33

Aantal slangen vervangen. Was nogal lastig om aantal slangen los te krijgen voor normaal geld (€35,-/m), dus nu in devde USA een set siliconen vacuumslangen gekocht voor €96,-, waarmee je meteen alles voor de hele auto compleet hebt.
Op AlfaBB is dit setje al vaker besproken en iedereen is erg enthousiast. https://store.hpsimotorsports.com/colle ... -1982-1994
Had dit setje besteld en gisteren binnen gekregen. Lijkt me een mooie set, zitten precies de juiste slangen tussen, waaronder de lastige. Dat was de slang van de auxilairy air valve (klep voor de koude start) en ook de lange slang van inlaat naar het "emissiepotje" dat in een speciale ruimte in de rechter voorste wielkast zit verstopt.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr jun 01, 2018 23:21

Weet niet hoeveel lengte je nodig hebt qua kabel maar anders eens vragen bij de fietsenmaker? Is wellicht aan de meter te krijgen? Met een middagje pielen ben je misschien weer gered dan.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za jun 02, 2018 18:58

Ja, dat is ook mijn idee. Katrol is nog goed, loopt soepel en behuizing is nog als nieuw. Ook niet gek, want 14 jaar geleden vervangen en auto heeft de laatste 10 jaar nauwelijks gereden. Ik denk ook dat dit de reden is dat het mis is gegaan, dat de 2 katrollen in de deur niet meer lekker liepen en zo de kabel eraf is gelopen ofzo.

Vandaag al even wat zitten pielen met de nieuwe vacuumslangen. Slang voor stationairregelaar en de aux air valve (koude start) vervangen, klep schoon gemaakt. Ook de vacuumslang voor de rembekrachtiger nogmaals vervangen. Daar zat al een nieuwe op, maar de automaterialentoko had me een brandstofslang meegegeven. Dat kan in mijn ogen niet lang goed gaan en merkte ook bijna geen verschil met de oude slang die helemaal poreus was. Resultaat is dat de auto nu opeens écht een stuk beter pedaaldruk heeft, remgevoel is veel zekerder. Ook is de koude start weer redelijk goed, want voorheen sloeg hij meteen af als ik niet meteen beetje gas bij af.
Als ik morgen nog tijd heb vervang ik de laatste van de oude vacuumslangen, dat is die lange van het inlaatbuis door het schutbord naar de wielkast. Maar daarvoor moet het wiel eraf, een "geheim" compartiment open maken en daar zit dan een metalen blikje waar die slang op uit komt. Ik kan me overigens niet herinneren dat ik deze oplossing in de wielkast ooit op een ander type Alfa heb gezien, of heb ik 't mis? Het zal denk ik z.g.a. zeker komen omdat er gewoonweg geen ruimte meer is onder de kap.
Verder moet ik nog wel klein werk doen, zoals paar slangklemmen verversen (die had ik vandaag niet bij de hand) en de restanten van de airco afdoppen.

Het ziet er wel al een stuk beter uit dan voorheen.
Voor
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Waarschijnlijk waren dit nog de originele vacuumslangen uit 1986. Toen ik ze er af trok, hoorde ze al breken en scheuren.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op zo jun 03, 2018 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za jun 02, 2018 19:17

Veloce,

Waar heb je die slangenset gescoord?
Bij mij zal het niet veel beter zijn met de staat van de slangen, aangezien onze Spiders dezelfde leeftijd hebben.
Ook geen overbodige luxe dus om deze ook te vervangen.

Groet Jelte.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za jun 02, 2018 21:05

Gewoon op de link van mijn vorige post klikken ;-)
Verzenden was wel $48,- , maar heb samen met iemand anders besteld ok de kosten te verdelen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo jun 03, 2018 13:41

Wat een boel slangen zeg!
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma jun 04, 2018 23:48

En dan zie je de andere helft niet eens zitten... :lol:

Vandaag viel me op dat reservoir van de koppelingsvloeistof langzaam leeg gelopen was. Zag dat de aansluiting van reservoir op de koppelingscylinder een héél klein beetje lekt. Kan ik die gewoon vervangen door hem er af te trekken? (speciaal trucje voor?)
Als ik 't goed zag zit er een koperen ring tussen reservour en koppelingscylinder. Is dat een speciale maat of wellicht de zelfde als op de carterplug?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di jun 05, 2018 11:51

Ik had 5 weken geleden hetzelfde probleem, nml een leeg koppelingsreservoir.
In mijn onnozelheid wilde ik de dop van het reservoir draaien en toen had ik ineens het hele reservoir in handen.
Afgebroken van de aansluiting op de koppelingscilinder.
De Spiders konden wat dat betreft wel Twins zijn. :D Vaak dezelfde dingen op bijna dezelfde tijd.
Maar er zit idd een ring onder, de grootte weet ik even niet.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di jun 12, 2018 22:48

Één van de laatste klusjes voordat ik er even mee ga kappen en vooral ga rijden. Het emissieblikje dat verstopt zit in een compartiment in de wielkast. Slangen waren helemaal gaar.
Hierna wil ik alleen nog even het koppelingsreservoir fixen. Dus als iemand nog een net exemplaar voor weinig heeft liggen, dan hoor ik 't graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo jun 17, 2018 00:21

Afgelopen donderdag had ik een klein feestje, de Giulia was precies 10 jaar in mijn bezit. (Ik kocht de Giulia en Alfetta op de zelfde dag!)
Normaal ben ik altijd redelijk snel uitgekeken op mijn dagelijkse auto's en wissel ik vaak rond de 2 jaar van vervoer. Maar bij de Giulia heb ik dat gevoel nog niet één keer gehad. Wat mij betreft is dit echt een blijvertje, kan me nog steeds weinig andere auto's in deze prijsklasse bedenken waar ik meer lol mee zou hebben. Ik rij nu al dik 15 jaar in 105-jes rond en ik kan bijna letterlijk lezen en schrijven met deze auto. In de afgelopen 10 jaar heb ik ondertussen ook zó veel er aan gedaan dat hij beter is dan hij ooit (in mijn bezit) is geweest.
Gisteren bedacht ik me dat 't wel grappig was geweest om een gave fotoshoot te laten maken voor 't jubileum. Maar het was te kort dag om dat nog te realiseren deze week. Daarom heb ik een ander idee in m'n hoofd. Met een vriend, die tevens (auto)fotograaf is, deze zomer een dagtrip maken naar het circuit van Reims-Gueux voor een epische fotoshoot. Onderweg dan ook meteen nog een rondje van het oude Spa maken.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4311
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo jun 17, 2018 05:16

Gefeliciteerd!

Gaaf idee van de fotoshoot.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo jun 17, 2018 09:03

Mooi idee Rik.
En hoe is het afgelopen met het spuitwerk/ kleurverschil op de Giulia? Door het Spider gebeuren daar niets meer over gelezen. evenals het ET gevalletje bij de Borani's.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Terug naar “Projecten”