Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mar 26, 2019 23:36

Nou, zeg.....ik heb de Giulia EINDELIJK aan de praat. Eerst kwam ik er niet uit, maar toen de herfst begon kreeg ik het enorm druk op 't werk (eigen zaak) i.c.m. Master-opleiding. In de winter kon ik me onmogelijk motiveren en daarna moest ik eerst de (2e) kinderkamer en zolder regelen. Vloer leggen, raam zetten, opruimen etc je kent 't wel....En dan ben je dus opeens zomaar 7 maanden verder. :shock:
Gisteravond maar weer eens een start gemaakt, zoals bekend de auto gaf geen vonk. Nogmaals ontsteking eraf, schoon gemaakt, nieuwe rotor erop en bougies. Nog niks.... Dus stuurkappen eraf en contactslot gecontroleerd, ook niks geks te zien.
Dus dacht ik "laat ik de zekeringen nog eens checken" En zowaar....de zekering van de ontsteking lag er uit. :shock: :shock: Heeft dit me nou 7 maanden gekost??? #-o ](*,)
Dus ben ik 't óf vergeten te controleren / niet goed gekeken....of hij is er later alsnog uit geklapt tijdens het rommelen aan de onsteking.
Maargoed, nieuwe zekering erin en hij sloeg meteen weer aan. :lol: :lol: :lol:
Nu kan ik tenminste naar een brug rijden om 't cardanlager te vervangen.


Ik merkte ook dat de zekeringen deels nog de originele waren, maar er ook enkele niet klopten. Ik viste er een 5A uit, en als ik me niet vergis is die nooit op een 105je gebruit. Bij deze auto heb ik in die 11 jaar nog nooit naar de zekeringen hoeven kijken, maar van mijn oude Nuova meen ik me te herinneren dat alleen het groot licht een 16A hadden? Nu zat er alleen bij 1 (van de 3) "overige elektrische apparaten" een 16A. Iemand een idee of dit klopt? Ik heb ondertussen even alle zekeringen vervangen door nieuwe, maar wel met de sterktes zoals ik ze aantrof (op die ene 5A na).

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo mar 27, 2019 00:13

Ontsteking met zekering? :o :o Daar heb ik nog nooit van gehoord dan wel nog nooit mee gemaakt en ook niet tegen gekomen in (originele) EL schema's die ik tot nog toe bekeken heb.

Maar mooi dat hij het weer doet. :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mar 28, 2019 15:56

Ja, ik moest wel even een schaamtedrempeltje over om het hier neer te zetten. :lol: Ik was net nog even buurten bij een bevriende garagist, daar hebben we er nog even hartelijk om gelachen. :jumping:
Ik heb voor volgende week woensdag de brug bij hem geregeld, dan kan het rubber van het cardanlager vervangen worden. Daarna is het dan duimen dat dit de oorzaak van de vibratie was.

Komend weekend eens kijken of ik tijd vrij kan maker voor de Spider. Ik denk dat ik eerst de zekeringen nogmaals maar een ga controleren. :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
chubasco
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: di jun 12, 2012 15:57
Locatie: Amsterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr mar 29, 2019 12:16

Fijn dat het iets heel simpels is, je zou bijna willen dat het een lastigere oplossing is. :)
Zo had ik sinds de vorige zomer een hapering rond de 5000 toeren.
Carbs opnieuw laten afstellen. Nieuwe elektrische benzinepomp, benzineleiding doorgeblazen, nieuwe verdelerkap (toegegeven die was aanvervanging toe), compressie gemeten, schrale benzine dat geen ron98 haalt vermeende schuld gegeven...
om erachter te komen dat bougiedop op cilinder 3 een beetje los vast zat op de bougie.

Dat opgelost ging ie weer als de brandweer.
huidig:
Alfa Romeo Brera 2,4JTDm
Alfa Romeo 159 1750TBI ti Sportwagon
Alfa Romeo 1300 super "karretje van Arese"

gehad:
Lancia Delta Integrale
Lancia Delta 1,8 16v
Fiat Multipla

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo apr 03, 2019 15:27

Vanochtend de Giulia op de brug gezet en cardan los gehaald. Lager was nog OK, maar ophangrubber was helemaal uitgedroogd en slap. Na vervanging is de trilling echt een flink stuk minder. 8)
Toch heb ik het idee dat het nog niet optimaal is. Wellicht toch eens de cardanas laten balanceren?
In 3 en 4 beweegt (klappert) de pook ook altijd veel als ik veel gas geef. Ook als ik pook vast pak voelt hij rustig aan, maar als ik hem tegen de eindgrens duw voel ik veel meer vibratie. Eigenlijk altijd wel gehad, maar omdat hij verder perfect schakelt heb ik me er nooit druk om gemaakt.

Motor liep ook meteen redelijk netjes na 7 maanden stilstand. Rustig rijden Geen enkel probleem. Alleen ook hier, onder vollast een kleine hapering rond de 3000rpm. Lijkt wel steeds minder te worden, dus eerst even kijken of dit verbetert als ik meer ga rijden.

Ik kan in ieder geval weer lekker rijden, daar ben ik al heel blij mee.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo apr 03, 2019 19:06

Schuifstuk van 2de deel cardan wel eens gechecked?
Dat is heel simpel te doen.
Moet ook speling vrij zijn.
Was bij berlina van mijn pa bron van (lichte) trilling.
Gewisseld voor een goede andere (ja idd alleen de achterste helft van cardanas) en stuk beter.

Iets meer werk. Centreering van voorste helf cardan op uitgaande bakas. Busje in de cardan kan slijten. Of minder, het bolletje op de bakas kan ei zijn...Er hoort daar trouwens ook een stofrubber te zitten (vet binnen en stof buiten) en een "taats" rubber onder in de centreerbus in de cardanas,

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo apr 14, 2019 22:47

Cardan had geen speling, die heb ik gecontroleerd, maar die opmerking over voorste deel is wel een handige, had ik nog niet aan gedacht.
Ben gisteren weer een stukje gaan rijden en ben nog niet echt tevreden, de lichte vibratie voel ik nog steeds, maar ik heb het idee alsof het toch uit de motor komt. Waarom?

Even korte opsomming:
- koude start slaat prima aan, maar eenmaal stationair sputtert hij flink bij gas geven. Hoe vaker ik gas geef, hoe minder het sputteren wordt
- Gebeurt overigens alleen bij ongeveer >70% gasklep open of abrupt gas geven. Na paar minuten is sputteren z.g.a. verdwenen, eenmaal warm helemaal verdwenen.
- stationair voel ik de auto veel meer wiebelen dan normaal. Alsof het een zeer lichte, maar hoogfrequente trilling is
- ik "voel" dat de motor niet optimaal loopt. Kan prima rijden, pakt prima op van onderen, loopt constant en zonder inhouden, maar je voelt en hoort de uitlaat wat meer roffelen dan normaal.
- voor mijn gevoel mis is ook wat vermogen. Niet stroperig of heel lastig in toeren klimmen, gewoon minder power.



Mijn eerste ingeving was carburateurs ofwel de sproeiers, door het lange stilstaan. Na 50km echter nog geen verschil merkbaar. Vervuiling lijkt me ook stug, brandstoffilter is 2000km oud en heb altijd voor de carbs nog een extra filtertje zitten.
Ik heb de laatste tijd natuurlijk ook aan de ontsteking zitten rommelen, maar heel veel spannends heb ik niet gedaan. De verdeler (Bosch JF4 zonder vacuüm) is gewoon blijven zitten, contactpuntjes onaangeroerd. Vervangen zijn alleen de bougies en verdelerkap, nieuwe rotor paste niet lekker maar verse is onderweg. Draadje van bobine naar verdeler heb ik het schoentje van vervangen, die was redelijk gaar.
Jaren terug (zeker 10 jaar) heb ik eens geleerd om de onsteking af te stellen met een stroboscooplamp. Maar dat is allemaal een beetje vervaagd, haha. Ik heb me toch maar even zo'n ding besteld, want heel duur zijn ze ook weer niet. Wellicht dat het toch niet helemaal goed meer staat. Ook goed om dit trucje weer eens zelf aan te leren, want het zal altijd van pas komen. (net als carbs synchroniseren)
Iemand nog ideeën wat te checken? Zou zo'n colortune-set iets zijn, of is dat weggegooid geld?

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo apr 14, 2019 23:15

'Vroeger' was het bij een barnfind zo...nieuwe accu en starten...de brandstof uit jaren 80 was nog echt benzine...

Benzine is tegenwoordig als kant-en-klaar-maaltijden van de appie....als het een half jaar staat is het bloemkool in je carbs en/of alles anders...

Ik zou de vlotterbakken een checken en de carbs eens goed met perslucht doorblazen...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma apr 15, 2019 00:07

Geen idee hoe oud je benzine is, maar oude benzine helpt zeker niet.
Overigens is dat "vroeger' ook al zo.
Begin jaren negentig (ik weet het, dat is geen jaren 80 :wink: ) was ik regelmatig maanden van huis en mijn gtv op carb's stond dan stil.
Bij thuis komst startte hij altijd wel. Maar na tanken met verse bezine liep bij merkbaar lekkerder. Viel me toen al op. En zonder de kennis van nu. :wink:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma apr 15, 2019 00:32

Benzine is toch wel een maandje of 6-7 oud. Dat was een halve tank, die is al weer volgegooid 50km geleden met 98 en een octaanbooster er bij.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di apr 16, 2019 18:09

Morgenavond heb ik paar uurtjes vrij, ga ik denk ik de carbs eens even open halen.
Lang geleden dat ik dat gedaan heb, Solexen op mijn oude Nuova in 2006 ofzo. :lol:
Heb nu Webers, nog nooit met mn handen aan gezeten. Dus vraagje voor de kenners:
Kan ik bij de Webers gewoon de sproeiers eruit schroeven en terug zetten zonder op te letten in welke stand/richting dat ze staan?

Ik heb me gisteren ook nog een setje manometers op de kop getikt zodat ik meteen de boel eens kan synchroniseren.
Sinds 2 jaar heb ik een garage aan huis, dus wil me dit soort klusjes weer (opnieuw) aanleren. Hiervoor heb ik 10 jaar gehuurd gezeten waar ik weinig zelf kon doen, dus veel heb moeten uitbesteden.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di apr 16, 2019 20:09

Benzine is toch wel een maandje of 6-7 oud. Dat was een halve tank, die is al weer volgegooid 50km geleden met 98 en een octaanbooster er bij.
Waarom octaanbooster bij 98 octaan benzine??

Ik zou het eerst eens op een verse tank BP Ultimate of V power proberen.
Zeker als je bij lichten deksel van de vlotterkamers nergens ongerechtigdheid ziet.
Spul wat er nu in zit weet het motormanagement van de 500 vast wel raad mee. :D

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di apr 16, 2019 20:34

Ik wist niet meer zeker wat er in zat. Ik tank in principe altijd 98, maar had een keertje 95 moeten tanken. Alleen geen flauw udee hoe lang dat geleden was. Dus voor de zekerheid beetje octaambooster erbij gegooid, ongeveer de halve hoeveelheid die eigenlijk zou moeten.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di apr 16, 2019 20:44

Trouwens alle zekeringen behoren 8 amp te zijn.
Als ze doorslaan is onderzoek waarom belangrijk.
Geen zwaardere monteren.
Verhoogd het risico op brand.
Oude bedrading en stekkers hebben een vaak een hogere weerstand ivm vocht en vuil.
Hoe hogere weerstand hoe meer stroom er gaat lopen ( lees amperage).
Bedrading wordt warm en kan smelten bij te hoge weerstand.( ook bij een te zware zekering).
Oorzaak verhelpen heeft prioriteit.
Gr Jan

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do apr 18, 2019 11:05

Thanks Jan! Ik had de zekeringen laatst al vergeleken met die van iemand anders die ook een '65 Super had, maar daar zat op een andere plek weer een 16A. Maar gad al t idee dar dit ook niet juist was.

Ik heb gisteren de carburateurs eens open gehaald. In de vlotterkammer was alles brandschoon, sproeiers zagen er ook nog redelijk goed uit. Heb de boel toch even schoon geblaze en hij loopt nu een klein beetje beter. Maar het schudden en vibreren blijft.
Heb een setje Manometers op de kop getikt, krijg vandaag per post de juist koppelstukjes die op de Webers passen, kan ik dit weekend eens synchroniseren.

Ik begin me wel een beetje zorgen te maken, want het is echt een behoorlijke trilling die ik voel. Je hoort 't ook, al weet ik niet of ik het als kloppen moet omschrijven. Meteen bij starten en stationair voel je hem, ook met koppeling ingetrapt of bak in vrij. Dus komt zeker van iets van vóór de versnellingsbak. Over gehele toerental is de trilling aanwezig, vanaf stationair.

Drijfstanglagers of kantelende zuiger spookten ook al door mijn hoofd, maar volgens mij moet je dan vooral iets merken met warme motor en/of tussen bepaalde toerentallen. Bij mij is het warm én koud, maar ook in alle toerentallen gelijk.
Vliegwiel/krukas/pulley onbalans? Of toch die ontsteking die gewoon niet goed is? Hij rijdt redelijk, maar voel ook nog een hikje. Staat dus zeker nog niet optimaal.
Komend weekend ga ik eens proberen met de stroboscooplamp en hopelijk heb ik op tijd mijn nieuwe rotor binnen.


Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”