Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jul 09, 2013 20:02

Ik heb mijn steunen laatst gewoon op straat vervangen. Krik onder het blok om eea te ondersteunen en een klein beetje heffen, dan schuif je die steunen er tussenuit. Ik heb alles laten zitten verder,

Was wel een gerommel trouwens, vooral onder je carbs (gelukkig carb in jouw geval toch? :wink: ) is er weinig ruimte. Ringratelsleutel 13(geloof ik) is wel je vriend.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jul 09, 2013 20:30

Ik heb mijn steunen laatst gewoon op straat vervangen. Krik onder het blok om eea te ondersteunen en een klein beetje heffen, dan schuif je die steunen er tussenuit. Ik heb alles laten zitten verder,

Was wel een gerommel trouwens, vooral onder je carbs (gelukkig carb in jouw geval toch? :wink: ) is er weinig ruimte. Ringratelsleutel 13(geloof ik) is wel je vriend.
Foei Michiel! Dubbele Webers! [-X (Jeweetwel "Super" heeft altijd dubbele carbs :wink: ) En kijk ff op de foto's. :lol:

Maar is dit dus de makkelijkste manier? Maar heb je de steunen zelf van onderaf of bovenaf vervangen?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jul 09, 2013 20:48

Oei, bega ik toch een blunder! Ik ben dan ook jaloers op jouw vermogen om echt álle verschillende series uit elkaar te houden. :wink:

Maarum, ja, van bovenaf dus :) En of dit de makkelijkste manier is...Geen idee. Wel de enigste manier als je geen motortakel/brug hebt. Ik weet niet hoe goed je overal van onderaf bij kan.
Van bovenaf is alles redelijk bereikbaar. Ik heb eerst beide motorsteunen losgemaakt van de auto. Vervolgens blok onder de kant opgekrikt waar ik de steun wilde wisselen. Het blok kan nooit 'uit zijn steun' schieten aan de andere zijdewant de motorsteun valt over het tapeind van de auto (in een gootje). Dan beetje wiebelen en je hebt de oude steun eruit.

Bij mij ging de nieuwe er wel moeilijker in omdat de hele handel toch aardig ingezakt was. Maar ook dat komt wel goed.

Nogmaals: geen idee wat de handigste manier is, dit is alleen hoe ik het voor elkaar kreeg...

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 10, 2013 09:51

Deze optie is wellicht 't proberen waard, dan kan ik dat gewoon thuis voor de deur doen. Wel eerst nog ff checken of ik er met mijn ander spruitstuk nog steeds zo makkelijk bijkom van bovenaf.

Zijn er écht geen anderen die dit al eens gedaan hebben? :?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 10, 2013 20:01

Vanmiddag even een half uurtje tijd en wat dingetjes bekeken. Luchtfilter opgemeten (zie ander topic), start gemaakt voor montage tijdelijke K&N's (ook al opgehaald bij Maurizio) en motorsteunen eens goed bekeken.
Vandaag is ook de nieuwe Z-buis binnen gekomen, samen met en vers setje motorsteunen.

Als ik de motorsteun zo bekijk, dan lijken ze me toch niet zo héél erg ingezakt. Ga de boel toch maar vervangen, kwaad kan het nooit. Het spruitstuk zit gelukkig niet in de weg, heb ik net al geprobeerd. Ruimte zat om er bij te komen, maar het oliefilter wel. Kom ik er met een ratel gewoon langs, of moet ik toch die 2 bouten los halen en het volledige oliefilterhuis weg halen om goed bij de voorste motorsteunmoer te komen?
Afbeelding


Hier zie je ook waar het luchtfilter er niet langs past, bij de 2e cylinder zitten de krassjes.
Afbeelding


Tevens al start gemaakt om K&N's te monteren. Inlaattraject er af, en alle schroefjes los om de bak er af te pakken. Maar ik krijg 'm er niet af... :x
Heb ik een bevestiging over het hoofd gezien? 4x M10 bovenlangs, 4x M10 onderlangs en 2x M10 van de carbsteun.
Zag trouwens ook dat mijn inlaatrubbers al weer aardig aan het vergaan zijn, pas 4 jaar geleden/5500km geleden vervangen! (iemand nog setje ongebruikte liggen?)
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

do jul 11, 2013 20:53

Eerste motorsteun zit er al op. Was ff wringen met het spruitstuk en oliefilter, maar het ging verder OK. Spruitstuk was precies ruim genoeg dat ik er met mijn handen tussendoor paste. (was met standaardspruitstuk nóóit gelukt! :lol: ) Oliefilter zat wel gruwelijk in de weg, dus de voorste moer is totaal niet te zien en moest op gevoel plus dat er te weinig ruimte voor de ratel was.

Oude motorsteun zag er niet eens zo heel erg oud uit. (links de nieuwe van Alfaholics, rechts de oude)
Afbeelding

Afbeelding


Bij de koppeling merk ik nog niet zo héél erg veel verschil, loopt nog steeds aan. De handremhevel loopt nu wel vrij, dus dat heb ik tenminste al opgelost.
Morgen ga ik de andere motorsteun vervangen, dan zullen we zien of het écht aan de motorsteunen lag.
De luchtfilterbak heb ik er al af, die kwam niet los (zie vorige post) omdat er nog 2 ringetjes klemden die ik niet zag zitten. :lol: Heb al geprobeerd de bouten los te maken van de andere motorsteun, maar merk toch dat de carbs best wel in de weg zitten. Denk dat ik die er morgen toch wel even af schroef, scheelt een hoop krassen op mijn armen.

Heb ook nog een set nieuwe inlaatrubbers + pakkingen en een nieuwe bus voor de carb-steun besteld. Die ga ik echter nog niet monteren, dat doe ik pas als ik het oude luchtfilter monteer. Ik heb geen zin om nu al de nieuwe rubbers te monteren en ze dan via de K&N's weer om zeep te helpen. (zit geen carbsteun bij, maar is gelukig maar tijdelijk) 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

do jul 11, 2013 20:58

mmmm een van die twee motorsteunen lijkt niet te kloppen. Kijk en vergelijk de lengte van t metalen deel maar eens...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

do jul 11, 2013 21:19

Valt wel mee hoor. Is ook perspectief omdat ik de camera recht boven de linker steun houd. Verschil is kleiner in werkelijkheid.
Maar ondanks het verschil betekent dat nog niet dat die verkeerd is. Nieuwe prouctie onderdelen zijn soms beter dan ricambi originale. :wink:


Dit zijn ze: http://www.alfaholics.com/2010/07/engin ... l-pirelli/
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr jul 12, 2013 20:58

Nou, vandaag de andere motorsteun vervangen. Is me gelukt zonder de carbs eraf te halen, al was 't wel flink wringen.
Afbeelding

Motorsteun ging nog redelijk makkelijk los, al kreeg ik 'm er lastig tussenuit. Dus de andere motorsteun ook weer los gegooid en toen paste 't wel. Oude steun was toch wel redelijk verzakt. Al lijkt 't op de foto mee te vallen, maar zodra de motor er op steune was hij met name zijwaart ingezakt.

Afbeelding


Uiteindelijk steun er weer op, maar kreeg 2 moeren er niet lekker op. (onderste aan carosserrie en voorste aan blok) Haal me morgen even een set verse moeren, zal altijd wat lekkerder gaan. Maar toen het moment van de waarheid...ging de koppeling nu helemaal vrij? (nadat ik gisteren al een paar millimeter had gewonnen) Maar het antwoord is: NEE! ](*,) Het liep zelfs méér aan! :evil:
Door de nieuwe steun rechts is het blok weer wat rechter gekomen waardoor de uitlaat richting de koppeling werd geduwd.
Tevens loopt de handrem nu weer aan, vanwege de zelfde reden. :?

Nu moet ik de nieuwe (juiste) Z-buis nog plaatsen, maar in feite maakt dat geen verschil voor de koppeling. (is alleen 15cm langer)

Anyway, wel de K&N "leen-filters" er op gezet zodat ik tenminste geen vieze lucht meer binnen krijg. Dus broodtrommels er op en even starten (krijg de Giulia helaas niet dwe box in geduwd omdat 't beetje berg op loop)....maar motor slaat niet aan. :x Ik had voor de motorsteun wel even de benzineleidingen los getrokken, die van benzinepomp naar filter en van filter naar carbs. Maar die zaten goed bevestigd...onsteking was ik niet aan geweest. Even testenm of hij wel benzine kreeg, dat was het geval dus moest 't aan de vonk liggen. Alles nog eens goed na gelopen, zag ik dat er een kabeltje van de bobine af was geschoten. (geen idee trouwens wat de functie was). Aansluiten, starten en meteen lopen. Moet zeggen dat ik 't met die K&N's overigens voor geen meter vind klinken. :lol:

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

za jul 13, 2013 12:29

Rik,
zet die uitlaat te koop en zet er een originele op incl luchtfilter. Dit is zonde van je auto.. (mijn mening)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

za jul 13, 2013 13:37

:!: :!:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma jul 15, 2013 15:14

Origineel luchtfilter komt er ook weer op hoor. :wink: Die K&N's zijn maar ff tijdelijke oplossing zodat ik naar de DHZ-garage kan rijden enzo. T.z.t. pas ik een origineel luchtfilterhuis gewoon om, zodat hij onder de kap weer het originele uiterlijk heeft. En bijkomend voordeel is dat die trommel over het spruitstuk zit, dus zie je ook niet dat er een niet-origineel exemplaar gemonteerd is.
Los daarvan, dat ding moet voor zo'n bedrag gewoon passen en moet niet de hele auto gaan aanpassen voor een spruitstukje. Ga eerst nog ff aan de slag met de Z-buis, daarna even kijken of en waar het probleem nog zit.


p.s. Ik vind 't nog steeds vreemd dat mensen het "zonde" van mijn auto vinden omdat ik een ander spruitstuk monteer, terwijl ik 2 jaar geleden niemand heb horen klagen toen er Eibach-veren, gele Koni's, verbrede velgen (van een ander type) én brede banden onder kwamen.
Dit soort kleine aanpassingen kunnen best, er komen echt geen dikke Brembo's op en getunede 2.0 in het vooronder. :wink:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma jul 15, 2013 17:48

....er komen echt geen dikke Brembo's op en getunede 2.0 in het vooronder. :wink:
He jammer.... :lol:

:wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jul 17, 2013 21:15

Vandaag weer een stapje verder gekomen, de juiste te korte voorpijp nu vervangen voor de juiste.
Conclusie: de koppeling klemt nog steeds, maar de boel ik nu wel gasdicht en de lengte van de uitlaat is nu goed.
Het probleem van het klemmen zit hem nog op 2 plekken, namelijk bij de nu alom bekende koppelingshevel. Nu ik de boel weer los heb gehaald schoot de Y-buis gelijk weer tegen de hevel aan. Gaf aan dat hij toch nog serieus onder spanning staat! Nu alles er weer op zit krijg ik de beugel waar de voorpijp (of normaal voordemper) aan de versnellingsbak vast zit er niet meer op. Al scheelt het niet veel meer.
Geprobeerd met warmstoken maar zodra ik 2mm ruimte kreeg begon hij weer ergens anders aan te lopen. Namelijk waar het spruitstuk langs het scharnierpunt van de handremhevel loopt (onderzijde schutbord/stuurhuis) Het aanlopen van de handremhevel zelf lijkt nu wel minder te zijn, past echt precies!
Al geprobeerd met een blokje hout er tussen en dan weer warm stoken + spanband om de pijp naar buiten te trekken. Weinig succes tot nu toe.

De oude en nieuwe voorpijp (Z-buis). De bovenste had ik eerst gekregen, was voor een Bertone. Kan gebeuren, geen probleem en nu zit de juiste (die 15-20cm langer is) er onder.
Afbeelding

Het ophangrubber voor de middendemper ook maar gelijk meegenomen, was toch wel serieus zacht geworden en uitgerekt.
Afbeelding

Hier komt het spruitstuk tegen de handrem aan:
Afbeelding


Wellicht morgen ga ik de achterdemper nog even mooi recht hangen, die zit nu nog nét iets te laag maar daar heb ik ook al een mooi nieuw ophangrubber voor liggen. Als ik nog wat tijd over heb probeer ik de pijp nog iets bij te buigen en neem dan even weer contact op met Alfaholics/Jim om te kijken of zij nog een oplossing hebben. Al ga ik bijna denken dat ze een verkeerd spruitstuk hebben opgestuurd.... (dus als iemand nog een goede techniek heeft om het wat bij te buigen, dan hoor ik 't graag)
Anyway, we zijn weer een stapje verder dus heb al weer iets meer vertrouwen dat het goed komt.

Heb verder alvast nieuwe carburateurrubbers aangeschaft samen met een nieuwe silentbus voor de carbsteun. Deze bewaar ik echter voor als ik weer met het juiste luchtfilter kan gaan rijden.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jul 23, 2013 21:30

Vandaag nog contact met Jim van AH gehad:
For the handbrake linkage, it looks like you are about ok unless you bend the exhaust away from the clutch links. We have found that the best way of fitting these exhausts on this version of the car is to allow the exhaust to clear the handbrake mechanism first then sort out any problems that happen under the car at the clutch end.

You may find then (as you have) that it is now a bit too close to the clutch mechanism. The workshop guys here have found that if you take the clutch pushrod out and turn it over so that the bend in the centre is upwards not downwards then you can quite often get enough space for it to clear the bigger Alfaholics pipes. If this doesn’t give quite enough room then they bend the clutch mechanism AWAY from the exhaust and towards the centre of the car, you should not need to move it much, just enough to get it away from the exhaust.
Dus ga ik eerst proberen de koppelinghendel om te draaien en te beginnen met wat ruimte te creëren bij de handrem.
Heb nu veel vrije tijd, maar met de afgelopen dagen >30 graden is me dat wat heftig. Morgen eindelijk regen, maar ik sleutel in de buitenlucht.... 't is ook nooit goed hè! :oops:
Maar we komen er wel, de vraag is alleen nog wanneer... :lol:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”