Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr mei 04, 2018 21:05

Remt al weer stukje beter, volgens mij was dit nog de originele vacuumslang uit 1986. :shock:
Gelukkig loopt hij bij een L-jetronic naar het inlaatspruitstuk en niet naar de 4e cylinder.... :roll:

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma mei 07, 2018 22:45

Weekend al weer voorbij en daarom ook weer een hoop gegodver verder. :D
Projectje voor afgelopen weekend was het vervangen van de motorsteunen, op zich niet zo'n heel spannend klusje. Echter trek je bij zo'n Iniezione-blok niet even de carburateurs eraf, maar heb je opeens de maken met een expensievat, airco en een wirwar aan slangen en inlaatspruitstuk. Volgens mijn geheugen redelijk vergelijkbaar met een 75 1.8IE, alleen heb je natuurlijk véél minder ruimte onder de kap. Via het AlfaBB had ik een topic gevonden waar stond dat je het beste de steunen via de onderkant van de auto kon vervangen, zodat alle hiervoor genoemde hardware kan blijven zitten. Daar ben ik dus maar van uit gegaan....
De steunen zitten er onder, maar het was me toch wel een karwei van een paar uur. :twisted: De linkerkant was redelijk easy, luchtfilterhuis eraf en je kwam overal prima bij. Maar rechts was het probleem, vooral de bovenste en voorste moer aan de motorzijde. :| Via de voorkant (langs carter af) kwam ik er niet langs met mn hand. Dan maar via de bovenkant door het expansievat weg te halen. Dat lukte uiteindelijk na een hoop geklooi, totdat ik de laatste moer vast draaide aan blokzijde. Toen ik de ratel eraf trok bleef de dop zitten en viel precies klem tussen de 2 bouten van de steun in. Omdat ik alles op gevoel moest doen (want je ziet écht bijna niks) kreeg ik 'm niet los, na dik uur proberen gaf ik 't op.
Dop laten zitten was geen optie, omdat ik daardoor de inlaatsteun niet kon vastzetten.
Dus wat doe je dan: de hele inlaat er maar af. En dat was eigenlijk binnen half uurtje gepiept! Noe kon ik gewoon makkelijk bij de motorsteun, dat had ik gewoon vanaf het begin zo moeten doen! #-o Die dop zat overigens aardig klem. Zat minimale speling in, maar kreeg hem er pas na wat voorzichtig gewrik met een schroevendraaier tussen uit. :banana:
Op dit punt ben ik gestopt, dus ga woensdag de boel weer in elkaar zetten. [-o<

Oh en de motorsteunen zelf? Ik heb er 2 dagen mee gereden voordat de inlaat eraf ging, en wat een enorm verschil! Heb wel vaker steunen vervangen, maar dit verschil is zó extreem dat die oude dingen wel echt hélemaal op moesten zijn geweest. Geen gerammel meer, geen getril bij (ont)koppelen, geen gezwabber meer in bochten (je voelde de motor op en neer gaan eerst). Ja, dit wat wel een echt noodzakelijke ingreep. De motor was denk ik een centimeter of 8 omlaag gezakt.... :shock: Ik zag ook dat ze de carterbeschermer hadden verlaagd door er 2 moeren tussen te zetten, en nóg leunde de motor op de beschermer. Ook had de aircopoelie daardoor de overloop(leiding) van het carter doorgesneden.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn dochter vind 't ondertussen prachtig, die wilt de hele dag in de Giulia en Spider zitten om een rondje met BabyBorn te rijden. :lol:

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 10, 2018 00:24

Nou, de boel zit weer in elkaar. Meteen inlaatspruitstuk en gasklephuis goed schoon gemaakt. Een aantal slangklemmen (nog originele Roma-blok) waren verroest, die heb ik vervangen door nieuwe moderne. (en de roma-bloks bewaard voor mijn Giulia :lol:)
Moet zeggen, de auto rijdt nu zó veel beter als 3 weken terug. Nog steeds geen topper, maar dat is op zich wel logisch met 230K km, weinig onderhoud en een aantal kapotte koppakingen de laatste 20 jaar.
Ik merk wel dat de koeling van dit type auto erg nauw komt en ook echt kantjeboord is. Ik had thermostaat eraf gehaald en KVS beetje eruig gehaald. Netjes bijgevuld, maar zat nog wat lucht in systeem. Binnen paar kilometer meteen weer hoge motortemperatuur. Ik merk gewoon dat zodra het ook maar íets van lucht of te weinig KVS in zit, de temperatuur meteen al oploopt. Ik wijt 't vooral aan het gebrek aan rijwind op de radiateur. De enige opening is de luchthapper onder de bumper (scudetto is dicht bij S3), waar ook nog de kentekenplaat onheveer 30% van die luchthapper afdekt. Daarnaast heb ik er ook nog een aircoradiator voor hangen...
Denk dus toch dat die airco er t.z.t. uit gaat, ik verwacht dat dit de koeling een stuk beter gaat maken.

Afbeelding


Nog paar kleine dingetjes doen, en dan ben ik er wel even klaar mee. :lol:
- overloop/retourleiding van radiator naar expansievat lekt. (weet iemand de maat slang? auto staat sind vandaag weer 12km van huis in stalling, dus kan niet opmeten)
- koelsysteem nog even goed ontluchten
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 10, 2018 06:36

Ik weet niet hoe oud de radiateur is? Bij mijn 75 leek het hele koelsysteem op orde (geen lekkages, genoeg en schone vloeistof, werkende thermostaat) maar een nieuwe radiateur verlaagde mijn bedrijfstemperatuur met 5 graden!

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 10, 2018 08:01

Ik zal bij mijn Spider zo even de maat van het slangetje opmeten.
Als ik zo naar bovenstaande foto kijk is het alsof ik naar mijn eigen blok zit te kijken. Alleen is de kleur van de auto anders :D .
Ik merk juist dat bij die van mij de temperatuur nooit schommelt of te hoog is. De kop is er al wel 3 keer afgeweest ( na 2 keer een verbrande uitlaatklep?) en ook de mijne heeft al de nodige km's achter de rug, denk ongeveer tegen de 3 ton. .
En een tip voor de koeling : klein type nummerplaat erop zetten zodat er wat meer koeling bij de radiateur komt.

Edit: Slangetje is bij mij buitenwerks +/_ 13 mm en binnenwerks +/_ 8 mm.
Tuutje op radiateur waar het slangetje op komt is ook 8 mm.

Groet Jelte.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 10, 2018 10:09

Zo, dat is nog eens beloning voor de nodige uurtjes te noemen :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do mei 10, 2018 10:14

Klein gaatje (3mm ofzo) in de thermostaat boren maakt goed ontluchten van koelsysteem vaak ook een stuk makkelijker. Heb je verder geen last van. Misschien dat temp uiteindelijk 2 of 3 graden lager is. Maar dat is het dan ook wel.

Verrotte waaier van de waterpomp zou ook oorzaak kunnen zijn bij koelproblemen, zeker als er in het verleden wel eens water ipv koelvlst is gebruikt.
Maar de slechte luchttoevoer naar de radiateur die je zelf aangeeft helpt natuurlijk ook niet.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za mei 12, 2018 22:00


En een tip voor de koeling : klein type nummerplaat erop zetten zodat er wat meer koeling bij de radiateur komt.

Edit: Slangetje is bij mij buitenwerks +/_ 13 mm en binnenwerks +/_ 8 mm.
Tuutje op radiateur waar het slangetje op komt is ook 8 mm.
Thanks voor het opmeten! Ben vanochtend even bij de automaterialenzaak geweest, maar die konden het niet eens bestellen... Maar dat is wel ergens anders uit te halen, dus komt wel goed.
Heb jij een kleinere nummerplaat erop?

Als je deze foto ziet, zie je gewoon dat de nummerplaat 40% van de koelopening afdekt! :shock:

Afbeelding



Maargoed, wat schetste mijn verbazing vanmiddag....er lag een plasje KVS onder de auto. Ik dacht eerst even wat geknoeid te hebben met bijvullen, maar het lijkt toch uit de zijkant van de radiateur te komen. :x Is alleen lastig te zien vanwege de "slee" waar de radiateur in zit.
Dan moet dat echt gebeurd zijn tijdens een van de laatste ritten...!
Maar héél verwonderlijk is het niet, gezien de 2 kapotte koppakkingen en koelingsproblemen van de afgelopen jaren.
Ik trek deze week de radiator er eens uit, maar vrees dat hij gewoon stuk is. Dan even kijken of ik radiator kan laten fixen. En anders zoek ik wel een 2e hands, want een nieuwe vind ik te duur voor de kwaliteit van de rest van de auto.
Mischien is het verwijderen van de radiator wel meteen hét moment om de airco eruit te slopen. Jelte, jij hebt ervaring. Zijn er nog tips? Ik wil sowieso de aircoradiator eruit halen, want die zit ook nog eens vóór de koelradiator. (dus je vraagt je écht bijna af hoeveel rijwind nog over blijft voor de koelvloeistof)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za mei 12, 2018 23:56

Zelf laten reviseren van je eigen radiateur kost 150-200 euro.
Ook niet weinig maar minder dan nieuw.
Met tweede hands moet je het ook altijd maar weer afwachten.
Best een essentieel onderdeel, een goede radiateur.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo mei 13, 2018 08:48

Ik heb geen ervaring met het verwijderen van de airco, die zit er bij die van mij niet in.
Wel had ik, net als jij, een lekke radiateur. Ik heb deze ook laten reviseren, maar dat is al weer een jaartje of 20 geleden denk ik. Dus de prijzen lagen toen iets anders (ouderwetse hollandsche guldens).
Ik heb idd een klein nummerbord laten maken, alleen zit er dan geen blauwe NL sticker op. Die heb ik er zelf op geplakt, dat lijkt een beetje "echter". Officieel mag een klein kenteken niet, mits het vermeld staat op het kentekenbewijs.
Dit is wat het ongeveer scheelt qua ruimte voor de koeling.

Afbeelding

Ik heb in tegenstelling tot jouw Spider nooit problemen met de koeling. Na een paar 100 meter komt er al warme lucht uit de roosters van de ventilatie, en hoe warm het buiten ook is, de kvs temperatuur staat altijd mooi op 175*F (ahrenheit)
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma mei 14, 2018 22:32

Dat zo'n klein kenteken niet mag weet ik helaas... :( Op de Giulia heb ik een Italiaans formaat zitten en ben daar al 2x voor beboet. (heb originele plaat in koffer liggen) Maar die agent (2x de zelfde!) is nu gelukkig met pensioen. :lol:
Heb jij een adresje waar ik dit evt kan bestellen?

Vanavond de radiateur er eens uit gehaald....valt weinig over te zeggen los van de viezigheid.
Afbeelding

Afbeelding

Ik breng 'm woensdag even langs bij de radiatorboer om te kijken wat er nog van te maken is. Mocht er voorgesteld worden om een nieuw koelblok in te zetten, wat zou dan een acceptabele prijs zijn?


Zag ook dat die aircoradiator best een joekel van een ding is. Ik twijfel of ik 'm eruit ga halen, want ik moet dan denk ik de bevestiging doorflexen. (rode pijlen). Die zitten met een bout achterdoor aan de bovenkant vast, kom ik onmogelijk bij! Die 2 beugeltjes doorflexen met dremeltje en hij is dacht ik ook los. (of weet iemand waar hij nog allemaal meer vast zit?)
Dan kan wel radiator en reservoir weg, dat behoorlijk in de weg zit. Leiding van reservoir naar schutbord kan ik dan gewoon afdoppen.
Doen of lekker laten zitten?

Afbeelding

Afbeelding


En tenslotte zag ik dat de stabil gewoon helemaal los zat. :shock: Aan beide kanten was de onderste bout weg, stabi viel daardoor bijna op de grond.
Afbeelding


Ik ga me steeds meer afvragen hoe die auto vorige maand zonder opmerkingen(!) door de APK is gekomen... Zo'n stabi, dat kún je toch helemaal niet goedkeuren? :-k
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma mei 14, 2018 22:41

Kan je niet de popnagels uitboren/dremelen, volgens mij komt ie dan ook los?
Zal je koeling duidelijk verbeteren.
Bij mijn GTJunior heeft de radiatorenboer er een koperen net ingezet, koelde beter zei ie.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma mei 14, 2018 22:57

Daar dacht ik ook al aan, maar ik weet alleen niet hoe dicht daar een leiding onderdoor loopt. Wil ik dan eerst even goed nakijken.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma mei 14, 2018 23:11

een grote boor gebruiken, dan boor je alleen de kop eraf en ga je niet eens door het beugeltje heen. beetje wrikken met een schroevendraaier en t zal al loskomen.

En dat er niks is gezegd van die stabi bevestiging is wel vreemd ja. Die auto zal ook wel heel anders rijden als dat weer functioneert

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di mei 15, 2018 08:05

De beugel die om het rubber heen zit lijkt ook wel afgebroken.
Hoort daar niet het afgebroken stukje met een gat waar de bout doorheen moet?
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Terug naar “Projecten”