Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo mei 03, 2017 18:31

Vandaag de auto laten uitlijnen, wat een feest nu om mee te rijden.
Loop wel nog tegen een paar kleine dingetjes aan:
- bout van diabolorubber schuurt langs de brulpijp, dus binnenkort de brulpijp wat anders ophangen
- auto stuurt fantastisch nu, maar moet het stuur een klein beetje naar rechts houden om rechtdoor te gaan.
Paar keer opnieuw bijgesteld, maar nog niet helemaal top. Ook met het stuur gewoon recht houden en er in zitten tijdens uitlijnen.
Iemand een idee? Voorheen had ik er ook al een klein beetje last van, dus wellicht het enige onderdeel dat NIET is aangepakt: het stuurhuis?
Het is dus niet dat hij naar 1 kant trekt, maar bij rechtdoor rijden blijft het stuur gewoon een beetje naar rechts staan.
Als er iets niet vrij loopt (rem of wiellager RV), dan zou ik denk ik steeds het gevoel moeten hebben dat ik moet tegensturen.
De uitlijner, iemand die vaak aan ouder spul en 105jes werkt, adviseerde om eerst even en paar honder kilometer te rijden en dan even terug te komen om alles dan écht perfect op punt te zetten.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo mei 03, 2017 20:52

Top Rik dat heb je toch weer mooi voor elkaar!

Dat advies zou ik zeker opvolgen!

Ciao

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

vr mei 05, 2017 21:30

Yes, thanks!
Ben er stiekem toch wel een beetje trots op, niet dat het heel lastig is, maar wel weer dingen gedaan die ik voorheen nog nooit (of héél lang geleden) eens gedaan had. Maar het is natuurlijk ook mede mogelijk gemaakt door de hulp en aanwijzingen die ik van jullie hier heb gekregen. :thumbs:

Vandaag weer flink wat kilometers er bij geklokt.
Afbeelding

De bout waar de uitlaat tegen aan komt.
Afbeelding


En ik weet nu ook de reden waarom mijn pook afgelopen jaar in de IV of V soms best wat bewoog...1 bout is van baksteun is gewoon afgebroken.
Afbeelding

Verder blijf ik heel blij met mijn body. Van buiten echt een auto met leuke patina, vol met kleine krasjes en wat deukjes van steenslag. Alleen de onderrand/keienvanger en het stuk achter de achterwielen aan de randen een beetje (oppervlakkige) roest, verder helemaal niks. Bodem, wielkasten etc als nieuw!
Met andere woorden, een auto waar je lekker mee kunt rijden maar je niet panisch hoeft te zijn als er eens een steentje tegen aan kletst. 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mei 06, 2017 07:16

Zit er geen splitpen door de kroonmoer?

Zou ik zeker doen .

Ik heb weleens meegemaakt dat die moer los liep!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mei 06, 2017 08:53

Nee, kreeg de splitpen we niet doorheen vanwege jet stuggere rubber/PU. Dus zet hem vast met locktite.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mei 06, 2017 09:58

Nee, kreeg de splitpen we niet doorheen vanwege jet stuggere rubber/PU. Dus zet hem vast met locktite.

Dan zit ie niet vast genoeg!
Aandraaien tot dat de moer stuikt op de borst van de bout!

Ciao

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mei 06, 2017 18:52

Ik heb 't idee dat ik 'm al té vast heb gedraaid, maar gewoon niet verder kom. Je ziet de diabolo ook echt een beetje bol staan van de spanning. Die PU-rubber is natuurlijke en stuk stijver dan de standaardrubber. :-k

Of toch maar gewoon doordraaien?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mei 06, 2017 20:31

Gewoon doordraaien. heb je 'm met een beetje vet op een schoon oppervlak gemonteerd?

Die splitpen moet er echt in, en moet geen enkel probleem zijn. Heb al verschillende gemonteerd.
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za mei 06, 2017 21:25

Yeps, flink wat vet op gedaan om het diabolorubber überhaupt er overheen geschoven te krijgen.
Dan ga ik het gewoon proberen met meer aandraaien. 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo mei 07, 2017 11:13

Zoals Jan en JC al aangaven, de moer verder aandraaien tot dat je de splitpen kan monteren. Mocht je daar niet de ruimte mee winnen tov je uitlaat, kun je van de ring nog iets afdraaien. Maar dat is normaliter niet nodig.
Verder kun je de uitlaat bevestigingen iets losdraaien en dan je uitlaat iets verder van de triangel proberen te krijgen, en daarna alles wer vastzetten.
Anyway gaat jou wel lukken.
En wat zijn jou bevindingen tot nu toe mbt de AH veercombinatie onder de Super?
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma mei 08, 2017 07:46

De uitlaat tegen de bout herinnert me aan een klein trauma.
Dat had ik ook na het verlagen met de eibachs. Boel was zo laag dat hij er met geen mogelijkheid NIET contact mee kon maken.
ding ding ding ding #-o

Maar zo laag heb je hem niet.....?
Als ik me goed herinner zit de bout aan de as en niet aan de T bar. Als je het ding nog een halve cm kan aandraaien dan (uitgaande van een strakke montage van de T bar tov de body) zal de bout nog verder richting uitlaat getrokken worden. De bout en niet de kroonmoer maakten in mijn geval iig contact.
Ophangrubbers zullen in jouw geval niet uitgeleuterd zijn schat ik zo in. Brulpijp iets om zijn lengteas draaien kan helpen. Hangt de uitlaat met de ophangpunten netjes onder de ophangpunten op de body? (zo niet dan uitlaat krom of scheef gemonteerd) Vergis je niet wat het effect van een doorgezakt bakrubber kan zijn voor de hoogte van de uitlaat aan het eind.

Ik moet bekennen dat ik het ook niet opgelost kreeg uiteindelijk, maar de kont lag bij mij toen serieus laag. Met AH veren heb ik daarna het probleem niet meer gehad.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo mei 14, 2017 22:06

Vandaag het diabolorubber nu écht goed vast gezet met borgpen. Lukte zoals gezegd eerst nog niet, maar vandaag ging het een stuk makkelijker. Denk dat die kleine 100km rijden er voor heeft gezorgd dat de boel zich wat gezet heeft, waardoor ik hem nu redelijk makkelijk gewoon vast kon draaien.
Ook de uitlaat wat anders opgehangen zodat hij niet meer tegen de bout van de diabolorubber ratelde. Ophangrubbers zijn nog redelijk nieuw, dus bij de aansluiting op de middendemper de brulpijp een klein beetje weg gedraaid vanaf de achteras. Nu toucheren ze niet meer. 8)
Nu is hij wel klaar om komende zaterdag naar Spa Classic te vertrekken.

Oh en Arthur, w.b.t. AH-veren. Daar ben ik echt super blij mee, ik vond de auto voorheen in de kont niet erg strak aanvoelen en veel te stug in de neus. Het klopte voor mijn gevoel niet echt. En dat kwam achteraf ook omdat de auto voorheen door een garage verkeerd was verlaagd, bij demontage merkte ik dus dat de auto op de oude Eibach-veren gewoon op z'n bumpstops leunde... :shock: (dat kwam nog uit de tijd dat ik een stalling had waar ik niet kon sleutelen, jaartje of 5-6 terug) De voorkant staat nu dus een klein beetje hoger en heb ik de bumpstops wat lager kunnen zetten, waardoor ik opeens iets als een veerweg heb aan de voorkant. :lol: De gele Koni's heb ik aan de voorkant ook meteen vervangen met Bilsteins en vind hem eigenlijk nog steeds best comfortabel. Maar insturen gaat desondanks een stuk directer, ook vanwege de dikkere stabi. De kont is wat stijver door de nieuwe rubbers in de T-bar (diabolo en de 2 schijven waren gewoon gedegenereerd), vooral in de zijwaarste bewegingen merk je het verschil.
En uiteraard de stance, nu staat de auto precies zoals ik hem wil hebben. De kont staat wat lager, de neus een tikkie hoger waardoor hij nu nagenoeg horizontaal ligt.

Zoals ik heb kocht, precies 9 jaar geleden: op de originele veren en 4.5x15 wielen
Afbeelding


Swap naar Eibach-veren en 6x15 verbreed staal. Omstreeks 2011
Afbeelding

En nu de AH-veren met zelfde 6x15 wielen:
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di jun 20, 2017 23:08

159 gaat morgen voor een oliewissel naar de dealer, maar niet naar die in Maastricht (Biermans) vanwege dat debacle 2 maanden geleden. Ga zodoende naar Coumans in Geleen, krijg dan meteen een Giulia benzine mee als leenauto/testrit.
Vanochtend nog ff wat dingen nagelopen, heb de kleine koelvloeistoflekkage eindelijk opgespoord. De aansluiting van de slang op de thermostaat lekt bij de slangklem. Ook de bobines er even uit getrokken om bougies te checken, ik twijfelde of ze wel vervangen waren. Dat bleek het geval, maar zag bij cyl 2 wat olie om de bougie staan. Denk dat hij een beetje lekt rond de klepdekselpakking.

En ik heb mijn vrouw zo ver dat ze een stationwagon wilt overwegen....zolang hij maar niet te duur is. (Nou ja, dan leg ik die paar extra knaken wel bij als dat het probleem is) Dat opent voor mij wel de deur naar een Giulia in 2018. 8)

Over een jaartje of 17 moet ik denk ik maar eens op zoek naar nóg een Alfa voor erbij. Ze vond het althans geweldig en zo te zien wilt ze een handbak! :lol:
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jun 21, 2017 12:20

De aansluiting van de slang op de thermostaat lekt bij de slangklem.
Ik smeer altijd een beetje Curil om de aansluiting, alvorens de slang erop te schuiven. Hoeft echt maar heel spaarzaam (zodat het geen troep geeft) en gegarandeerd geen lekkage. ;) (dat geldt voor alle slangen/ koppelingen van het koel/ kachelsysteem.)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1810
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

wo jun 21, 2017 12:34

Wat een geweldig leuke foto van je dochter 8)
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Terug naar “Projecten”