Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4696
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 04, 2024 21:46

En we hebben hem weer aan de praat! Ging sneller dan gedacht, haha!
In plaats van wéér te kijken naar ontsteking of BDP-sensoren (die allemaal al eens vervangen zijn de laatste jaren) ben ik de andere zaken gaan bekijken. Luchtschuif/choke is trouwens zelfde als op een 75 of een Busso, met die UFO op het kleppendeksel. Noemen ze ook wel de AAV (Auxillairy Air Valve).
Ook de massa-punten op de motor allemaal even los gehaald en schoon gemaakt, en zag ik dat de stekker van de koudestartinjector niet helemaal lekker zat. Maar ik denk eerder dat ik die net pas los had getikt bij het loshalen van een massapunt. Verklaart ook niet dat hij eerst niet wilde vonken. Denk dus dat uiteindelijk de massa van de ECU of de AAV op de motor het probleem is geweest.

Nu dan klaar op te rijden? Nog niet helemaal. Het ontluchten op mijn normale manier met compressor en vacuümsetje wilde niet echt lukken, blijft veel lucht in het systeem zitten. Idem de koppeling, dus denk dat er langs de nippel te veel lucht ontsnapte. Komend weekend nog eens proberen, en anders met een vriend samen op de ouderwetse manier waarbij eentje op het pedaal gaat trappen en de ander de ontluchtingsnippel open/dicht draait.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4696
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo mar 06, 2024 18:02

Kiek 'ns aon!

Nogmaals de remmen ontlucht en er zat rechtsvoor nog een flinke luchtbel.
Mijn nieuwere ontluchtingsset kreeg het er niet uit getrokken, dus mijn oude set van zolder gehaald en die werkte veel beter.

Zojuist eerste testrit gemaakt en dat was wel even schrikken. Echt bizar wat een verschil dit heeft gemaakt, zelfs zonder fatsoenlijke uitlijning. :lol:
Mijn Giulia rijdt echt super lichtvoetig en het valt me op dat een hele hoop andere 105jes waar ik in rijd dat niet hebben.
De Spider idem, was voorheen beetje zwaar soms stroperig. Maar nu stuurt hij gewoon bijna net zoals de Giulia, met het stuur tussen 2 vingers krijg je hem de bocht om. 8)
Remmen voelen prima aan, koppeling mag wat later aangrijpen dus probeer hem nog een keer extra te ontluchten.
Binnenkort dan ff stuur laten wisselen en APK erop. Net op tijd voor de lente!


Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 11, 2024 11:43

Fijn dat hij weer rijdt en mooi dat je er zo tevreden mee bent!

Hoe zijn de remmen?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4696
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mar 11, 2024 22:04

Remmen zijn top! Pedaalgevoel is helemaal goed nu na 2e keer ontluchten. Toch wel beetje trots op, want was de eerste keer dat ik een setje remmen volledig zelf heb gedaan. Niet dat het lastig is, maar ik blijf een fysiotherapeut zonder technische opleiding. :lol:
Koppeling is ook weer prima, zeker met die nieuwe koppelingsslang merk ik wel verschil....ook dat de koppeling nu echt eens aan vervanging toe is. (nu 220.000km) Maar dat wordt iets voor volgende winter. Dit jaar kom ik er nog wel mee weg. :lol: Ondanks dat deze auto voor mij helemaal onderaan de voedselketen staat van de hobby-auto's, betekent dat niet dat ik er nu weer jaren niks aan ga doen.
Volgende doel is een verse motor en versnellingsbak. Oftewel als ik een knappe gebruikte tegen kom, anders de huidige reviseren.

Verder als bonus zou ik nog wel een keer de stoelen willen vervangen evenals enkele dashpaneeltjes. Maar daar moet ik gewoon een keer tegenaan lopen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mar 12, 2024 10:50

Goed bezig :thumbs:

Als fysiotherapeut heb je in ieder geval een opleiding genoten ook al heeft dat weinig raakvlakken met autotechniek. Dat betekent wel dat je kunt leren en al doende leert men het beste. :) ik zeg altijd dat als je een beetje logisch kunt nadenken en niet te bang bent om er aan te beginnen je heel ver kunt komen. :thumbs:

Zelf heb ik geen opleiding, heb zelfs mijn middelbare school nog niet fatsoenlijk afgemaakt. :oops: Alles wat ik van autotechniek weet is zelf geleerd, enerzijds door interesse in de theorie en anderzijds door het gewoon te doen.
Het is heerlijk om iets voor de eerste keer voor elkaar te krijgen, zeker als niemand verwacht dat het je gaat lukken. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4696
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

wo mar 27, 2024 22:39

APK zit er weer op.
Complimenten van de garage voor het onderstel en remmen. Had ik erg netjes gedaan.
Paar kleine opmerkingen wel. Zo zat de cardanas aan de achterzijde half los door de trillingen. Had ik zelf niet eens gemerkt omdat ik daar niet aan was geweest. Ook had ik per ongeluk het koppelstukje tussen droplink en veerschotel 180 graden gedraaid. :lol:
Ook wilde hij daar niet starten en hebben ze weer wat aan de kabelboom moeten fixen. Die carbconversie leek hun zodoende ook geen slecht idee....ooit.

Verder nog mn raam laten fixen met nieuwe kabel en motor. Ging al een jaar of 6 niet meer open, vond ik niet zo'n ramp omdat dak open kon. Maar ook weer irritant omdat je dan nooit de volledige cabrio-ervaring hebt met minimaal 1 raam omhoog.
En als laatste het 350mm MOMO Prototipo stuur er in te vervanging van de kleine 320mm Personal. Stuurt stukken fijner nu, maar staat helaas ook iets verder van me af. Wellicht dat ik daar dan nog een spacertje tussen zet.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4696
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma apr 22, 2024 21:41

Maandje verder, Spider stuurt echt super, remt super, maar start nog niet overtuigend. Al sinds 2 jaar heb ik last van een motor die altijd start, echter in 2 pogingen. Ook stationair is het niet echt top.

De symptomen:
- eerste keer starten slaat hij niet aan, meteen daarna wederom starten en dan slaat hij normaal aan. Warm of koud maakt geen verschil.
- ik moet niet te snel weg rijden, want na 5sec lijkt toerental altijd even te zakken voor een paar seconden en dan pakt hij weer op.
- loopt 1400rpm stationair, maar wel mooi rond en stabiel.

Check:
- de AAV (luchtschuif/schotel) getest en functioneert correct
- koudestartinjector getest en functioneert
- stationair bijregelen middels de o-ring aandraaien maakt geen verschil, zelfs maximaal aandraaien niet.
- handmatig de slang van/naar stationairverstelling afknijpen maakt geen verschil, zelfs niet als ik hem volledig afknijp
- idem slang naar de luchtschuif, maakt allemaal geen verschil

Ik heb dus het idee dat er ergens best wat valse lucht aangezogen worden. Slangen zitten goed vast, dus ik ga eens beginnen met het vervangen van de 3-delige slang tussen LMM/LHM en gasklep. De 1e en 3e deel zijn berucht, dus die gaan er als eerste aan. Het middelste stuk komt bijna nauwelijks voor, die die kans achter ik niet zo groot als schuldige.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di apr 23, 2024 09:42

Heb je al geprobeerd om valse lucht te vinden met remmenreiniger? Dat is een beetje een lompe methode, maar vaak wel effectief!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di apr 23, 2024 11:52

Heb je al geprobeerd om valse lucht te vinden met remmenreiniger? Dat is een beetje een lompe methode, maar vaak wel effectief!
Of met een rookmachientje,

Ik heb ooit op dezelfde hobby-bob-manier bij een bratwurst naar een niet te vinden vacuumlek gezocht.
https://www.youtube.com/watch?v=L9CDZ9lu6Rs
Pro-tip: ipv het stuk bic pen, gebruik een fietsenband-ventiel en veel kit,
Ps een low budget soldeerbout is niet gasdicht :lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4696
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za apr 27, 2024 23:25

Heb je al geprobeerd om valse lucht te vinden met remmenreiniger? Dat is een beetje een lompe methode, maar vaak wel effectief!
Dit heb ik geprobeerd, ja. Maar kan niks vinden.

Ondertussen heb ik de dwarse slang vervangen tussen LMM en gasklephuis, maar heel veel verschil maakt het eigenlijk niet. Start nog steeds in 2x. Loopt nog steeds zo'n 1200-1400rpm stationair. Ook als ik het complete injectiehuis goed aandruk om te checken of er iets in de (2 jaar oude) inlaatrubbers niet goed zit, maakt geen enkel verschil.
En ook nu nog steeds, stationair regelen via de o-ring doet niks, zelfs met m'n vinger de slang helemaal dicht knijpen verandert niks.
Zou de gasklep wellicht te ver open staan? Op het oog lijkt dat wel mee te vallen. Wellicht dat ik het zwarte kasje van de gasklepregelaar moet los halen en bijstellen? :roll:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”