DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo sep 30, 2018 08:20

Multimeter toch nog gevonden, dus vandaag even half uurtje tijd kunnen vinden.
Ik heb beide vliegwielsensoren eens doorgemeten, en daar kwam uit dat de bovenste nog prima was (870ohm) en de onderste (op 't bellhouse) waarschijnlijk stuk. Daar kwam een waarde van nul uit, dus ga ik er van uit dat hij stuk is.

Spanning op de bobine meten lukt me niet, of ik deed iets fout. Of moet ik iemand tegelijk ook de sleutel om laten draaien?
Als je de hem op contact hebt staan, de positie waar de contactsleutel naar terug veert na starten, moet je spanning meten op de +15 terminal (groene / groen/zwarte draad) Zo niet zit daar in ieder geval een probleem. Je kan dan even rechtstreeks vanaf de accu spanning zetten op de bobine. Kijken of hij dan wel aanslaat.
Mogelijk is je contactslot dan niet goed meer, of als je geluk hebt is er alleen maar ergens een draad los geschoten. Of een gevolg van de oude startblokkering.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo sep 30, 2018 20:13

Vandaag even geprobeerd met spanning van de accu met een draad op de +15. Start nog steeds niet.
Ook nogmaals geprobeerd met de andere (goede) bobine, ok daarbij geen teken van leven.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma okt 01, 2018 09:02

Diagnose stellen op afstand is al niet makkelijk maar in dit geval zeker.
Heb je al een schema?
Wat ik eerst nog even zou controleren of het contact slot het uberhaupt nog doet.
Of er spanning op staat (rode draad) , en alle draden (bruim , groen, zwart gok ik) spanning krijgen als je sleutel om draait.
Dan kan ook zonder schema.
Gaan er wel lampjes op dash branden als je auto op contact zet?

Ik lees net dat startmotor rond gaat. Dan zal er wel spanning op contactslot staan.
Kan natuurlijk nog dat er 1 contact van contactslot slecht is, of stekkertje eraf geschoven.

Ivm start onderbreker zou ik dan eens uitzoeken of er wel spanning komt op alle ingangen van de L jet die spanning moeten krijgen.
Maar zonder schema kan ik daar niks zinnigs ook zeggen.

Zonder schema kan je ook nog controleren of er spanning op de brandstofpomp komt.

Als blijkt dat er wel spanning staat op de juiste L jet ecu ingangen en geen spanning op bobine (en brstpomp?) tijdens starten kan je eens andere ecu proberen. Als die makkelijk en betaalbaar te vinden is.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo okt 31, 2018 22:45

Heeft even geduurd vanwege een verkeerd bezorgde sensor en het slechte weer. Heb ondertussen een nieuwe vliegwielsensor, die er op geprikt....en nog steeds wil hij niet aan slaan. Sensor doorgemeten, die heeft gewoon goede weerstand, de oude geeft nul weerstand. Dus het lijkt sowieso dat hij stuk is. Dus dat ding vervangen lijkt sowieso wel slim om te doen. Vonk getest, maar nog steeds niks.
Volgende stap is denk ik brandstofpomp checken en nog eens alle zekeringen nalopen.
Hoe kan ik beste brandstofpomp checken? Gewoon luisteren is denk ik niet betrouwbaar lijkt me.

Ondertussen staat de auto nog steeds voor de deur, maar wordt steeds lastiger om een moment te vinden om er aan te werken, Want het is of donker, of te koud/nat. Binnenkort sleep ik hem denk ik maar naar de stalling, dat is niet zo heel erg ver en kan ik in de winter wat makkelijker er aan werken. Hij zit nog in de overgangsregeling, dus voor 1 december moet hij sowieso weg zijn.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do nov 01, 2018 07:55

Luisteren en voelen geeft indicatie of er spanning op staat en pomp "iets" (probeert) te doen.
Maar betrouwbaar is pomp in emmer laten pompen en opbrengst controleren tegen de specificatie van de pomp en/of gegevens uit werkplaatshandboek. (ltrs per minuut zonder tegendruk)
Vervolgens persslang van pomp even helemaal afknijpen en maximale pompdruk controleren tegen de pomp specs en/of gegevens uit werkplaatshandboek.
Als je helemaal geen spanning meet op de pomp kan je ook de pomp even testen met een losse accu. Weet je in ieder geval of je pomp nog goed is. Rest wel de vraag waarom je geen spanning meet.

En bovenstaande is geknoei met benzine dus brandblusser en blusdeken in de buurt is handig.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo nov 04, 2018 23:03

Allright, ga ik daar binnenkort eens mee aan de slag. Ik ga wel de auto op termijn even naar de stalling slepen, hij staat nu al een paar weken voor de deur en het is vaak ;of te donker óf te nat. EN vanaf 1 december moet hij sowieso van de weg af zijn. Dan kan ik komende winter op mijn gemak er aan prutsen met een dak boven mn hoofd.

Ondertussen heb ik deze week mijn nieuwe speeltjes...eh, dagelijkse auto opgehaald. Een Abarth 595 Competizione 180, compleet met 305mm Brembo's (geperforeerde floating discs), RVS Record Monza uitlaat, Sabelt "Corsa" kuipjes en ene kneiterhard Koni-onderstel. Standaard 180pk, maar op termijn gaan we denk ik maar even langs bij H&S ofzo.
100pk minder dan mijn Giulietta, maar wat een intens apparaat, alsof je in een oude Delta HF, R5 GT Turbo of Escort Cosworth rijdt. Klein wendbaar dingetje (1045kg, net als een Giulia :D ) met boze en "boosty" turbomotor en als je niet oplet gaat de aandrijflijn er met de rest van de auto vandoor. Niet de snelste en wellicht de minst verfijnde hot hatch, maar daarom wel een enorme handvol als je hard wilt gaan. Heel erg leuk en uitdagend.

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo nov 04, 2018 23:24

Super kleuren combi :thumbs: zal ook wel een lekkere klap herrie uit het Monza uitlaat systeem komen zeker :mrgreen:
Kan je dit overigens nog onder een “hatchback” scharen qua formaat? Is denk ik meer een klasse apart, en in die klasse (concurrent? Up GTI?) in mijn ogen ver en veruit de beste!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

ma nov 05, 2018 13:15

De achterklep moet toch open staan bij een Abarth? :wink: :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo nov 11, 2018 22:58

Nu wordt het helemaal mooi....

Vanwege drukte op 't werk, privé én de Spider-perikelen was ik niet meer aan de Giulia toe gekomen WIlde hem vandaag dus weer eens starten.
Dus bobine er terug in gezet, want die had ik even geleend om de Spider te testen. Alles aansluiten en goed checken, sleutel omdraaien en starten maar. Ik merk meteen dat hij niet wilt aanslaan, zie en ruik wel dat hij benzine krijg. Dus ook hierbij geen vonk! :shock:
Ik heb een filtertje vlak voor de carbs zitten, dus zie hem vol peut lopen, extra bougie even op de eerste kabel en op kleppendeksel leggen: geen vonkje te zien...

Alles nagelopen:
- alle kabels zitten goed vast.
- bobine juist aangesloten
- verdelerkap van binnen als nieuw (5000km oud)
- contactpunten OK (1500km oud)
- rotor OK (5000km oud)
- accu is top (had net paar dagen aan de druppellader gehangen)
- bobine doorgemeten op weerstand. Met even uit m;n hoofd 5 en 40 Ohm voor buitenste en middelste spoel. (kan dat?)
Bobine even doorgelust op de accu voor spanning, ook geen vonk bij het starten.


Zou de bobine dan ook het loodje gelegd hebben? Zou wel héél toevallig zijn! Ding is iets van 3 jaar en 5000km oud, een dure Marelli nog wel.

Ik heb de auto een maand of 2 geleden gewoon perfect lopend weg gezet en alleen de bobine er even uit gehaald en weer terug gezet.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo nov 21, 2018 21:02

Even ergens een nieuwe bobine voor de Giulia vandaan getoverd, helaas ook zonder resultaat: geen vonk
Ik kreeg een tip om de bobinekabel aan de ontstekingskant los te halen en tegen het kleppendeksel te houden, maar ik zag ook daar geen vonk.
Kan ik daardoor een probleem in de onsteking uitsluiten en dus toch in aanvoer vanuit de bobine zoeken? Dat hij geen spanning krijgt? (en hoe meet ik dat?)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

wo nov 21, 2018 21:19

Ff uit m'n hoofd zonder schema's en zonder voorbeeld want zit op m'n werk aan boord.
Op de bobine zit op de +15 aansluiting een groen of groen-zwarte draad. Op die draad moet 12V staan als auto op contact staat.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za dec 29, 2018 23:08

Beetje gekke post, want nog geen tijd of zin gehad om de Giulia aan de praat te krijgen. Dus dan maar even een ander klusje tussendoor.
Vorige week heb ik via een forummer een 1e serie stuur op de kop getikt. Ik heb 'm nog niet direct nodig, maar mijn huidige stuur heeft de kwaal die bij heel veel van dit type voor komt. Namelijk het scheuren van het bakeliet bij de 3 spaken. Ik weet dus wel dat ik op termijn ooit een nieuw stuur nodig heb.
Het aangeschafte stuur zat wel wat werk aan, zo waren de spaken matzwart geverfd en het bakeliet beetje beschadigd. Maar het belangrijkste was wel dat er geen barsten in zaten.
Vanavond ben ik begonnen om de verf er af te krijgen en de spaken al iets te polijsten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Er zijn nu 2 scenario's. Of ik laat het bakeliet restaureren zodat het weer helemaal perfect is, of ik ga 't stuur omwikkelen met lederen wikkelband (of hoe heet dat). JC heeft het ook opgelost met die wikkelband en dat ziet er echt fantastisch ui, maakt het stuur meteen wat dikker. (want eigenlijk is het nét te dun)

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo dec 30, 2018 11:29

Leuk projectje, ziet er meteen een stuk beter uit :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo dec 30, 2018 12:09

Volgens mij is van die leren wikkelband redelijk "contemporary tuning"
Dikker stuur is ook fijn.
Ik weet niet wat de mogelijkheden en kosten zijn van echt goed restaureren van bakeliet stuur?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo dec 30, 2018 19:30

Vandaag me even bezig gehouden met de claxondop. Daar zat onder andere een oude laag plaksel op.
Met polijsten van het stuur heb ik echter een domme fout gemaakt. Ik heb 't bakeliet te heet laten worden waardoor het zacht werd, daarom heb ik nu over een lengte van 2-3cm een brobbel in het stuur zitten. Het stuur is niet vervormd, maar gewoon een oppervlakkige oneffenheid op "half 8". Gelukkig een plek waar je niet veel je handen hebt. Balen, maar wel iets dat me te herstellen lijkt door een specialist.
Nu ik toch eerst wil kijken of zo'n wikkelband fijn is, heeft het toch geen erg als ik daar een oneffenheid heb zitten.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”