Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 12, 2018 14:07

Thanks, zo een idee had ik al. In mijn onderdelencatalogus voor 1600Ti en Ti Super uit 11-64 Kan ik se bout in ieder geval niet terug vinden.
Kan/moet ik m dan gewoon vast draaien?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

JC
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:57
Locatie: Bruchem

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 12, 2018 15:09

Volgens mij, en logisch denkend, moet ie net aan..
SCARB 6923.Tussen '85 en 2000. Alfetta 1600 GT, Bertone 2000 GTV, Sud 1500 TI, Giulietta 2L,Alfetta 2000 GTV, Alfetta GTV 6. Nu 2019 Giulia, Spider 2000 Veloce, 65 Giulia 1600 TI, Giulia street rod.

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 159
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 12, 2018 16:39

Op mijn 1600 super uit '65 dezelfde constructie. Gezien het feit dat je de bout aandraait met een schroevendraaier en borgt met de moer, kun je ook maar beperkt kracht zetten bij het aandraaien. Er zit bij mij wel een stukje rubber tussen de bout en het onderste oog op de bak. Ik zou dat er niet snel tussenuit laten.
Het oog op de bak heeft bij mij ook een vlakke kant aan de achterzijde. Heb ik op de andere (105) versnellingsbakken niet....
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za jul 14, 2018 22:10

Thanks, heren. Had de vraag ook even internationaal uit gezet en daar kwam inderdaad het zelfde antwoord uit. Grappige vinding, en apart dat het me in die 10 jaar nog nooit was opgevallen. :lol:


Maandag heb ik me een Ragazzon H2 met 2 kleine dempertjes besteld, vrijdag in huis, vandaag er onder. Ging niet helemaal van een leien dakje, maar dat ben ik ondertussen wel gewend met Ragazzon. In z'n geheel wel mooi materiaal, maar wel wat afwerkingsmissertjes, zoals en typeplaatje dat zodanig zat vast gelast dat het een gekarteld mes was, en (belangrijker) één van de uitlaatklemmen die niet lekker paste. Één klem wilde niet helemaal dicht, trok schuin, waardoor ik 'm niet strak genoeg kon monteren. Helaas krijg je RVS uitlaatklemmen bijna nergens uit voorraad, dus als lapmiddel 1 eindstuk vast gezet met een gewone klem. Werkt voor nu wel even, maar kan ik vanwege roestvorming niet te lang laten zitten. Binnenkort dus even een losse RVS-klem ergens regelen.

Maargoed, pijpje er onder, bouwpakketje van 6 onderdelen, waardoor je hem wel echt perfect kunt plaatsen hoe je wilt. Qua looks ben ik zeer tevreden, heb dus een maatje grotere eindstukken, maar wel met het standaard uiterlijk. Nu vullen ze mooi de opening van de achterbumper op zonder dat je meteen ziet dat het een aftermarket uitlaat is.
Vanavond ben ik even een stuk goed gaan rijden, en de eerste 10km schrok ik wel. Stationair dikke prima, slechts marginaal harder dan normaal, en dat is wel fijn voor de buren/klanten/slapende kindjes. Op de snelweg hoor je de uitlaat nauwelijks, bij stabiel tempo valt geluid bijna geheel weg.
Bij rustig rijden zat er een enorme brom in tussen 2000 en 3000rpm, zowel hard als diep. En dat is best irritant, gezien je bij rustig rijden veel in dat toerengebied komt. Klom je hoger in de toeren, dan viel de brom weg en klinkt hij echt precies goed zoals je van een snelle spertieve hatch mag verwachten. Standaard vind ik zo'n QV echt te lafjes klinken, in ieder geval weinig sportiefs aan.
In Dynamic-modus is het wel echt feest, daar gaat het geweld mooi gepaard met van die typische "scheetjes" en plofjes bij het opschakelen. Dit is precies goed! Ik ben uiteindelijk een half uurtje door 't Heuvelland gaan gassen en toen ik éénmaal terug in 't dorp de auto weer in N-modus zette en rustig rond tufte, viel me op dat de brom een stúk minder was. Zodanig dat hij ook niet meer irritant was, dus als hij zo blijft vind ik 't prima. Dus is 't alleen de vraag waardoor de brom weg viel. Is 't toch nog het inbranden van de dempers (hoewel mijn ervaring is dat uitlaten dan harder worden), of dat de uitlaat toen pas goed op temperatuur kwam. Bij de volgende koude start zal ik het gaan merken denk ik. :-) Zowieso eerst eens een paar honderd kilometer gaan rijden om een uitspraak te kunnen doen over het definitieve geluid.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op za aug 11, 2018 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

zo jul 15, 2018 22:08

Vandaag nog even zitten klooien, want ik merkte dat hij een beetje lekte bij de aansluiting van het tussenstuk op de middendemper naar het T-stuk. Oorzaak was wederom een klem, die niet strak genoeg kon. Kwaliteit van de Ragazzon-klemmen is echt zéér matig. Uiteindelijk het tussenstuk los gemaakt, schoon geborsteld van uitlaatpasta en opnieuw bevestigd. Als t goed is moet hij nu dicht zijn...
Ook de eindstukken nog wat verplaatst. Ik had ze eerst een beetje laten uitsteken zodat je het Ragazzon-logo nog kon zien zitten. Maar het leek meer op een kruiwagen zoals een Golfje III of IV dat wel eens heeft. Heb ze nu terug naar binnen gezet tot get punt waar de originelen ook zitten. Stuk beter zo!
Vandaag weer stuk gaan rijden en de brom is wel wat minder dan gisteren. Toch mag de dreun nog wel wat minder van me. ALs het zo blijft kijk ik op ik een anti-dreun mat in de kofferbak kan leggen ofzo.
Maar ik blijf erbij, in Dynamic is hij echt fantastisch nu. Hij klinkt zonder te overdrijven nu meer als een 4C, met alleen nog iets minder decibelen. Maar qua uitlaatgeluid en plofjes bij op/terugschakelen hoor je nu goed dat het precies de zelfde motor is. (Bij een 4C heb je dan natuurlijk nog allerhande sis en blaasgeluiden vlak achter je rug zitten)

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 19, 2018 15:57

Nou, morgen is het zo ver: de trip naar Reims!

De trilling die vorige week opeens plotseling op kwam, is na het goed vast zetten van de bout van de baksteun en de anti-bokken-bout nog steeds aanwezig. Heb ook de cardan nog opnieuw laten smeren bij de kruiskoppelingen en schuifstuk. Toch merk ik vooral in de III en IV dat de pook best beweegt, ook als ik motor start of gas geef in z'n vrij dan beweegt de pook aardig. (in de V valt trilling weer geheel weg)
Dan denk je natuurlijk het eerste aan bak- of motorsteunen. Die laatste zijn nog jong en fris, de baksteun is ook pas een jaar of 5 oud en oogde aardig fris. Toch lijkt me dit de hoofdverdachte, omdat ik de bak echt voel en hoor bewegen. Ik kan de bak ook een beetje bewegen als ik onder de auto sta. Het is allemaal niet dusdanig dat er niet mee te rijden of schakelen is, de pook wordt niet uit m'n handen geslagen ofzo. Ik kan er denk ik wel tot mee Reims rijden, maar dit zal zeker wel een aandachtspunt voor het najaar/winter gaan worden.

Waar ik zelf aan dacht: omdat de auto 1.5 jaar geleden verlaagd is met AH-setje, staan de motor/bak + cardan + diff niet meer in een rechte lijn. De achteras/diff zitten nu een flink stuk hoger. Kan daardoor wellicht meer spanning op de baksteun komen waardoor die de geest geeft?

Had het smeren van de cardan even bij de lokale oldtimer-garage laten doen, die zit op steenworp afstand en is binnen paar minuten geregeld. Levert wel leuke plaatjes op:
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 19, 2018 18:28

Gave locatie! Lekker genieten richting en in Reims :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 19, 2018 19:00

Ik zou de oorzaak van een eventuele nu al kapotte baksteun eerder zoeken in regelmatig zeer matige kwaliteit van de royaal voorhande zijnde onderdelen...
Verlagen heeft er ieder geval niet mee van doen. Agv lastwissel en onevenheid wegdek staan motor+bak en achteras vaker niet dan wel in lijn.
Dat is normaal. Er zitten niet voor niets kruisstukken en een schuifstuk in de cardanas.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 19, 2018 19:50

Ik kom net thuis, was vandaag dus met de Giulia gaan werken, en heb t gevoel alsof ik steeds meer dingen voel in de pook. Net moest ik even war harder remmen, voelde ik een klik van onder de kap/pook, alsof de bak wat bewoog.
Ik vertrouw 't eerlijk gezegd niet zo, zeker als ik morgen 700+ kilometer door de middle of nowhere wil gaan rijden. :roll: :(

Ik zet vanavond de auto nog eens even omhoog en ga de boel eens zeer goed inspecteren, want alle signalen wijzen nu wel richting een baksteun die naar zn gootje is. Mocht het toch zo zijn, dan vind ik het rusico te groot om zo ver te gaan rijden en pak ik morgen de QV wel. Ga ik een dagje blazen in de Ardennen en/of Eifel ofzo. :-#
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 19, 2018 19:58

Opvullen met stukjes oude koelvlst of benzineslang en vastkitten met polyurethaan (PU) kit.
Werkt prima om oude/gare baksteun nog tijden te laten mee gaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

do jul 19, 2018 21:50

Net de steun er maar even af gehaald om het rubber te bekijken, maar dat ding ziet er nog als nieuw uit. :|
Maar wat e opvalt is dat het rubber es mega elastisch is, ik kan de bus gewoon makkelijk heel erg bewegen. Is dat normaal?
Heb de boel daarna weer terug gezet, en nu had ik 't idee alsof de pook iets minder bewoog maar dat ik wel een hevigere trillong vanuit de cardantunnel (thv de versnellingsbak) hoorde.
Dat gaat 'm dus niet worden morgen... :cry: :cry: :cry:

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr jul 20, 2018 08:32

Ja rubbers zijn origineel ook heel soepel.
Maar dan is er blijkbaar dus nog iets anders aan de hand.
Positief: als rubber na 5 jaar nog zo uit ziet is het iig goede kwaliteit.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

vr jul 20, 2018 08:34

Misschien speling op schuifmof of kruisstukken in cardanas?
Boutjes van cardanas op flens achteras nog goed vast?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

za jul 21, 2018 20:58

Speling op de kruisstukken en schuifstuk voelde ik niet, althans....is dat betrouwbaar als hij nog gemonteerd zit? Boutjes achterop ga ik binnenkort dan eens checken.




Gisteren zijn we dus maar met de QV richting Eifel getrokken. Van hieruit naar de Nürburgring is maar 150km, dus een flink stuk binnendoor gereden. Tegen 11.00u waren we bij het circuit, even langs de baan staan kijken, en toen viel op hoe ontzettend rustig het was. Kwamen alleen maar Mercedessen langs, gecamoufleerde A45 AMG, een AMG GT Coupé en wat snelle SUV's. (geen idee hoe die mormels allemaal heten) Bij de poort hoorden we dus dat Mercedes inderdaad de toko had afgehuurd en dat pas vanaf 17.00 de baan vrij zou zijn.
Daarom zijn we maar een flinke tour van ruim 250km gaan maken richting Bernkastel, waarbij we alles binnendoor reden. Onderweg maar 1x gestopt voor wat eten en drinken en om 16.45u waren we terug bij de Nordschleife. Uiteindelijk nog 1 rondje rijden, wat toch best weer even wennen was voor me! Dus niet te gek gedaan en vooral zuinig op de auto geweest.
Vroeger deed ik wel eens een trackday met één van mijn 75's, maar de laatste keer was al weer 7-8 jaar geleden. Daarbij was dit mijn eerst ring-rondje sinds 2008 en zelf de allereerste keer met een voorwielaandrijver.
Maar de QV deed het prima, hoewel je dan goed merkt dat hij eigenlijk iets aan de softe kant is qua onderstel. Remmen hielden het allemaal prima vol en koppelrijke 1750 volstaat zeer goed voor de heuvelachtige baan. Kriebelt wel meer om dit vaker te doen, eigenlijk. :lol:
Einde van de dag kwamen we uit op ongeveer 650km, waarvan ongeveer 450km binnendoor of op de baan.

Levert ook nog paar leuke plaatjes op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En we hebben zelf ook nog wat plaatjes geschoten onderweg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op za aug 11, 2018 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super/Giulietta QV/Spider Aerodynamica

di jul 24, 2018 10:59

Helaas lekt de uitlaat wéér bij de aansluiting. :x Ik wordt er nu wel een beetje moe van, dus ga maar een setje andere (vooral betere) RVS-klemmen bestellen in plaats van die rommel die Ragazzon zelf mee levert. Klem zit echt perfect geplaatst, goed aangedraaid en voldoende montagepasta er tussen....het is 1000km goed gegaan, maar sinds gisteren is het weer mis.
Verder ben ik wel blij met de uitlaat. In het begin vond ik hem erg hard en te brommerig, maar nu (1000km verder) is de dreun grotendeels verdwenen en
valt het onder de streep allemaal mee. Die 650km op één dag heb ik het uitlaatgeluid ook niet als vervelend ervaren. Snelweg is prima te doen, met ramen dicht ook je hem ook maar iets meer dan standaard. Alleen als je het raam open zet hoor je hem flink, maar dat is alleen maar leuk. (ik rij bijna altijd met raam open, in iedere auto) Enige nadeel is dat er wat meer vibraties de auto binnen komen door, waardoor één ventilatierooster (tussen de stoelen) soms wat rammelt. Maar dat noemen ze karakter hè.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”