Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

za sep 29, 2012 22:39

Project? Niet echt, maar ik ben altijd wel bezig aan de auto's met updaten, repareren of upgraden dus een projectpagina is dan wel leuk. :-)
Mijn liefhebberij ligt eigenlijk meer bij de 105-jes en transaxles, maar vanwege woonplek (centrum) en het feit dat ik een auto moet hebben waar mijn vriendin ook in kan rijden als het regent besloten voor een voorwielaandrijver te kiezen waar tenminste een leuke motor in hangt en een mooi ontwerp heeft.

De auto waar het om gaat.
GTV 3.0 V6 24v uit 1998, een fase 2 (dus met het mooie dashboard, 6-bak en 305mm-remmen.)

Aanschaf november 2011, km-stand 142.000. (is nu 149.xxx) Auto komt oorspronkelijk uit Duitsland, kleur is Grigio Eclisse met zwart leer.

Bij aanschaf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het afgelopen jaar al een hoop aan geknutseld:
- nieuwe hulpkoppelingscylinder
- nieuwe radiateur
- nieuwe oliekoeler
- nieuwe luchtmassameter (kapot gegaan omdat de dealer verkeerde luchtfilter hed gemonteerd, van een 4-cylinder!)
- nieuw luchtfilter
- originele radio gemonteerd (zat een Pioneer van 1200,- met mega-touchscreen in :shock:, vanwege diefstalgevoelligheid verwijderd)
- setje fatsoenlijke xenonlampen gemonteerd (want de originele pitten zijn écht ruk op een 916! Zelfs een 75 geeft meer licht!)
- Ragazzon RVS-einddemper (gewoon linksachter en geen 4-pijps blèrbuis)
- trekhaak verwijderd (ja, een trekhaak op een GTV!)
- Gele Koni's rondom
- Eibach-verlagingsveren
- alle rubbers, ringetjes, hoesjes en schroefjes van de voor-/achterwielophanging vervangen.




De trekhaak: de hier zichtbare knot is er nu ook af

Afbeelding



Leuk, zo'n giga-radio met 52.856 functies. Dus ook veel spaghetti er uit peuteren!
Afbeelding

Afbeelding


Xenon monteren (geen Koreaanse replica-meuk)
Afbeelding

Ragazzon 2x70mm:
Afbeelding

Achterwielophanging:
Afbeelding

En zat dus een verkeerd luchtfilter in, van een TwinSpark! Notabene door de dealer vervangen! WTF! :shock:
Had op het 916-forum al eens gelezen dat enkele mensen meerdere LMM's aan gort hadden gereden omdat er een TS-filter in hun V6 zat.
Nu is mijn LMM ook na slechts 1 jaar overleden.....

Afbeelding

Ook nog optische motortuning voor 10pk extra, rode kleppendeksels/inlaatcollector:
Afbeelding

Afbeelding

Voorzijde met nieuwe Koni's en Eibachs:
Afbeelding

En alle kleine dingen ook vernieuwd:
Afbeelding



Maandag gaat de auto naar Garage Stevens in Puth. Krijgt hij een nieuwe distributieriem, multiriem (incl spanners en looprollen) en een nieuwe waterpomp.
Hoefde eigen pas over half jaar, maar hoorde de laatste tijd wat rammeltjes uit distributiedeksel komen en kan in de papier niks vinden over vervangen looprollen en waterpomp. Dus better safe than sorry.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op wo jul 10, 2013 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

zo sep 30, 2012 12:54

Zo je bent goed bezig ermee :blue_cool:
Heeft ie nou aan de rechterzijde een deuk net bij het embleem?

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1838
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

zo sep 30, 2012 12:58

Dat moet echt een heerlijke auto zijn om mee te rijden, krijg heimwee naar mijn Gtv als ik dat zo zie, was heel wat leuker als die Franse kaas waar ik nu mee naar het werk rij :roll:
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'94 155 1.7 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

zo sep 30, 2012 17:04

Zo je bent goed bezig ermee :blue_cool:
Heeft ie nou aan de rechterzijde een deuk net bij het embleem?
Op die foto lijkt dat zo, maar dat ik de weerspiegeing van iets of een vlekje op de lens van m'n telefoon. Lak is echt puntgaaf, helaas is alleen op de linkerdeur een keer een stukje bijgespoten vanwege een kras door een winkelwagen (bij de vorige eigenaar).


Qua rijden was het wel even wennen want het is eigelijk precies het tegenovergestelde van een transaxle. Uiteraard de FWD, maar zo'n GTV/Spider heeft ook een passief meesturende achteras. Leuk voor als je de bocht om gaat, maar op hobbelige weggetjes en korte knikjes voel je de kont daardoor een beetje deinen. Een transaxle heeft juist wat extra gewicht in de kont waardoor hij op dat punt weer erg stabiel is.
Laatst gewijzigd door Veloce op di dec 03, 2013 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Johan gt
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: za mei 17, 2008 20:23
Locatie: hengelo (ov)

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

zo sep 30, 2012 20:49

Goed bezig zeg en een mooie auto, heb ik ook van gedroomd., maar is voor mij echt niet praktisch :D

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

wo okt 10, 2012 21:28

Vandaag de GTV weer opgehaald bij Stevens (specialist in Geleen), met onder de streep allemaal gedaan:

- Nieuwe distributieriem + looprollen + spanner
- nieuwe multiriem + looprollen + spanner
- nieuwe waterpomp
- 6 ultrasoon gereinigde injectoren geplaatst (die had ik al liggen, dus was kleine moeite)
- nieuwe krukastandwiel + ring voor distributieriem (tussen KA-poelie en motorblok in)
- uitgelijnd (vanwege montage nieuw schokbrekers/veren pas geleden)


Het ging helaas niet zonder slag of stoot...
Zoals bekend had ik al driekwart jaar last van een geklop vanuit de motorruimte. Locatie was lastig te localiseren, omdat het niet heel hard was en de injectoren ook lawaai maken. Half jaar geleden door Stevens naar laten kijken, kon niks vinden op het eerste oog en leek hem onschuldig. Hij adviseerde gewoon door te rijden en bij distributiewissel te kijken of we het konden vinden.
Dus...alles wordt er af gehaald en de nieuwe spullen gemonteerd. Komt hij er achter dat hij de riem er niet goed op krijgt gelegd en er speling op het krukas-tandwiel zit. Dit hebben ze opgelost door er een extra ring tussen te stoppen, maar deze is gaan inslijten. Dat moet dus het probleem zijn geweest voor het geklop. Ook bleek er van de timing helemaal niks te kloppen, mede door de speling op dat tandwiel kon je die onmogelijk goed zetten.
Nog mooier werd het toen bleek dat er aan de achterkant van de krukaspoelie bleek dat er en millimeter was afgeslepen om zo (waarschijnlijk) meer ruimte te creëren voor de distributieriem. En nóg mooier was het dat dit door een dealer (Nieuwkoop, Den Bosch) gedaan is! Terugbladerend in de rekeningen staat dus ergens "herstellen gietwerk motorblok door schade bij poelie".
Bizar dat ze dit zo opgelost hebben, want een nieuw tandwiel (van 30,-) monteren wat makkelijker geweest.

En daar heeft de vorige eigenaar zich dus blauw voor betaald bij de dealer! Ik heb hier echt rekeningen die echt schandalig hoog zijn! (zoals zijn laatste beurt waarbij alleen riem en spanner vervangen zijn voor €1650,-, waarbij ook nog timing is gecontrolleerd die dus helemaal verkeerd bleek te staan!)

Dus (wederom DUS)....kon de hele handel er weer af! :-(
Tandwieltje vervangen, en klaar is kees. Had voor de zekerheid een nieuwe poelie gekocht (in de beste Alfa-traditie uiteraard nieuw niet meer te krijgen) maar Stevens zei dat er dermate weinig van af geschaafd was dat ik beter de oude kon gebruiken omdat die met de krukas gebalanceerd is. Ik vertrouw op zijn expertise, dus ga er van uit dat het goed is.
Maarja, timing was ook om zeep geholpen dus kleppendeksels er weer of om de boel uit te klokken. (m.a.w. €€€)



Motor loopt nu wel echt als een zonnetje en het geklopt is inderdaad verdwenen! :-)
Onderin loopt hij een stuk soepeler, alsof hij wat meer adem krijgt. Bovenin loopt hij een stuk vrijer, omdat ik toch altijd een lichte resonantie waarnam die dus door dat zwabberende tandwiel kwam.

Voor de illustratie:

Deze ring zit achter het tandwiel en moet normaal gesproken helemaal glad zijn (zoals een ring bij een moertje hoort te zijn)
Is dus helemaal ingesleten! Uiteraard een nieuwe gemonteerd.... ;-)
Afbeelding

En het befaamde tandwiel, op de foto is (beetje onduidelijk) te zien dat waar de spie zat het ook aan de binnenzijde helemaal uitgesleten is en zo de speling ontstond.
Afbeelding

En voor de minder technisch onderlegde, voorbeeldfotootje.
Zie je waar het tandwiel (verroest exemplaar) zit:
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

wo okt 10, 2012 21:44

Dat is wel een hele forse speling op die spiebaan. :shock: Daar zal hij idd wel slecht op gaan lopen. Je hebt al geluk dat hij niet met de kleppen de zuigers geraakt heeft, lijkt er op dat je toch wel een paar graden speling hebt. :?

Nieuwkoop in Den Bosch heb ik ook geen goede ervaringen mee. Paar jaar terug een 155 Q4 gehad die niet lekker liep en die ik uit wilde laten lezen. Aangezien de auto geen NL kenteken had was ik eerst gaan informeren of dat wel kon, was geen probleem zeiden ze. Kom ik daar aan op de afspraak moeten ze de module nog zoeken, uiteindelijk ding gevonden en de batterij vervangen komen we erachter dat de Q4 geen storingsgeheugen heeft voor fouten... Was ik dus mooi voor niks daar met de auto. :evil: Toen ze mij ook nog een uur werk in rekening wilden gaan brengen ben ik daar wel even over uitgevallen tegen de chef. Ik zal even gaan betalen voor het zoeken naar een module, het zoeken naar en vervangen van een batterij voor de module en het in de boeken lezen dat hetgene waar ik voor kwam helemaal niet kan... :roll: Uiteindelijk niks betaald. En ook latere ervaringen als ik onderdelen wilde kopen waren zeer slecht, totaal geen kennis van de oudere modellen en geen enkele bereidheid tot helpen om het te vinden. :(

Maar je pakt de GTV goed aan! :D Kan er weer een tijdje tegen zo. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

do okt 11, 2012 09:06

Ja, ik vind 't bizar dat ik toch wat slordigheden (zacht uitgedrukt) tegenkom bij een auto die bijna alleen maar dealer-onderhouden is.
De auto is lang (enkele jaren) bij Nieuwkoop onder "behandeling" geweest en als ik de rekeningen van daar zie schrik ik me helemaal lam, zowel op onderdeelprijzen als ook aantal uren voor bepaalde handelingen.

Het 4-cylinder luchtfilter dat dus 2 LMM's (à 380,- per stuk) heeft gesloopt was overigens ook door Niewkoop gemonteerd.... :roll:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

di okt 16, 2012 20:51

Sinds de distributiewissel heb ik nog een piepje onder de motorkap, blijkt het ophangrubber van de motor te zijn. (linksboven als je voor de auto staat)
Nieuw OEM-rubber...€89,-, powerflex setje 30,- waarvan men zegt dat levensduur ook nog veel beter is.
OEM of niet, dan ga ik toch maar voor de powerflex.

Kon kiezen voor Sport of Race, maar die laatste lijkt me niet zo verstandig. :lol:
Ben benieuwd of het een succes is...de vraag is alleen of het door het bovenste rubber komt of dat één van de onderste motorsteunen aan het aftakelen is. Zijn geen dure of ingrijpende reparaties, maar voor die 30 piek probeer ik eerst wel of zo'n powerflexje bovenin al het gepiep weg haalt.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

di okt 16, 2012 21:39

Daar is iemand heel goed weggekomen als ik de spiebaan bekijk zeg...! :shock:

Wat een knullige reparatie btw (en als ik je mag geloven klopt er van t overig regulier onderhoud door genoemde toko ook niet heel veel, sneu als je zo met klanten omgaat> benieuwd wat de toenmalige eigenaar hier van zou vinden als je m met deze beunhazerij zou confronteren trouwens.. :? )

Over dat powerflexje in de bovenste motorsteun; mij werd t voor de 156 v6 iig afgeraden ivm doorgeven van trillingen aan de auto. Heb het originele rubber (die t hart uit gescheurd had) volledig in de zettex kit gezet en na drogen gewoon gemonteerd> :thumbs: fixed!

Plaatje van een auto trouwens! 8)

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

di okt 16, 2012 22:43

Ik weet dat de vorige eigenaar wel eens op Alfaforum.nl kwam, heb 'm ooit eens een pb gestuurd toen ik de auto net had maar nooit een rectie gekregen. Maar hoop voor 'm dat hij hier niet mee leest, kan 'm nog wel eens wat nare gevoellens opleveren.
Maar niet alleen het geleverde werk vind ik bizar slecht, ook de prijzen voor bepaalde onderdelen. (bijna 400,- voor een middendemper, bijvoorbeeld :shock: )


Ik zal dan eens even opletten of die powerflex veel verschil uitmaakt, ik heb een extra "botje" geregeld, dus als het niet bevalt hang ik de oude direct terug met (met wat kit :D ).
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

wo okt 17, 2012 09:42

Tjonge jonge wat een verhaal zeg, gelukkig is ie bij Eric wel in goede handen.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

zo nov 11, 2012 22:40

Powerflexen zijn dit weekend pas binnen gekomen, eens kijken of ik binnenkort tijd heb ze er in te zetten.

Zoals sommige al gelezen hadden, startte de GTV opeens niet meer. Bleek de BDP-sensor na 5 maanden wederom overleden. Dus nieuwe erin geprikt en nu loopt hij weer.

Heb ook nog een leuk setje leer op de kop getikt, is niet perfect maar voor 5 tientjes waag ik de gok wel. In plaats van de hoofdprijs voor een complete set rood leer te batalen (doen zo'n 600-700 piek voor perfecte setjes) ga ik deze winter eens aan de slag met leerverf. Daar heb ik al fantastische resultaten mee geboekt zien worden.

Achterbank en bestuurstoel zijn OK, bestuurdersstoel heeft wel wat plekjes die bijgewerkt moeten worden:

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

zo nov 11, 2012 22:56

Vind je het zwart leer niet mooi of is het niet mooi meer?
Komt dat straks voor soort gelijk geld op de markt? (dan zeker interesse, hoeft zeker niet perfect te zijn ;) )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's GT Veloce 3.0 V6 24v

ma nov 12, 2012 11:31

Mijn setje leer is nog in hele goede etaat, maar cind rood gewoon mooier. Weet nog niet wat ik er dan vior wil hebben, maar maak voor jou dan wel een vriendenprijsje.

Is wel een langetermijnproject... :wink:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”