Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Murena met Alfa-power

ma sep 26, 2005 15:22

Tenminste dat gaat de bedoeling worden. Misschien dat het leuk is om ook hier wat over dit project door te geven.

Ik heb dus een mooi V6 blok gekocht bij Roeltje164 :whistle: en ben die nu aan het schoonmaken. Het is een 3.0 V6 12v blok uit een 164. Nou heb ik gehoord dat het mogelijk is om hier "snelle nokkenassen" in te leggen. Weet iemand hier meer over, wat is de winst in vermogen en moet er dan ook meer aangepast worden?? :? Ik kan het zo snel hier niet vinden op het forum..
Laatst gewijzigd door matramurena op za nov 16, 2013 00:33, 3 keer totaal gewijzigd.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Claasen

Re: Alweer een Murena met Alfa-power

ma sep 26, 2005 15:28

Tenminste dat gaat de bedoeling worden. Misschien dat het leuk is om ook hier wat over dit project door te geven.

Ik heb dus een mooi V6 blok gekocht bij Roeltje164 :whistle: en ben die nu aan het schoonmaken. Het is een 3.0 V6 12v blok uit een 164. Nou heb ik gehoord dat het mogelijk is om hier "snelle nokkenassen" in te leggen. Weet iemand hier meer over, wat is de winst in vermogen en moet er dan ook meer aangepast worden?? :? Ik kan het zo snel hier niet vinden op het forum..
Volgens mij gaat het hier om 164 QV nokkenassen. Ik meen mij te herinneren dat er op gtv6.org (tegenwoordig alfagtv6.com) aardig wat over te vinden is, ze noemen het daar alleen een 164 S. Daarnaast kunnen er ook SZ nokkenassen in maar dat zouden wel eens dezelfde nokkenassen kunnen zijn.

Deze leverancier weet er ook veel van:

http://www.colombo-bariani.com/index.ph ... 6f1e35dd48

Kijk bij catalogo

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

ma sep 26, 2005 16:30

Of stuur eens een PB naar matrasports. Die heeft ook een murena met 164V6 met snelle nokkenassen en squadra chip.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

ma sep 26, 2005 16:44

Matrasports heeft zijn motor laten oppeppen inderdaad... Maar die leest dit waarschijnlijk ook ;) Ik denk niet dat ik hem ga sjippen trouwens... maar wie weet? Wat niet is......

Eerst maar eens zo beleven hoe het rijd, maar dan moet hij er wel eerst in hangen uiteraard.. aan de andere kant is het nu wel zo makkelijk om te knutselen aan de motor nu hij los in de schuur staat.... Lastig, kost ook allemaal weer geld.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Scuderia 1

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

ma sep 26, 2005 19:15

Hallo erg leuk project
als je qua budget niet te ruim zit zou ik je adviseren
om gewoon de motor schoon te maken en geen rare fratsen die geld kosten en soms uiteindelijk alleen vermogensverlies opleveren

alleen nokkenassen wisselen brengt niet veel vermogen dat is de moeite nioet waard tenzij je besluit om het geheel an te pakken

lijkt me dat je eerst beter kunt zorgen dat je de auto rijdend hebt in std vorm wat al een stuk sneller is dan wat er voorheen in de auto heeft gezeten plus een mooier V6 geluid

als dat allemaal goed werkt en je bent gewend aan de snelheid kun je altijd nog een extra blok op de kop tikken voor weinig
die klaarmaken en dan overbouwen
:lol:

succes met dit leuke project

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Re: Alweer een Murena met Alfa-power

ma sep 26, 2005 20:18

Tenminste dat gaat de bedoeling worden. Misschien dat het leuk is om ook hier wat over dit project door te geven.

Ik heb dus een mooi V6 blok gekocht bij Roeltje164 :whistle: en ben die nu aan het schoonmaken. Het is een 3.0 V6 12v blok uit een 164. Nou heb ik gehoord dat het mogelijk is om hier "snelle nokkenassen" in te leggen. Weet iemand hier meer over, wat is de winst in vermogen en moet er dan ook meer aangepast worden?? :? Ik kan het zo snel hier niet vinden op het forum..
Ik heb zo'n 164QV blok gereviseerd en omgebouwd voor een GTV6, vermogens verschilvan een QV en een gewone motor is slechts een pk'tje of 12. Beste is inderdaad om gewoon dit V6 in te bouwen. Meer vermogen kan altijd nog..
Sucses met je project en als je hulp nodig hebt, dan neem je maar eens contact op :wink:
Theo Romeo
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

di sep 27, 2005 00:45

Het advies van scuderia1 snijd inderdaad erg veel hout. Eerst maar eens rijden toch?
Heb zoiets bij m'n 1ste bertone gehad, voor die af en uberhaupt reed al weer van alles vervangen en vervolgens er dus 5 jaar over gedaan om hem rijdend te krijgen.
Inderdaad beter eerst tijden (daar doe je het toch voor?) en vervolgens doelgericht zaken aanpakken.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

wo sep 28, 2005 15:43

Inderdaad eerst rijden Martijn. Maar toch, het blok is er nu uit. En tuning en tuning zijn twee totaal verschillende zaken :!: Een setje snellere nokkenstokkken kost onderin vermogen dat je bovenin terugvind. Door een sjip en ( goed uitgerekend 8) ) spruitstuk kun je dat vermogen onderin "terugwinnen". Verder natuurlijk veel verse lucht aanzuigen of erin jagen :wink: compressie vliegwiel kleppendiameter etc kan ook nog, maar ik lul alweer teveel.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

wo sep 28, 2005 20:15

Ik ga het toch maar gewoon erin zetten en kijken hoe het rijd, dan maar de kans dat er lastige (duurdere) ingrepen nodig zijn om het blok op te peperen. Als het nodig is natuurlijk, want hij zal zo ook wel snel moeten zijn.

Ga ik met frisse moed m'n blokkie poetsen! :D


EDIT: even wat typefouten eruit gehaald, dat wat er nog in staat heb ik gemist ;)
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

ma okt 17, 2005 22:05

Vandaag hebben we de motor eens onder handen genomen. Hij moet nog mooi schoon gemaakt worden, maar ook nog naar mijn huis gebracht.

Zo zag hij er uit vanochtend;

Afbeelding

Natuurlijk moeten de luchtkanalen die zo mooi op de motor blinken helemaal schoon worden! Dus die moesten er in ieder geval af, ook de electra moet eraf voor het schoonmaken en omdat ik er zoveel mogelijk van wil vernieuwen.

Afbeelding

Even een sfeerplaatje van het werken. Kon ik gelijk mijn mooie nieuwe doppendoos gebruiken :D

Nadat de luchtkanalen en electrakabels bovenop verwijder waren zag het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Nadat er verder nog wat onderdelen verwijderd waren kwa gewicht, hebben we de motor met wat moeite in de bus gekregen om naar huiis te rijden.

Morgen proberen hem in de schuur te kirjgen.

Afbeelding
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

di okt 18, 2005 17:52

Dit lijkt me een mooi uitgangspunt, erg schoon voor een gebruikte motor. :thumbs:
Beetje poetsen, monteren en klaar! :o \:D/ :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

di okt 18, 2005 19:31

Ik ben er inderdaad ook zeer over te spreken. Met dank aan Roeltje164 natuurlijk ;)
Binnenkort even de deksels in de J-22 gooien en het blokkie peotsen en dan weer netjes monteren maar!
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

wo nov 02, 2005 20:46

Ik weet niet of je het al gedaan hebt maar ik zou, nu de motor nog uit de auto staat, meteen kleppen stellen, riem vervangen en wat keerringen enz.

Eenmaal gemonteerd kom je er veel moeilijker bij, en nu is het een feest om eraan te sleutelen. :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Alweer een Murena met Alfa-power

za nov 05, 2005 02:18

Riem is nog in uitstekende staat! Heb ik geluk mee gehad! Kleppenstellen is ook niet echt noodzakelijk denk ik zelf, en dat valt op zich wel mee als je dat naderhand moet doen. Verder zorg ik er wel voor dat alle bouten, moeren etc. worden vervangen door mooi glimmende RVS exemplaren, alles mooi glanst en schoon is, en (ik durf het hier bijna niet te zeggen eigenlijk) wil ik de aanduiding "Alfa Romeo" van het blok af hebben en er Matra V6 voor in de plaats zetten. Sorry :oops:

Maar het blok ziet er magnifiek uit in ieder geval :D:D:D
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Alweer een Murena met Alfa-power

za nov 05, 2005 11:17

Riem is nog in uitstekende staat!
En toch ga je die vervangen ! Jij kan aan de riem niet zien of ie z'n 30000km's al gehad heeft, of ie wellicht te oud is etc etc. Kost nog geen 30 euro, lijkt me een goede investering gezien de evt gevolgen van een gebroken riem...

Terug naar “Projecten”