Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

zo jun 30, 2013 17:55

Vandaag nog wat gespeeld uiteraard. Nog voorzichtig want ik moet toch nog een beetje vertrouwen in alles krijgen voordat ik echt ga kijken wat ze kan...

Afbeelding

Nog wat vraagjes voor de Alfa kenners:

Hoeveel toeren kun je zo'n oud blok mee belasten?
Kun je op een of andere manier het oliepijl checken zonder de dipstick te gebruiken? (deze zit op een heel vervelende plek bij mij)

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

zo jun 30, 2013 18:29

Aftappen en kijken hoeveel eruit komt... :lol:

Als de olie netjes warm is krijgt zo'n oud blok bij mij vrolijk 6000 toeren te zien. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

di aug 27, 2013 22:15

Eerste ritten zijn goed te noemen. De toerenteller klopt nog voor geen meter maar met de bandomtrek van de 164 en die van mij heb ik een tabel kunnen maken van welke snelheid ik bij welke toeren (theoretisch) zou hebben. Dat is op mijn toerenteller dus schakelen bij 7000 toeren :D

Dat wou ik wel eens zien natuurlijk, dus na een half uurtje gereden te hebben eens het gas open gegooid, en ik kan zeggen dat hij dan erg vlot is en een heel mooi geluid heeft als je flinke toeren maakt. :D Me is happy! Minder blij werd ik bij thuiskomst omdat er na stoppen van de motor rookpluimen uit het motorcompartiment kwamen.....

Overal aan de rechterzijde van de carterpakking zat olie... Die drupt uiteraard naar beneden, op de aandrijfas en spat dan tegen de uitlaat -> rook! Deze wou ik vervangen maar na de hele carter los te hebben - wat nog best een werkje is - bleek het subframe in de weg te zitten om het carter te laten zakken.... Hier heb ik dus maar ouderwest moeten vogelen dor er vloeibare pakking tussen te smeren, de pakking zelf die erin zat was immers nog zeer goed op het oog.

Tijdje laten staan en toen de motor gestart. Lamp erop gezet en nu geen olie uit het carter meer maar vanaf de spanrol.... Deze heb ik vervangen door een mechanische en daar had ik toch loctite voor gebruikt om dat oliekanaal mee af te dichten....???? Ehmm.... :oops: :oops:

Awel, deze eraf gehaald na de riem te merken waar hij op de pulleys zat. Maar goed dat ik had gemerkt, want zodra de spanner eraf ging sloegen de pulleys beiden een stukje door.... Loctite op de bout, spanner terug en dat staat nu uit te harden... Ondertussen een aanvang gemaakt met het fabriceren van een luchtinlaaat.... Valt me op zich nog niet tegen hoe het er nu uit ziet. Enkel nog een filter zien te vinden dat er op past want de meeste van die dingen zijn zo immens groot....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

wo aug 28, 2013 09:49

Je kunt eventueel een oliepijlstok met sensorfunctie gebruiken (dan gaat er een lampje branden bij minimaal niveau) of een sensor op de juiste hoogte aan de zijkant in het carter (maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine di

vr sep 13, 2013 13:28

Eerste ritten zijn goed te noemen. De toerenteller klopt nog voor geen meter maar met de bandomtrek van de 164 en die van mij heb ik een tabel kunnen maken van welke snelheid ik bij welke toeren (theoretisch) zou hebben. Dat is op mijn toerenteller dus schakelen bij 7000 toeren :D
Dat je toerenteller niet goed aangeeft heeft niets te maken met de bandomtrek maar dat je van een 4- naar een 6-cilinder gaat. Een 6-cilinder heeft 1,5x zoveel ontstekingspulsen per omwenteling dus jouw 4-cilinder toerenteller zou nu 1,5x teveel toeren aan moeten geven.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

di sep 17, 2013 20:30

klopt dat het niet met de bandomtrek te maken heeft, maar dankzij het verschil in omtrek van de 164 en de Murena en de wel werkende km-teller weet ik nu wel bij welke snelheden mijn blok op 5000 toeren (theoretisch) zit.
De toerenteller geeft trouwens 1,5 keer te weinig aan... Ik had ook teveel verwacht, maar kennelijk maak ik daar ergens een denkfout.

Ondertussen staat hij weer een tijdje stil omdat de aandrijfas rechts afgebroken is.. Nieuwe overzetbussen om de Alfa en Matra assen samen te voegen zijn vandaag binnen gekomen, dus nu nog in elkaar zetten aflassen en opnieuw gaan proberen. :)

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine di

di sep 17, 2013 21:15

Eerste ritten zijn goed te noemen. De toerenteller klopt nog voor geen meter maar met de bandomtrek van de 164 en die van mij heb ik een tabel kunnen maken van welke snelheid ik bij welke toeren (theoretisch) zou hebben. Dat is op mijn toerenteller dus schakelen bij 7000 toeren :D

Dat wou ik wel eens zien natuurlijk, dus na een half uurtje gereden te hebben eens het gas open gegooid, en ik kan zeggen dat hij dan erg vlot is en een heel mooi geluid heeft als je flinke toeren maakt. :D Me is happy! Minder blij werd ik bij thuiskomst omdat er na stoppen van de motor rookpluimen uit het motorcompartiment kwamen.....

Overal aan de rechterzijde van de carterpakking zat olie... Die drupt uiteraard naar beneden, op de aandrijfas en spat dan tegen de uitlaat -> rook! Deze wou ik vervangen maar na de hele carter los te hebben - wat nog best een werkje is - bleek het subframe in de weg te zitten om het carter te laten zakken.... Hier heb ik dus maar ouderwest moeten vogelen dor er vloeibare pakking tussen te smeren, de pakking zelf die erin zat was immers nog zeer goed op het oog.

Tijdje laten staan en toen de motor gestart. Lamp erop gezet en nu geen olie uit het carter meer maar vanaf de spanrol.... Deze heb ik vervangen door een mechanische en daar had ik toch loctite voor gebruikt om dat oliekanaal mee af te dichten....???? Ehmm.... :oops: :oops:

Awel, deze eraf gehaald na de riem te merken waar hij op de pulleys zat. Maar goed dat ik had gemerkt, want zodra de spanner eraf ging sloegen de pulleys beiden een stukje door.... Loctite op de bout, spanner terug en dat staat nu uit te harden... Ondertussen een aanvang gemaakt met het fabriceren van een luchtinlaaat.... Valt me op zich nog niet tegen hoe het er nu uit ziet. Enkel nog een filter zien te vinden dat er op past want de meeste van die dingen zijn zo immens groot....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn
Zit er nu een anti slip matje achter de kentekenplaat?

Mooi project trouwens :wink: :)
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

di sep 17, 2013 21:42

Haha, nee hoor. Er zit een stuk gecoat racegaas achter. Dit omdat er standaard een stuk niet in kleur gespoten verzonken staalplaat achter zit. Deze blijft niet mooi en op deze manier is dat goed te maskeren.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

ma nov 04, 2013 20:31

Na een defecte brandstofpomp rijdt hij nu weer super! En een geluid! :)

Het is nu dus tijd om het luchtfilter te plaatsen. Te lang "open" rijden lijkt me niet al te best dus we moeten een plaats gaan bedenken voor het filter. Zoals op de foto's te zien heb ik voor de LMM een aanzuigbuis geplaatst zodat ik aan de rechterzijde van het blok kom. (riem-kant) Hier heb ik meer ruimte. Ik kan nu een filter plaatsen naast de nokkenaspoelie of hem lager weg stoppen ter hoogte van mijn bodemplaat. Daaronder is het open, dus wellicht meer koude lucht? Maar ook meer stof.... Wat zou de beste plek zijn?

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Murena met Alfa-power - Rijdend, nu nog de kleine dingen

ma nov 04, 2013 21:07

Ergens waar je geen water schept en waar je koude lucht aangevoerd krijgt. :wink:

Zal wel een genot zijn om te rijden nu. :P Eindelijk de prestaties en het geluid dat bij een dergelijke auto past. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Murena met Alfa-power

za nov 16, 2013 00:40

Ja, geluid is wel erg mooi kan ik zeggen.. Een enkele demper en (nog) geen luchtfilter erop dat klinkt wel schitterend. 8)

Maar het zou zonde zijn om het project nu te stoppen enkel en alleen omdat de auto rijd. Het kan altijd nog wat leuker natuurlijk. En dus zit ik nu te kijken wat er allemaal nodig zou zijn om het blok te voorzien van een eaton M62 lepelaar. Er is (weinig) ruimte om deze te plaatsen. En het is een project dat ik kan uit voeren terwijl de wagen steeds rijdbaar blijf. Dat is na 6 jaar stilstand door de motorconversie u wel even een vereiste!

De kompressor is voor niet al te veel geld wel te krijgen, de buizen naar inlaat en filter zijn ook wel te doen, maar wat komt er verder bij kijken? Een set grotere injectoren? Aanpassing van de ECU? Intercooler noodzakelijk? Wat kan ik zoal verwachten?

Niet dat ik er nu als een gek aan zou beginnen, maar een hobby-auto hoort behalve m lekker met de kids mee te touren ook sleutelplezier te geven toch? ;)

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

RE: Murena met Alfa-power

za nov 16, 2013 08:17

ik zou voor een programmeerbare computer gaan.

mocht je de poelies willen veranderen hoef je alleen maar nieuwe data daarin te zetten.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Murena met Alfa-power

za nov 16, 2013 11:22

'Even' gtv-racer zijn topic over zijn 75 compressore doorlezen... Dan zie je wat er allemaal bij komt kijken. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Murena met Alfa-power

zo nov 17, 2013 17:55

Bedankt, is een berg leeswerk, maar dat komt goed. :)

Vandaag even wat gereden om te kijken of alles naar behoren werkt. En dat lijkt allemaal zo te zijn. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Murena met Alfa-power

zo nov 17, 2013 19:26

Wat heb je met de bagage ruimte gedaan? Ik wilde terug kijken maar alle foto's zijn weg zag ik.
Is de motorruimte net als origineel afgedekt of zit je door de ruit nu die mooie busso liggen?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Projecten”