Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma sep 09, 2013 14:25

Voor de 164 is de onderdelen voorziening al aardig aan het opdrogen. Heb het dus niet eens geprobeerd.
Ik vervang alle beschadigde bouten wel (even zoeken bij de ijzerwaren zaak naar de juiste maat, spoed en kwaliteit) maar verder niet. Wel een likje verf erop.
Het moet niet te mooi zijn want dan durf ik er met minder mooi weer niet meer mee te rijden.

PS: inmiddels de eerste verf lagen op de achterklep gespoten. Van de week beoordelen of het naar mijn zin is of dat er nog meer werk aan zit.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma mar 10, 2014 09:30

Na een gelukkig korte winterstop dit jaar zijn we weer op weg. Afgelopen winter wat onderdelen aangekocht zoals deurpanelen, motor inlaat rubber en een schakelmechaniek.
Inmiddels heb ik het kofferdeksel helemaal afgerond. Slot zit er weer in met het Alfa logo. Ook de middenste achterlichtbalk zit er weer aan. Even goed opgefrist, alle contactjes nagelopen en nieuwe lampjes erin.
Afbeelding

De achterspatborden zijn fijn geschuurd en er staat inmiddels een eerste verflaag op. Ook alle randjes bij kofferdeksel en deuropeningen zijn gespoten. Dat is nog zowat het meeste werk.
Nu nog een keer fijnschuren en dan nog zo´n 2 verflagen op de spatborden. Dit zijn de leukste stukjes als al het voorwerk eindelijk zorgt voor zichtbaar resultaat.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

zo mar 16, 2014 13:06

Dit is gaaf om te zien, projecten van mensen die hun bella op de weg weten te houden
en dat je alles zelf doet heb ik ook alleen maar respect voor :thumbs:
Boxergroet lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

zo mar 16, 2014 21:29

Dat op de weg houden lukt nog niet heel erg. Nu al 2 jaar geschorst. Maar er komt straks wel weer iets moois op de weg (kan me buiten Alfa evenementen niet meer herinneren een 164 op de weg te hebben gezien in het afgelopen jaar).

En we gaan steeds wat verder. Inmiddels de tweede laklaag op de achterschermen gespoten.
Afbeelding

En tussendoor ook de achterbank maar uitgebouwd en het velours schoongemaakt met de stoomreiniger en een borsteltje. Dat werkt erg goed kan ik melden.
Hier halverwege. Links al deels gedaan verder nog niet. Verschil is wel te zien.
Afbeelding

En het eindresultaat;
Afbeelding
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

wo apr 02, 2014 21:09

Hoop resultaat weer geboekt. De achterspatborden zijn gespoten zo goed als ik voor elkaar krijg. Liggende oppervlaktes zijn wel een heel stuk makkelijker. Nog wat napoetsen straks en dan is het goed zo.
En dan komt er een leuk stuk; opbouwen.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 007[1].JPG[/img]
De achterlicht units helemaal schoongemaakt, contactjes nagelopen en nieuwe lampjes erin. Ik had een aantal sierstrips van een donor gekocht en een combinatie gemaakt met de mooiste stukken.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 009[1].JPG[/img]
En daarna gaat het hard. De achterbumper terug geplaatst en de achterklep weer vastgezet. Afstellen van de achterklep viel erg mee en daarna ook het slot weer geplaatst.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 010[1].JPG[/img]
Ook nog even in de kofferbak aan de gang geweest. Wat afwerking dingen geplaatst maar ook de accubak weer neergezet. En dan toch maar even de accu aangesloten en weer wat leven in de auto gebracht. Lampen even getest en ook de elektrische ontgrendeling van kofferbak en tankklep. En.. via het internationale 164 register was ik er eindelijk achter wat de originele plaatsing van de gereedschap set was. Namelijk aan het achterpaneel vastgeschroefd. Nu gelijk maar even geprobeerd ook al zit de kofferbekleding er nog niet in. Weer een stapje dichterbij bij hoe het ooit nieuw in elkaar zat.

De bumper bevestigingen aan modderkuipen etc moet nog. En nog een keer een nieuwe kentekenplaat. Dan de achterspatborden nog iets napoetsen en de kofferbak bekleding erin. Ohja, en het achterraam goed schoonmaken. Er zit weer gang in.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

fasani
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: zo feb 28, 2010 20:20

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

wo apr 02, 2014 21:45

Hulde Marcel, geweldig zo'n project. Was gelukkig een warme winter en kon je meters maken....

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

do apr 03, 2014 18:43

Mooi werk
Gr

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma apr 07, 2014 09:03

Dank voor de aanmoedigingen/complimenten

Inmiddels een stukje gepoetst van het plaatwerk achter de kentekenplaat (veilige plek om te proberen) en dat komt helemaal goed.

Dus door met het interieur. De stoelen verwijderd voor grote schoonmaak, zo ook de bekleding van beide kanten van de middenconsole. Alle plastic delen verwijderd rond de handremkabel en het versnellingspookmechaniek (beiden worden vervangen), instrumentencluster verwijderd om de lampjes te kunnen vervangen, climate control unit verwijderd voor reparatie van het display, etc, etc.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 013[1].JPG[/img]

Ook gelijk de temperatuursensor van de climate control unit schoongemaakt. Bij de 164 zit deze in het binnenverlichtingscluster voorin. Er zit een klein ventilatortje in dat lucht aanzuigt uit het interieur. Als er stofjes etc in blijven zitten werkt de sensor steeds slechter en vaak wordt de ventilator hoorbaar. Zo ook bij dit exemplaar.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 019[1].JPG[/img]

En over de binnenverlichtingscluster. Deze is helemaal schoongemaakt, contactjes nagelopen, etc. En ook een verbetering ingebouwd. Originele 164 optie uit die tijd was een automatisch dimmende binnenspiegel (elektrochromatisch) zoals nu vaak te vinden in nieuwe auto's. Ik heb er eentje gevonden en nu ingebouwd. Dat was overigens een simpel klusje aangezien alles erop voorbereid was, zelfs de kabeldoorvoeren.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 021[1].JPG[/img]

Kofferbak bekleding ook al weer erin om een te passen en om het allemaal weer een beetje in de juiste vorm te laten zakken. Bij de 164 zit er veel ruimte tussen de bekleding van de achterwand en de achterzijde van de achterbank. Dit zit normaal opgevuld met piepschuim blokken en de achterwand was van hout. Waarschijnlijk zo gemaakt om meer ruimte te maken voor het actief koolfilter van de tankontluchting. Daar zijn er namelijk 2 van in een laat model, eentje in de kofferbak en eentje voorin achter de bestuurders koplamp. Bij mij was dit spul nat geworden door lekkage langs het achterraam ooit. Samen met de houten bodem van de kofferbak dus moeten weghalen. Binnenkort maar eens aan de gang met de decoupeerzaag dus.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 024[1].JPG[/img]

En.. ook nog de eerste verflaag op de achterdeur. Deur, handgreep en de sierplaat voor onderaan de deur allemaal apart gespoten voor het mooie.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 028[1].JPG[/img]
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

vr apr 11, 2014 13:52

Afbeelding
Het climate control display werkt ook weer helemaal. De flatcable van printplaat naar display laten vervangen door Davy van het 164 register.
Zie voor de procedure: http://alfa164register.nl/viewtopic.php?f=52&t=8952
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma apr 14, 2014 11:54

Behalve wat fijnschuren aan de deur tussen laklagen in ben ik nu echt bezig geweest met het interieur.

Het schakelmechaniek had een erg vervelende rammel op snelweg tempo die ik maar niet kon traceren. Daarom uit een andere 164 het complete schakelmechaniek gehaald om over te zetten.
Nog best een aardige klus om het hele mechaniek eruit te krijgen. Luchtverdeelbuizen, motor ECU en kabelbomen moeten aan de kant, naast alle plastic van de middenconsole.

[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 036[2].JPG[/img]
Eruit gehaald; met doorkijkje naar de motorruimte.

Meteen een goed moment om het tapijt eens schoon te maken met stofzuiger en stoomreiniger
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 038[1].JPG[/img]

Het andere schakelmechaniek zit er inmiddels in. Wel wilde ik graag mijn originele houten pookknop weer gebruiken in plaats van het leer. Met wat puzzelen en een goede tik op de juiste plaats kwamen beide pookknoppen van hun plaats.
De houten pookknop (origineel laatste modeljaren 164) is van echt hout met een wortelnotenhout fineer en veel blanke lak. Helaas is het fineer gebarsten en de blanke laklagen erop ook. Ik zou graag de pookknop weer als nieuw willen maar een voorwerp dat zo rond is is haast niet te fineren of met folie te bewerken. Er is een soort verfbad techniek maar dat kost 60 euro wat toch wel erg gortig is. Voor nu lijkt het erop dat ik maar wat tutorials over wortelnoothout patroon verfen moet gaan bekijken.. Iemand een beter idee?
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1175
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

ma apr 14, 2014 12:45

Gefeliciteerd, je neemt deze 164 wel erg grondig onder handen =D>
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 164 Super TS - stevig aangepakt

vr apr 18, 2014 21:23

Ja het is een kwestie van nu goed doen en dan paar jaar alleen bijhouden. Vooral qua rammeltjes en het gevoel in de wielophanging wil ik zo dicht mogelijk bij nieuw uitkomen. Ik heb een hekel aan "losse" auto's waarin je speling kunt voelen maar van die harde bussen overal in heb ik ook niks mee. Ohja, en alles moet ook echt werken natuurlijk. Dus vandaar ook zelfs een display reparatie.

Ik ben nog wat verder aan het stoeien geweest met de pookknop. Keuze gemaakt om de knop goed te schuren en met verftechniek weer een hout patroon te geven:
http://www.youtube.com/watch?v=HxUnb3K_jwI
Tot zover de theorie, nu nog een keer uitvoeren. Weer iets heel nieuws om te leren.

Na wat discussies in de 164 community ben ik er ook achter dat er vermoedelijk een assemblage-lijn fout zit in mijn 164. De ventilatie openingen voor de achterpassagiers zijn namelijk dicht. Er zijn buizen geleverd geweest waarbij in de gietmal voorzien was van een soort eindstop. Deze buizen hoorden met grote waarschijnlijkheid op de FL en Super zonder climate control (die zijn er niet zo heel veel). Echter op mijn auto zaten ze ook terwijl ik wel climate control heb. Ook zijn er auto's zonder climate control zonder zo'n eindstop. Een klein raadsel dus maar vermoedelijk een assemblage-lijn fout.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 015[1].JPG[/img]
Dit gaat opgelost worden met of andere (open) buizen of met het afsnijden van de eindstoppen.

Maar ik heb ook weer iets heel moois ontdekt. Een geweldig detail bedacht door een van de Alfa Romeo ingenieurs. Een soort uitschuiflade voor moeilijk te bereiken stekkers. Briljant!
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 041[1].JPG[/img]
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 040[1].JPG[/img]
De 164 was eigenlijk al heel trendsettend met zijn dashboard met minimale diepte (scheelt in interieurruimte) en bijbehorende slimme oplossingen om alles in zo'n ondiep dashboard kwijt te kunnen.

Maar er is ook wat werk weer verzet. Het vervangende schakelmechaniek zit weer op zijn plaats en beugels en steuntjes van de middenconsole konden ook weer teruggeplaatst worden. Daarnaast ook gelijk de kabelboom weer fatsoenlijk bij elkaar gebonden en vastgezet.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 039[1].JPG[/img]
Oeps; foto op zijn kant...

En daarna ook gelijk de middenconsole weer terug en het een en ander even proefpassen.
[img]http://alfa164register.nl/community/fot ... 043[1].JPG[/img]

De radio er ook gelijk weer in gezet en nu is het makkelijk om de draden achter de radio goed kwijt te kunnen. Ik kwam er nog wel achter dat ik net een stekker teveel weggebonden had. Totaal vergeten dat er voor de versnellingspook een asbak met aanstekeraansluiting zat. Ik moest dus nog even terug puzzelen met de kabelboom. Ook meteen maar de radio antenne kabel bij de kabelboom weggehaald om het risico op storing zoveel mogelijk te verminderen. Deze loopt nu helemaal aan de bestuurderskant van de middenconsole.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Projecten”