bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

1975 Alfasud L en 1976 TI

zo jul 29, 2012 18:56

Een tijdje terug heb ik van Rogier Sprint88 een Alfasud overgenomen, hierbij de tekst van Rogier uit het verkoop topic:
Dames en heren hierbij te koop....... foto`s gaan volgen.
Allereerst gaat deze niet naar een sloper maar een liefhebber, slopen kunnen we zelf ook wel maar dat gaan we nog wel even uitstellen
Wat is het:
een rode alfasud uit 1975 orgineel nederlands kenteken.
een restauratie opject met een goede basis.
interieur type drie stoelen en bank uitstekende staat ook daschbord uitstekende staat.
motor 1500 enkelcarb. loopt nog gewoon.
5 versnellingsbak.
voorschermen vergaan nieuw orgineel type 1 links en rechts aanwezig.
wielachterranden slecht nieuwe randen aanwezig.
bodem en kriksteunen hard wel is 1 kriksteunpotje eraf nieuw aanwezig.
binnenschermen laswerk
deuren en dorpels prima staat
boven de achterlichten laswerk.
en rondom voorruit en a stijlen roest vervangend deel deels aanwezig.
sud ligt bomvol reserve en extra delen.

prijs ik heb wel iets in gedachten, het is echt een sud voor een liefhebber die er de tijd volop in wil steken.
ik ga hier wel de tijd voor nemen om te zorgen dat ze goed terecht gaat komen.
En de foto uit het topic
Afbeelding

Dit was precies wat ik wilde, een origineel Nederlandse met lage aanschafprijs (600 euro) waar eigenlijk alles aan moet gebeuren maar die wel nog te redden is. En dus kan ik ´m helemaal naar eigen wens op bouwen. Zo werd/word er in Oostenrijk al lang een Italiaanse import aangeboden voor 4000 euro, mooie blauwe lak, perfect rood interieur, gereviseerde 1200 en nieuwe remmen. Eer je ´m hier hebt op kenteken komt er nog 1000 bij. Maar dan betaal je voor een kleur lak die ik niet wil, interieur idem,, een 1200 wil ik ook niet en standaard remmen ook niet. Dus liever zelf opbouwen, uiteindelijk gaat deze ook zoveel kosten of meer afhankelijk hoe je telt en dan ook nog het werk, maar dan is het de bedoeling dat het wel mijn ultieme Sud is.
Laatst gewijzigd door bert308 op di jun 11, 2013 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

zo jul 29, 2012 18:59

Opgehaald met de ouderlijke Scudo.
Afbeelding
Afbeelding

Op de thuisreis nog een geweldig noodweer gehad dus bij aankomst zag hij er zo uit

Afbeelding

Grapje!
Hij staat nu 2 maanden later nog steeds op de aanhanger bij een vriend van mij omdat ik zelf nog geen plaats heb.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert308 op ma jul 30, 2012 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 19:00

Ik heb de Sud zelf dus alleen vluchtig bekeken bij Rogier en de beschrijving ervan klopte. Dorpels, deuren en dak nog goed, voor en achterklep ook. Alle 4 de schermen zijn slecht en voor en achter onderplaat ook. Interieur is type 3, bumpers type 2, extra regengootlijsten van type 3 en helaas voor en achter raam in rubbers.
Inmiddels heb ik al nieuwe voorschermen, ik had er al 2 en er zaten er 2 bij de auto, nieuw front compleet bij Grafiatturo opgehaald evenals een nieuwe originele motorkap, nieuwe achterschermen origineel stonden nog bij de Alfa dealer in Tegelen, nieuwe RVS lijst voor de voorruit is ook onderweg als het goed is, evenals nieuwe type 1 bumpers, voor 60 euro per stuk niet moeilijk doen ook nog met de zwarte lijst er al in.
Dus rondom komt perfect plaatwerk. Alleen de achter onderplaat met de uitsparing voor de uitlaat heb ik nog niet, staat op ebay voor 150 euro maar ik wacht nog even of ik het niet ergens voor een lagere prijs kan krijgen.

Nieuwe achterschermen origineel Alfa met de plek voor de reflector dus type 1
Afbeelding
Afbeelding

De spullen die ik bij Grafiatturo heb opgehaald, met de imperiaal op de blauwe Sud de motorkap vervoerd :)
2 nieuwe radiateurs, 1 heel lichte van alu, die mag in de ´75 en 1 zwaardere met waarschijnlijk betere koeling, die mag ooit in de 16v als de huidige het opgeeft.
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 19:02

Zo moet ie worden! Met BBS velgen en kleur Grigio Media Metallizata AR776. Had alvast een spuitbusje lak in die kleur gekocht en een Fabbri schaalmodel 1:25 geofferd en gespoten. De BBS velgen zijn uiteraard gephotoshopped hij word niet zo laag in het echt. Het uiterlijk blijft dus geheel standaard uitgezonderd dat er geen hoorntjes op de bumpers komen en extra RVS regengoot lijst, en iets lager met BBS .

Afbeelding
Afbeelding

Een beetje dus zoals je Golfs I ook vaker ziet maar dan niet zo extreem (het woord Golf zal nog een paar keer terugkomen in dit topic :oops: )

Afbeelding

Er komt een hoogteverstelbaar onderstel onder en misschien is het bereik daar van genoeg om weer standaard rijhoogte te verkrijgen, 13 inch stalen velgen blijven passen dus mag ik misschien met zo´n clubje evengoed meerijden.

Afbeelding

Een originele NL sticker heb ik ook al klaar liggen, dat was vroeger het eerste dat je van een auto afhaalde maar nu wil ik natuurlijk benadrukken dat mijn Sud origineel NL is met bloed zweet en tranen opgeknapt en geen makkelijke import :D

Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 19:16

De BBS velgen had ik al gekocht voor de auto zelf bij een kippenboerenzoon uit Noord Limburg, nadat de advertentie op marktplaats verscheen gelijk gebeld en er naar toe gereden en toen ik daar was hadden al 2 anderen gebeld. Dus met de prijs wou ie niet zakken helaas.
Het zijn BBS RS001 oftewel 7x25 ET25 steek 4x100 en redelijk "period correct", 30 jaar oud of zo.
Inmiddels de buitenranden ontlakt en gepolijst op mijn homade apparaat daarvoor en met nieuwe boutjes weer in elkaar gezet. Banden Continental 195/45.
Afbeelding
Afbeelding

Het BBS logo word vervangen door een zwart/zilver Alfa logo. De Conti banden zien er niet te breed uit en hebben ronde wangen zodat ze goed onder de schermen passen, even getest op de Sud van mijn broer die niet verlaagd is. De 195/45/15 is even hoog als standaard, 10 cm ruimte tussen band en spatbord rand, dat gaat de helft worden. Als je een lat tegen de buitenranden van de velg houd, loopt die precies gelijk met de schermrand. Ik ga de achterwielen 1 graad negatief zetten op een 10mm bredere as, en dan zal dat nog steeds het geval zijn 8)
Afbeelding
Afbeelding

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo jul 29, 2012 19:22

Lekker bezig zo... Mooie plannen. Veel succes..

Maarreh.. 1750?
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 19:23

De motor wordt een "1750", het 1700 8v blok dat ik afgelopen jaar heb opgebouwd met overmaat 87,6 mm zuigers en bijna alles nieuw. Ik ben nog op zoek naar carburateurs ervoor. Er komt een iets afgedraaid vliegwiel op dat momenteel bij Sprint88 ligt :wink:
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

zo jul 29, 2012 19:27

Lekker bezig zo... Mooie plannen. Veel succes..

Maarreh.. 1750?
Een 1736 eigenlijk maar afgerond 1750, voor een echte 1750 heb je 88 mm zuigers nodig en die moeten speciaal gemaakt worden, deze zuigers waren nog originele en redelijk betaalbaar.

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo jul 29, 2012 19:28

Okay.. Netjes.. :thumbs:

Interieur? Rollerdiscoinferno? :D
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 19:45

Als versnelllingsbak wil ik een 145/146 bak gaan gebruiken. Ik heb gelezen op een engelstalig alfa forum dat die beter zouden zijn...afgezien van de geribbelde alu onderplaat ipv geperst staal en de schakelbediening zou ik eigenlijk niet weten waar ´m dat in zit (iemand?) maar ze zijn in elk geval nog goed verkrijgbaar. Ik heb nog niet echt gezocht maar als iemand een mooie heeft uit de 1.4 van een oud vrouwtje of zo...
Ik wil wel de remmen aan de bak houden dus die schroefgaten/tapeinden moeten erop gemaakt worden voor de klauwen, waarschijnlijk zal er schroefdraad in de bak getapt moeten worden voor een bus, en in die bus komt dan weer het tapeind. Waarom makkelijk doen he. En voor de kabel van de Sud snelheidsmeter moet het Sud wormwiel op de rechter uitgaande as komen. Nu ben ik er eindelijk achter hoe je dat los haalt, er zit een klembus met schroefdraad om de as, en met een speciaal gereedschap dat je daarop schroeft kun je dat eraf persen.
Afbeelding
Afbeelding

De draad op die bus is M40x1.5 en op ebay vond ik wel een "polradabzieher" voor M38x1.5 en andere maar niet de goede. Toen er zelf een gemaakt van een Sud wiellager moer, die zijn M42x1.5 en die had ik in vieren gedeeld en toen op de juiste afstand weer aanelkaar op een buis gelast. Het werkte wonderwel voor de linker as maar bij de rechter ging het fout, de moer gebarsten en het wormwiel voor de snelheidsmeter onbruikbaar geworden, de schroefdraad op de bus ook verknoeid dus daarmee het hele lagerhuis onbruikbaar geworden. Ik heb inmiddels een betere tool gemaakt, een m42x1.5 moer slechts op 1 plaats doorgeslepen en met de ene bus m40x1.5 die ik intussen had kon ik het veel mooier weer in elkaar krijgen. Ik zoek nu wel 2 lagerhuizen met assen en flenzen van een Sud bak. De bak in de 1975 is misschien nog goed maar die wil ik eigenlijk niet uitelkaar halen dan.
Waarom niet gewoon de lagerhuizen van een Sudbak gewoon in een 145 bak schroeven...omdat ik andere remmen aan het voorbereiden ben en daartoe moeten de flenzen in een draaibank bewerkt worden, dus uitgebouwd worden. Dat ga ik nu intypen dus niet te snel reageren, kom over een uurtje maar terug!
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 20:07

Ik zal maar eerst het interieur plan beschrijven :D
Er zit een type 3 interieur in, helaas maar niet heel erg want ik wil eigenlijk sportstoelen voor in. Ik zag op Marktplaats dit setje
Afbeelding
Nou dat is precies wat ik wil, skai buitenkant en velours in het midden in het zwart en dan de achterbank vergelijkbaar. Dit zijn stoelen van auto retro en kosten 600 euro per stuk, de Marktplaats aanbieder had ze gekocht maar anders besloten en bood ze aan voor 700 samen. Evengoed nog veel geld dus, het zijn overigens dezelfde stoelen die in de rode rallysud van 15.000 euro zitten die aangeboden wordt, dat verklaard 8% van de vraagprijs maar de mijne mag zo duur niet worden.
Ik heb onlangs een 156 leer interieur in de blauwe Sud gezet, ziet er wel poepsjiek uit maar niet voor deze 1975. De oude stoelen die ik in de blauwe had zien er uit als Recaro en het zouden wel een echte kunnen zijn want ik zag vrijwel dezelfde met dezelfde hardware maar anders bekleed aangeboden worden op marktplaats uit een Porsche 911. Niet dat het mij uitmaakt of dit goedkope setje van MP echte zijn of niet, ze zaten lekker en zien er goed uit als ze opnieuw bekleed zijn zoals de auto retro stoelen, dus dat overweeg ik nu. Ik heb al een nummer van een bekleder, ik haalde voor Sprint88 velgen op bij iemand, een VW camper liefhebber en die wist een ietwat zonderling persoon die zeer goed werk deed maar moeilijk in de omgang, kijk, zo iemand moet je hebben. Ik heb nog niet gebeld, is nog te vroeg maar hopelijk kan die voor een mooie prijs stoelen en achterbank doen in zwart skai en velours. Dan vraag ik nog wat extra stof om zelf de deurpanelen te doen, er zitten nu panelen in met onder zwart skai en een chromen sierlijst, dat laat ik zo en dan wordt de bovenkant het zwarte velours.
Afbeelding
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 20:27

De remmen. In geen geval wilde ik weer het gedoe met de voorste handrem en klauwen die gaan lekken. Maar eerst eens zo´n oude voorklauw bekeken, om te zien of dat handrem mechanisme er niet afgehaald kan worden om er een "gewone" klauw van te maken. Nou, dat kan! De overblijvende gaten schroef je een bout en moer in met koperen ringetjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar verdere research op de engelstalige forums leerde dat je gewoon een 105 of transaxle klauw kan gebruiken.
Er zijn ook diverse mogelijkheden om geventileerde schijven voor te monteren, met spacers tussen een originele klauw, een Brembo klauw van een 75 TS schijnt ook te passen, ook de Volvo 240 4 zuigerklauwen van gietijzer schijnen zonder meer te passen, schijven van een Mazda B series pickup zijn geschikt om aan te passen, zoek ze hier op http://bremboaftermarket.com/en/car_dis ... Mode=Model
Wie die weg wil gaan moet het maar allemaal nazoeken, het nadeel van deze oplossingen is dat je de klauw in ingebouwde positie niet kun ontluchten omdat ie dan horizontaal zit en om de klauw los te maken om te ontluchten moet dan ook de schijf eraf en aandrijfasbouten.
Brembo TS klauw
Afbeelding
Mazda schijf
Afbeelding
Afbeelding
Andere Mazda schijf, er zijn 2 maten
Afbeelding

Deze man heeft aftermarket schijven en klauwen op zijn racer. Maar dat lijkt me helemaal niets voor een weg auto, grotere schijven kunnen aan de grond komen en hij heeft ze zeer ver naar buiten moeten plaatsen anders past het niet en dat geeft een grote belasting op de lagers en as van de bak.

Afbeelding

alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo jul 29, 2012 20:44

=D> goed je huiswerk gedaan Bert, leuk project :thumbs:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG

Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 20:56

De Wilwood achterklauwen van de ´82 Sud eens op een oude bak gehouden...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat past mooi en dan zou hier de adapter komen, ook dat gaat lukken.

Afbeelding

Deze zijn hadremklauwen met kleine zuigers die ik achter op de ´82 heb. De handremwerking is marginaal, je merkt er niks van als je die onder het rijden aantrekt en kan net de auto op zijn plaats houden op een flauwe helling. Bij de APK met 2 handen aantrekken en dan voldoet ie net aan de eis.
Maar ik had dus nu weer 2 van die Wilwoods besteld maar zonder handrem, voor geventileerde schijven dus breder en met 38mm zuigers ipv 25mm. En dan ook Wilwood schijfringen 262x20mm.
Afbeelding
Afbeelding

Dan moet er een adapter gemaakt worden voor de schijf, 2 pogingen gedaan maar beide gaan het niet worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De adapter voor de klauw is wel goed en de adapters voor de schijf werken wel maar het ziet gewoon niet uit en de schijfring past alleen omgedraaid.
Het moest anders, en ik dacht dat ik betere en professioneler ogende adapters kon maken op basis van de remschijf van een kleine auto, dus maar weer eens in de Brembo catalogus gezocht, en gevonden!

Afbeelding

Deze Daihatsu Charade II schijven zijn ideaal, en kosten ook maar 20 euro voor een paar nieuwe!
Het middengat aan de achterkant moet uitgedraaid worden op precies 98 mm, het is nu ruw gietwerk, de wanddikte blijft dan 6 mm, de Sud flens van de bak of eventueel 145 flens moet dan ook afgedraaid op 98mm diameter. Dan moet de schijf aan de buitenring 1 mm dunner worden zodat een centreerring voor de Wilwood schijfring overblijft, en de algehele diameter kan ook een stuk kleiner natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 29, 2012 21:12

Zo jij bent goed bezig!! :schrik: =D> =D>

Misschien kan ik je nog helpen aan een achterplaat maar weet niet zeker of ik die heb (is volgens mij van een Sprint)
Maar als ik in het hok kom zal ik voor je kijken!

Ben heel erg benieuwd hoe deze Sud er straks uit komt te zien!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Terug naar “Projecten”