Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

zo feb 12, 2012 22:58

ik prefereer ook eerder een fabrikant te geloven, dus gewoon nog even doen. Momentsleuteltje lenen, even los en volgens de goede volgorde vastdraaien. Momentsleutels zijn zelfs soms te koop bij de (Lidl of Aldi??) voor net 2 tientjes ofzo, schijnen zelfs best nauwkeurig en goed te zijn voor hobbiegebruik.
Ik weet uit ervaring (ik heb het zelf een aantal maanden geleden gedaan) dat de bouten daadwerkelijk niet meer gelijkmatig vast zaten of zelfs bijna los na opwarmen.
http://www.motorshopper.nl/recensie/226 ... eroen.html
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 08:35

Ik zou eerst maar es afwachten wat hij gaat doen als de buitentemperatuur gaat oplopen. Je ziet nu heel veel katloze auto`s roken. Condenswaterdamp en geen koelvloeistofdamp. Dus even geduld en niet meteen de motor los gaan halen.

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 13:06

Sludge bij de olievul dop zou ik niet zo erg van schrikken bij een 33, zitten best wel wat leidingen/slangen tussen het vulpotje en de motor.

Cilinderkopbouten zijn vrijwel altijd rekbouten en dus maar 1 keer te gebruiken. Zitten er draadeinden in dan moet je ze inderdaad na een aantal kilometer natrekken. (ik geloof iets van 100km, of was het 1000km?) Draadeinden zelf hoef je over het algemeen niet te wisselen.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
jeralfa
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: ma sep 22, 2008 10:30
Locatie: steenwijk

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 13:22

1000 kilometer moet je ze natrekken.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 13:26

Sludge bij de olievul dop zou ik niet zo erg van schrikken bij een 33, zitten best wel wat leidingen/slangen tussen het vulpotje en de motor.

Cilinderkopbouten zijn vrijwel altijd rekbouten en dus maar 1 keer te gebruiken. Zitten er draadeinden in dan moet je ze inderdaad na een aantal kilometer natrekken. (ik geloof iets van 100km, of was het 1000km?) Draadeinden zelf hoef je over het algemeen niet te wisselen.
in de manual staat dat je ze wel moet natrekken. maar dan na 1x warmdraaien.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 15:05

heb mijn 16V niet nagetrokken (onmogelijk of je moet weer de motor eruit trekken) en dat blok snerpt nog steeds als een malle... (en zelfs de oude bouten genomen)

moet je bij trekbouten wel natrekken en zo ja, gebruik die dingen dan ook maar 1x (wie weet is dit 1.3tje al 3x uit elkaar gegaan en altijd dezelfde bouten gebruikt, dan zou je ze dus wel moeten natrekken omdat de rek uit de trekbouten is, of is dit een hele vreemde gedachte?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 15:17

Blokje is iig nog nooit eerder uit elkaar geweest :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 18:41

zijn geen rekbouten. Warm laten lopen, afkoelen, los maken en weer vast draaien....gewoon zoals in de manual staat. Die procedure zal niet uit de lucht zijn komen vallen.
Bij rekbouten is het anders, die zitten zoizo in het gebied waarin ze plastisch zijn vervormd, dus daar heeft natrekken geen zin.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 18:51

Ik zou eerst maar es afwachten wat hij gaat doen als de buitentemperatuur gaat oplopen. Je ziet nu heel veel katloze auto`s roken. Condenswaterdamp en geen koelvloeistofdamp. Dus even geduld en niet meteen de motor los gaan halen.
Hier ben ik het mee eens. Onze 33 is welliswaar geen carb model, maar wel een katloze. En die rook ook best, en heeft ook een vrij hoog stationair. Ik heb al een paar keer over de koppakking(en) getwijfeld, en ook hier sludge onder de dop. Maar ik zie het al een tijdje aan, en het wordt niet heel erg. Er wordt dagelijks 2x 15 kilometer mee gereden, wat overigens te weinig is voor lekker warme olie!

Een beetje koelvloeistof verbruik is ook niet raar in de winter, btw.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 19:01

als mijn 75 staat warm te draaien op de choke hangt er ook een dikke witte pluim uit...al bijna 5 jaar 8)
ook na montage van een nieuwe koppakking :wink: (wegens olie lekken)

voor je eigen gemoedsrust zou je het koelsysteem af kunnen laten persen op lekkage's..en een cilinderlektekst uitvoeren.
bij mij op het werk hebben we een co opsporings kit, van Snap On..
een soort luchtbalg met indicatie vloeistoffen die je op het koelvloeistof reservoir zet en laat 'snuffelen'..verkleuring van vloeistof betekent uitlaatgas in je koelsysteem..
zou je misschien ook kunnen bereiken met een 4-gas tester of die co oppakt..

ik trek ze bij de 1e keer warm lopen aan op het definitieve moment en dan blijf ik er verder af..loshalen doe ik niet..
natuurlijk wel de moeren en ringen en kop of anders de kopbouten goed in met motorolie, zodat de conctvlakken soepel glijden bij het aandraaien.
het loshalen wordt denk ik toegepast omdat het in principe meer kracht kost om de kopbout of moer in gang te krijgen als dat je hem in een keer aandraait.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

ma feb 13, 2012 23:26

Het zit zo met de bouten, je hebt 'normale bouten' en 'rekbouten'
Normale bouten trek je aan in het elastisch gebied, dit betekend dat je een bout aantrekt en eigenlijk de bout een stukje oprekt. Als je deze bout weer losdraait veert hij weer terug als een elastiek naar zijn originele lengte. Dit kan je in theorie een miljoen keer doen zolang je in het elastische gebied zit (denk aan een elastiek)
Bij de rekbouten is het een ander verhaal, als je de bouten aantrekt, rek je ze zo ver op dat ze in het plastische gebied zitten. Als je deze bout weer los draait veert hij een stukje terug (het elastische gedeelte) maar is hij ook een stukje langer geworden dan de originele lengte (de plastische verlenging). De bout is dus een stuk opgerekt.
Het voordeel van deze rekbouten is dat je bij een bepaald materiaal, diameter en lengte van de bout precies weet bij welke kracht deze plastisch gaat vervormen. Als je de bout nu zo vormgeeft dat deze bij precies de benodigde 'klemkracht' tussen kop en cilinderblok op gaat rekken weet je ook zeker dat de pakking met de juiste spanning wordt aangedrukt.
Een bijkomend voordeel is dat op het punt dat een bout op gaat rekken in het plastisch gebied de spanning niet meer toeneemt, maar alleen de verlenging toeneemt. Je kan dus nog 2 slagen geven met je dopsleutel op de bout, hij gaat niet vaster zitten, hij wordt alleen langer, tot op het punt dat hij breekt.
Door gebruik van een rekbout weet je dus zeker dat de kracht tussen kop en cilinderblok altijd goed is en veel nauwkeuriger dan met een normale bout een een momentsleutel. Daarnaast heeft een rekbout het voordeel dat het uitzetten van de kop geen invloed heeft op de kracht in de bout, deze blijft namelijk hetzelfde omdat in het plastisch gebied enkel een lengteverandering plaatsvind en geen spanningstoename.
Nadeel is dat de rekbout dus daadwerkelijk langer is geworden, als je hem dus los hebt gemaakt moet je er een nieuwe inzetten.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

di feb 14, 2012 21:23

ik heb jaren 33 gereden en in de winter ook regelmatig gedacht dat de koppakking eraan was. Zeker met een dikke zware sportpijp komt de uitlaat moeilijk op temperatuur en blijft er gewoon waterdamp uitkomen. De sludge is echt heel normaal bij een 33, de olievulpijp zit zover bij het blok vandaan dat deze ook niet lekker warm wordt waardoor er condensvorming op kan treden.

Kopbouten niet natrekken en hergebruiken heb ik ook altijd gedaan, zonder problemen.

Kortom niet piekeren maar rijden!
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

wo feb 15, 2012 20:52

Heren, allemaal waarheden. De 33 heeft alleen geen rekbouten. Rekbouten hoeven overigens pas vervangen te worden als ze over de rekgrens aangetrokken zijn. Bij sommige merken doe je dit sowieso als je ze op moment aanhaalt en is dit ook de bedoeling. Bij de meeste merken niet, en geven ze vaak maten op voor de maximale rek. Oude bouten kunnen dan hergebruikt worden mits de gemeten lengte onder de maximaal toelaatbare lengte is bij nameten op de werkbank.

Nogmaals, de 33 8v heeft geen rekbouten dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Opnieuw aantrekken kan, en laten we voorop stellen dat dit altijd wel het beste is. Noodzakelijk echter niet, als het nu hierdoor mis is gegaan zal dit de eerste keer zijn dat ik dat bij een 33 8v zie...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

wo feb 15, 2012 23:03

@speedster, dit is hiervoor allemaal al precies zo beschreven.
zijn geen rekbouten.
Normale bouten trek je aan in het elastisch gebied...etc.
Bij de rekbouten is het een ander verhaal etc....
Kopbouten niet natrekken en hergebruiken heb ik ook altijd gedaan, zonder problemen.
2 pagina's met tekst, feiten en meningen terwijl er gewoon een handboek is waarin is beschreven hoe het moet, hoe moeilijk kan het zijn....
monteren, bouten op moment, warmdraaien, afkoelen, losmaken, opnieuw op moment vastdraaien Het is bij een 8v ook nog eens 5 minuten werk om dit te doen....
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

Re: RE: 33 1.3V van Hans - weer koppakking?

wo feb 15, 2012 23:19

Heren, allemaal waarheden. De 33 heeft alleen geen rekbouten. Rekbouten hoeven overigens pas vervangen te worden als ze over de rekgrens aangetrokken zijn. Bij sommige merken doe je dit sowieso als je ze op moment aanhaalt en is dit ook de bedoeling. Bij de meeste merken niet, en geven ze vaak maten op voor de maximale rek. Oude bouten kunnen dan hergebruikt worden mits de gemeten lengte onder de maximaal toelaatbare lengte is bij nameten op de werkbank.

Nogmaals, de 33 8v heeft geen rekbouten dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Opnieuw aantrekken kan, en laten we voorop stellen dat dit altijd wel het beste is. Noodzakelijk echter niet, als het nu hierdoor mis is gegaan zal dit de eerste keer zijn dat ik dat bij een 33 8v zie...
Oke, dat het geen rekbouten waren wist ik niet.

Dat verhaal over de rekgrens klopt ook, probleem is alleen dat als ze over de rekgrens zijn dat je ze dan alsnog moet bestellen, kun je ze in mijn optiek beter gewoon direct mee bestellen voor die paar centen. (just my two cents) Maar dit gaat voor de 33 dus niet op, even los halen en opnieuw aanhalen en dan moet 't goed zijn dus :wink:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Terug naar “Projecten”