Pagina 1 van 2

Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 09:13
door ebbr
Met de APK waar ik altijd op wacht omdat ik dan eens goed onder de auto kan kijken (doe ik met al mijn alfa's), zag ik jawel ROEST!!!
Aardig van geschrokken vandaar de waarschuwing hier voor de mede-SCARB leden en op de 145/146 clubsite. Ook 156ers lijken niet te ontsnappen aan de roestduivel zie ik vaak als ik zo'n ding op de brug zie.

Ondanks dat de auto uit einde 2000, maar 50.000 heeft gelopen, viel me dat een beetje tegen. Gezien het feit dat mijn GTV uit 1996 met bijna 2ton op de klok (incl. pekel jaren) geen centje pijn geeft op dat vlak. Toch andere kwaliteit blijkbaar.

Dus maar voor de winter beide stroken onder de L/R portieren bijgewerkt. Gebruikt, goede staalborstel, scherp mes, roestumwandler BRUNOX (expoxy en roestverwijderaar in 1) en Valvoline Tectyl:
Afbeelding

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 09:15
door ebbr
Garagekrik en wat assteunen er onder en beide zijden aangepakt. Hier wat indruk foto's van de operatie en de roestplekken:

Afbeelding

De 'soort van' bitumenbeschermlaag was opengebarsten, gevolg blootliggend plaatstaal aan beide kanten. Gelukkig op tijd gezien er is niets doorgeroest:
Afbeelding


Afbeelding

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 09:15
door ebbr
1. De beschermlaag verder uitgesneden met een scherp mes
2. Netjes schoongemaakt met een staalborstel
3. Grove plekken met een plaatmes wegsteken
4. De fohn van je vriendin er een tijdje op zodat eea goed droog is plaatwerk warm en de expoxy mooi vloeit en opbrengt.
5. De epoxy aanbrengen met het meegeleverde kwastje

6. Andere kant omhoog zodat het netjes kan drogen, daar hetzelfde

7. Zodra de expoxy zwart glimt is het droog, afspuiten met tectyl aan beide zijden

Resultaat (meteen de kriksteunen even gedaan verder een keurige onderkant):
Afbeelding

Alles weer mooi glad en goed beschermd tegen koning winter...
Naast deze plekken, lijken de achterbank bevestigingspunten een bekende plek te zijn voor de 145/146. Deze was bij mij nog netjes als ook de kriksteunen.
Schijnt te komen doordat hier de 145/146 het meest tordeert, dat icm dichtslaan deuren en net toevallig bij de water afvoer sideskirts en viola...roest.
Kortom hou hem ieder jaar goed in de gaten mensen!

Gr. René

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 11:14
door franksud
Hey, Rene :lol:
Nou dat ziet er stukken beter uit zeg !!!maar goed dan je soms onder je auto legt :lol: :lol:

Groet, Franksud :thumbs:

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 12:33
door ebbr
Hoi Frank,

Dat doen jij en je vader ook vast regelmatig :lol: Ben tevens niet te beroerd om mijn ervaringen hier met clubgenoten te delen...
Kon wel merken da'k geen 20 meer ben, je ziet ook keurig een grondzeil tegen de kou en een hoofdkussentje er in gevouwen om comfortabel te 'leggen'.

Tijd voor een brug met al die alfa's....de 33 had ik vd zomer al zo gedaan....spierpijn.

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 16:56
door Rob GTV6
Ja, ook onze 145 heeft de roest aan de onderzijde alleen weer niet op de plekken die jij laat zien :cry:

maar mij kennende gaat dat goed komen, bedankt voor de tips :D


groet Rob GTV6

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 17:03
door @lfa@lgra
Hebben ze bijna allemaal. Enige remedie is de coating met krabber en Hetelucht verfafbranden over de gehele lengte van de dorpel en over een breedte van ca 10 cm te verwijderen. Daarna Brunox (ook in sluitbus) oid erover en een paar uur laten drogen. Als het goed droog is wordt het paars. Hierna wederom een coating aanbrengen, maar absoluut geen coating op kunsstof basis ala bodyschutz, want dan treedt het probleem later weer op. Liever een aantal lagen bitumencoating dat spul is veel minder gevoelig voor steenslag en hecht ook beter op de ondergrond.

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 20, 2011 23:43
door Alessandro
Goed bezig René :thumbs: , je bent er nog net op tijd bij! :o

Check ook goed [lees: maak kaal, etc.] die lipjes in de vloerplaten! En de achterste krikpunten Zelfde verhaal. ;)

Ik dacht bij de 145 twee plaatsen aan te pakken.... werden er vijf...lassen wel te verstaan. Maar goed, die auto was toen 12 jaar, had zijn hele leven buiten gestaan en toen 350.000km gereden.... hoe slechter het weer, hoe intensiever gebruikt. Nooit naar omgekeken verder. (er ging ook nooit iets stuk en rolde altijd zo door de apk) Dus tja.... en als je dan eenmaal gaat krabben. ;)

Overigens, krik nooit onder een dorpel zetten, dat doe je ook goed! :thumbs: Nog beter is het om onder een draagarm of subframe t.p.v. een grote bout op te krikken.

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: vr okt 21, 2011 09:12
door KAS
De enige remedie is compleet wegslijpen en opnieuw lassen wil je er nog jaren plezier van hebben. Voor een jaartje kan dit best zo. Hopenlijk hoeven ze deze winter niet te veel pekel te strooien. Alfa plaatwerk is papierdun. Je bent er zo doorheen.

Re: RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en ti

Geplaatst: vr okt 21, 2011 17:35
door MDP
Goed bezig René :thumbs: , je bent er nog net op tijd bij! :o

Check ook goed [lees: maak kaal, etc.] die lipjes in de vloerplaten! En de achterste krikpunten Zelfde verhaal. ;)

Ik dacht bij de 145 twee plaatsen aan te pakken.... werden er vijf...lassen wel te verstaan. Maar goed, die auto was toen 12 jaar, had zijn hele leven buiten gestaan en toen 350.000km gereden.... hoe slechter het weer, hoe intensiever gebruikt. Nooit naar omgekeken verder. (er ging ook nooit iets stuk en rolde altijd zo door de apk) Dus tja.... en als je dan eenmaal gaat krabben. ;)

Overigens, krik nooit onder een dorpel zetten, dat doe je ook goed! :thumbs: Nog beter is het om onder een draagarm of subframe t.p.v. een grote bout op te krikken.
Daar gaat het ook mis. De 145/6 wordt daar veelal opgekrikt waardoor de hars tussen de platen breekt. Vocht treedt binnen en binnen de kortste keren kun je met een lasapparaat aan de slag. En wat gaat het snel! Vorig jaar was mijn bodem snaar strak, geen vuiltje aan de lucht, afgelopen week heeft een medeforummer de boel getectyleerd om de winter te overbruggen. Daarna wordt het bakken en braden!

Re: RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en ti

Geplaatst: vr okt 21, 2011 18:29
door Alessandro
Daar gaat het ook mis. De 145/6 wordt daar veelal opgekrikt waardoor de hars tussen de platen breekt. Vocht treedt binnen en binnen de kortste keren kun je met een lasapparaat aan de slag. En wat gaat het snel! Vorig jaar was mijn bodem snaar strak, geen vuiltje aan de lucht, afgelopen week heeft een medeforummer de boel getectyleerd om de winter te overbruggen. Daarna wordt het bakken en braden!
Hele interessante discussie deze! :thumbs:
Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar je plaatst de krik natuurlijk niet ergens halverwege een subframe of zo. Echt t.p.v. zo'n lomp grote bout, dat gaat prima! ;)

Rest mij wel één vraag: waarom ga je nu de moeite nemen iets te tectyleren, terwijl je toch al besloten hebt, dat je het gaat lassen? :?
Of je straks een 10cm brede strook of een 15cm brede strook gaat lassen, is net zoveel werk. Zonde van de moeite en kosten nu, lijkt me? :oops:

Het gaat niet sneller, dan je denkt, maar toen jij het er nog goed uit vond zien, was de roest onder die taaie laag al een heel eind op gang!
Heel herkenbaar! Een jaar of 3/ 4 geleden, had ik nooit voorspeld, aan de 145 te gaan lassen..... :roll:

Overigens, vind ik het geen schande hoor. Alle auto's met vergelijkbare levens ervaring roesten. ;)

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: do okt 27, 2011 09:04
door ebbr
Lassen e.d. is/was echt overbodig bij deze auto. Deze sollution gaat weer jaren mee zolang je als hierboven aangegeven voldoende ruimte wegsnijd en krapt en met dit spul behandelt.
Overigens mag een ander van het opknap beurtje genieten, deze auto wordt zaterdag ingeleverd bij de alfa dealer Doetinchem. Alsmede mijn GTV. Er wordt dan een nieuw MiTootje geleverd.

Dus nu daar te koop 145 met wellicht de laagste km-stand van Nederland in keurige staat.

Re: RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en ti

Geplaatst: do okt 27, 2011 20:17
door Carbo
De enige remedie is compleet wegslijpen en opnieuw lassen wil je er nog jaren plezier van hebben. Voor een jaartje kan dit best zo. Hopenlijk hoeven ze deze winter niet te veel pekel te strooien. Alfa plaatwerk is papierdun. Je bent er zo doorheen.
Helemaal mee eens! Er is maar 1 remedie en dat is aangetast plaatwerk verwijderen en nieuwe stukken inlassen! Al het andere is beun werk!

Misschien een beetje bot gezegd en is zeker niet als kritiek bedoeld maar mijn mening is dat er maar 1 oplossing voor roest is en dat is het lasapparaat!

Gr,
Carl!

RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en tips)

Geplaatst: ma okt 31, 2011 08:36
door ebbr
Wat een onzin, hele lichte oppervlakte roest ga je toch echt niet uitslijpen en lassen. Ligt er aan hoe je het aantreft.

Re: RE: Roest verwijderd 145 1.4TS bj2000 (handleiding en ti

Geplaatst: ma okt 31, 2011 09:27
door Carbo
Wat een onzin, hele lichte oppervlakte roest ga je toch echt niet uitslijpen en lassen. Ligt er aan hoe je het aantreft.
Voor mij zeker geen onzin, roest komt op deze wijze behandeld altijd terug en sneller als je denkt! :wink: Zeker als je de lokatie van de roest bekijkt en de auto ook in de winter dagelijks wordt gebruikt!
De enige alternatieve mogelijkheid is de plaat plaatselijk stralen!
Al het andere is beunwerk!
Voor mijn auto's die ik langdurig in bezit heb vind ik het zonde van mijn tijd om halve maatregelen te gebruiken, krijg je als een boemerang twee x zo erg terug binnen een jaar of twee!

Maar ja ieder zijn ding!

Gr,
Carl