pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

Bertone gt1300jr Brievenbusje

za jun 25, 2011 18:11

Eindelijk begonnen en terug na een behoorlijke tijd afwezigheid op dit forum. In 2001 heb ik een Bertje gekocht waar ik vervolgens een paar jaar in heb rondgereden.

Zo heb ik hem gevonden vers uit Italia:

Afbeelding

Afbeelding


Toen ik hem kocht waren de bodemplaten verrot en die zijn toen meteen vervangen. Vervolgens is, een jaar of 5 geleden alweer, het blokkie in de soep gelopen vanwege een defecte oliepomp. Door allerlei omstandigheden is de Bert toen de garage ingegaan en heeft daar 5 jaar gestaan, steeds kwam het er niet van eraan te beginnen maar na een grondige garage opruiming en aanleg van geheel nieuwe elektra in het sleutelhok is het eindelijk zover. Alles wat ik zelf kan doen ga ik ook doen. Ik ben begonnen met het weghalen van de tectyllaag. Zo ga ik langzaam rond werken en werk het per deel af. De slechte stukken die ik tegenkom worden dan later aangepakt. De slechtste stukken aan de buitenkant zitten rechtsvoor, rechtsachter en linksachter in de schermrancen en rond de kriksteunen. Ik maak eerst alles kaal, behandel de kleine plekjes en zet het geheel dan in de 2k epoxy. De slechte stukken gaan tijdelijk in de zinkprimer om verdere afbraak te voorkomen. Wat er dan later nog onder blijkt te zitten zien we dan wel weer.

De planning nu is om volgend jaar zomer in iedere geval weer te rijden. Nu m'n sleutelruimte op orde is ben ik van plan een aantal avonden per week eraan te werken. Hoewel het kaalmaken een K*t karwei is verwacht ik toch wel dat het allemaal redelijk vlot zal gaan. Fohn, steekmes en de haakse slijper met staalborstel werkt perfect en gellukig is het maar 1 laagje tectyl wat erop zit. Het dikste stuk is een mm of 3 dus dat valt nog alleszins mee.

Ik zal regelmatig een update plaatsen van de vorderingen. Wat het blokkie betreft dat wordt weer een 2.0 liter die hopelijk ind e wintermaanden opgebouwd gaat worden. Maar eerst de body. Aan de binnenkant is alles nog belachelijk goed en roestvrij. Ik weet dat er linksachter in de c-stijl een slecht stuk zit. en wat genoemd is rond de schermen. Wat daar nog onder zit is nog een raadsel. Linksachter bij de kriksteun zal het ergste zijn.

Hier de eerste foto's. (batterijen zijn bijna leeg, dus in het donker heeft het toestel moeite met scherpstellen, betre volgen tzt)

Zo heeft ie 5 jaar gestaan:

Afbeelding

opgeruimd staat netjes:

Afbeelding

Afbeelding

En hier het begin:

Afbeelding

Afbeelding

en de slechte plekken:

Linksvoor:

Afbeelding

Linksachter (het ergste tot nu toe, maar wie weet wat we nog tegenkomen)

Afbeelding

rechtsachter:

Afbeelding

En de wielophanging LV gestraald in de primer en afgelakt met Hard Hat:

Afbeelding

Dat was het voor nu, ik ga weer verder met de haakseslijper en de fohn. Ik ga proberen wekelijks een update te geven.

groeten
Laatst gewijzigd door pepijn op za jun 25, 2011 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

za jun 25, 2011 18:14

Wie we daar hebben! 8)

Mooi project om te volgen, wordt ie terug pino verde?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

za jun 25, 2011 18:19

Zou ik doen...prachtige kleur op een prachtige auto
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

za jun 25, 2011 20:19

Hey hey, uiteraard gewoon weer Pino Verde, zo is ie fabriek af geleverd en vind ik persoonlijk de beste kleur voor een Bertone. En welke kleur past er beter bij een gele ophanging 8) :wink: Niet dat het veel met elkaar heeft te maken maar een vleugje lotus ;-) wat ik altijd al een prachtige livery heb gevonden. Zwart goud gaat me wat te ver :lol: 8) :wink:

Afbeelding

Hier nog wat foto's uit de oude doos van de bodemplaat restauratie destijds:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat foto's van de aankoop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje naast de overleden 75 turbo:

Afbeelding
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

za jun 25, 2011 20:38

Hey pepijn, goed bezig!!
zo'n mooie brievenbus verdiend het om weer netjes gemaakt te worden.
Ik zou zeggen zo goed mogelijk aanpakken dan heb je er t langst plezier van :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

za jun 25, 2011 21:00

goed bezig inderdaad! :thumbs: ik herinner mij nog dat wij elkaar tegenkwamen bij speedcentre, 2 bertjes na elkaar op de bank.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

za jun 25, 2011 21:24

Hehe hey Walter,

Op de 4e foto, een van die V-bakken rechts, de achteras en helemaal rechts achterin onder in de kast die 4 gele doosjes met HC zuigers komen nog van jou als ik me niet helemaal vergis. Gaat eindelijk gebruikt worden haha.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

vr jul 01, 2011 23:00

Update: LV wielkast 99,9% kaal. Nog wat kleine hoekjes en plekjes met borstel en peut aanpakken. En meteen een begin met de motorruimte gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motorruimte

Afbeelding

Half biertje later

Afbeelding


Morgen weer lekker verder.

grtn
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

zo jul 10, 2011 00:32

Zo zeker niet stilgezeten de afgelopen week. Van alles en nog wat gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De parafan eraf:

Afbeelding

2 plekjes roest :lol: 8)

Afbeelding

Afbeelding

en de bak roestvrij maar stoffig, morgen het ruitenwissermechaniek eruit en goed schoonmaken:

Afbeelding

Motorruimte bijna kaal:

Afbeelding

en nog ff creatief met Alfavelg :lol: :

Afbeelding

Straks weer lekker verder
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

ma jul 11, 2011 23:05

wat een enorme hoeveelheid werk heb je hier verricht zeg!!ziet er wel een prima auto uit.
mooi werk!

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1811
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

di jul 12, 2011 12:23

Mooi verhaal Pep!!

Dit gaat helemaal lukken, jou een beetje kennende 8)
Succes met 'Il pericolo verde'... :wink: :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
Wouter Dobbenga
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: vr aug 08, 2008 16:45
Locatie: Rotterdam

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

di jul 12, 2011 17:09

Tweeling? :lol:
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

di jul 12, 2011 18:44

haha idd Wouter, de mijne is op 15 februari 1969 gemaakt, ik zie dat die van jou 1970 is!? is dat de datum op kenteken of echt het bouwjaar?

We hebben ook niet stilgezeten, hoop gedaan. Er zit een gat in de voorbumper, dat wist ik en heb ik zelf in het verleden provisorisch gerepareerd. Het is niet verder gegaan en zag er voor een gat keurig uit lol. er zijn wel een paar kleine gaatjes in het frontje bijgekomen maar verder weinig te melden, radiatorbalk is keihard. Het frontje aan de onderkant van links naar rechts:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De motorruimte is ook kaal evenals de binnenkant van het LV scherm. Voor ik met de rechterkant begin alles nagelopen, laatste hoekjes leeggepeuterd en de boel ontvet, foto's zeggen genoeg denk ik.

Afbeelding

De boel afgeplakt en:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8) 8)

Ondertussen is de rechtervoorwielophanging er ook af en gaan we vanavond gewoon weer verder. Begin maken met het binnenscherm of eerst de wielophanging, in welke volgorde zien we wel. Waarschijnlijk het het scherm worden en tussendoor om het leuk te houden :D de wielophanging kaalmaken, stralen, gronden en weer geel spuiten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

wo jul 13, 2011 15:35

Ziet er erg goed uit,. dat wordt weer een mooie
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Bertone gt1300jr Brievenbusje

wo jul 13, 2011 23:23

Minder goed nieuws.

Rechtsvoor rond de kriksteun, het begon met het leegscheppen van de zooi achter het spatscherm en eindigde hier (buitenscherm moet vervangen worden vanaf het Designo Bertone schildje naar beneden :0 :shock: biggrin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar er is ook goed nieuws:

Kriksteun:

Afbeelding

kijkje in voorste deel binnenkoker van voren:

Afbeelding

de rode lijn op de volgende foto is tot waar roest aan de buitenkant van de binnendorpel zit. Zal denk ik wel open moeten om het te behandelen maar stelt daar niet veel voor voorzover ik kan zien. De rest, tussen buiten en binnendorpel tot aan de achterkant, is geen spatje roest te zien, krijg dat helaas niet op de foto maar goed keihard dus buig

De gele lijn is tot waar de roest loopt in de binnenkoker die tot aan de deurstijl loopt.

Enige probleem is de plaat met het blauwe kruisje erop. Ik kan daar erg moeilijk zien tot hoever de roest daar loopt maar het lijkt op te houden bij het blauwe lijntje, maar goed dat zullen we zien tegen de tijd dat het stuk binnenkoker eraf gaat om vernieuwen.

Afbeelding
Maar goed we gaan vrolijk door :lol:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Projecten”