Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 11, 2011 07:41

Heb je geen compressietest gedaan?
jawel, op school al, daarna de boel afgesteld.
maar vandaag liep de motor in een keer heel beroerd en ik kreeg het niet anders.
ik denk een lekke koppakking, want aan de rechter kant zijn beide bougies nat.
dus geen verbranding, maar wel vonk.....
Wat doet je koelvloeistof in het expansievat dan? Rook uit de uitlaat? Koelvloeistof niveau?
Krijgt de rechterkant niet teveel brandstof? (verzuipen)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 11, 2011 12:41

Heb je geen compressietest gedaan?
jawel, op school al, daarna de boel afgesteld.
maar vandaag liep de motor in een keer heel beroerd en ik kreeg het niet anders.
ik denk een lekke koppakking, want aan de rechter kant zijn beide bougies nat.
dus geen verbranding, maar wel vonk.....
Wat doet je koelvloeistof in het expansievat dan? Rook uit de uitlaat? Koelvloeistof niveau?
Krijgt de rechterkant niet teveel brandstof? (verzuipen)
geen druk of rook in het koelvloeistof reservoir.

geen rook uit de uitlaat.

weet ik niet, maar waarom zou rechts meer krijgen dan links, dat zit op dezelfde brandstof rail......
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 11, 2011 15:08

injectoren niet fris? niet goed functionerende bedrading (bijv. kabelbreuk waardoor continue massa?)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 11, 2011 15:23

injectoren niet fris? niet goed functionerende bedrading (bijv. kabelbreuk waardoor continue massa?)
nee, injector is goed, ik heb ze er allemaal uit gehad en gekeken of hij mooi injecteerd, dus geen pis straal om het zo maar te noemen.

bougiekabels vervangen en andere bougie's, niks helpt.
waarschijnlijk is het gewoon een lekke kop, maar ik wil eerst nog maar eens compressie testen.

voordat ik alles er af ga slopen
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 11, 2011 20:16

Ik verwacht zelf dat je inlaatkleppen niet meer goed sluiten, maar met een compressietest zou je meer duidelijkheid moeten krijgen idd.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 11, 2011 20:34

Volgens de officiele procedure hoor je ook de kopbouten nogmaals na te trekken wanneer je de motor warm hebt laten lopen. Of beter gezegd, warm draaien, af laten koelen, bouten los draaien en daarna nogmaals op moment zetten.
Ik heb pas ook 2 koppakkingen vervangen, boel op moment gezet, auto laten draaien, en waarempel de helft van de bouten zaten na afkoelen weer bijna los.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 11, 2011 21:08

Net zoals whizzman al zei inlaatkleppen,hoe moet je anders koolaanslag in je inlaatbuizen krijgen.
Had jij nou verstelbare poelies op je nokkenassen?
Zo ja staan die nog op tijd?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 08:44

Volgens de officiele procedure hoor je ook de kopbouten nogmaals na te trekken wanneer je de motor warm hebt laten lopen. Of beter gezegd, warm draaien, af laten koelen, bouten los draaien en daarna nogmaals op moment zetten.
Ik heb pas ook 2 koppakkingen vervangen, boel op moment gezet, auto laten draaien, en waarempel de helft van de bouten zaten na afkoelen weer bijna los.
ik heb die procedure nooit gevolgd en ook nooit problemen gehad. Je hebt helemaal gelijk dat het zo beschreven staat maar mijn ervaring is dat het niets uitmaakt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 08:48

Volgens de officiele procedure hoor je ook de kopbouten nogmaals na te trekken wanneer je de motor warm hebt laten lopen. Of beter gezegd, warm draaien, af laten koelen, bouten los draaien en daarna nogmaals op moment zetten.
Ik heb pas ook 2 koppakkingen vervangen, boel op moment gezet, auto laten draaien, en waarempel de helft van de bouten zaten na afkoelen weer bijna los.
Als er pakkingen in zitten die polymeren bevatten die warmte-geactiveerd zijn, moet dat niet. De standaardpakkingen van de boxers met hydraulische klepstoters zijn standaard van die pakkingen. Van de mechanische weet ik het niet zeker voor de originele. Of je nu nog originele kan krijgen en of ze niet allemaal warmtegeactiveerd zijn durf ik te betwijfelen. Kijk dus vooral wat de fabrikant van de koppakking adviseert en ga niet blind nahalen.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 12:36

Ik heb met hydraulische klepstoters.
Enige wat ik weet is dat zowel deze procedure beschreven wordt in alle documentatie als op de beschrijving die meegeleverd wordt bij de pakking. Ook heb ik geconcludeerd dat de bouten daadwerkelijk een stuk losser zaten na opwarmen en afkoelen.
Pakking was Victor reinz pk0001
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 16:34

Ik heb met hydraulische klepstoters.
Enige wat ik weet is dat zowel deze procedure beschreven wordt in alle documentatie als op de beschrijving die meegeleverd wordt bij de pakking. Ook heb ik geconcludeerd dat de bouten daadwerkelijk een stuk losser zaten na opwarmen en afkoelen.
Pakking was Victor reinz pk0001
Als het op de verpakking staat, moet je het zeker doen. Bij twijfel kan je nahalen, maar pas wel op als er rekbouten gebruikt worden (dat is niet op de boxer, maar bijvoorbeeld wel op de 16V TS)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 17:04

Volgens de officiele procedure hoor je ook de kopbouten nogmaals na te trekken wanneer je de motor warm hebt laten lopen. Of beter gezegd, warm draaien, af laten koelen, bouten los draaien en daarna nogmaals op moment zetten.
Ik heb pas ook 2 koppakkingen vervangen, boel op moment gezet, auto laten draaien, en waarempel de helft van de bouten zaten na afkoelen weer bijna los.
heb ik gedaan, helpt niet....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 17:06

Net zoals whizzman al zei inlaatkleppen,hoe moet je anders koolaanslag in je inlaatbuizen krijgen.
Had jij nou verstelbare poelies op je nokkenassen?
Zo ja staan die nog op tijd?
het kan ook zijn dat er na het uitzetten van de motor nog uitlaatgas en onverbrande benzine omhoog komt.
soms als ik de motor uitzette kwam uit een van de kelken gewoon rook, omdat daarvan de inlaatklep open staat.....

ik controleer het morgen even, want hij staat nu al bij de garage.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 17:08

Ik heb met hydraulische klepstoters.
Enige wat ik weet is dat zowel deze procedure beschreven wordt in alle documentatie als op de beschrijving die meegeleverd wordt bij de pakking. Ook heb ik geconcludeerd dat de bouten daadwerkelijk een stuk losser zaten na opwarmen en afkoelen.
Pakking was Victor reinz pk0001
Als het op de verpakking staat, moet je het zeker doen. Bij twijfel kan je nahalen, maar pas wel op als er rekbouten gebruikt worden (dat is niet op de boxer, maar bijvoorbeeld wel op de 16V TS)
er stond op de verpakking: na 1500 km de boel natrekken.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 12, 2011 19:56

Klopt boel moet je pas na een x aantal km's natrekken. Heb je de ontstekingsmodule al gecheckt? onlangs vergelijkbaar probleem en ook 2 cilinders die niet meededen. Bougies vonkten wel maar niet sterk genoeg. Misschien lees ik erover heen en had je dat al gemeten. Maar het ding heeft mij ook goed voor de gek gehouden. Alles leek ok maar toch. Je verhaal klinkt vergelijkbaar me het mijne. Wellicht helpt het je.

succes man. Wel balen.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Terug naar “Projecten”