Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

zo okt 09, 2005 16:46

Daar ben ik weer, er weer wat werk verricht (Rik dus, ikzelf was voornamelijk met het Supertje aan het spelen en met de Bertone van mijn zus aan het lassen).

Rik heeft het laswerk nu volledig afgerond \:D/ =D> :thumbs: 8)

Hier nog foto's van de rechter dorpel:

Afbeelding

Afbeelding

Ook in het linker vloerdeel heeft hij een groot gedeelte vervangen:

Afbeelding

Volgend weekend haal ik de auto weer op en dan moet ik zelf weer aan de bak. De auto wordt dan verder gestript en kaalgemaakt. Misschien her en der nog wat klein reparatiewerk aan de bodem.

Kan ik deze week nog snel even de rechter voorwielophanging stralen, spuiten en assembleren.

En nog even dit: Rik, onwijs bedankt voor het geleverde werk :thumbs: =D> :thumbs: =D> :thumbs: =D> :thumbs: =D>
Ben blij dat je bewezen hebt dat je niet alles persé zelf hoeft te doen (ondanks het feit dat je het zelf wel kunt en daarom hoge eisen stelt) om een zeer goed resultaat te behalen !!!!!
Laatst gewijzigd door roel op ma apr 25, 2011 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

zo okt 09, 2005 20:29

Hoe moet ik dit zien, als reparatie of restauratiewerk ??? :?:
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

zo okt 09, 2005 21:38

Al het plaatwerk wat gedaan is is restauratiewerk, denk ik zo, hoewel je zelfs dan nog kan zeggen dat je wellicht HELE achterschermen had moeten vervangen ipv de reparatiedelen (t woord zegt t al, REPARATIEdelen) Maar de rest van de vloer was nog perfect, en na het vlakslijpen zie je niets meer van deze vloerreparatie, ik heb zelfs de waterstop met felsrand et al nageklopt, en de langsligger na gemaakt. Vanuit de auto en van onder af zie je niets meer van deze reparatie. Rucksichtlos een hele vloer plaat van een paar honderd euro vervangen, plus dat dat giga veel werk is, Waarom zou je? Als het eindresultaat hetzelfde is.
Vertel.
Maar graag jullie reacties. Is dit restauratie of reparatie en waar ligt de grens?
En dan niet alleen over het stukje vloer.
Mag je bij restauratie wel niet originele roestprimer gebruiken of moet je het net zo stom doen als de fabriek het deed?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

zo okt 09, 2005 22:00

Rik,

Gebruik van reparatiedelen is niet verkeerd, dienen alleen vaak nog pasgemaakt te worden,
de plaatdelen zijn overzetstukken en dat merk je aan de maatvoering, het lijkt op de foto's
dat de ingelaste delen van de voor en achterspatborden niet precies gelijnd zitten, dit kan
dan ook een op de foto's vertekend beeld zijn.
wat betreft de bodem, dit is plak en knipwerk, had gewoon de bodemplaat in de ronding geklopt, gewoon het complete bodemdeel voorgevormd en afgewerkt op de werkbank alvorens in te lassen, kost wat meer tijd maar geeft een veel strakker resultaat, je ziet niet dat eraan gelast is en je plaat is overal even dik

Alvorens ik ga lassen wordt de hele omgeving van het in te lassen deel blank gemaakt,
brandschoon moet het zijn, krijg je de mooiste las, vloeit goed, het minste slijpwerk en dus minste kans op vervormen, daarbij worden alle lagen plaatwerk alvorens op elkaar te lassen v.v. primers, ......
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerst

zo okt 09, 2005 22:12

Hoe moet ik dit zien, als reparatie of restauratiewerk ??? :?:
Wat jij wilt :?

Ik vind de termen niet zo boeiend eigenlijk. Het gaat erom dat ik straks weer een auto heb waarvan ik weet wat er gedaan is en dat alle moeite genomen is om roest een halt toe te roepen. En waar reparatie overgaat in restauratie is denk ik subjectief en verschilt per persoon. Wat de een een restauratie noemt, is voor de ander misschien wel een reparatie. Er zal vast wel onder originalteitsfreaks (bedoel ik niets lulligs mee!) een stelregel zijn, maar ik behoor nu eenmaal niet tot die groep. Ik doe het voor mezelf en op de manier die mij goed lijkt (tenzij iemand goede argumenten heeft dat hij mij kan overtuigen, wat ook wel gebeurt).

En over dat hele scherm vervangen en dat het technisch dan eventueel wel een restauratie is - misschien wel. In dat geval kan ik het voor sommigen misschien ondragelijk maken door te zeggen dat ik een linkerachterscherm heb liggen (iemand interesse ? :wink: ). Heb ook overwogen om deze erop te zetten, maar...... ik heb in dit geval bewust gekozen om zoveel mogelijk van het originele plaatwerk, waarvan de bepalende lijnen nog goed zijn, erin te laten. Dat er nu een kleine hoeveelheid plamuur nodig is om de wielkastrand strak te krijgen weegt voor mij niet op tegen het feit dat de belangrijke lijnen onaangetast zijn.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

zo okt 09, 2005 22:27

Het gaat mij niet om de originaliteit o.i.d., het gaat mij om de kwaliteit en de pasvorm, ik ga ook geen compleet spatbord vervangen indien goed te repareren, das zonde van dat spatbord, heb je misschien nog eens nodig na een aanrijding.

Ik ga er bij laswerk altijd van uit dat er GEEN plamuur op mag, dit is een utopie natuurlijk, maar omdat je heel nauwgezet werkt blijft het beperkt tot eierschaal dikte
Als ik aan zo'n werkje begin met de instelling dat het toch weggesmeerd mag worden heb ik misschien aan een emmer niet genoeg :wink:
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

zo okt 09, 2005 23:27

dat stuk vloerplaat is het resultaat van meer dan een uur kloppen, passen en meten en correspondeert exact met wat er uit kwam. Het ligt er in en niet er op hoewel dat op de foto niet goed te zien is. En aber naturlich is alle plaat eerst blank geslepen anders kun je niet fatsoenlijk lassen!
Het is keurig zo!
Vind ik niet alleen, ik weet dat dit op een keurig nette wijze correct hersteld is, en dat roel hier geen gedoe meer mee krijgt!
En daar gaat het om. En ja , het kan ALTIJD beter. Het kostenplaatje ziet er dan gelijk ook anders uit. Roel weet wel wat hij betaald heeft en ik hoor liever niet hardop hoeveel (weinig) dat was, want het was meer liefdewerk dan commercieel.
Jullie mogen van mij (graag) raden wat alles op de foto's aan laswerk gekost heeft. Roel ha d het plaatwerk al. Wat kost het om dit laswerk behoorlijk te laten doen????
Ik ga ook later niet zeggen hoeveel dat was. Maar graag: Gokje....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

zo okt 09, 2005 23:50

Rik,

Het gaat me niet om de prijs, je zal best wel goed gewerkt hebben voor je centjes, dat is ook prima, ik ga ook geen bedragen gokken.

Ik heb alleen een andere mening over goed laswerk, blijf het dan ook maar zelf doen :wink:
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

ma okt 10, 2005 01:52

Ziet er goed uit Rik, zeldzaam dat tegenwoordig mensen het nog doen uit passie i.p.v. de centen. En zoals je weet staan de beste stuurlui aan wal :wink: .

Roel ik ben benieuw wat voor moois je hiervan gaat maken, gaat zeker goed komen :thumbs: .

Groeten en succes verder.

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

ma okt 10, 2005 08:07

@ Giulia 75, ben al zo'n 15 jaar niet meer aan wal geweest :wink:
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

ma okt 10, 2005 21:12

Giulia bianca:
Je hoort mijn iet zeggen dat het niet beter kan hoor!
Ik heb nooit een lascursus gehad, of je moet oude Alfa's rijden een inherente cursus noemen... Gewoon al jaren doen, maar ben nog lang niet uitgeleerd!!!
Als ik zie wat ik 10 jaar geleden deed....
Heuh...
Maar meer dan je best kan je niet doen, en ik zie er meer dan genoeg die commercieel werken die het VEEEEL minder doen. Die hebben idd de emmer plamuur al klaar staan!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

ma okt 10, 2005 22:33

Zo is het Rik !
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

di okt 11, 2005 09:48

OK, Al het bovenstaande werk dwingt bij mij alleen maar respect af want dat is een disipline waar ik zelf echt niks van kan. Ik wil zeker niet de discussie verder helpen waarbij "het" altijd duurder of beter of goedkoper kan want dat moet ieder maar voor zich uitmaken. Maar je vraagt om een gok qua arbeidstijd. Daar wil ik me dan wel aan wagen. Op het geheel zie ik op de eerste pagina 2 a 3 dagen werk. De derde pagina 4 dagen? en de vierde pagina ook 3 of 4 dagen. Bij elkaar rond de 11 dagen? En dan wel volledige dagen van minimaal 8 uur. Nog een factor liefdewerk er over heen....... Rond de 100 uur? Dat vermenigvuldigen met een keurig uurtarief geeft een bepaald eindbedrag wat me helemaal niet interesseerd. Wat me wel boeit is of die uren een klein beetje kloppen. Werk je bij dit soort dingen op urenbasis of maak je een vaste prijs? Denk dat ik het antwoord wel weet.... Mooi stukje werk! :thumbs:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerst

do okt 13, 2005 13:59

Giulia bianca:
Je hoort mijn iet zeggen dat het niet beter kan hoor!
Ik heb nooit een lascursus gehad, of je moet oude Alfa's rijden een inherente cursus noemen... Gewoon al jaren doen, maar ben nog lang niet uitgeleerd!!!
Als ik zie wat ik 10 jaar geleden deed....
Heuh...
Maar meer dan je best kan je niet doen, en ik zie er meer dan genoeg die commercieel werken die het VEEEEL minder doen. Die hebben idd de emmer plamuur al klaar staan!

Rik, ik had het niet anders gedaan! Kijk hier is de juiste methode: nakloppen en geen piesbakken overzetrommel kopen! Inderdaad is dat iets meer aan klopwerk. Plamuur?
Da's voor Alfakillers :twisted:
Enne plaatjes overplakken kan iedereen - het enige voordeel daaraan is dat je binnen 2 jaar weer aan de gang mag, alleen iets groter 8)
Handjemaak maakt veel trotser!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Ezin Rossi
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 16:03
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie van mijn (eigen) Bertone: 1750 GTV eerste se

do okt 13, 2005 17:02

Rik, klasse! God verhoede het, maar als de tand des tijds mijn Bert in een staat brengt waar grondig herstel noodzakelijk is, dan hoop ik naast eigen bloed, zweet en tranen een zelfde adresje te vinden als Roel.

Perfect bestaat niet, en ik geloof best dat het altijd beter kan. Maar dit is prima werk en ik denk een goede basis om de volgende fase in te gaan.

Roel succes, houd ons op de hoogte! Rik, nogmaals klasse!

PS Nee, ik doe geen schatting. Ben wel benieuwd of de geschatte uren van Dirk een beetje reeel waren.

Terug naar “Projecten”