Pagina 3 van 5

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: wo apr 13, 2011 19:42
door Melvivio
Wat is raadzaam met de verzekering? Naar allrisk omzetten? of alleen WA+? Moet je ook melden bij de verzekering dat je taxatie rapport hebt (ookal blijf je bij alleen Wa?)

Afbeelding
Vandaag binnen gekomen! Vloermatten besteld via ARparts, komen nog in na-levering. Fetta tipte dat er op maat verkrijgbare casterstangen zijn als je de oude inruilt. Daar een mailte over gestuurd hoe dit in zijn werk gaat.

Afgelopen week is 1 van de 2 koelventilatoren niet meer bruikbaar geworden. Het front lager is eruit gelopen. De andere begint ook een raar geluid te maken. Opmerkelijk vond ik hoe de koolborstels er na 30jaar nog uit zien.
Afbeelding

Waar gaat jullie voorkeuren naar uit?
Enkele Grote nieuwe Spal koelvin?
Enkele 75TS ventilator monteren? (of 75TD variant proberen te vinden?)
2 tweedehandse alfetta koelvinnen?
Een dubbele 156 jtd ventilator inclusief windkappen voor 20€ kopen en die monteren?

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: do apr 14, 2011 12:58
door DJ
Voorop gesteld dat ik van geen van de genoemde fannen de luchtopbrengst weet vind ik E20 voor een dubbele 156 jtd fan het overwegen waard.
Is ook nog goed gebruikt te vinden. Met het echte oude gebruikte spul moet je ook altijd maar afwachten hoe lang het heel blijft.
Of hebben de koelfannen van 156 jtd een slechte reputatie? Origineel is de auto toch al niet meer dus daar zou ik me niet druk over maken.
(dubbele) SPAL fan is natuurlijk mooi, maar kost een paar knaken meer.

Van die castorkogels ga je vast blij worden. Dat is een van de weinige dingen die voor relatief weinig geld een hoop plezier levert.
Als je voor monteren netjes de stand van de bovenste draagarm opmeet tov van een vast punt in lengte richting van de auto kan je achteraf uitlijnen waarschijnlijk wel achterwege laten.
Toen ik ze zelf eens heb gemonteerd heb ik ook gemeten voor montage en achteraf toch maar voor de zekerheid even de uitlijning laten controleren. Bleek maar 0.1 graad castor veranderd tov vorige uitlijn rapport.

Vwb op maat gemaakte castor stangen. Ik heb nog nooit een castorstang hoeven in korten of aanpassen. Trouwens transaxles reageren goed op wat meer castor.

Ik zou met deze auto zeker een all risc verzekering overwegen op basis van waarde in taxatie rapport. Even uitzoeken wat de kosten en mogelijkheden zijn bij dagelijks gebruik als enige auto.

Gr DJ

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: do apr 14, 2011 19:04
door Lunatic
Mijne is verzekerd naar het getaxeerde bedrag, en zit in de oldtimer verzekering. mag tot 7500km per jaar rijden.

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: do apr 14, 2011 20:49
door recaro24v
Same here!

Zeker een all risk afsluiten na die taxatie van Dennis!

gr.
Rinze

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: za apr 16, 2011 12:18
door Melvivio
Ben van dezelfde mening als jullie! Nu alleen het taxatie rapport thuisgestuurd krijgen en dan kan ik actie ondernemen.

Gisteren mooie deal gemaakt via marktplaats. Heb besloten er een dubbele fan van een 156 / 166 jtd in te maken.
Metale windkappen, modernere motoren & schoepen. Even vlug vergeleken met de enkele overige Alfetta vin. Deze verplaatsen heel veel meer lucht.
Afbeelding
Het lijkt een groot geheel, maar dit is maar 60cm*40cm ofzo. Ook erg dun, dus gaat makkelijk pas gemaakt worden maandag avond :smile:

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: za apr 16, 2011 12:24
door frankalfa
:thumbs: Goed idee!

Grtz,fRank

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: za apr 16, 2011 15:11
door DJ
Koelfannen plaatsen, wel met beetje frisse verf erop hoop ik?

Gr,
DJ

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: za apr 16, 2011 18:20
door Melvivio
Zeker, er worden nog nieuwe steuntjes op gelast zodat deze op de bevestigingspunten van de radiator te schroeven is.
Maar daarvoor zeker eerst even in de straalkast, fans schoon maken, stof uit de motoren blazen en dan alles netjes spuiten :)

Word een nieuwe :)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: zo mei 08, 2011 13:51
door Melvivio
Ik heb gezocht op scarb en hier op dit forum maar nergens plaatjes gevonden hoe je die kogels nu werkelijk moest
monteren?! De uitleg van Maurizo snap ik nu wel iets beter, maar wat als het ondanks de adapterplaat NIET past?

Afbeelding
Deze manier ben ik op gummen.org tegen gekomen. Zo snap ik de verhalen van het maximum casterstellen.
Al lijkt het me niet handig om het zaakje vast te houden met 2 moertjes! Het gat in de carrosserie moest als nog vergroot worden. (met name opgeschoven)
Afbeelding
Het kwartje viel, dat dit de ' chassismod ' is. Mij lijkt deze methode van ophangen sterker: kogel, metaal, adapter?

Momenteel ben erg LANG bezig geweest om dit netjes uit te vijlen/dremelen.
Afbeelding
Afbeelding

Zo zit het nu rechts. Is dit de beste methode? Of heb ik mijn tijd verspilt? Moet de adapter er aan de andere kant toch maar onder de kogel geplaatst worden?

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: zo mei 08, 2011 13:57
door Akieromeo
Als ik jou was, had ik het alu deel aan de andere kant gezet. En eventueel voor extra stevigheid een tweede onder de motorkap :roll:
Op die manier hoef je niks aan de carroserie te slijpen, alleen twee gaten boren en het alu deel iets vijlen!

Dit is een bewezen en al heel vaak uitgeteste manier door racers, dus maak je niet druk om eventuele krachten die optreden

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: zo mei 08, 2011 14:42
door Melvivio
Yes! dank je! Ergens moet je het van leren :)

Wat is je advies voor de linkerkant? Die op de manier : kogel, alu, carrosserie?
Of omdat het rechts anders zit links op dezelfde manier?

Is het nog verstandig om rechts te switchen? (desnoods maak ik wel een 2e plaat bij voor in de motorruimte?)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: zo mei 08, 2011 18:24
door DJ
Castorstang word op druk belast. 2 boutjes en moertjes is sterk genoeg. Plaatje aan de motorruimte kans is niet nodig.
Zo zit het bij een 105 serie waar die kogels van afkomstig zijn ook.
Alu Plaatje aan de kant van wielbak, scheelt veel werk.
Heb toen ik het eerste keer deed ook gat in de carr lopen ruimen.........pfffff. Vul plaatje is sneller.

Gr DJ

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: wo mei 18, 2011 16:22
door Melvivio
Zo even een paar zaken afronden;

De ventilator van de 166/156 jtd is van een metalen kap. Zonder relais aangesloten op gtv elektra.
Afbeelding
Werkt super, blaast harder dan de originele. Wil niet meer terug :smile:
Eerdaags nog stralen & spuiten, maar dat resultaat snapt iedereen hier wel.
Afbeelding
De hoesjes om de uniballs. Functioneel & stevig genoeg. Scheurt niet tijdens rijden! Hopelijk gaan de balls zo lekker lang mee!

De 22mm is gespoten in kleur, toch ga ik opzoek naar een 24mm stabi.
Afbeelding

De uiteindelijke plaatsing van de casterkogels. De rij-ervaring is erg verbeterd!
Er is veel meer gevoel in het stuur, de trillingen van oneffenheden in het wegdek worden beter doorgegeven. (niet storend, bandenspanning 2.1bar rondom)
Caster is iets toegenomen. De stang is 3mm langer dan origineel.
Je merkt het pas tijdens harder rijden dat het stuur schud niet meer tijdens hard remmen!

Ook de stangen ga ik nog stralen en dan de carrosserie in de bescherming zetten!

Laatste projectje, heb eindelijk mijn spiegel weer werkend gekregen! Voor iedereen die het niet wist, de kap kan er dus vanaf! Voorzichtig met een platte schroevendraaier van de voorkant deze eruit drukken!

Alles schoongemaakt, contacten gereinigd, spul ingevet.. Motortje zelf kan je niet open krijgen. Werkt super!
Afbeelding

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: wo mei 18, 2011 21:34
door brolli21
Tip van een automonteur:
Kroonsteentjes zijn om thuis een lampje op te hangen,in je auto gebruik je een soldeerbout.
Ik kom op mn werk zo verschikkelijk veel home made kroonsteentjes elende tegen,dat ik die dingen verafschuw.

Voorderest trouwens wel supergoed bezig,wat een gaaf project.

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Geplaatst: do mei 19, 2011 12:42
door Melvivio
@brolli21 Ben het volledig met je eens! Welke optie zou hier het beste zijn? Ik heb beperkt ruimte.

Draden aan elkaar solderen vind ik geen optie;
- De draad kleur verspringt in de spiegel.
- De stel je krijgt kortsluiting, en je hebt geen soldeerbout bij de hand, kan je het niet losmaken/vervangen.

Mbt de kroonsteentjes, die dingen zie ik liever niet op de Alfa hebben. Tot mijn verbazing zat zo aangesloten. (de auto is in zwitserland lomp over gespoten. hoop dingen kapot getrokken enzo)
Dus de vraag, wil ik dit origineel of beter maken, waar moet ik voor kiezen??