Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo apr 13, 2011 19:42

Wat is raadzaam met de verzekering? Naar allrisk omzetten? of alleen WA+? Moet je ook melden bij de verzekering dat je taxatie rapport hebt (ookal blijf je bij alleen Wa?)

Afbeelding
Vandaag binnen gekomen! Vloermatten besteld via ARparts, komen nog in na-levering. Fetta tipte dat er op maat verkrijgbare casterstangen zijn als je de oude inruilt. Daar een mailte over gestuurd hoe dit in zijn werk gaat.

Afgelopen week is 1 van de 2 koelventilatoren niet meer bruikbaar geworden. Het front lager is eruit gelopen. De andere begint ook een raar geluid te maken. Opmerkelijk vond ik hoe de koolborstels er na 30jaar nog uit zien.
Afbeelding

Waar gaat jullie voorkeuren naar uit?
Enkele Grote nieuwe Spal koelvin?
Enkele 75TS ventilator monteren? (of 75TD variant proberen te vinden?)
2 tweedehandse alfetta koelvinnen?
Een dubbele 156 jtd ventilator inclusief windkappen voor 20€ kopen en die monteren?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3117
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do apr 14, 2011 12:58

Voorop gesteld dat ik van geen van de genoemde fannen de luchtopbrengst weet vind ik E20 voor een dubbele 156 jtd fan het overwegen waard.
Is ook nog goed gebruikt te vinden. Met het echte oude gebruikte spul moet je ook altijd maar afwachten hoe lang het heel blijft.
Of hebben de koelfannen van 156 jtd een slechte reputatie? Origineel is de auto toch al niet meer dus daar zou ik me niet druk over maken.
(dubbele) SPAL fan is natuurlijk mooi, maar kost een paar knaken meer.

Van die castorkogels ga je vast blij worden. Dat is een van de weinige dingen die voor relatief weinig geld een hoop plezier levert.
Als je voor monteren netjes de stand van de bovenste draagarm opmeet tov van een vast punt in lengte richting van de auto kan je achteraf uitlijnen waarschijnlijk wel achterwege laten.
Toen ik ze zelf eens heb gemonteerd heb ik ook gemeten voor montage en achteraf toch maar voor de zekerheid even de uitlijning laten controleren. Bleek maar 0.1 graad castor veranderd tov vorige uitlijn rapport.

Vwb op maat gemaakte castor stangen. Ik heb nog nooit een castorstang hoeven in korten of aanpassen. Trouwens transaxles reageren goed op wat meer castor.

Ik zou met deze auto zeker een all risc verzekering overwegen op basis van waarde in taxatie rapport. Even uitzoeken wat de kosten en mogelijkheden zijn bij dagelijks gebruik als enige auto.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Lunatic
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 730
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 22:14
Locatie: Zaamslag..Zeeuws Vlaanderen ¿

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do apr 14, 2011 19:04

Mijne is verzekerd naar het getaxeerde bedrag, en zit in de oldtimer verzekering. mag tot 7500km per jaar rijden.
No Risk No Fun

155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
147 1.6 16V Progression
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

recaro24v
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za jan 07, 2006 16:03
Locatie: Amstelveen

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do apr 14, 2011 20:49

Same here!

Zeker een all risk afsluiten na die taxatie van Dennis!

gr.
Rinze
Alfa 75. Preparata per vincere
---------------------------------------------
Nu:
Alfaloos

Gehad:
Alfa 75 3.0 V6 24v 1990
Alfa 164 T-spark 1989
Alfa Sud Sprint 1978
Alfa Giulia 1300 ti 1969

SCARB3200

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

za apr 16, 2011 12:18

Ben van dezelfde mening als jullie! Nu alleen het taxatie rapport thuisgestuurd krijgen en dan kan ik actie ondernemen.

Gisteren mooie deal gemaakt via marktplaats. Heb besloten er een dubbele fan van een 156 / 166 jtd in te maken.
Metale windkappen, modernere motoren & schoepen. Even vlug vergeleken met de enkele overige Alfetta vin. Deze verplaatsen heel veel meer lucht.
Afbeelding
Het lijkt een groot geheel, maar dit is maar 60cm*40cm ofzo. Ook erg dun, dus gaat makkelijk pas gemaakt worden maandag avond :smile:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7665
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

za apr 16, 2011 12:24

:thumbs: Goed idee!

Grtz,fRank

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3117
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

za apr 16, 2011 15:11

Koelfannen plaatsen, wel met beetje frisse verf erop hoop ik?

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

za apr 16, 2011 18:20

Zeker, er worden nog nieuwe steuntjes op gelast zodat deze op de bevestigingspunten van de radiator te schroeven is.
Maar daarvoor zeker eerst even in de straalkast, fans schoon maken, stof uit de motoren blazen en dan alles netjes spuiten :)

Word een nieuwe :)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo mei 08, 2011 13:51

Ik heb gezocht op scarb en hier op dit forum maar nergens plaatjes gevonden hoe je die kogels nu werkelijk moest
monteren?! De uitleg van Maurizo snap ik nu wel iets beter, maar wat als het ondanks de adapterplaat NIET past?

Afbeelding
Deze manier ben ik op gummen.org tegen gekomen. Zo snap ik de verhalen van het maximum casterstellen.
Al lijkt het me niet handig om het zaakje vast te houden met 2 moertjes! Het gat in de carrosserie moest als nog vergroot worden. (met name opgeschoven)
Afbeelding
Het kwartje viel, dat dit de ' chassismod ' is. Mij lijkt deze methode van ophangen sterker: kogel, metaal, adapter?

Momenteel ben erg LANG bezig geweest om dit netjes uit te vijlen/dremelen.
Afbeelding
Afbeelding

Zo zit het nu rechts. Is dit de beste methode? Of heb ik mijn tijd verspilt? Moet de adapter er aan de andere kant toch maar onder de kogel geplaatst worden?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Akieromeo
Member
Member
Berichten: 206
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 12:26
Locatie: Waalwijk

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo mei 08, 2011 13:57

Als ik jou was, had ik het alu deel aan de andere kant gezet. En eventueel voor extra stevigheid een tweede onder de motorkap :roll:
Op die manier hoef je niks aan de carroserie te slijpen, alleen twee gaten boren en het alu deel iets vijlen!

Dit is een bewezen en al heel vaak uitgeteste manier door racers, dus maak je niet druk om eventuele krachten die optreden
GTV6 '82
GT 1.9 JTDm

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo mei 08, 2011 14:42

Yes! dank je! Ergens moet je het van leren :)

Wat is je advies voor de linkerkant? Die op de manier : kogel, alu, carrosserie?
Of omdat het rechts anders zit links op dezelfde manier?

Is het nog verstandig om rechts te switchen? (desnoods maak ik wel een 2e plaat bij voor in de motorruimte?)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3117
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

zo mei 08, 2011 18:24

Castorstang word op druk belast. 2 boutjes en moertjes is sterk genoeg. Plaatje aan de motorruimte kans is niet nodig.
Zo zit het bij een 105 serie waar die kogels van afkomstig zijn ook.
Alu Plaatje aan de kant van wielbak, scheelt veel werk.
Heb toen ik het eerste keer deed ook gat in de carr lopen ruimen.........pfffff. Vul plaatje is sneller.

Gr DJ

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo mei 18, 2011 16:22

Zo even een paar zaken afronden;

De ventilator van de 166/156 jtd is van een metalen kap. Zonder relais aangesloten op gtv elektra.
Afbeelding
Werkt super, blaast harder dan de originele. Wil niet meer terug :smile:
Eerdaags nog stralen & spuiten, maar dat resultaat snapt iedereen hier wel.
Afbeelding
De hoesjes om de uniballs. Functioneel & stevig genoeg. Scheurt niet tijdens rijden! Hopelijk gaan de balls zo lekker lang mee!

De 22mm is gespoten in kleur, toch ga ik opzoek naar een 24mm stabi.
Afbeelding

De uiteindelijke plaatsing van de casterkogels. De rij-ervaring is erg verbeterd!
Er is veel meer gevoel in het stuur, de trillingen van oneffenheden in het wegdek worden beter doorgegeven. (niet storend, bandenspanning 2.1bar rondom)
Caster is iets toegenomen. De stang is 3mm langer dan origineel.
Je merkt het pas tijdens harder rijden dat het stuur schud niet meer tijdens hard remmen!

Ook de stangen ga ik nog stralen en dan de carrosserie in de bescherming zetten!

Laatste projectje, heb eindelijk mijn spiegel weer werkend gekregen! Voor iedereen die het niet wist, de kap kan er dus vanaf! Voorzichtig met een platte schroevendraaier van de voorkant deze eruit drukken!

Alles schoongemaakt, contacten gereinigd, spul ingevet.. Motortje zelf kan je niet open krijgen. Werkt super!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Melvivio op do mei 19, 2011 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3422
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

wo mei 18, 2011 21:34

Tip van een automonteur:
Kroonsteentjes zijn om thuis een lampje op te hangen,in je auto gebruik je een soldeerbout.
Ik kom op mn werk zo verschikkelijk veel home made kroonsteentjes elende tegen,dat ik die dingen verafschuw.

Voorderest trouwens wel supergoed bezig,wat een gaaf project.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Panda 1,2 Dynamic '04
Audi A4 Avant 1,8t quattro '05

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

do mei 19, 2011 12:42

@brolli21 Ben het volledig met je eens! Welke optie zou hier het beste zijn? Ik heb beperkt ruimte.

Draden aan elkaar solderen vind ik geen optie;
- De draad kleur verspringt in de spiegel.
- De stel je krijgt kortsluiting, en je hebt geen soldeerbout bij de hand, kan je het niet losmaken/vervangen.

Mbt de kroonsteentjes, die dingen zie ik liever niet op de Alfa hebben. Tot mijn verbazing zat zo aangesloten. (de auto is in zwitserland lomp over gespoten. hoop dingen kapot getrokken enzo)
Dus de vraag, wil ik dit origineel of beter maken, waar moet ik voor kiezen??
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Terug naar “Projecten”