Stefano

Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:20

Het werd eens tijd om mijn projectje hier ook te zetten, niet dat er al veel aan gedaan is. Bedoeling is vooral veel bij te leren en met beperkte middelen (geld en kennis, ervaring) een vrij grondige restauratie te voltooien. Tips, opmerkingen en andere raad zulllen dus altijd in dank worden aangenomen. De wagen in kwestie is een blauwe 2000 gtv (oorspronkelijk giallo ocra) van 1974, die er op het eerste zicht vrij goed uitzag.

Afbeelding
Afbeelding

Het(de) einddoel(en) 8)
Afbeelding

Hier staan nog enkele foto's van zijn beginperiode. Bij de aankoop wist ik dat er wel wat laswerk aan ging zijn, vooral de dorpels (overzetstukken) en de rechterachterwielkasrand waren een aanwijzing. Pluspunten waren wel dat de wagen 99.5% compleet was en dat alles correct was met type en bouwjaar. Interieur zag er nog goed uit en ik ben er vrij zeker van dat de wagen slechts 85000 km heeft afgelegd. Pedalen, stoelen, en stickertje van laatste onderhoud staven dit vermoeden.

Halloween part one
Hier zie je de wielkas met de beschermplaat (die de binnenkant van de dorpels en a-stijl afschermen)
Afbeelding

Na verwijdering van de beschermplaat kan de horrorstory beginnen, heel de dorpel, middendorpel en a-stijl blijken verdwenen te zijn..(dit was wel ingeschat maar zo erg had ik het nu ook weeral niet verwacht)
Afbeelding
Afbeelding

Dat de dorpels opgelapt waren met een reparatieplaat die erover was gezet kon je van buitenaf al zien, maar dat deze gewoon gereveteerd was in de originele dorpel verbaasde me wel. (de dorpel was tot nu toe compleet verborgen door een chromen instapdrempel die er standaard opligt) In de hoek kan je al zien wat ik kan verwachten bij verwijdering van de reparatieplaat.. :(
Afbeelding

Hier zie je dat ook de binnenste dorpel ( een alfa bertone heeft drie dorpels binnen-midden-buiten) aan de a-stijl al gerepareerd is geweest en dit aan de beiden kanten. Ook aan het achterscherm, waar de kriksteun vastgepunt is aan de bodem is een gaatje te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de rechterkant is er ook al een deel van de lak afgeschuurd geweest om zo te kijken in hoevere ik nieuwe plaatdelen moet bestellen. De gaten in de het voorpaneel waren ingecalculeerd maar de deuk in de rand van de achterwielkas was een verrassing. Waarom er daar een reparatie is geweest kan ik niet echt achterhalen, plaat verspringt een kleine 5 cm. Er is wel een las te zien maar geen echte nieuw deel van een plaat.. further investigation wil be requered.. De laatste foto is sfeerfototje om ff te showen hoeveel plamuur er wel ni op die kleine oppervlakte zat, soms tot 1.5 cm dik...whoehooe!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

OPM: Verslagje heb ik gewoon ge-copy paste vanaf ander forum vandaar dat uitleg soms wat verregaande is.

Stefano

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:26

Halloween part two (the other side)
Oké, eerste een paar "before" foto's. En tja hij ziet er hier echt nog goed uit hé! Alleen een zot zet hier zijn slijpschijf in.... (ofte wat plamuur al niet kan verdoezelen)

Afbeelding

Afbeelding

Dat er aan de wielkasrand gewerkt was, wist ik al. Aan de binnenkant van de wielkas voelde je namelijk twee randen. Ook via de binnenkant van de wagen kan je nu het interieur eruit is de lasnaden zien. De vraag was nu hoe het ingelast was? (slecht alleszins aangezien de rotte plaat er gewoon nog ondersteekt) Het antwoord zie je op de volgende foto...

Afbeelding

... en dat antwoord valt eigenlijk beter mee dan verwacht en dit om twee redenen. Ten eerste is de reparatierand niet gelast, maar met koper gebrazeert. Gewoon gematigd warm maken normaal zou ik de reparatieplaat er moeten kunnen afhalen. Tweede reden om niet depressief te worden, de reparatierand ligt OP het oude plaatwerk. Dus éénmaal de reparatieplaat eraf gehaald wordt, zit ik opnieuw met de oude wielkasrand die op de juiste plaatsligt qua afmetingen en lijn van de wagen.

Het kan natuurlijk niet allemaal van een leie dakje lopen dus hier enkele foto's van gaatjes (en ik denk dat ik er een traditie van ga kunnen maken :? ) Eerste foto toont dat er naar achteren toe ook een nieuwe plaat is gebrazeert. Merk ook op dat er ondertussen al enkele gaatjes zijn bijgekomen in het niet gerepareerde gedeelte. Tweede foto is van één van de bumpersteunen op de achterkant. Waar al meerdere mensen getracht hebben reparaties door te voeren, met niet al te veel succes aan de grootte van het roestgat links ervan te zien. (gelukkig heeft mijn donorwagen , een bijna perfecte bumpersteun)

Afbeelding

Afbeelding

Stefano

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:32

Dat er een overzetstuk op de dorpels was geplaatst was al duidelijk, maar een week of twee geleden werd ik toch te nieuwsgierig naar de toestand eronder. En eerlijk gezegd ik had nooit gedacht dat de dorpels er zo erg aan toe zouden zijn. Oké de buitenste wel,maar dat de midden en binnendorpel ook zo waren aangevreten had ik niet durven denken. Nuja alles is doenbaar, maar dit is wel een hoop werk.

Afbeelding

Hier zie dus ook duidelijk de originele okergele kleur. Rottingproces is vooral het gevolg van het afdichten van de afwateringsgaten bij de vorige herstelling.

Afbeelding

Heb de voorbije weken ook een dolly gemaakt om zo het koestwerk gemakkelijk te verplaatsen. (toch al iets constructief gedaan :D)

Afbeelding

Groene wagen was aanvankelijk de donorwagen. Maar door de slechte toestand van de blauwe komt deze ook in aanmerking om gered te worden. (of slachtoffer te spelen van mijn "kunsten", het is maar hoe je het wilt noemen...) Dorpels zijn op de buitenste na, keihard. De wagen is dan ook getectyleerd geweest.

Afbeelding

Spijtig genoeg heeft hij een nogal rotte voorkant. Hij heeft jaren in gedemondeerde toestand buiten gestaan.

Afbeelding
Afbeelding

Momenteel ben ik er niet uit welke ik ga restaureren. Alleszins ben ik afgeweken van het in stukken slijpen van de groene wagen en ga ik eerst beide ontdoen van verf en plamuur om aldus te zien dewelke het levensvatbaarst is. :roll:
Laatst gewijzigd door Stefano op ma jan 10, 2005 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

wendola

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:33

hoe ga je de horror film noemen :lol: :lol: :lol:

maar goed deze word wel weer gered van de sloop respect en heb veel geduld :wink:

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:40

ja dit is wel horror: vrijdag de 13de, wel respect als je dit tot een goed einde brengt :!:
156

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:40

Tjonge jonge. Jij zal wel een paar nachten slecht geslapen hebben denk ik. Maar deze foto`s geven wel mooi aan waar je op moet letten als je een oude auto koopt. Er zijn er hier een paar die twijfelen of ze het wel of niet zullen doen. Deze foto`s zeggen genoeg. Dit is ook de reden dat ik nooit een gespoten auto zal kopen.
Succes met de restauratie. Nu moet je door gaan, want het is wel leuk werk om te doen.

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:48

Ja, hoe noemt men zo'n project :?:
Scary movie 1en 2. :wink:

Ik denk dat dit toch meer een meerjarig project gaat worden.
Tjongejonge, wat een ellende. Maarrrrr..alles is te maken :wink:
Ik bewonder je motivatie wat je zeker nodig hebt.
Een tip, als het even niet zo wil, laat liggen en ga een paar dagen later verder.
Dit helpt mij tenminste wel :wink:

Ik wens je desondanks het vele werk toch veel restauratieplezier want zo'n Bertone verdient dat gewoon!
Houdt ons op de hoogte!! :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2137
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 22:58

Las een frame oid in de body terwijl de deuren er goed in hangen, desnoods geholpen met een krik enzo, als de naadjes goed zijn een balk lassen aan de binnenkant van de deuropening

de dorpels doen nu niet veel, maar toch nog meer dan je denkt, als je ze eruitslijpt, zakt de koets anders geheid door
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Stefano

RE: Restauratie 2000 gtv

ma jan 10, 2005 23:22

Tja heb wel ff gevloekt om eerlijk te zijn. Ik wou wel van in de beginne een beetje laswerk, maar dit was wel een beetje overdreven...alvast bedankt voor de reacties

@Graffiaturo: Heb al voor beide zijden een verstelbare stang gemaakt. Deze buis wordt vastgemaakt tussen het bovenste scharnierpunt van de deur en de plaats waar het slot zit aan de andere kant. Ik zal morgen enkele pics posten, kan je aangeven of dit stevig genoeg zal zijn.

Stef

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Restauratie 2000 gtv

di jan 11, 2005 00:52

In ieder geval veel werk...maar als je je doel haalt (giallo ocra, bloedmooie kleur!) weet ik zeker dat je niet lang zal moeten zoeken achter die dame... :wink: SUCCES!!
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

Re: Restauratie 2000 gtv

di jan 11, 2005 12:21

Afbeelding

Die staat wel hoog op de poten...
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Restauratie 2000 gtv

di jan 11, 2005 12:33

ja mooie lange benen he :D
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Restauratie 2000 gtv

di jan 11, 2005 12:35

effe serieus: kleur is helemaal goed, wel lager en wat dikkere wielen, GTA velgjes zou het goed doen denk ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Restauratie 2000 gtv

di jan 11, 2005 12:52

Ik zou overwegen het front van de blauwe op de groene te zetten.Maar dan is het geweldige Giallo Ocra weer niet de originele kleur. Moeilijk, moeilijk.

een advies: vooral doorgaan!
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
John
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 00:25
Locatie: Arnhem

RE: Restauratie 2000 gtv

di jan 11, 2005 12:58

Ik dacht dat mijn super erg was. Nadat ik hem wat had afgepeld heb ik hem eerst 2 jaar in de hoek gezet. Ik ben nu langzaam weer begonnen, stukje voor stukje.
succes

Afbeelding

Terug naar “Projecten”