Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Revisie 1.8 Turbo

zo sep 11, 2011 17:08

drijfstangen en zuigerpen zitten gelijk hoor fRank :wink: . Zuigers zelf zijn wel anders, niet zo'n bult erop. :)

Ik denk niet dat je de zuigers snel raakt maar het zou wel sneu zijn als het wel gebeurt. :( De motor rondtornen werkt wel als de kleppen echt te ver open gaan maar als ze de zuiger maar net raken voel je dat niet en gaat het waarschijnlijk alsnog fout. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Revisie 1.8 Turbo

zo sep 11, 2011 17:52

drijfstangen en zuigerpen zitten gelijk hoor fRank :wink: . Zuigers zelf zijn wel anders, niet zo'n bult erop. :)

Ik denk niet dat je de zuigers snel raakt maar het zou wel sneu zijn als het wel gebeurt. :( De motor rondtornen werkt wel als de kleppen echt te ver open gaan maar als ze de zuiger maar net raken voel je dat niet en gaat het waarschijnlijk alsnog fout. :(
Ok, ik meende dat de drijfstangen iets korter waren dan bij een carb 1.8, niet dus. :oops:

Edit; dat lengte verschil is bij de 2.0 Nord vs TS herinner ik me nu? =P~

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Revisie 1.8 Turbo

zo sep 11, 2011 20:52

De motor heeft meer koeling nodig denk ik.
De temperatuur blijft mooi 85-90 graden, maar bij stationair slaat de koelvin vaak aan.

Nou heb ik wel eens gehoord dat een radiateur van een 2.4 TD veel groter is en direct uitwisselbaar is.
Is dat zo? En zijn die nog te krijgen?
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8822
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Revisie 1.8 Turbo

zo sep 11, 2011 20:54

Die is inderdaad groter en heeft 2 koelfans. Lijkt me nog wel verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op zo sep 11, 2011 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Revisie 1.8 Turbo

zo sep 11, 2011 21:06

of die van een GTV6....ook dubbele koelvin en past ook in de 75 (na zelf de pootjes aan te hebben gepast)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Revisie 1.8 Turbo

zo sep 11, 2011 21:48

Nou heb ik wel eens gehoord dat een radiateur van een 2.4 TD veel groter is en direct uitwisselbaar is.
Is dat zo? En zijn die nog te krijgen?
Wordt ook wel eens in een 3.5 l Savali geplaatst. (niet door Savali zelf helaas)

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Joozz

Re: RE: Revisie 1.8 Turbo

zo sep 11, 2011 23:24

De motor heeft meer koeling nodig denk ik.
De temperatuur blijft mooi 85-90 graden, maar bij stationair slaat de koelvin vaak aan.

Nou heb ik wel eens gehoord dat een radiateur van een 2.4 TD veel groter is en direct uitwisselbaar is.
Is dat zo? En zijn die nog te krijgen?
Mooi project !

Dat van de temperatuur, komt dat niet doordat je de intercooler voor jouw radiator hebt geplaatst ?

Groet Joost

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 07:15

klopt!
maar moet dat ding ergens kwijt.

Als ik rij heb ik nergens last van...
Het is alleen bij stationairloop dat de ven telkens aan en uit slaat, maar dat had ik ook al met de TS
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 09:51

En bij stationair loop is de intercooler niet warm... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 09:52

dat bedoel ik
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Joozz

RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 11:52

Ja, klopt allemaal.
Maar met rijden wordt jouw rijwind voor verwarmd door jouw intercooler.
Deze warme rijwind moet dan jouw radiator koelen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8822
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 12:45

Ja, klopt allemaal.
Maar met rijden wordt jouw rijwind voor verwarmd door jouw intercooler.
Deze warme rijwind moet dan jouw radiator koelen.
Klopt, maar dat is in de praktijk minder kritisch dan stilstaan omdat je geen enorme heat soak opbouwt. Afhankelijk van je koelopeningen en ducting/shrouding kun je een heleboel extra warmte afvoeren, maar dan moet je veel testen, meten en prototypen. Ik ga dat in de 3.5 wel een keer doen, want de koelcapaciteit houdt niet over en de radiateur staat redelijk lukraak gemonteerd, zonder ducting/shrouding of wat dan ook. Daar wil ik wel eens mee aan de gang.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1730
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 13:55

Ik denk niet dat je de zuigers snel raakt maar het zou wel sneu zijn als het wel gebeurt. :( De motor rondtornen werkt wel als de kleppen echt te ver open gaan maar als ze de zuiger maar net raken voel je dat niet en gaat het waarschijnlijk alsnog fout. :(
Er bestaat toch een speciaal spulletje om dat te testen wanneer je een motor opbouwt? Revisie- en tuningbedrijven zullen het wel hebben. De naam ben ik vergeten, het ziet er uit zoals Play-Doh kinderklei. Een laagje op de zuigers plakken daar waar de kleppen in de buurt komen. Dan de kop monteren met een oude koppakking er tussen en de motor een paar keer met de hand rondtornen. Als je dan de kop er weer afhaalt kun je aan de afdruk van de kleppen in die klei precies zien of er nog voldoende ruimte is tussen de kleppen en de zuigerbodem.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8822
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 14:02

Het probleem is dat je bij hogere zuiger- en klepsnelheden natuurlijk met massatraagheid van je klepsysteem te maken krijgt, dus als je het heel krap zou hebben staan qua speling kun je er net lullig tegenaan lopen. Dan is het werken met klei (kan in principe prima met Play-Doh of een andere eetbare peuterklei) wel zo veilig, want dan kun je tenminste zien of je een kritische speling hebt of niet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Revisie 1.8 Turbo

ma sep 12, 2011 23:05

Ben vanavond gerold!! :D

met de standaard nokkenassen: 212,9 PK 305,7 NM
Verse assen: 234,5 PK 297,6 NM
Verse assen en afgesteld: 271,9 PK 329,8 NM

Ik ben er blij mee zo, met 2 man net geen wielspin in zun 2 op droog asfalt.

Alleen ontkoppeld mijn koppeling opeens niet meer helemaal :?
Heb vorig jaar dat probleem ook al gehad met de hoofdkoppelingcilinder, denk dat nu de achterste aan de beurt is.

FILMPJE:
http://www.youtube.com/user/stan8484?feature=mhee
(met foto camera gefilmd, geen optimaal geluid)

morgen even de vermogenskromme scannen.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Terug naar “Projecten”