Gebruikersavatar
wouter olandese
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:50
Locatie: Soest

Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr jul 22, 2005 14:15

Aangezien ik het altijd erg leuk en leerzaam vind om iemand zijn project te bekijken moet die van mij er ook maar eens op.

April 2004: Vier auto-gekke studenten gaan samen een loods huren om auto’s te gaan restaureren. Nou nog auto’s vinden om die erin te stoppen! Voor mij was het al snel duidelijk. Het moest wel een Alfa worden. Als 33 rijder zat ik aan een oudere boxergevulde Alfa te denken, maar na een advertentie van een Giulia in de goede kleur en nog belangrijker de prijs was ik wel verkocht. Dus op een avond naar Haarlem rijden en kijken hoe goed/slecht de Giulia is. Bij aankomst staat die al voor de deur te wachten. Wat een auto! De enkele koplampen staan een Giulia zo goed en samen met de witte kleur in de avondschemering....Te laat ik ben al verkocht. (TIP 1: neem altijd een extra (liefst geen) alfa liefhebber, wel autokenner mee!) Mijn autokenner loopt om de Alfa heen en kijkt nog niet zo verliefd. Na een buiteninspectie gaan we rijden! Wat een interieur en wat een dashboard. Starten gaat goed en wat een geluid komt er uit die brulpijp! Heerlijk. Rijden gaat boven verwachting en veel gemakkelijker dan ik had verwacht. Schakelen gaat gewoon gemakkelijker dan in mijn 33. Al met al een erg leuke Alfa en de roest lijkt mee te vallen. Veel oppervlakkige roest en wat laswerk op de bekende plaatsen. De alfa is nog erg compleet en origineel dus verkocht!
Week later dus weer naar Haarlem om haar op te halen. Meteen 200 kilometer terugrijden naar Enschede. Verlichting werkt achter niet helemaal 100% en startmotor hapert bij tankstation. Verder weinig problemen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zomer 2004: Ik heb de Giulia gekocht met nieuwe APK en de bedoeling een rijdend restauratieproject. Maar omdat je het toch in een keer goed wil doen kom je er snel achter dat het een volwassen project gaat worden en moet de Super helemaal uit elkaar. Alle roestige delen gaan vervangen en de auto helemaal kaal halen. Dan mooi nieuw wit laagje erop en met de techniek aan de gang.
Maar eerst de kleine problemen aanpakken zoals verlichtingsschakelaar en startmotor zodat ik nog een beetje kan rondrijden en genieten voordat ze voor lange tijd uit elkaar gaat. Daarnaast veel informatie vergaren over restauratietechnieken en de Giulia techniek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

November 2005: Een donor gekocht. Aardig complete Giulia met een sperdiff en nog andere leuke onderdelen. Compleet strippen die handel. Heb wel meteen een overvloed aan onderdelen en de loods staat vol met Alfa-onderdelen. Wel erg handig moet ik zeggen aangezien je dan veel dubbel heb en er vaak een van de 2 onderdelen nog goed is.

Afbeelding
Afbeelding

Winter 2005: Gebeurt weinig. Erg koud in de loods en studeren doen we ook nog.

Lente 2005: De Giulia wordt langzaam gestript. Alle losse onderdelen die ervan af komen bekijk ik en sommige dingen ‘restaureer’ ik al. Het meeste werk gaat zitten in het schoonmaken, kaalhalen en een nieuwe laklaag. Benzinetank eruit. Tank zelf is nog erg goed, maar het frame waar de tank in hangt niet. Via het forum een stuk kofferbak gekocht met goed frame.
Door eerst alle losse onderdelen te bekijken, te restaureren en te archiveren kan ik precies zien wat nog goed is en welke onderdelen ik nog moet hebben. Op deze manier kan ik al vroeg gaan ‘zoeken’ naar deze (2ehands) onderdelen en vaak goedkoper vinden dan alles op het laatste moment te ‘moeten’ kopen.

Zomer 2005: Een extra student en een stuk loods erbij zorgt ervoor dat we flink wat meer ruimte hebben. De oude situatie was te krap en de loods stond te vol met auto’s waartussen de onderdelen lagen. Nogal wat verhuiswerk en opruimen, maar daarna lekker wat ruimte en kan het grotere werk gaan beginnen, namelijk het laswerk.
Laswerk zit op de bekende plaatsen en ook een paar niet-bekende. Bodemplaat passagier is slecht, dorpels lijken nog redelijk, onderkant achterscherm, rond de koplampen, onder de parafan en nog wat kleinere plekjes. Deuren, kofferklep en motorkap heb ik al wat betere exemplaren van.
De gehele body ga ik kaalschuren en in de epoxyprimer zetten. Op deze manier vind ik ook nog alle niet zichtbare beginnende roestplekjes. Daarna laten afwerken en spuiten.
Dit zal wel volgende zomer gebeuren, waarna ik me op de techniek ga storten.
Bedoeling is de 1300 te vervangen voor een 2000 TS met carbs (Dank aan Dirk voor dit idee). Daarnaast de wielophanging, remmerij etc hierop aan te passen.
Tijdsplanning is erg ruim en zal proberen voor zomer ’06 carrosserie te laten spuiten en de techniek voor de zomer ’07 klaar te maken. Het idee dat een restauratie zo klaar is, heb ik namelijk allang laten varen!
Giulia 1300 '71

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr jul 22, 2005 15:28

=D> Doe maar rustig aan en neem de tijd! Leuke foto's en hou ons op de hoogte.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr jul 22, 2005 16:08

Die Giulia ziet er wel mooi `geleefd`uit op die 1e foto`s. Was het een Nederlandse auto? Succes met restaureren. :D

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr jul 22, 2005 20:59

Mooi projekt Wouter.. Sla je door alle tegenslagen die je ongetwijfeld gaat tegenkomen. Als je je bella eigenhandig zo gemaakt hebt zoals jij haar hebben wilt geeft dat erg veel voldoening.
misschien heb je er wat aan
kijk eens op www.giulia1300ti.tk
succes

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr jul 22, 2005 21:36

Leuk project Wouter. Goed bezig.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr jul 22, 2005 22:05

Mooi Supertje hoor, leuk project. Zelf zou ik 'm helemaal origineel proberen te houden maar goed das persoonlijk natuurlijk :D :wink: .

Gebruikersavatar
wouter olandese
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:50
Locatie: Soest

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

za jul 23, 2005 09:18

@Kas. Is een Italiaanse die in '97 naar Nederland is gehaald. De laatste jaren is die redelijk intensief hier gebruikt en het doorleefde uiterlijk ontstaan denk ik.
Ik heb wel het eerste serviceboekje erbij met de naam van de eerst eigenaar en de eerste beurten heeft die ook gehad.

@sudregister. Tja origineel kun je erg lange discussies overhouden!
Aan de buitenkant blijft die helemaal origineel met uitzondering van een verlaging, spijltjes uit de grille en geen typeplaatjes op de achterkant.
Interieur blijft origineel. Alleen de techniek wordt gemoderniseerd en wat meer geluidsisolatie aangebracht.
Giulia 1300 '71

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

zo jul 24, 2005 14:54

en wat meer geluidsisolatie aangebracht.
Kijk da's nou leuk! vlak voor ik de mijne achter uit de loods haal even inlezen...
Ik ben benieuwd hoe en waar je het geluid wil isoleren...vlak voordat ik mijn bodemrestauratie deed (je kunt nu op de totale bodem je haar kammen - geen tectyl- komt er ook nooit op) kreeg ik al koppijn en fluitende oren van een ritje Maastricht - Utrecht.
En ik had geen brulpijp....
Wel een kermende 2 liter op een 1600 achteras! :oops:

Dus ook maar een topic starten als het zover is.....
Technisch updaten: remmerij - de klaarstaande twinspark erin - Berlina achteras eronder - dan toch maar spuiten.
Maar ik wil wel voor de winter klaar zijn....Kan ze namelijk gelijk weer in de stalling overwinteren ! :lol:

Succes! En de gouden regel is: zoveel mogelijk opruimen en zoveel mogelijk ruimte creeren...
Doe ik ook 300m2 loods al redelijk volgestouwd :P
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr aug 05, 2005 15:07

Mooi Hoor!! Veel succes! ben benieuwd naar het eindresultaat!
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

vr sep 23, 2005 22:16

Veel succes met het vervangen van de dorpels :wink:

Enne,


foto's foto's foto's :!:
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
hugo2406
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: do sep 01, 2005 16:17

Re: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

ma sep 26, 2005 09:42

(TIP 1: neem altijd een extra (liefst geen) alfa liefhebber, wel autokenner mee!) Mijn autokenner loopt om de Alfa heen en kijkt nog niet zo verliefd.
Hey Binnenband! Mooie alfa man, ziet er uit als een mooi en uitdagend project! Zeg wie was jouw autokenner? Geert of Henri?
Veel succes! Groeten Hugo2406

Gebruikersavatar
wouter olandese
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:50
Locatie: Soest

RE: Restauratie Giulia 1300 Super 1971

ma sep 26, 2005 13:43

Project gaat weer niet erg hard.
Door klachten over geluidsoverlast is er even een pauze in de activiteiten waarbij er veel geflext moet worden. Zoals dus ook alle rotte stukken vervangen.
De mooie (Floor)dorpels zullen dus ook nog even blijven liggen voordat die er inkomen.
Ben nu weer teruggevallen op de kleinere zaken, zoals 'reviseren' remmerij, ophanging etc.
Als er nog iemand in de buurt van Enschede woont met een leuke straalkast waar ik even wat dingen in kan stralen voor een leuk tarief hoor ik het graag.:)

@hugo; Nee was mijn buurman(Tha Fritz). Mooie spider heb je gekocht trouwens :D
Giulia 1300 '71

Terug naar “Projecten”