Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

di dec 21, 2010 20:51

Ik ben vandaag naar Arese geweest, viel nog niet mee om met die sneeuw in Badhoevedorp te komen. Maar het was zeker de moeite waard, goed advies en een hoop oude verhalen van dhr Violier en z'n prijzen zijn prima. Ik heb besloten om nu alleen het nodig te vervangen voor de apk en niet tot een complete revisie van de voorwielophaning over te gaan. Rik ik ben er van overtuigd dat jouw adviezen het beste eindresultaat opleveren maar het was nu even een centenkwestie.

Toen ik de afgelopen zaterdag de auto op ging halen bij Romeo kreeg ik hem met geen mogelijkheid aan de praat. Hij had binnen geslapen maar was 's ochtends buiten gezet, ik kwam half in de middag en toen wilde hij dus echt niet meer starten. De acceleratiepompen lijken goed te werken, tijdens het rijden pakt hij perfect op. Dus ik verdenk de ontsteking en daarom heb ik vandaag een 123 ignition besteld met nieuwe bobine. Beter nu daar was geld aan uitgeven want dat slechte starten wordt je ook gek van.

Nu nog even de boel eronder, ik hoop dat ik rond de kerst nog wat tijd heb maar dat gaat niet meevallen want ik zit ook in een verbouwing thuis.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

ma jan 17, 2011 11:28

Afgelopen zaterdag tijd gevonden om de 123 ignition te monteren. De montage stelt niet veel voor, het meeste werk was nog om de merktekens op poelie goed zichtbaar te krijgen. En natuurlijk als je de verdeler erin hebt zitten kom je erachter dat je vergeten bent om de juiste curve te selecteren dus dan moet hij er weer uit. Ik heb gekozen voor curve 9, die aangeduid wordt voor een Bertone 1750. Ik weet de herkomst van het 1750 blok in mijn Giulia niet maar dit leek me de beste match om mee te beginnen. Daarnaast heb ik een nieuwe Beru bobine gemonteerd die volgens Arese een uitstekend alternatief is voor de Bosch blue coil.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de ontsteking statisch getimed volgens de handleiding. Vervolgens met de stroboscoop op de 'F' markering gezet, echter met de nieuwe ontsteking loopt hij 1100 toeren stationair volgens mijn multimeter (900 op de toerenteller). Zouden die 200-300 toeren veel verschil maken? Vervolgens heb ik hem 4600 toeren laten draaien (opgave Haynes manual) en met de stroboscoop gezocht naar de markering voor de maximale vervroeging. Dat teken heb ik niet gevonden en het was tijd om bier te drinken, dus toen ben ik gestopt. Volgende keer eerst maar eens de poelie goed kaal schuren en de markeringen in de typpex zetten, dan gaat het afstellen denk ik wat makkelijker. Ik weet dat de maximale vervroeging de belangrijkste waarde is om als referentie te nemen, maar ik weet niet zeker wat deze moet zijn voor mijn blok. Ook die 4600 toeren is voor mij niet 100% zeker.

Het plan van aanpak is om nu de ontsteking af te stellen op de maximale vervroeging. Als de motor dan lekker loopt is het goed, zoniet dan kan ik gaan experimenteren met andere curves.

De eerste ervaringen zijn in ieder geval erg positief. De koude start met 123 ignition verliep niet zo vlot als ik gehoopt had, maar met choke starte hij eigenlijk bijna meteen. Ik had verwacht het zonder choke af te kunnen (zoals ik van de 33 gewend ben) maar misschien lukt dat niet door de open luchtfiters. Ik heb daarna een klein stukje gereden en ik merkte duidelijk verschil in het gas aannemen, de motor voelt gewoon een stuk smeuiger aan. Ik heb nog niet uitgebreid getest en ook nog niet echt gas gegeven maar ik hoop dat m'n indruk zo positief blijft.

Nog een vraagje over het afstellen van de maximale vervroeging. Als ik de motor 4600 toeren onbelast laat draaien dan doet m'n techneuten hart een beetje pijn, in gedachten hoor je de zuigers rammelen omdat er geen fatsoenlijke verbrandingsdruk is. Hebben jullie tips & trics om dit zo snel mogelijk te doen of kan het gewoon echt geen kwaad?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

ma jan 17, 2011 11:34

Nog een vraag: achter mijn oude bobine zat een condensator gemonteerd, aangesloten op de +15 aansluiting van de bobine. Heeft dit echt een functie of dient het alleen om de radio te ontstoren?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

di jan 18, 2011 19:09

De motor is voor zo ver ik weet door Arese ooit opgebouwd ;-)
Of dit door Marcel of opa gedaan is destijds weet ik natuurlijk niet.

Als ik jou was zou ik hem lekker door Marcel op de bank in Houten af laten stellen!
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

zo jan 23, 2011 14:05

Als ik jou was zou ik hem lekker door Marcel op de bank in Houten af laten stellen!
Een keertje op de rollenbank af laten stellen is zeker nog wel een wens. Maar ik wil zelf de ontsteking goed genoeg af kunnen stellen om gewoon te kunnen rijden.

Ik heb gisteren weer even kunnen sleutelen. De Giulia op de schaarbrug:

Afbeelding

En de onderste veerschotel eraf met behulp van draadeinden:

Afbeelding

De onderste fuseekogel heb ik nu vervangen, de bovenste compleet met draagarm moet nog en dan de andere kant. Het schiet niet echt op, ik heb telkens maar weinig tijd om eraan te werken. Stabilisator en carterbeschermer liggen er nu ook af. De carterbeschermer moet in ieder geval uitgedeukt worden want ik hoorde het carter er tegenaan tikken als de motor kantelt. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem weer terug ga zetten, ik heb toch het idee dat je die paar cm van de beschermer beter kunt gebruiken als extra bodemvrijheid. Nu slaat de beschermer regelmatig op de grond, bv na een drempel. Hij steekt denk ik ook uit voor de voorwielen, dat helpt ook niet echt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

zo jan 23, 2011 14:10

inderdaad, gewoon ding eraf laten die carterbeschermer. Ondingen zijn het!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

ma jan 24, 2011 08:49

Gisteravond heb ik de linkerkant afgemaakt. Bovenste draagarm eruit:

Afbeelding

De moeilijkste montage maar even in de bankschroef gedaan.

Afbeelding

Bij de OMGWTF heb ik hier powerflex bussen ingezet, toen ben ik (onder de auto) echt lang bezig geweest om die vork van de casterstang weer over de bus heen te krijgen. Dus daarom heb ik deze nu in de bankschroef gemonteerd, hoewel het met originele bussen en plaatjes wel makkelijker gaat.

Draagarm weer gemonteerd:

Afbeelding

Inmiddels zit de veer er ook weer onder. Terug monteren ging redelijk makkelijk met de draadeinden hoewel mijn veren blijkbaar zo stijf zijn dat bij 3 bouten vast de 4e nog steeds te kort bleek om de veerschotel tegen de draagarm aan te trekken. Dus even de krik eronder gezet met een blok hout en toen lukte het wel.

Nu rechts nog dat gaat hopelijk iets sneller. Ik ben met links in totaal 3 uur bezig geweest (fuseekogel + bovenste draagarm vervangen), dat moet rechts in 2 uurtjes kunnen. En dan kan hij eindelijk weer terug naar de garage voor de apk.

Bedankt voor de feedback Sieger dat was de bevestiging die ik zocht.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

wo feb 09, 2011 21:20

Inmiddels weer een stuk opgeschoten. Het vervangen van de fuseekogel en de bovenste draagarm rechts was in 1,5 uur gepiept, inclusief demontage en montage van de veer. Dat viel niet tegen.

Verder had ik nog wat klusjes om de motor wat minder incontinent te maken. Ik heb de klepdekselpakking en de halve maantjes vervangen. Ben alleen helaas vergeten om goed naar de nokkenassen te kijken, nu weet ik nog niet of er wat bijzonders inzit. Ik heb ook de voorste krukaskeerring vervangen want die verdacht ik zelf van de lekkage. Ik wilde het eerst doen met gemonteerde radiator maar dat wordt wel heel krap, dus even de radiator en grille eraf gehaald:

Afbeelding

Het losdraaien van de poulie viel nog niet mee. De slagmoersleutel gaat er helaas net niet op als de motor in de auto zit. Dus toen het krachtstuk gepakt, met een arm van ca 70cm moest het toch wel lukken. Ondanks de ingeschakelde (4e) versnelling en strak aangetrokken handrem kreeg ik de motor toch getornd, ik denk dat de koppeling slipte want de wielen draaiden niet. Uiteindelijk heb ik een griptang op de poulie geklemd die klem zat tegen het blok en tot mijn verbazing was dat plotseling voldoende om de moer te kunnen lossen.

Hier nog de oude keerring, was verder weinig aan te zien zag er eigenlijk nog wel goed uit:

Afbeelding

De oude keerring eruit gewipt en de nieuwe erin getikt met dop 36 als stempel. Daarna heb ik alles weer terug gemonteerd en geprobeerd om de koeling te ontluchten. Op de buis boven de de inlaat zit een ontluchtingsboutje alleen die kreeg ik niet los. Het lijkt wel een engelse maat want sleutel 13 is te klein en 14 te groot. Mischien 1/2 inch? Anyway stationair warmdraaien ging prima, koeling afgevuld nadat de thermostaat was open gegaan. Daarna de dop erop en wat gereden, toen gooide hij nog wel wat overtollige vloeistof eruit. Bij het volgende ritje liep de temperatuur heel snel naar 115 graden en daarna weer snel terug naar een constante 80 graden. Dus er zat duidelijk nog een luchtbel in. Eerst maar eens een engelse sleutel scoren en dan nogmaals ontluchten.

Inmiddels staat de Giulia weer bij de garage voor de apk. Ik werd vanmiddag gebeld dat er nog twee afkeurpuntjes waren: de afstelling van één koplamp en een remslang aan de voorzijde. Die koplamp wist ik maar kan ik zelf niet afstellen, de remslang heb ik waarschijniljk zelf beschadigd bij het werk aan de draagarmen. Slordig maar het is niet anders. De garage maakt beide punten in orde en dan eindelijk weer 2 jaar apk hoop ik. Het wordt tijd want mijn apk liep tot 13 december, dus op 13 februari krijg ik automatisch een bekeuring heb ik begrepen en daar heb ik geen zin.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

za feb 12, 2011 19:38

En vanmiddag opgehaald met nieuwe apk :banana:

Eerst volgende stap is een rollenbank sessie bij Arese tuning, hopelijk in maart een keertje.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

za feb 12, 2011 20:08

1/2 inch is net zo groot als metrisch 13 :wink:

Terug naar “Projecten”