Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

di apr 06, 2010 08:51

Ik heb na de aanschaf (4 weken geleden) eindelijk eens een weekendje kunnen rijden. Dat heeft geresulteerd in een to do list van kleine en iets minder kleine puntjes die ik beet wil pakken:

- roestplekjes voor beide achterwielen. Hiervoor gaat de Giulia in mei naar Amersfoort om door Tom onderhanden te worden genomen.

- cardan trilt behoorlijk rond de 60 km/h. Ook hier mag Tom zijn licht over laten schijnen.

- de richtingaanwijzers doen het niet. Een korte inspectie leerde mij dat zekering nummer 3 ontbrak. Toen ik deze monteerde bleek de aanjager ook ineens weer te werken. Maar bij het inschakelen van de richtingaanwijzer klapte de zekering er direct uit. Dus daar zit ergens kortsluiting. Mijn voorlopige plan van aanpak: alle lampjes eruit en dan nog eens proberen. Werkt dat niet dan gaat de schakelaar uit elkaar. Als iemand tips heeft die me wat zoekwerk kunnen besparen hoor ik het graag. opgelost!

- de ontgrendel kabel van de motorkap is gebroken. Een nieuwe heb ik al liggen, binnenkort even monteren. opgelost!

- de ruitenwissers lopen niet soepel en haken in elkaar. Het in elkaar haken kan ik misschien oplossen door één arm een tandje te verdraaien. Lukt dat niet dan moet het mechaniek even los, kan ik het gelijk goed gangbaar maken zodat ze weer soepel lopen.

- met het raampje open komen er behoorlijk veel uitlaatgassen/ benzinedampen naar binnen. Ik vermoed via de kofferbak (onderdruk) omdat daar geen rubbers gemonteerd zijn. Ik heb de rubbers er wel bij gekregen maar als ik die monteer liggen ze helelmaal los in de gootjes. Of horen ze aan de klep te zitten?

- linker speaker(s) doen het niet. Boeit niet echt met open luchtfilters en zo'n uitlaat maar als het erin zit moet het ook werken dus binnenkort even naar kijken.

Voor de volledigheid nog even een fotootje:
Afbeelding[/i]
Laatst gewijzigd door Huib op zo apr 11, 2010 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

di apr 06, 2010 13:14

Tja...blijft een plaatje he 8)
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

wo apr 07, 2010 13:02

Heb mijn wielen juist in hetzelfde kleur gezet, vind dat wel stoer staan :D
Rubbers dienen aan de kofferklep (als ik naar die van mij kijk toch) :lol:

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

zo apr 11, 2010 20:25

gisteren weer wat aan de Juul kunnen klussen. Eerst de motorkapkabel vervangen. Hij was binnen in de auto afgebroken en met een tangetje openen lukte ook niet meer. Dus ik heb de grille eruit geschroefd en de kap daar met een tangetje opengemaakt, probleem 1 opgelost. Vervolgens de oude kabel gedemonteerd en de nieuwe erin gezet. Op zich vrij simpel maar twee lastige punten:

in de auto moet je echt met je hoofd tussen de pedalen en dan ook nog met twee handen vrij. Goeie oefening voor je rug. Tweede probleempje was dat ik het Alfa hart in de grille er niet af kreeg. Onderin zit een boutje maar bovenin bleef het vast zitten. Het lijkt of er achter het logo ook een boutje zit. Het logo kreeg ik er niet afgewipt dus uit angst om het te beschadigen maar laten zitten. Om dan het motorkapslot eruit en er weer in te kunnen schroeven moet je toch vrij lenige vingers hebben. Maar uiteindelijk is dat toch gelukt, motorkap gaat weer open als ik dat wil. Toch wel handig om af en toe olie te kunnen peilen en natuurlijk vooral om te showen.

Dan de richtingaanwijzers. Eerst heb ik de kapjes voor en achter eraf gehaald, bolletjes eruit, nieuwe zekering erin en gaan testen. Schakelaar naar rechts gaf geen problemen, schakelaar naar links deed gelijk de zekering springen. Dus het lag niet aan de bolletjes, alles weer terug en met zekering erin bleek rechts ook gewoon te werken.

Daarna weer testen: alle lampjes erin en schakelaar naar links. De zekering hield het nu een paar seconden uit waarna hij alsnog sprong en er rook uit de stuurkolom kwam. Dat maakt het zoeken wat makkelijker dus kap van de stuurkolom en stuur eraf. Toen was de oorzaak vrij snel duidelijk:

Afbeelding

Het veertje wat de schakelaar terug trekt stak een beetje uit en maakte daardoor contact met een pootje erachter. Ik heb het uiteinde van het veertje teruggebogen, klein tie-wrapje er omheen: problem solved :driving:

De volgende ronde is voor de ruitenwissers en de kofferbakrubbers. Ik heb inmiddels begrepen dat de rubbers aan het kofferbakdeksel horen. Zitten ze hieraan verlijmd? Kan iemand hier een fotootje van maken?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

zo apr 11, 2010 21:29

Bij mij zaten ze erin gelijmd. Kan natuurlijk wel zijn dat dit achteraf gedaan is. Iemand die dat kan bevestigen?

Logo kan je normaal er zo uitkrijgen of tenzij het vastgelijmd zit. Daarachter zit inderdaad een lange vijs.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

zo apr 11, 2010 21:52

normaal zitten er klemringetjes in het hartje waar je het embleem met 2 pinnetjes mee in drukt. Dat kan best vast zitten idd.......

Als je het kapot trekt, die pinnetjes, kan je hem alsnog vastkitten :P

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

di apr 27, 2010 13:29

kleine update (helaas fotoloos). De Giulia blijkt toch wel behoorlijk incontinent. Stilzetten na het rijden betekent een olieplek onder de auto. Nou vind ik een klein drupje niet zo erg, dan weet je tenminste zeker dat er nog olie inzit. Maar dit gaat iets verder helaas.

Dus afgelopen zaterdag heb ik 4 bussen remmenreiniger leeggespoten op het blok, dat is nu weer mooi schoon. Daarna 20 minuten stationair laten draaien om te kijken waar de olie vandaan komt. Hoewel het vrij lastig is om te zien vanwege de carterbeschermer lijkt het de onderste carterpakking te zijn die lekt. Dus dat lijkt een meevaller, geen koppakking (daar was het ook wel veel olie voor) of achterste krukaskeering oid.

Dus project wordt vervolgd: binnenkort olie + filter verversen en dan gelijk de carterpakking vervangen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

ma mei 10, 2010 08:36

Update:

De Giulia staat inmiddels bij Alfacentro voor het bijwerken van de roestplekjes en de trilling in het cardan. Dus Tom als je foto's hebt be my guest, ik ben benieuwd.

Verder heb ik nogmaals even gekeken naar de olielekkage. Na een stuk gereden te hebben is nu de voorste krukaskeerring de eerste verdachte. Die is besteld dus binnenkort kan ik weer even sleutelen. Moet de radiator eruit om de krukaspoelie los te kunnen maken?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

ma aug 02, 2010 09:41

Afgelopen weekend weer eens aan de Giulia geklust. Vorige week liet ze me bijna in de steek, na een weekendje rondcrossen toen ik onderweg was naar de stalling viel er niet meer te schakelen. De conclusie was dat de koppeling het niet meer deed, pedaal voelde heel licht. De eerste verdachte is dan de hulpkoppelingscilinder, en het feit dat het vloeistof reservoir leeg was bevestigde dat. Gelukkig kon ik met een beetje tussengas en de 3e versnelling op de plek van bestemming komen. De achteruit inleggen was wat lastiger dat lukte alleen door hem in de versnelling te starten.

Nieuwe cilinder besteld en de Giulia op de schaarbrug:

Afbeelding
Afbeelding

Cilinder gedemonteerd, van onderaf kun je er gelukkig goed bij. Het stofhoesje zal vol met remvloeistof dus de diagnose was juist.

Afbeelding

Oud en nieuw naast elkaar. Ik heb eerst nog overwogen om de oude te reviseren maar op advies van Wilbert toch maar voor een nieuwe cilinder gegaan. Meer zekerheid dat het de komende 10 jaar weer goed is. (hoop ik...)

Afbeelding

nieuwe cilinder gemonteerd en ontlucht met de eazybleed:

Afbeelding

En daarna maar eens een klusje beet gepakt wat al lang lag te wachten, m'n schaarbrug (zo'n fantastisch exemplaar van Sprint88&Rednal productions) in de rode menie gezet:

Afbeelding
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

ma aug 02, 2010 17:22

Mooie Juul Huib :thumbs:

En nog veel plezier van de brug

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Giulia 1750 - kleine projecten: APK perikelen

di dec 14, 2010 21:27

Eindelijk weer eens een update. De Juul staat bij de garage want de apk verloopt één dezer dagen. Ik kreeg vanmiddag een telefoontje dat er een aantal dingen aan mankeert:
- allevier de fuseekogels hebben teveel speling
- stofhoesje van een stuurkogel kapot (kogel nog goed)
- motor lekt olie, volgens de garage langs de halve maantjes achter de nokkenassen

Een korte rekensom van onderelen en arbeid leverde een offerte op van 700 - 800 euro op van de garage om alles in orde te maken. Dat is toch wel een flink bedrag en ik sleutel zelf graag dus ik ga hem zaterdag weer halen en dan binnenkort maar eens ff aan de slag.

Als ik het goed zie moet ik nummers 2 en 26 uit deze tekening gaan vervangen:

Afbeelding

Nog tips & trics?
- bovenste reactiestang gewoon met rubbers bestellen of gelijk powerflex erin?
- bouten en moeren meebestellen en vervangen?
- leverancier? Prins? ARparts? Arese?

Moet ik uitlijnen na deze klus?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

wo dec 15, 2010 08:04

Ja! Let GOED op!

Voortrein gelijk helemaal doen. Bovenste en onderste fusees vervangen. Vwb de bovenste: Er is nu eigenlijk alleen rommel op de markt waarbij de bussen aan de chassiskant er onmiddelijk uitlopen. Vervangen deze door onderste draagarmkogels.(27 op het plaatje) Past 1 op 1.
Vervang ook gelijk de vier draagarmkogels van de onderste draagarmen. Gewoon doen, geloof me.
Dan in de bovenste armen idd powerflex bussen voor de reactiestangen.
Onderste fusees simpel.

Dus eenvoudig: Bestel 6 draagarmkogels. Bestel 2 draagarmen boven, 2 onderste fusees, 2 powerflex bussen. Eventueel reactiearmkogels. (zou ik gelijk doen)
Veren eronder uit, spul eraf, uit elkaar, stralen, poedercoaten, monteren en je bent de eerste 25 jaar klaar.
Als je 100% de reactiearmen op de goede lengte zet, dan hoef je niet te lijnen.

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

wo dec 15, 2010 08:08

als je bovenste draagarmen bestelt, zit nr 10 er in, maar de kunststof kapjes NIET. Dus als je GEEN powerlelx koopt bestel dan WEL de kapjes. (4 stuks).
Ik zou ze fijn in duitsland bestellen: www.alfa-service.com. En anders bij Opa want leuk. (Arese)


Verder uiteraard een klepdekselpakking en halvemanen. Maar IK denk dat je motor lekt uit de stroppen van het achterste hoofdlager. (de twee trekdroppen. )
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

wo dec 15, 2010 08:50

Maar IK denk dat je motor lekt uit de stroppen van het achterste hoofdlager. (de twee trekdroppen. )
Rik, kun je meer specifiker zijn, bedoel je bij het acherster krukas lager? @huub sorry voor het kapen van je topc.
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Giulia 1750 - kleine projecten en verbeteringen

wo dec 15, 2010 09:48

Ja! Let GOED op!

Voortrein gelijk helemaal doen. Bovenste en onderste fusees vervangen. Vwb de bovenste: Er is nu eigenlijk alleen rommel op de markt waarbij de bussen aan de chassiskant er onmiddelijk uitlopen. Vervangen deze door onderste draagarmkogels.(27 op het plaatje) Past 1 op 1.
Vervang ook gelijk de vier draagarmkogels van de onderste draagarmen. Gewoon doen, geloof me.
Dan in de bovenste armen idd powerflex bussen voor de reactiestangen.
Onderste fusees simpel.

Dus eenvoudig: Bestel 6 draagarmkogels. Bestel 2 draagarmen boven, 2 onderste fusees, 2 powerflex bussen. Eventueel reactiearmkogels. (zou ik gelijk doen)
Veren eronder uit, spul eraf, uit elkaar, stralen, poedercoaten, monteren en je bent de eerste 25 jaar klaar.
Als je 100% de reactiearmen op de goede lengte zet, dan hoef je niet te lijnen.

Rik
Thankx Rik daar kan ik wat mee! Nog een paar vraagjes:
- met reactiearm kogels bedoel jij de kogels van de casterstangen?
- bovenste draagarm verstelbaar voegt dat iets toe voor straatgebruik? Ik ben niet van plan om met het camber te gaan experimenteren
- die kogels voor de onderste draagarmen worden op de sites aangeduid als 'bushes' of silentbus' . Dit lijken me geen kogels? Zijn die kogels ook gewoon via de normale kanalen verkrijgbaar?
- die bovenste draagarm kost bij prins 54eu en bij alfaservice.com 80eu. die laatste prijs rekende m'n garage ook. zit hier kwaliteitsverschil in?

Ik denk dat ik volgende week maar eens even naar Badhoevedorp rij, persoonlijk advies en een gezellig bakkie is toch ook wel wat waard.

Olielekkage zal ik eerst wel het klepdeksel proberen. Heb ook nog een voorste krukaskeering liggen want die had ik ook al verdacht. Voor die stroppen bij het achterste hoofdlager moet het blok eruit denk ik, op zich ook niet zo'n probleem maar daar is het nu te koud voor.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Projecten”