Pagina 4 van 5

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: vr sep 10, 2010 00:47
door giuliettaevo
Let wel op dat je een complete set cilinderkoppen nodig hebt, niet alleen de carbs. :wink: De koppen zijn namelijk helemaal anders aan de inlaatkant.

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: zo sep 12, 2010 00:13
door Leo Veloce
Heb ik liggen voor je.

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do sep 23, 2010 16:12
door Romeo
Geen filmpje (hoe werken al die moderne digitale dingen ook :roll: :wink: ), maar hij rijdt !

Woensdag avond bij aankomst stond ie al klaar voor een proef-rondje. Tjonge, dat gaat serieus vooruit :shock: .
Na terugkomst geen dngen die er af waren gevallen, waren gaan lekken of iets anders ongemakkelijks, dus eerste keer gelijk goed. Gewoon goed werk dus.

Het koelvloeistoflampje brande nog. En dat klopt, want de sensor van de 75 V6 die nu angesloten is, is anders. Maar ook (tijdelijk) doorverbinden deed het lampje niet uit gaan. Hmmm
Dat is wel wat de ouder Alfetta sensor ook deed.
Na lang zoeken en kabels pluizen blijkt dat het lampje alleen de stand weergeeft van het moment van op-contact-zetten. Gaat dus niet uit als je doorverbind met contact aan... :roll:
(mogelijk wel aan als het niveau te laag komt).

De noodzakelijke aanpassing aan het schakelsysteem, nu eindelijk vastgelegd:
Afbeelding
De bouten zijn naar de andere kant verplaatst, en de las laat zien waar het recht aan elkaar heeft gezeten, maar nu verzet weer aan elkaar is gelast.

En zo ziet de uitlaat van een 75 America er uit onder een Alfetta. De beugeltjes die aan de torsie-as-bevestiging zijn bevestigd zijn Ricambi Originali di Auto Tecnica, leverbaar op speciale bestelling (back-order :roll: ). :wink:
Afbeelding
Uiteindelijk toch twee gelijke (CISAM-)pijpen er onder.

Na het proefrondje nog even bij de docter om te luisteren naar het hart:
Afbeelding
Het tikt wel erg enthousiast, dus voor de RDW eerst de klepspeling controleren. En gelijk kijken waarom er bij de linker kop meer speling lijkt te zitten tussen kop en nokkenastandwiel dan bij de rechter kop. Of hoort dat zo?

Mario

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do sep 30, 2010 21:28
door sportnokken
He leuk om te zien lijkt wel op mijn eigen project

Alleen geen v6 maar1.8 turbo van een 75

Heb zelf wel motor en bak om gezet heb nog wel een paar probleempjes zoals trilling cardan en snelheidsmeter maar komen we ook wel uit.

Trouwens ik heb exact de zelfde alfetta alleen ik heb hem nu bruin laten spuiten.

Verder nog veel succes met je project

Re: RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: di okt 12, 2010 14:50
door jurgen59
Gaaf man,

Er komen best wat V6 gemodficeerde 116 op de weg, ik heb zelf een Giulietta 116 3.3 met EPS uitlaat op LPG, GTV torsiestaven en gele koni's,

moet ook nog wel wat aan maar rijdt ook waanzinnig

Succes

Jurgen

Geen filmpje (hoe werken al die moderne digitale dingen ook :roll: :wink: ), maar hij rijdt !

Woensdag avond bij aankomst stond ie al klaar voor een proef-rondje. Tjonge, dat gaat serieus vooruit :shock: .
Na terugkomst geen dngen die er af waren gevallen, waren gaan lekken of iets anders ongemakkelijks, dus eerste keer gelijk goed. Gewoon goed werk dus.

Het koelvloeistoflampje brande nog. En dat klopt, want de sensor van de 75 V6 die nu angesloten is, is anders. Maar ook (tijdelijk) doorverbinden deed het lampje niet uit gaan. Hmmm
Dat is wel wat de ouder Alfetta sensor ook deed.
Na lang zoeken en kabels pluizen blijkt dat het lampje alleen de stand weergeeft van het moment van op-contact-zetten. Gaat dus niet uit als je doorverbind met contact aan... :roll:
(mogelijk wel aan als het niveau te laag komt).

De noodzakelijke aanpassing aan het schakelsysteem, nu eindelijk vastgelegd:
Afbeelding
De bouten zijn naar de andere kant verplaatst, en de las laat zien waar het recht aan elkaar heeft gezeten, maar nu verzet weer aan elkaar is gelast.

En zo ziet de uitlaat van een 75 America er uit onder een Alfetta. De beugeltjes die aan de torsie-as-bevestiging zijn bevestigd zijn Ricambi Originali di Auto Tecnica, leverbaar op speciale bestelling (back-order :roll: ). :wink:
Afbeelding
Uiteindelijk toch twee gelijke (CISAM-)pijpen er onder.

Na het proefrondje nog even bij de docter om te luisteren naar het hart:
Afbeelding
Het tikt wel erg enthousiast, dus voor de RDW eerst de klepspeling controleren. En gelijk kijken waarom er bij de linker kop meer speling lijkt te zitten tussen kop en nokkenastandwiel dan bij de rechter kop. Of hoort dat zo?

Mario

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do okt 21, 2010 12:15
door Romeo
En de formele hobbel is genomen! 8)

Ofwel, de RDW keuring is achter de rug en het is nu een Alfetta V6 op kenteken.
Het leek vooral een papieren keuring, waarbij aantal kW's van de oude en de nieuwe motor het belangrijkst waren. Afkomst van de motor, controle motornummer en technische uitvoering leken minder aandacht te krijgen.
Ook bij de APK die ze daarna hebben gedaan heeft het blok weinig aandacht gehad. CO 1,7 % stationair. Accu achterin was vooral een verbaasde opmerking, meer dan een controle. Niets aan de hand, dus goedgekeurd.

En dat het goed is gedaan mag bljken uit de probleemloze kilometers die ik inmiddels al gemaakt heb, terwijl je best iets tegen zou kunnen komen als zo veel los is geweest.
De korte bak (net zo lang als de America bak) is wel wennen t.o.v. van de 156, vooral omdat een V6 meer toeren lijkt te maken als je alleen afgaat op het geluid t.o.v. een Nord. Maar daardoor is ie wel levendig rond de 120 km/u. En dat is een understatement 8)

Oh, qua gewicht heb ik het nog niet helemaal helder:
Hij woog bij import in Nederland 1120 kilo. Toen had ik wel de tank leeg en het reservewiel eruit. Dat kon toen nog :roll: (1998).
Nu woog hij iets van 1200 kilo met 3/4 tank, reservewiel, volle gereedschapskist en spulletjes voor het werk. Onze weegschaal is stuk, dus ik kan de losse dingen niet wegen, maar 30 liter minder is bijna 30 kilo minder, 10 kilo kist, 15 kilo reservewiel, 5 kilo werkspullen zou 1150 kilo betekenen.
Ofwel grofweg 30 kilo zwaarder. En dat klopt wel een beetje met het verschil tussen een 1e serie 75 2-liter en 75 2.5 QV.

Nog een paar kleine dingetjes voor de afwerking, maar dat komt wel op de woensdagavonden zo af en toe bij Auto Tecnica. Naast de gezelligheid dan.

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do okt 21, 2010 18:33
door giuliettaevo
Gefeliciteerd.. :D

Dat de rdw geen probleem zou zijn had ik je al verteld.. :wink: Is inderdaad een beetje een rare voorstelling die ze daar opvoeren, de papieren zijn idd het belangrijkste.

Gewicht is netjes. :)

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do okt 21, 2010 19:38
door Romeo
Dank. Hoe is het met jouw gtv 4-Plus?

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do okt 21, 2010 22:26
door giuliettaevo
Staat in de tuin te wachten tot ik de garage opgeruimd heb... ben nu bijna klaar met mijn bmw en dan kan ik weer aan de bak. :)

Die staat ook nog een ritje naar de rdw te wachten. 8)

Re: RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: wo aug 10, 2011 23:41
door Bertje Alfetta
Inderdaad. Hooguit de kat van de buren onder de auto, zodat die niet meer onze tuin en auto kan vernielen :roll:

Micha heeft een niet-kat-versie bezorgd in Arnhem, dus we konden verder.

Iemand nog een 2.5 met carburateurs uit een Sei liggen? Roel begint enthousiast te worden over het idee van een carburateur V6 in een 1991 carburateur 75.


Misschien al helemaal achterhaald maar ik heb een al reeds omgebouwd blok liggen (Sei -> 116 en gelijken) samen met een set NIEUWE carburateurs. Dat laatste komt spits want er is qua stationairafstelling niets na te stellen: ze zijn goed óf niet....

Groet,

Bert

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: wo aug 10, 2011 23:44
door Bertje Alfetta
Ha die 'Romeo',

Goed om te zien hoe mn oude Alfetta een nieuw hart kreeg. Toch heb ik nog wel een beetje hartzeer (haha). Dat 2.0 spica blok liep wel zo verschrikkelijk mooi. Maar ja, de auto had toen wel erg weinig kilometers gereden. Rond de 50k als ik me niet vergis(?).

Ik zal binnenkort eens wat posten van mn nieuwe race project. Het gaat allemaal wel veel minder snel dan menig ander project wat hier loopt maar toch..

Cordiali saluti!

Bert

Re: RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do aug 11, 2011 09:16
door yuri 75 V6
Inderdaad. Hooguit de kat van de buren onder de auto, zodat die niet meer onze tuin en auto kan vernielen :roll:

Micha heeft een niet-kat-versie bezorgd in Arnhem, dus we konden verder.

Iemand nog een 2.5 met carburateurs uit een Sei liggen? Roel begint enthousiast te worden over het idee van een carburateur V6 in een 1991 carburateur 75.


Misschien al helemaal achterhaald maar ik heb een al reeds omgebouwd blok liggen (Sei -> 116 en gelijken) samen met een set NIEUWE carburateurs. Dat laatste komt spits want er is qua stationairafstelling niets na te stellen: ze zijn goed óf niet....

Groet,

Bert
Bert, dit was inderdaad het project wat ik bedoelde met een eventuele V6-conversie naar carburateurs. Dus als ik het goed begrijp is die auto al van jou geweest? :shock:

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do aug 11, 2011 10:45
door Bertje Alfetta
Ja, ons gesprek triggerde me. Toen vond ik deze link.
Romeo ken ik al heel lang. Ik heb al eerder een GTV-6 van hem overgenomen.
Daar heeft mijn 3.1 een tijdje in gelogeerd tot mijn grote vreugd.

Eens zien of Roel al voorzien is van een v6-carb.... Wie weet komt ook dat projectje weer op z'n pootjes.

Overigens, ik vertelde je van de 90-v6 uit Oss. Die jongens hadden toen in hun meer dan perfecte 90 (met kooi) ook een carburateur blok zitten met een vanLingen 3.1 (of meer?).
Dat gorgelde als de beste... maar dan eens niet alleen uit de uitlaat. Dat heerlijke onregelmatig lopen van een 6 cylinder met 6 losse carbs....

Op Spa heb ik een paar keer met de trofeo gereden en was er een franstalige Belg die een GTV had met 6 losse carbs. Tot mijn grote schrik bleek het dat dezelfde DellOrto carbs in een grotere diameter bestonden Ik meen 38 ipv 34 mm. Daar ging ik met m'n in mijn ogen (toen) heftig projectje. :-)

Enfin, genoeg geleuter.

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: ma aug 15, 2011 21:22
door giuliettaevo
Volgens mij zijn die 38 ers van een zuid afrikaanse GTV 3.0 :wink:

Klinkt leuk en loopt mooi maar zuipt je helemaal arm die carbs. :(

Re: Alfetta QO V6

Geplaatst: ma nov 12, 2018 22:00
door Romeo
Hm, Jammer dat bijna alle plaatjes verdwenen zijn. Tot zo ver de houdbaarheid van de digitale wereld :roll:

De Alfetta heeft de afgelopen twee jaren ongebruikt in de garage gestaan. Eens kijken of ik er hier iemand blij mee kan maken.
Dat was ik van plan te proberen nadat de distributieriem vervangen is (en die ellendige lekkende spanner dicht gemaakt is) en de brandstoftank er weer onder zit. Maar ja, als je daar doortastender in bent dan ik, dan mag je interesse uiten voordat ik zo ver gekomen ben :mrgreen: