RE: Alfetta QO V6
Geplaatst: vr sep 10, 2010 00:47
Let wel op dat je een complete set cilinderkoppen nodig hebt, niet alleen de carbs. De koppen zijn namelijk helemaal anders aan de inlaatkant.
Stichting Club Alfa Romeo Bezitters Forum
https://forum.alfaclub.nl/
Geen filmpje (hoe werken al die moderne digitale dingen ook :roll: :wink: ), maar hij rijdt !
Woensdag avond bij aankomst stond ie al klaar voor een proef-rondje. Tjonge, dat gaat serieus vooruit :shock: .
Na terugkomst geen dngen die er af waren gevallen, waren gaan lekken of iets anders ongemakkelijks, dus eerste keer gelijk goed. Gewoon goed werk dus.
Het koelvloeistoflampje brande nog. En dat klopt, want de sensor van de 75 V6 die nu angesloten is, is anders. Maar ook (tijdelijk) doorverbinden deed het lampje niet uit gaan. Hmmm
Dat is wel wat de ouder Alfetta sensor ook deed.
Na lang zoeken en kabels pluizen blijkt dat het lampje alleen de stand weergeeft van het moment van op-contact-zetten. Gaat dus niet uit als je doorverbind met contact aan... :roll:
(mogelijk wel aan als het niveau te laag komt).
De noodzakelijke aanpassing aan het schakelsysteem, nu eindelijk vastgelegd:
De bouten zijn naar de andere kant verplaatst, en de las laat zien waar het recht aan elkaar heeft gezeten, maar nu verzet weer aan elkaar is gelast.
En zo ziet de uitlaat van een 75 America er uit onder een Alfetta. De beugeltjes die aan de torsie-as-bevestiging zijn bevestigd zijn Ricambi Originali di Auto Tecnica, leverbaar op speciale bestelling (back-order :roll: ). :wink:
Uiteindelijk toch twee gelijke (CISAM-)pijpen er onder.
Na het proefrondje nog even bij de docter om te luisteren naar het hart:
Het tikt wel erg enthousiast, dus voor de RDW eerst de klepspeling controleren. En gelijk kijken waarom er bij de linker kop meer speling lijkt te zitten tussen kop en nokkenastandwiel dan bij de rechter kop. Of hoort dat zo?
Mario
Inderdaad. Hooguit de kat van de buren onder de auto, zodat die niet meer onze tuin en auto kan vernielen
Micha heeft een niet-kat-versie bezorgd in Arnhem, dus we konden verder.
Iemand nog een 2.5 met carburateurs uit een Sei liggen? Roel begint enthousiast te worden over het idee van een carburateur V6 in een 1991 carburateur 75.
Bert, dit was inderdaad het project wat ik bedoelde met een eventuele V6-conversie naar carburateurs. Dus als ik het goed begrijp is die auto al van jou geweest?Inderdaad. Hooguit de kat van de buren onder de auto, zodat die niet meer onze tuin en auto kan vernielen
Micha heeft een niet-kat-versie bezorgd in Arnhem, dus we konden verder.
Iemand nog een 2.5 met carburateurs uit een Sei liggen? Roel begint enthousiast te worden over het idee van een carburateur V6 in een 1991 carburateur 75.
Misschien al helemaal achterhaald maar ik heb een al reeds omgebouwd blok liggen (Sei -> 116 en gelijken) samen met een set NIEUWE carburateurs. Dat laatste komt spits want er is qua stationairafstelling niets na te stellen: ze zijn goed óf niet....
Groet,
Bert