Pagina 2 van 5

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: di mar 16, 2010 21:15
door GT_fan
Probeer er dan ook te zijn, heb je Alfetta zaterdag gezien toen ik mijn GT kwam ophalen na het verlagen.
Je Alfetta lijkt nog mooi hard en het blok ligt er al netjes in!

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: wo mar 17, 2010 14:25
door _Pieter_
Die nieuwe slangetjes op je injectorrails moet je wel met slangenklemmen terugzetten, want de benzine staat daar onder druk.
Slecht punt voor een eventuele lekkage!
Zelf zou ik ook nu je de moeite doet van deze slangen lossnijden, ook je injectoren eruit halen en ultrasoon laten reinigen, en dan met nieuwe injectorseals terugplaatsen.
Is echt een aanrader op een motor van meer dan 20 jaar oud, komt je power en je verbruik allebei ten goede.
Groet, Pieter

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: wo mar 17, 2010 14:51
door LENZ
Die nieuwe slangetjes op je injectorrails moet je wel met slangenklemmen terugzetten, want de benzine staat daar onder druk.
Slangklemmen zou niet nodig moeten zijn hoor.

Re: RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: wo mar 17, 2010 19:07
door jan 75
Die nieuwe slangetjes op je injectorrails moet je wel met slangenklemmen terugzetten, want de benzine staat daar onder druk.
Slangklemmen zou niet nodig moeten zijn hoor.
is inderdaad niet nodig, lekker warm en soepel maken, en er op drukken tot de schoteltjes aan onder en bovenzijde niet meer bewegen en het zit vast.

ultrasoon reinigen zou ik wel doen, (heb ik al gedaan) het is echt een ***klus die rubbers van de injectorrail eraf en erop krijgen :evil:
dat wil je niet nog eens doen omdat zo'n ding verstopt zit. :roll: :wink:

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: wo mar 17, 2010 22:01
door giuliettaevo
woensdag de 24e moet wel kunnen :) .. Zal het thuis even doorgeven in ieder geval. :wink:

Re: RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do mar 18, 2010 16:31
door _Pieter_
Die nieuwe slangetjes op je injectorrails moet je wel met slangenklemmen terugzetten, want de benzine staat daar onder druk.
Slangklemmen zou niet nodig moeten zijn hoor.
Hangt dus van de soort slang af die je gebruikt, gewone benzineslang moet je klemmen, maar de soort die hieronder beschreven wordt (verhitten en dan laten vastkrimpen) is geen gewone benzineslang maar kennelijk een soort die je onder hitte vulcaniseerd oid. Dan hoef je idd niet te klemmen.
Echter, de fabrieksoriginele slangen zitten wel degelijk geklemd met een zeer lastig los te maken metalen klemconstructie, ik heb daar lang over gedaan om het los te maken.
Ik denk altijd, als Alfa het klemt, doe ik het ook maar want ze zullen er wel een reden voor hebben!

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: wo mar 24, 2010 13:26
door Romeo
Ik zal er tegen een uur of zes zijn.
Roel is er sowieso, zei hij.
Remco parkeert zijn B#@ rond half zeven bij Auto Tecnica. Of nee, een straat verderop. :wink:

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do mar 25, 2010 13:52
door Romeo
Het was gezellig gister. Opvallend genoeg zijn Saab-motoren bijna het net zo uitgebreid besproken als Alfa-motoren. :roll: :wink:

Remco heeft de thermostaatbehuizing geheel belangeloos gedoneerd voor dit project (Oh, dat heb ik eigenlijk helemaal niet gevraagd :roll: :oops: . pb maar)

De injectoren zijn inmiddels van de rail af gesneden. Nieuwe brandstofslang komt er tussen, mét slangklemmen.

De inlaatbuizen zijn 7 mm ingekort, en ook de rubber mof. Dan is er nog genoeg over voor de slangklem om goed af te dichten. Voorlopig maar eens kijken of dit voldoende is, eventueel kan er nog 7 mm van de collectorbuizen af. En Remco heeft de "bakelieten" plaatjes tussen cilinderkop en inlaatbuizen wel vaker weg gelaten, dus dat zou ook nog een paar millimeter kunnen schelen, als het nodig is.

Overigens was ik van plan de inlaat buizen een centimeter in te korten, maar de kraag moet er dan af. En boven de kraag is de diameter 42,2 mm en er onder 44 mm. Dus dat levert veel meer werk op dan de 7 mm van de buizen en eventueel nog 7 mm van de collectorbuizen.

De papieren pakkingen tussen kop en buizen (12 stuks) zijn overigens leverbaar bij Tuynder à 1,56 per stuk, hoor ik net.

Re: RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: vr apr 02, 2010 20:55
door Peternijmegen
Past de kap net dicht of net niet??? Zoals Rob al zei, er past net een vloetje tussen misschien.

Afbeelding

Misschien maar de inlaatbuizen een stukje inkorten. Eén à anderhalve centimeter lijkt er af te kunnen, en dat zou zeker voldoende ruimte moeten geven voor de motorkap.

Heb nog wel een kapje voor je.

Gr. Peter

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do apr 08, 2010 17:09
door Romeo
De motor is er even weer uit.

Dan kan de gaspedaalstang van een Alfa 75 1.8 ie er makkelijker in (nodig voor kabelbediening i.p.v. de standaard stangenbediening), kunnen de motorsteunplaten mooi afgewerkt worden en de roest door gelekt remvloeistof bijgewerkt.
Door de carroseriemotorsteunen van een sloop-75 te gebruiken zitten er dus geen lipjes aan. Voor de sterkte ook niet echt nodig als je de steunen door last, maar voor de originele looks en nette afwerking wil Roelof absoluut die lipjes er aan hebben.

De korte slangen tussen injectorrail en injectoren heb ik inmiddels vervangen.
10mm slang zou passen, maar is wat ruim, 8mm past ook. Net. Dus 8mm slang, alle zes even lang gesneden en met slangklemmen vast gezet. Met vier milimeter tussen injector en rail komt de rail lager en wordt de bereikbaarheid van de slangklemmen van de bovenste inlaatbuizen beter (is het idee).
Tja, de foto heb ik even niet bij de hand :roll:

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do apr 08, 2010 19:51
door Gillezzz
Wat een gaaf project zeg... :twisted:

Veel succes!

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do apr 08, 2010 19:54
door indy
idd. Gaaf dit soort projecten. 8)

Re: RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do apr 08, 2010 22:00
door Leo Veloce
bij mijn alfetta v6 heb ik enkel de verstevigingsstukken aan de onderkant van de motorklep verwijderd om de boel te laten passen.....
Ik ken een mooie blauwe Alfetta 6 die precies het hierboven staande had gedaan. Maakte begin jaren 90 de polderwegen in en rond Hillegom "onveilig".

Overigens is het losmaken van de benzineslangen volgens het WPH met een soldeerbout te doen.

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do apr 22, 2010 12:45
door Romeo
Doe Roelof de groeten van me. Hij weet vast wel wie je bedoeld als je over die dikke sud begint
Dat wist ie inderdaad. Ik heb die sud ook vaak genoeg bekeken toen Roel hem nog had. Mooie auto!. Bevalt ie nog goed?

Roel is weer verder gekomen met de Alfetta.
De motorsteun(platen) zijn netjes afgewerkt en in kleur gespoten.
Het blok zit er nu definitief in. Niet zonder moeite, heb ik begrepen. De tunnel is duidelijk niet bedoeld voor de grotere diameter van de voorste donut. Het past wel, maar monteren of demonteren gaat niet met de motor op z'n plek. Dus moet het voorste stuk aandrijfas aan de motor, en dan als geheel in de auto gehesen worden.

De flens op de bak/koppeling heeft Roel overgezet.
De achterste donut is ook te groot, waardoor hij net tegen de schakelstang aan draait.
Het gietstukje dat op de schakelstang zit, is die van een V6 anders en te gebruiken i.c.m. een Alfetta? Ik heb hier al iets over gelezen op het forum, kan het even niet vinden.

De inlaatbuizen zijn kort genoeg, lijkt het. Er lijke twee types te zijn, gemerkt met een 0 of een 1. Er lijkt geen logica in te zitten welke waar zat bij demontage, maar heb het maar net zo weer neer gezet. En de collector past er op, dus dat lijkt goed.
Overigens past de injectorrail niet zomaar. Door het inkorten van de slangetjes tussen injector en rail komt de (rechter)voorkant van de rail tegen een steuntje aan dat aan de binnenkant van de rechter cilinderkop zit. Het steuntje heeft geen nut voor deze v6, dus die heeft Roel er af geslepen.
Origineel zit tussen de inlaatbuizen en de cilinderkop een kunststof plaatje met aan beide kanten een papieren pakking. Die papierenpakking is weer leverbaar, maar is wel dikker dan origineel en van een ander materiaal. Door die grotere dikte is er te weinig schroefdraad over om de moeren te kunnen gebruiken voor montage. Dus hebben we het kunststof plaatje (en dus 1 pakking) weggelaten. Zou moeten kunnen, omdat dezelfde motor in de 164 die warmtescheidende kunststof plaatjes ook niet meer heeft. Oh, en het scheelt ook weer een millimeter of drie in de hoogte. Samen met de 7 mm kortere buizen scheelt dat dus ongeveer een centimeter. Lijkt voldoende te zijn.

Er ontbraken drie bouten van de achterste donut. Zijn dat standaard bouten? Staat sterkteklasse 10.0 op, dus die vraag lijkt me beantwoord. Of heeft iemand originele bouten liggen?

De accu laten we eerst op z'n plek zitten, rechts. Die bevestiging is goed en door een andere vorm van het binnenscherm zou een originele luchtfilterbak waarschijnlijk niet goed pasen. Links is eventueel ook mogelijk, als dit niet werkt. Eerst maar eens een sjonniefilter van K&N dan ofzo. De warme lucht onder de kap zal vast een paar pk's kosten, maar dat neem ik voorlopig voor lief. Met 180 op 1180 kilo mogen er best een paar ontbreken. Tijdelijk :wink:

Tja, het gaat er op lijken. Wat nog:
De uitlaat moet er onder, kabelboom op z'n plek, gaspedaalbediening aanpassen, toerentellersignaal manipuleren, schakelstang aanpassen en de achterste donut vast.

RE: Alfetta QO V6

Geplaatst: do apr 22, 2010 18:42
door giuliettaevo
Dat de as niet past komt denk ik omdat er bij de v6 modellen een spacer gebruikt wordt tussen de carrosserie en de balk waar de triangel aan vast zit. Dit zijn platen van ongeveer een cm dik die er voor zorgen dat de balk iets lager onder de auto komt te zitten. Aan de voorkant gebruikt een v6 busjes die je eerst op de draadeinden schuift en daarna komt dat plaatje dat door het rubber van het staartstuk zit er as tegenaan. :wink:

Je moet als je een 75 schakelmechaniek gaat gebruiken even opletten met het pookgedeelte. De afstand van het 'oog' waar de schakelstang aankomt tot het punt waar de pook op scharniert ( de bol in het alu huis) is verschillend namelijk. Het aluhuis met pook is om te ruilen. Doe je dat niet dan is er de kans dat je de versenllingen niet helemaal goed in kunt leggen.

edit; bedenk me net dat je de originele bak gebruikt.. ](*,) niet van toepassing voor jou dus... Of dat gietstukje anders is durf ik niet te zeggen.

Het gaat de goede kant op... :driving: