Doe Roelof de groeten van me. Hij weet vast wel wie je bedoeld als je over die dikke sud begint
Dat wist ie inderdaad. Ik heb die sud ook vaak genoeg bekeken toen Roel hem nog had. Mooie auto!. Bevalt ie nog goed?
Roel is weer verder gekomen met de Alfetta.
De motorsteun(platen) zijn netjes afgewerkt en in kleur gespoten.
Het blok zit er nu definitief in. Niet zonder moeite, heb ik begrepen. De tunnel is duidelijk niet bedoeld voor de grotere diameter van de voorste donut. Het past wel, maar monteren of demonteren gaat niet met de motor op z'n plek. Dus moet het voorste stuk aandrijfas aan de motor, en dan als geheel in de auto gehesen worden.
De flens op de bak/koppeling heeft Roel overgezet.
De achterste donut is ook te groot, waardoor hij net tegen de schakelstang aan draait.
Het gietstukje dat op de schakelstang zit, is die van een V6 anders en te gebruiken i.c.m. een Alfetta? Ik heb hier al iets over gelezen op het forum, kan het even niet vinden.
De inlaatbuizen zijn kort genoeg, lijkt het. Er lijke twee types te zijn, gemerkt met een 0 of een 1. Er lijkt geen logica in te zitten welke waar zat bij demontage, maar heb het maar net zo weer neer gezet. En de collector past er op, dus dat lijkt goed.
Overigens past de injectorrail niet zomaar. Door het inkorten van de slangetjes tussen injector en rail komt de (rechter)voorkant van de rail tegen een steuntje aan dat aan de binnenkant van de rechter cilinderkop zit. Het steuntje heeft geen nut voor deze v6, dus die heeft Roel er af geslepen.
Origineel zit tussen de inlaatbuizen en de cilinderkop een kunststof plaatje met aan beide kanten een papieren pakking. Die papierenpakking is weer leverbaar, maar is wel dikker dan origineel en van een ander materiaal. Door die grotere dikte is er te weinig schroefdraad over om de moeren te kunnen gebruiken voor montage. Dus hebben we het kunststof plaatje (en dus 1 pakking) weggelaten. Zou moeten kunnen, omdat dezelfde motor in de 164 die warmtescheidende kunststof plaatjes ook niet meer heeft. Oh, en het scheelt ook weer een millimeter of drie in de hoogte. Samen met de 7 mm kortere buizen scheelt dat dus ongeveer een centimeter. Lijkt voldoende te zijn.
Er ontbraken drie bouten van de achterste donut. Zijn dat standaard bouten? Staat sterkteklasse 10.0 op, dus die vraag lijkt me beantwoord. Of heeft iemand originele bouten liggen?
De accu laten we eerst op z'n plek zitten, rechts. Die bevestiging is goed en door een andere vorm van het binnenscherm zou een originele luchtfilterbak waarschijnlijk niet goed pasen. Links is eventueel ook mogelijk, als dit niet werkt. Eerst maar eens een sjonniefilter van K&N dan ofzo. De warme lucht onder de kap zal vast een paar pk's kosten, maar dat neem ik voorlopig voor lief. Met 180 op 1180 kilo mogen er best een paar ontbreken. Tijdelijk
Tja, het gaat er op lijken. Wat nog:
De uitlaat moet er onder, kabelboom op z'n plek, gaspedaalbediening aanpassen, toerentellersignaal manipuleren, schakelstang aanpassen en de achterste donut vast.