Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta QO V6

vr sep 10, 2010 00:47

Let wel op dat je een complete set cilinderkoppen nodig hebt, niet alleen de carbs. :wink: De koppen zijn namelijk helemaal anders aan de inlaatkant.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Alfetta QO V6

zo sep 12, 2010 00:13

Heb ik liggen voor je.

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do sep 23, 2010 16:12

Geen filmpje (hoe werken al die moderne digitale dingen ook :roll: :wink: ), maar hij rijdt !

Woensdag avond bij aankomst stond ie al klaar voor een proef-rondje. Tjonge, dat gaat serieus vooruit :shock: .
Na terugkomst geen dngen die er af waren gevallen, waren gaan lekken of iets anders ongemakkelijks, dus eerste keer gelijk goed. Gewoon goed werk dus.

Het koelvloeistoflampje brande nog. En dat klopt, want de sensor van de 75 V6 die nu angesloten is, is anders. Maar ook (tijdelijk) doorverbinden deed het lampje niet uit gaan. Hmmm
Dat is wel wat de ouder Alfetta sensor ook deed.
Na lang zoeken en kabels pluizen blijkt dat het lampje alleen de stand weergeeft van het moment van op-contact-zetten. Gaat dus niet uit als je doorverbind met contact aan... :roll:
(mogelijk wel aan als het niveau te laag komt).

De noodzakelijke aanpassing aan het schakelsysteem, nu eindelijk vastgelegd:
Afbeelding
De bouten zijn naar de andere kant verplaatst, en de las laat zien waar het recht aan elkaar heeft gezeten, maar nu verzet weer aan elkaar is gelast.

En zo ziet de uitlaat van een 75 America er uit onder een Alfetta. De beugeltjes die aan de torsie-as-bevestiging zijn bevestigd zijn Ricambi Originali di Auto Tecnica, leverbaar op speciale bestelling (back-order :roll: ). :wink:
Afbeelding
Uiteindelijk toch twee gelijke (CISAM-)pijpen er onder.

Na het proefrondje nog even bij de docter om te luisteren naar het hart:
Afbeelding
Het tikt wel erg enthousiast, dus voor de RDW eerst de klepspeling controleren. En gelijk kijken waarom er bij de linker kop meer speling lijkt te zitten tussen kop en nokkenastandwiel dan bij de rechter kop. Of hoort dat zo?

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

sportnokken

RE: Alfetta QO V6

do sep 30, 2010 21:28

He leuk om te zien lijkt wel op mijn eigen project

Alleen geen v6 maar1.8 turbo van een 75

Heb zelf wel motor en bak om gezet heb nog wel een paar probleempjes zoals trilling cardan en snelheidsmeter maar komen we ook wel uit.

Trouwens ik heb exact de zelfde alfetta alleen ik heb hem nu bruin laten spuiten.

Verder nog veel succes met je project

jurgen59
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 29, 2005 16:23
Locatie: Oudenhoorn

Re: RE: Alfetta QO V6

di okt 12, 2010 14:50

Gaaf man,

Er komen best wat V6 gemodficeerde 116 op de weg, ik heb zelf een Giulietta 116 3.3 met EPS uitlaat op LPG, GTV torsiestaven en gele koni's,

moet ook nog wel wat aan maar rijdt ook waanzinnig

Succes

Jurgen

Geen filmpje (hoe werken al die moderne digitale dingen ook :roll: :wink: ), maar hij rijdt !

Woensdag avond bij aankomst stond ie al klaar voor een proef-rondje. Tjonge, dat gaat serieus vooruit :shock: .
Na terugkomst geen dngen die er af waren gevallen, waren gaan lekken of iets anders ongemakkelijks, dus eerste keer gelijk goed. Gewoon goed werk dus.

Het koelvloeistoflampje brande nog. En dat klopt, want de sensor van de 75 V6 die nu angesloten is, is anders. Maar ook (tijdelijk) doorverbinden deed het lampje niet uit gaan. Hmmm
Dat is wel wat de ouder Alfetta sensor ook deed.
Na lang zoeken en kabels pluizen blijkt dat het lampje alleen de stand weergeeft van het moment van op-contact-zetten. Gaat dus niet uit als je doorverbind met contact aan... :roll:
(mogelijk wel aan als het niveau te laag komt).

De noodzakelijke aanpassing aan het schakelsysteem, nu eindelijk vastgelegd:
Afbeelding
De bouten zijn naar de andere kant verplaatst, en de las laat zien waar het recht aan elkaar heeft gezeten, maar nu verzet weer aan elkaar is gelast.

En zo ziet de uitlaat van een 75 America er uit onder een Alfetta. De beugeltjes die aan de torsie-as-bevestiging zijn bevestigd zijn Ricambi Originali di Auto Tecnica, leverbaar op speciale bestelling (back-order :roll: ). :wink:
Afbeelding
Uiteindelijk toch twee gelijke (CISAM-)pijpen er onder.

Na het proefrondje nog even bij de docter om te luisteren naar het hart:
Afbeelding
Het tikt wel erg enthousiast, dus voor de RDW eerst de klepspeling controleren. En gelijk kijken waarom er bij de linker kop meer speling lijkt te zitten tussen kop en nokkenastandwiel dan bij de rechter kop. Of hoort dat zo?

Mario
Ernstig besmet met virus, alfa 33sw giulietta 3.3, alfetta 2.0, Bertone, 164Q4

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do okt 21, 2010 12:15

En de formele hobbel is genomen! 8)

Ofwel, de RDW keuring is achter de rug en het is nu een Alfetta V6 op kenteken.
Het leek vooral een papieren keuring, waarbij aantal kW's van de oude en de nieuwe motor het belangrijkst waren. Afkomst van de motor, controle motornummer en technische uitvoering leken minder aandacht te krijgen.
Ook bij de APK die ze daarna hebben gedaan heeft het blok weinig aandacht gehad. CO 1,7 % stationair. Accu achterin was vooral een verbaasde opmerking, meer dan een controle. Niets aan de hand, dus goedgekeurd.

En dat het goed is gedaan mag bljken uit de probleemloze kilometers die ik inmiddels al gemaakt heb, terwijl je best iets tegen zou kunnen komen als zo veel los is geweest.
De korte bak (net zo lang als de America bak) is wel wennen t.o.v. van de 156, vooral omdat een V6 meer toeren lijkt te maken als je alleen afgaat op het geluid t.o.v. een Nord. Maar daardoor is ie wel levendig rond de 120 km/u. En dat is een understatement 8)

Oh, qua gewicht heb ik het nog niet helemaal helder:
Hij woog bij import in Nederland 1120 kilo. Toen had ik wel de tank leeg en het reservewiel eruit. Dat kon toen nog :roll: (1998).
Nu woog hij iets van 1200 kilo met 3/4 tank, reservewiel, volle gereedschapskist en spulletjes voor het werk. Onze weegschaal is stuk, dus ik kan de losse dingen niet wegen, maar 30 liter minder is bijna 30 kilo minder, 10 kilo kist, 15 kilo reservewiel, 5 kilo werkspullen zou 1150 kilo betekenen.
Ofwel grofweg 30 kilo zwaarder. En dat klopt wel een beetje met het verschil tussen een 1e serie 75 2-liter en 75 2.5 QV.

Nog een paar kleine dingetjes voor de afwerking, maar dat komt wel op de woensdagavonden zo af en toe bij Auto Tecnica. Naast de gezelligheid dan.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta QO V6

do okt 21, 2010 18:33

Gefeliciteerd.. :D

Dat de rdw geen probleem zou zijn had ik je al verteld.. :wink: Is inderdaad een beetje een rare voorstelling die ze daar opvoeren, de papieren zijn idd het belangrijkste.

Gewicht is netjes. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Alfetta QO V6

do okt 21, 2010 19:38

Dank. Hoe is het met jouw gtv 4-Plus?
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta QO V6

do okt 21, 2010 22:26

Staat in de tuin te wachten tot ik de garage opgeruimd heb... ben nu bijna klaar met mijn bmw en dan kan ik weer aan de bak. :)

Die staat ook nog een ritje naar de rdw te wachten. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Bertje Alfetta
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 04, 2007 14:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Skype

Re: RE: Alfetta QO V6

wo aug 10, 2011 23:41

Inderdaad. Hooguit de kat van de buren onder de auto, zodat die niet meer onze tuin en auto kan vernielen :roll:

Micha heeft een niet-kat-versie bezorgd in Arnhem, dus we konden verder.

Iemand nog een 2.5 met carburateurs uit een Sei liggen? Roel begint enthousiast te worden over het idee van een carburateur V6 in een 1991 carburateur 75.


Misschien al helemaal achterhaald maar ik heb een al reeds omgebouwd blok liggen (Sei -> 116 en gelijken) samen met een set NIEUWE carburateurs. Dat laatste komt spits want er is qua stationairafstelling niets na te stellen: ze zijn goed óf niet....

Groet,

Bert
Gehad: Sei, Alfetta 1.6, 1.8('72 nu), 2000, GT(V) 1800, 2000, 90 v6 3.1 Savali, 75 TS, 3.0QV('91 nu) 164 TS, 146 TS, hardrijden: Alfetta 1800(nu), 2.0 & GTV 2000 Trofeo standaard klasse, 75 TS
Scarblid 500 :-)

Gebruikersavatar
Bertje Alfetta
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 04, 2007 14:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Skype

RE: Alfetta QO V6

wo aug 10, 2011 23:44

Ha die 'Romeo',

Goed om te zien hoe mn oude Alfetta een nieuw hart kreeg. Toch heb ik nog wel een beetje hartzeer (haha). Dat 2.0 spica blok liep wel zo verschrikkelijk mooi. Maar ja, de auto had toen wel erg weinig kilometers gereden. Rond de 50k als ik me niet vergis(?).

Ik zal binnenkort eens wat posten van mn nieuwe race project. Het gaat allemaal wel veel minder snel dan menig ander project wat hier loopt maar toch..

Cordiali saluti!

Bert
Gehad: Sei, Alfetta 1.6, 1.8('72 nu), 2000, GT(V) 1800, 2000, 90 v6 3.1 Savali, 75 TS, 3.0QV('91 nu) 164 TS, 146 TS, hardrijden: Alfetta 1800(nu), 2.0 & GTV 2000 Trofeo standaard klasse, 75 TS
Scarblid 500 :-)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfetta QO V6

do aug 11, 2011 09:16

Inderdaad. Hooguit de kat van de buren onder de auto, zodat die niet meer onze tuin en auto kan vernielen :roll:

Micha heeft een niet-kat-versie bezorgd in Arnhem, dus we konden verder.

Iemand nog een 2.5 met carburateurs uit een Sei liggen? Roel begint enthousiast te worden over het idee van een carburateur V6 in een 1991 carburateur 75.


Misschien al helemaal achterhaald maar ik heb een al reeds omgebouwd blok liggen (Sei -> 116 en gelijken) samen met een set NIEUWE carburateurs. Dat laatste komt spits want er is qua stationairafstelling niets na te stellen: ze zijn goed óf niet....

Groet,

Bert
Bert, dit was inderdaad het project wat ik bedoelde met een eventuele V6-conversie naar carburateurs. Dus als ik het goed begrijp is die auto al van jou geweest? :shock:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Bertje Alfetta
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 04, 2007 14:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Skype

RE: Alfetta QO V6

do aug 11, 2011 10:45

Ja, ons gesprek triggerde me. Toen vond ik deze link.
Romeo ken ik al heel lang. Ik heb al eerder een GTV-6 van hem overgenomen.
Daar heeft mijn 3.1 een tijdje in gelogeerd tot mijn grote vreugd.

Eens zien of Roel al voorzien is van een v6-carb.... Wie weet komt ook dat projectje weer op z'n pootjes.

Overigens, ik vertelde je van de 90-v6 uit Oss. Die jongens hadden toen in hun meer dan perfecte 90 (met kooi) ook een carburateur blok zitten met een vanLingen 3.1 (of meer?).
Dat gorgelde als de beste... maar dan eens niet alleen uit de uitlaat. Dat heerlijke onregelmatig lopen van een 6 cylinder met 6 losse carbs....

Op Spa heb ik een paar keer met de trofeo gereden en was er een franstalige Belg die een GTV had met 6 losse carbs. Tot mijn grote schrik bleek het dat dezelfde DellOrto carbs in een grotere diameter bestonden Ik meen 38 ipv 34 mm. Daar ging ik met m'n in mijn ogen (toen) heftig projectje. :-)

Enfin, genoeg geleuter.
Gehad: Sei, Alfetta 1.6, 1.8('72 nu), 2000, GT(V) 1800, 2000, 90 v6 3.1 Savali, 75 TS, 3.0QV('91 nu) 164 TS, 146 TS, hardrijden: Alfetta 1800(nu), 2.0 & GTV 2000 Trofeo standaard klasse, 75 TS
Scarblid 500 :-)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfetta QO V6

ma aug 15, 2011 21:22

Volgens mij zijn die 38 ers van een zuid afrikaanse GTV 3.0 :wink:

Klinkt leuk en loopt mooi maar zuipt je helemaal arm die carbs. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

Re: Alfetta QO V6

ma nov 12, 2018 22:00

Hm, Jammer dat bijna alle plaatjes verdwenen zijn. Tot zo ver de houdbaarheid van de digitale wereld :roll:

De Alfetta heeft de afgelopen twee jaren ongebruikt in de garage gestaan. Eens kijken of ik er hier iemand blij mee kan maken.
Dat was ik van plan te proberen nadat de distributieriem vervangen is (en die ellendige lekkende spanner dicht gemaakt is) en de brandstoftank er weer onder zit. Maar ja, als je daar doortastender in bent dan ik, dan mag je interesse uiten voordat ik zo ver gekomen ben :mrgreen:
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Terug naar “Projecten”