Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

Re: RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compres

ma feb 15, 2010 17:09

een dikkere koppakking is eigenlijk geen betrouwbaar gegeven!
je kunt met een lagere kompressie toch meer detonatie krijgen.
door te veranderen aan de "squish"zone van de verbrandingskamer!!
ik zou andere zuigers kopen of de originele aan de bovenkant vlakken
In principe klopt dit verhaal... Alleen is er bij een Nord motor net als bij een v6 sprake van halfronde verbrandingkamers en daar heb je bijna geen squish zones. Ik dacht ook dat dit een probleem was en heb het hier oa met Jeroen Boer( 75 3.0 TT) en Stephan van Squadra wel eens over gehad en zij hadden er beide geen last van gehad. Bij de 2.8 V6Tb van Stephan is er een kortere slag krukas gebruikt en die heeft er geen enkel probleem mee, Jeroen gebruikte dikkere koppakkingen en dat ging ook prima.

Bij veel Peugeot en VW motoren is het heel normaal om op die manier de compressie te verlagen om en turbo te monteren. zoek maar eens op decompression plate. :wink:

... 8)
jeroen zijn tt heeft ook nooit goed gedraaid.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 17:20

Wat ik van hem begreep had dat andere oorzaken... :?

Maar de Spider met de 2.8 v6 Tb loopt prima, en dat is een groter verschil in hoogte als bij Jeroen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 17:26

Waarom de compressie verlagen? 1 op 10 moet prima kunnen, maar dan (uiteraard) met een lagere laaddruk. Neem meteen een kleinere turbo dan pakt ie nog fraaier op ook.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 17:40

ik dacht eigelijk de rijeigenschappen van de ongeblazen nord zo te behouden en dus ook betere rijeigenschappen te krijgen op lagere toeren en daarna de sensatie van de 1800 turbo te behouden.

en tevens moet dit project helaas wat low budget maar wel leuk worden:
- turbo goodies van de 1800
- onderblok TS
- kop van 2.0 nord
- zuigers 2.0 nord

of

- turbo goodies van de 1800
- drijfstangen TS
- blok 2.0 nord
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 19:30

Gewoon een 2.0 Nord pakken en er TS drijfstangen in stoppen. En dan daar de Tb spullen opknopen. en om het af te maken even langs Squadra. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 19:52

Gewoon de 75 turbo goodies op een 2 liter nord schroeven.werkt perfect en met de standaard druk van 0,6 heb je 200 pk.
Is meer als genoeg in een 105je.

Groot voordeel; hogere compressie dus eerder opspoelen van de turbo.
Groot nadeel de inlaattemperatuur met hogere compressie.

Dikke koppakking en kortere drijfstangen zijn niet de oplossing.
Vooral een turbo is gevoelig met name bij de squish.
Als je naar turbozuigers kijkt zie je dat de compressierand altijd hoger cq langer is dan bij een atmosferische zuiger.
Dit is omdat de zuiger daar het sterkste moet zijn.

Belangrijkste bij dit verhaal is de inlaattemperatuur, dus de laaddruk.
Heb je dat niet op orde dan detoneert de koppakking eruit.
Dus bij hogere laaddruk ;inlaat verbouwen en een fmi gebruiken.
En voor de zekerheid groeven in de cylinders laten draaien en rvs ringen erin leggen.

Ik heb evt alle benodigdheden voor je. :wink:

BUN0006
Member
Member
Berichten: 192
Lid geworden op: wo dec 30, 2009 17:15

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma jul 22, 2013 12:41

Hoeveel boost zou je kunnen geven als je gebruik maakt van een volledig standaard nordblok zonder enige problemen tegen te komen. En de belangrijkste vraag rest dan, is het wel de moeite om er een turboblok van te maken ?

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

di jul 23, 2013 22:27

euhm, zuigers van een spider 4 2.0ie hebben toch een lagere comprressie? zou je die niet kunnen gebruiken?
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

do aug 29, 2013 10:26

Mijn 75 compressor draait op 0,6 bar overdruk.
Motor is standaard, inlaat niet, nokkenastiming niet maar nokkenassen zelf wel.
217pk en 275Nm

Met deze setup op de standaard TS motor race ik sinds 2008 zonder problemen.
Als je maar de inlaatkoeling en ontsteking op orde hebt, gaat dat op straat zeker goed komen.

Terug naar “Projecten”