ciclista
Guru
Guru

'Project 1750GTV, freaky update'

zo jul 10, 2005 17:59

Wat moet je er van zeggen. In de chat verklaar je iedereen voor gek die teveel oude meuk heeft staan, waar toch niet mee gereden wordt. Je vertelt iedereen dat je vooral geen auto in concours staat moet kopen, want dan kan je er tenminste onbezorgd mee rondrijden. En dan heb je opeens een tweede bertone, volstrekt onnuttig en irrationeel. Die ene was nou juist perfect, hij doet het altijd, vraagt weinig zorg en bijna elke week is er wel een gaatje om er even een rondje mee te rijden, zodat alles het lekker blijft doen.

Terug naar 1996. Op het werk draait een groot project en er zijn veel mensen nodig. Er verschijnt een inlener van een detacheringsbureau. Hij blijkt een oud studiegenoot. We gaan onder andere samen op pad om in Italie een aantal bedrijven te bezoeken die wat speciale onderdelen moeten gaan leveren. Tijdens de reis komt het gesprek een keer op Alfa’s. Hij blijkt 2 Giulia’s en een Bertone te hebben, de laatste in 1994 zelf ingevoerd uit Firenze.
Zelf heb ik op dat moment de laatste Mini net verkocht en een halve zolder aan onderdelen opgeruimd. De oude meuk is eindelijk de deur uit. En ik mis het niet! Een paar jaar daarvoor heb ik veel aan Giulia’s en een Bertone van een vriend gesleuteld en als dank voor de hulp, rij ik er af en toe wel eens een uurtje in rond. Geweldig, een Mini is leuk, maar een Alfa rijdt tenminste echt. De kiem voor het virus is geland. Na de Italiereis ga ik een keer kijken bij de Bertone. Hij staat ergens diep weggestopt in een loods tussen wat belgische lijkwagens waar gothicliefhebbers megawatts muziek in bouwen. De Bertone lijkt me een erg mooie, maar het heeft geen vervolg.

December 2002, tijdens de kerstdagen koop ik weer eens een ranzig autoblaadje, afgeladen met antiek afval, waarvan de aantallen je doen vermoeden dat zo ongeveer 1 op de 5 huishoudens in Nederland een antiek voertuig in de garage moet hebben staan. Opeens maak ik een lijstje met adressen en ga op een zaterdag een aantal Bertones bekijken, allemaal bij handelaren. Wat een desillusie, trieste rommel met gore interieurs, roest en grote gaten, waar toch veel geld voor wordt gevraagd. Weg belangstelling. Ik wordt getipt over een collega met een Bertone, ff een telefoontje en ik ben van harte welkom om zijn collectie eens te bekijken. Daar staat een 1300 junior zoals die wel hoort te zijn, snaarstrak en mooi verzorgd, wel in de winterslaap. Ik blijk er eigenlijk maar weinig van af te weten, want ik krijg een hoeveelheid tips die zeer handig zijn. Dat geeft weer moed. En een uitnodiging om mee te gaan naar Maastricht, de MECC beurs. Een van de tripgenoten blijkt GTJ1600 te zijn uit het pitoresque Klein-Zundert. Die heeft ook al een hele nette Bertone. Ik krijg wat klaverblaadjes en Duemilla’s mee. Daarin staan Bertone’s van particulieren. Dat blijkt een veel aangenamer zoekterrein te zijn. Net verzorgde auto’s met een eigen verhaal. Met de carnaval is het gepiept, een zeer bruikbare 2000GTV staat op de stoep.

April 2005, de oud inleen-collega van 1996 laat in een telefoongesprek doorschemeren dat de Bertone eigenlijk verkocht moet worden. In de loop van de 9 jaar heb ik af en toe wel gehoord dat ie er nog steeds staat. Ik vertel wat over de marktprijzen en we spreken af dat we nog een keer gaan kijken. Na lang wachten lukt het om de loods eigenaar te bereiken, uiteindelijk is er een afspraak. Op zaterdag ochtend er naar toe en daat staat ie. Dikke laag stof maar toch niet triest. Ingeklemd tussen een camper van 7 ton en een Silver shadow, niet geheel bereikbaar, maar voldoende om te kunnen bekijken.
Afbeelding

Het ding lijkt wel nieuw als je door het stof heen kijkt. Alles lijkt te kloppen, niet aan gerommeld, hardstikke strak. Mooie kleur en een heel mooi zwart interieur, wel helemaal vol met rommel van de gothic clan, en de geur in het interieur is niet echt aangenaam, die van lang stil staan.
Afbeelding
Van rijden of starten is uiteraard geen sprake. Na 11 jaar stilstand is dat ook niet verstandig.
Na een paar koppen koffie hak ik de knoop door. Ik ga het project verder aan, strik erom en meenemen. En opeens de twijfelachtige eer om 2 Berts te hebben. Verstandig? Nee, leuk wel.

Hier start dus het ‘project’.
Uit de verhalen van de loodseigenaar blijkt dat de koppeling het niet doet. 4 jaar geleden is de hele zooi verhuisd, de Bert startte goed, maar bleek niet rijdbaar door een lekke koppeling. De hoofdremcylinder ziet er ook zeer verdacht uit en eronder is het ook flink nat. Verder ligt er weinig olie onder de auto, dat lijkt positief. Binnenkort ophalen op een trailer, voorzichtig de laag stof er vanaf wassen en Goos aan het werk zetten. Dankzij de vele projecten hier op het forum, weet ik dat dit soort projecten zomaar 2 jaar kan duren en dat is niet de bedoeling, zo snel mogelijk rijdend maken. Waarschijnlijk heeft deze auto helemaal geen carroserie werk nodig. Dus ga ik de eerste klap aan mechanische revisie heel snel uitbesteden, bij de geboden prijs heb ik een fors bedrag gereserveerd om daar snel doorheen te komen.
Wordt vervolgd.

O ja, het is een 1750 GTV van 1969. Eerste serie, met dubbele dubbele koplampen, che miseria.
Laatst gewijzigd door ciclista op za nov 08, 2008 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: 'Project 1750GTV'

zo jul 10, 2005 18:03

Leuk verhaal om te lezen, heel erg veel suc6 gewenst bij het op de weg brengen van de wagen!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 10, 2005 18:11

Zeker een mooi verhaal. Meer foto`s van die Bert zou ik zeggen.
Wat een mooie kleur trouwens. Is dat de originele kleur voor een 1750?

roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo jul 10, 2005 21:22

Mooi hoor (1750 GTV eerste serie is cool :wink: )

Ben benieuwd wat er allemaal naar boven komt. Lijkt zo erg mooi in ieder geval.

Enne .................. BOFKONT !!! (ik ben nog steeds op zoek naar een tweede erbij (waarom weet niemand, maarja).

Succes,

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo jul 10, 2005 22:30

Mooi, heel mooi, zoiets wil ik er ook nog wel bij,
en een klein boerderijtje met een heeeeele grote schuur om al die prachtige wagens in te parkeren :D
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

psillen
Guru
Guru

ma jul 11, 2005 22:43

Gelukkig maar dat je niet verstandig bent geweest :wink:

Leuk verhaal en voor veel mensen herkenbaar. Het virus heeft je flink geïnfecteerd 8)
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma jul 11, 2005 22:51

Inderdaad ellende alom :thumbs:
It's not easy, being green (kermit)

stof
Guru
Guru

ma jul 11, 2005 23:02

Hey, je bent uit de kast :)

Super man... kom graag een keer kijken! deal... ik kom weer een x bij jou een bakkie doen... kom jij een keer met die rooie naar mijn rooie kijken, heeftie ook weer 's een leuk ritje! :wink:

wat een ernstig virus is 't toch... Afbeelding
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Andretti Molletti

za jul 16, 2005 17:08

Heeee Gefeliciteerd kerel!!!
Erg mooi ding!
(tis geen brievenbus met enkele lampen maar toch ;) )

Mooi geschreven stukkie!! gewoon ook eens naar de redaktie sturen en dat wordt vast geplaatst! :thumbs:

Egbertone
Guru
Guru

za jul 16, 2005 18:02

Mooi mooi mooi!

Erg mooie kleur ook... top :thumbs:

... en met aparte koplampen voor het groot licht :mrgreen:

ciclista
Guru
Guru

za jul 16, 2005 18:24

Vandaag nog even gekeken. In principe ga ik m maandag 25 ophalen, maar er staat een camper van 7 ton voor waar een andere motor in moet. Hopen dat die op tijd klaar is...
Met de zon van vandaag komt 11 jaar stofhappen nog mooier uit:
Afbeelding

Alfasassie

za jul 16, 2005 18:28

Gaaf, hele mooie Bertone!
Mooi verhaal ook..

Geniet ervan!

Groetjes Saskia

ciclista
Guru
Guru

wo aug 03, 2005 12:12

De volgende stappen in het project zijn gemaakt. Maandag 25 was de auto nog helemaal niet bereikbaar, dus uitgesteld naar vrijdag 29. Samen met Sinus op pad met een autoambulance. Met een 150 pk JTD merk je niet echt dat er wat achter hangt. Aangekomen bij de garage was er nog steeds niets gebeurd, ondanks de afspraak. Toezeggingen voor in de loop van de dag, werden naar steeds later doorgeschoven, dus uiteindelijk zonder Bertone, de ambulance maar weer teruggebracht. Met dank aan Sinus voor een totaal opgeofferde vrije dag voor niks. Ook de afspraak met de eigenaar om de papieren in ontvangst te nemen, mislukte uiteindelijk. Slechte start.

Nieuwe afspraak gemaakt voor afgelopen maandag, de eerste augustus. En jawel, de eigenaar van de loods is er en de auto is tussen de autos uitgeprutst.
Met een paar minuten staat de auto klaar voor transport.
Afbeelding
Afbeelding

De auto laat zich redelijk makkelijk verrollen. Goed vastzetten met een spanband en op weg naar Goos. De 160 pk Sprinter heeft weinig moeite met zn vrachtje.

Het afladen verloopt allemaal wat minder. We hadden de auto dus vooral niet op de handrem moeten zetten, die komt na 10 jaar stilstand niet zo makkelijk meer los, met 3 man douwen en het gaat met veel moeite. Bij het afrollen valt er ook nog even een rijplaat uit zn houder:

Afbeelding

Gelukkig weet een van de mannen van Goos de auto weer snel op te tillen met een heftruck en kunnen we de rijplaat er weer ondersteken.

Afbeelding

Wonderwel heeft de auto alleen op zn resevewielbak gelegen en is er helemaal geen schade, gelukkig.

Een eerste verder inspectie levert eigenlijk alleen maar positieve indrukken, de carroserie is behoorlijk hard. Tijd om het stof van vele jaren er af te wassen. Ik heb nog 2 uur over om de even te poetsen. Dan kom je ook echt alle details tegen. Maar de algemene positieve indruk blijft.

Afbeelding

Lekker in het zonnetje aan de slag. Dat helpt wel.

Afbeelding

Het interieur is nog niet om aan te zien zo vies. Het is al wel een beetje afgelapt hier en daar, even vergeten fotos van te maken. Het is ook een lekkere bende. Een paar kassabonnetjes en een parkeerticket leveren extra bewijs dat de auto in juli 1995 voor het laatst actief gebruikt is. Ook het laatste verzekeringsbewijs en belasting kaartje voor de radio uit Italie uit 1994 ligt er nog in. De auto is in 94 uit Florence opgehaald. Met een beetje moeite krijgen we de kofferbak open. Nog meer troep. Maar onder de troep is de originele rubberen kofferbakbekleding helemaal kompleet, lichtgrijs, had ik nog nooit zo mooi gezien. Ook de krik en de greedschapset liggen keurig als nieuw op zn plek. De reservewiel bak is nog origineel, een paar minimale roestpuntjes en een net reservewiel, compleet met vleugelmoer om vast te zetten. Er ligt ook nog een onogelijke schoenendoos in met wat kranten. Er blijkt een helemaal nieuwe en complete 1750 grille in te zitten, nieuw schild, de roostertjes en de plastic stukjes voor tussen de koplampen.

Onder de motorkap is het feest al even groot. Hier heeft sinds 1992 niemand meer met zn vingers aan gezeten. Alles ziet er uit als 'zo uit de fabriek'. Merkwaardig dunne bougiekabels werden er gemonteerd. Een stickertje onder de kap vertelt dat de laatste onderhoudsbeurt in november 1992 is geweest bij kilometerstand 81000. De teller staat nu op 86.000.

Bij Goos worden nu de remmen en de koppeling gereviseerd. En uiteraard groot onderhoud voor alle olies en vloeistoffen. Inmiddels heb ik de papieren ook binnen en staat de auto op naam. Ik krijg de indruk dat de auto nog nooit APK heeft gehad.
Zodra er weer wat te melden valt, laat ik het hier weten.

Afbeelding

Egbertone
Guru
Guru

wo aug 03, 2005 12:20

Woehaaa!!!!

Mooi mooi mooi :thumbs:

Wanneer kunnen we hem van dichtbij bewonderen?? Komende Spettacolo??

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

wo aug 03, 2005 12:36

Hehe eindelijk :wink:

Mooie auto hoor Mark. Ik heb hem al mogen bewonderen en er is niks gelogen aan dit verhaal, een perfecte Bertone. Nu het technisch gedeelte nog in orde maken en gaan!!

Succes ermee he Mark!!
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Terug naar “Projecten”