Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo sep 21, 2011 02:42

Hey mooi dat ie weer snel tijdelijk klaar is
Ik heb geen los vliegwiel liggen dus stuur er maar een op dan draai ik m af.

Adres per pb.

Grt rogeralfa :driving:
Bedankt voor het aanbod! Ik blijf voorlopig met het originele vliegwiel rijden want ik ga niet extra voor een lichter vliegwiel weer de motor uitbouwen. Eigenlijk hoop ik dat de motor nu heel lang op zijn plaats kan blijven, want ik heb er geen verdere plannen mee en hoop dus dat ie goed blijft. Ik heb nog een origineel vliegwiel liggen en laat wat weten als ik toch een lichter wil. Overigens is het originele vliegwiel 6.4 kg, het afgedraaide 5.2 kg en het 16V vliegwiel 7.6 kg.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo sep 21, 2011 02:45

is een 33 16V vliegwiel heel anders?
Ja en nee, het heeft een extra tandkrans voor de BDP sensor en de starterkrans zit 2 cm ofzo verschoven t.o.v. het Sud vliegwiel, daarom heeft een 16V een spacer achter de startmotor zitten. Dus het past wel, sud wiel op 16v maar kun je dus geen originele injectie gebruiken, en het 16v wiel past op andere blokken mits je de spacer voor de startmotor gebruikt, maar waarom zou je dat willen want het is 1.2 kg zwaarder.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo sep 21, 2011 09:05

het gaat er dan even om waar deze zwaarder is, als je in het hart dan meer sterkte zou hebben en hem aan de buitenkant zou afdraaien :!:

(tis maar een idee waar ik aan zat te denken)

offtopci:
welke brandstofpomp heb jij eigenlijk gebruikt?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo sep 21, 2011 12:40

het gaat er dan even om waar deze zwaarder is, als je in het hart dan meer sterkte zou hebben en hem aan de buitenkant zou afdraaien :!:

(tis maar een idee waar ik aan zat te denken)

offtopci:
welke brandstofpomp heb jij eigenlijk gebruikt?
Het originele Sud vliegwiel is sterk genoeg in het midden, die wat kapot is was gewoon teeel afgedraaid. Ik dacht dat het sud en 16v wiel hetzelfde zijn tot en met het aanlegvlak van de koppeling, daarbuiten is het anders. Maar het zou zomaar kunnen dat je het 16v wiel lichter kunt maken dan het sud wiel door er de BDP vertanding af te halen en het dragende gedeelte hiervoor.
Voor de 16v heb ik 2 elektrische pompen geschikt voor carburateurs dus lage druk, deze gekocht op ebay.co.uk , het merk weet ik niet meer. Meer info in het 16v ombouw topic, met de adviezen van Reescees...
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=12790
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

roen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 16:59

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo sep 21, 2011 16:31

Ha,
Heb je weer snel gefixt!
was erg gaaf om mee te kunnen rijden, jammer van de slechte kwaliteir van het filmpje..sorry.
volgende keer beter de camera vastzetten, net als vroeger :-)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do sep 22, 2011 01:40

Ha,
Heb je weer snel gefixt!
was erg gaaf om mee te kunnen rijden, jammer van de slechte kwaliteir van het filmpje..sorry.
volgende keer beter de camera vastzetten, net als vroeger :-)
De filmpjes zijn OK en nog bedankt voor het treinkaartje terug!
p.s. als je nog een goede startmotor heb liggen die ik kan overnemen, graag een pb!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do sep 22, 2011 16:32

Mocht je nog een keer een vliegwiel gaan afdraaien draai dan het meeste materiaal weg aan de buitenkant.
Daar heb je het meeste aan vlak aan de buitenkrans rondom gaten van bv 8mm boren niet teweinig, daar kun je m dan ook mooi op laten balanceren met een stukje lood weer een gaatje dichtmaken.
Ps advies van reescees toendertijd.
Ergens heb ik nog wel een foto van hoe gedaan toen, moet ff goed zoeken maar komt wel een keer.

Grt rogalfa. :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 23, 2013 00:11

Hmm, toevallig op de dag af 2 jaar later weer een update...
Nadat bij het SS van 2011 het vliegwiel was afgebroken, waren nu de lagers uitgelopen. In de tussentijd was in februari 2012 het vorige blokje overleden, drijfstang had gat in het motorblok gemaakt ik denk een klep afgebroken waardoor de boel vastliep. Misschien wel een gevolgschade van het uitbreken van het vliegwiel, waardoor de motor over zijn toeren had gedraaid en misschien toch een klep licht geraakt door de zuiger. Maar dat was niet meer na te gaan. Het vervangende 16v blokje was van onbekende oorsprong en had ik er zo ingelegd, alleen even vluchtig de nokkenassen geinspecteerd. Liep prima verder maar misschien toch de krukaslagers na moeten kijken of preventief vervangen. Enfin, foto's van SS AR 2013:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Had nog geprobeerd er thuis mee te komen maar bij Abcoude was het definitief over en via de Wegenwacht een sleepwagen laten komen. Ik had nog een 16v uit een 145 liggen, ooit goedkoop overgenomen van Kurp met de mededeling dat dit blok ook uitgelopen lagers had. Dit tevoorschijn gehaald en geïnspecteerd, de lagers waren inderdaad bijna allemaal helemaal weg maar de krukas was zo goed als onbeschadigd maar deze toch gewisseld voor eentje die echt goed was en blok opnieuw opgebouwd met nieuwe lagers, waterpomp, hulpkoppelingscilinder etcetera, niet boeiend maar wel veel uren werk. Overigens waren van dit blok alle 4 de nokkenassen nog helemaal goed, dat zie je niet vaak en als dat niet was, was ik er niet aan begonnen en had ik er tijdelijk een enkelcarb 1.5 blokje ingelegd maar ben nu toch blij weer een prima 16v paraat te hebben.
Afbeelding

Kwam toch nog wat vreemds tegen, na het aandraaien van een drijftanglagerkap draaide de krukas niet meer lekker. Bleek dat een kap en drijfstang mismatched waren ondanks dar er hetzelfde nr op stond, ik voelde duidelijk een overgang en er zaten ook sporen op, enfin een andere drijfstang met bijbehorende kap gemonteerd, gelukkig hetzelfde gewicht.
Motor uitgebouwd op een nieuwe manier, blok op de grond laten zakken en de auto aan de ketting, die aan een dakbalk hangt, opgetakeld, blok eronderuit schuiven, gaat prima.
Afbeelding

Om te kijken hoe het uitziet had ik er de BBS velgen opgezet die eigenlijk voor de Lancia bedoeld zijn. Waren 5x130 7x16 en 8x16 Porsche velgen die ik van Marktplaats vandaan had en opgeknapt en bijgeboord met 4x98, met nieuwe buitenranden voor de 7x16 om ze 8.5x16 te maken. Met 245/35 banden ha, en 215/40 op de 8x16. Paste prima op de Sud en ziet zeer goed uit maar wel moeten dan de 166 mega Brembo klauwen uit de voorwielen en ook de schijven, anders komt het te breed uit. Ook moet de eigenbouw achteras dan wat versmald worden. Dus dat doen we dan maar...
Afbeelding
Afbeelding

De grote 166 Brembo klauwen met 305mm Fiat Coupe Turbo 20v schijven werkten prima, ook icm de standaard hoofdremcilinder, was echt fijn remmen goed doseerbaar en zo, in het begin deed ik vaker voor de woon-werk snelweg afrit nog effe vaart maken om dan van 160 naar 40 lekker hard te remmen, maar na een paar keer weet je dat wel. Heb nooit meer dan 25% van de mogelijkheden gebruikt ook op het circuit niet en na 3 of 4 jaar zijn de schijven en blokken nog als nieuw, voordeel van overbemeten. Maar de dikte van de klauwen maakte 10 mm spacers noodzakelijk voor de Azev A 7.5x16 ET20 velgen, en dan is er nog de dikte van het schijfhart. Met de spacer en schijf weg komt de BBS velg genoeg naar binnen om mooi te passen. De velg is 8x16 ET11, maar ik heb dus de veerpoten 20mm verder naar buiten gezet indertijd en de schermen zijn verbreed dus deze getallen zijn niet van toepassing op ander Suds/33s.
Daarom dus weer klauwen en schijven op de bak, en zo hoort dat ook eigenlijk bij een Sud. Had eens op een engelstalig forum gelezen dat 105/transaxle klauwen gewoon op een Sud bak zouden passen, en ook de aluminium Brembo klauwen van de 75 TS voor geventileerde schijven. Ik wou natuurlijk niet terug naar de standaard setup en geventileerde schijven op de bak is wel gaaf om te hebben (niemand die het ziet natuurlijk). Een sud heeft platte schijven nodig en volgens dat engelstalige forum kon je Mazda B200 (pickup) schijven gebruiken met een speciaal gemaaket adapter. Op de Brembo online catalogus gekeken waar alle maten op staan maar dat was me toch te bewerkelijk. Daar wel geschikte schijven gevonden voor mijn setup, die van een 6 cilinder BMW E30 3 serie. Die zijn 260x22 met een lage offset. Door de standaard Sud spacer van 22mm en nog een extra ring van 3 mm tussen schijf en bak flens te plaatsen kwam ik goed uit.
Via dit forum 75 TS klauwen me laten bezorgen, en die passen bijna plug&play alleen moeten er wat tussenschotjes van de bak verwijderd worden wat geen invloed heeft op de sterkte. Ook zit de remleidingaansluiting van deze klauwen nu aan de onderkant (bij deze horizontale montage) en ook daarvoor moet een tussenschotje verwijderd worden om de leiding plaats te geven. Dat ging probleemloos aan de linkerkant, maar aan de andere kant van de Sud bak ging dat niet, is niet symmetrisch want de versnellingsbak flens zit gedraaid t.ov. links. Moeilijk uit te leggen maar wie er mee aan de gang gaat zal het zelf zien. Om een lang verhaal niet heel lang te maken, ik had 2 linker klauwen van de 75TS nodig, of je moet iemand weten die vakkundig een extra aansluiting in een rechterklauw kan boren, tappen en afwerken...een extra linkerklauw kopen voor 35 euro is dan eenvoudiger.
Afbeelding
Aan de linkerkant gaat de remleiding achterlangs weg, aan de rechterkant voorlangs, gaat niet anders en daarom 2 linkerklauwen nodig.

Afbeelding

De BMW schijf met 6 gaten er in geboord voor montage op de Sud bak, de Sud 22 mm spacer en een spacer zelfgemaakt uitgeslepen uit 3mm dikke plaat. Dat ding met de bouten is een losse oude homokineet voor testmontage.

Afbeelding
Afbeelding

Mooi toch? Een heel verhaal hierboven maar in de praktijk goed te doen zonder speciaal gereedschap.
Helaas zijn deze BMW schijven alleen bruikbaar omdat ik mijn veerpoten verder naar buiten heb geplaatst, buiten de standaard Sud spacer komt er de 3mm spacer bij en 7mm van de schijfdikte, dus je hebt 10mm extra wat precies goed is voor mijn setup met de 33 veerpoten die ook nog 10mm extra hebben t.o.v. Sud veerpoten (die 20mm heb ik dus nodig) maar dus 10mm teveel voor een standaard Sud. Wel kan je de originele schijven gebruiken met deze 75TS Brembo's, waarbij de tussenstukjes in de klauw verwijderd worden, of standaard klauwen van een 1.6-1.8-2.0 75 of soortgelijken, maar die zijn van ijzer...ik heb 5 auto's (geen rijklaar momenteel) maar op geen enkele komen nog ijzeren klauwen...
De achteras ga ik ook nog aanpassen, dit was de eigenbouw die in de voorgaande pagina's van dit topic beschreven staat, die heeft ook grote schijven met Wilwood klauwen maar daar komen gewoon standaard Golf 2 GTI fusees+schijven op, met Golf 5 alu klauwen, deze worden op Markplaats aangeboden voor 110 euro per paar, nieuw en origineel.
Afbeelding

Intussen ligt het blok inbouwklaar, wachten is nog op wat remleidinkjes die wil ik niet zelf maken maar kant en klaar kopen, toevallig kwam ik een set voor een VW bus tegen op Marktplaats waar alles in zat wat ik nodig heb en nog wat extra voor de toekomst...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus nog het blok er in hangen, de achteras aanpassen en dan is ie technisch klaar. Maar er zit hier en daar wat roestschade aan het plaatwerk, dat neem ik dan ook maar gelijk mee en i.p.v. deels overspuiten denk ik aan een een wrap in halfmat donker zilver...heb monsters aangevraagd in A4 en ga daar eerst eens een 1:24 mee doen om te kijken hoe het uit ziet, wordt vervolgd...
De Brembo setup van de voorzijde met de 166 klauwen en 305 mm schijven en adapters voor 33 poten komt beschikbaar voor verkoop. De klauwen waren perfect toen ik die kocht, geen geoxideerde klompen van een sloper maar als nieuw van een jonge schade auto. De schijven zijn ook nog als nieuw. Zal t.z.t een verkoop topic maken met foto's maar bieden via pb mag al. Hoeft niet zo'n geweldig bedrag te kosten als wat ik hier vaker voorbij zie komen maar het zou wel met een 2 (of 3,4) mogen beginnen en 3 cijfers voor de komma...
De Wilwood handremklauwen van de achterzijde gaan ook in de verkoop maar de markt hier op dit forum zal wat moeilijk liggen, veel werk om aan te passen, zijn niet goedkoop en de handremwerking is marginaal, net goed genoeg voor de APK als je de handel met 2 handen aantrekt.
De 7.5x16 Azev A velgen in donkergrijs met gepolijste rand en zonder deksels gaan ook in de verkoop. Niet echt mooi gespoten en de randen mogen wel eens opnieuw gepolijst maar voor de rest in orde. Steek 4x100, mogen weg voor de lage vaste prijs van 150 euro. Banden zijn kaal.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 23, 2013 07:50

Mooi verhaal wederom, respect voor de doorzetting vermogen en je uitvinders capaciteit! :thumbs:

Leuk om zo te lezen! Ben erg benieuwd straks naar het resultaat. Velgen staan nu al super!
Wel kan je de originele schijven gebruiken met deze 75TS Brembo's, waarbij de tussenstukjes in de klauw verwijderd worden, of standaard klauwen van een 1.6-1.8-2.0 75 of soortgelijken, maar die zijn van ijzer...ik heb 5 auto's (geen rijklaar momenteel) maar op geen enkele komen nog ijzeren klauwen...
Wordt de remwerking hier veel beter van? Heb je hier ervaring mee?

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 23, 2013 14:25

GEWELDIG dit. Ook de BBS velgen is een stuk mooier dan die er onder zaten. Smoeld weer een stuk mooier. Echt RESPECT hoor. :thumbs:
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 23, 2013 17:25

De uber sud! 8)
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 23, 2013 20:13

Wordt de remwerking hier veel beter van? Heb je hier ervaring mee?

Martijn
Bij gelijke zuiger diameter zal dat niet veel uitmaken maar alu is gewoon mooier, ijzer is voor goedkope auto's! Alu is ook lichter, belangrijker bij remmen in de wielen dan bij remmen op de bak maar toch. De achterklauwen van een Golf 2 GTI zijn ook nog van ijzer, vanaf 4 of 5 zijn ze van alu maar wel met dezelfde hoofdmaten dus als de keuze er is, dan aluminium.
GEWELDIG dit. Ook de BBS velgen is een stuk mooier dan die er onder zaten. Smoeld weer een stuk mooier. Echt RESPECT hoor. :thumbs:
Ja die BBSsen zijn echt lekker en een beetje fout net zoals ... (vul zelf in). Hier een voor en na plaatje, en ik had vorig jaar een zeepkist gebouwd voor mijn neefje met deze velgen, hij werd er 3e mee. Dit jaar omgebouwd naar fietswielen en toen werd ie eerste, het belang van lichte wielen, die komen veel sneller op gang.
Afbeelding
Afbeelding
De uber sud! 8)
Die term is al gereserveerd geloof ik :) Ik moet opassen dat de BBSsen niet de spreekwoordelijke vlag op de modderschuit worden want de carosserie en met name de lak is in erg slechte staat. Feitelijk was door de defecte motor de auto technisch en economisch total loss maar wie is er hier zo berekenend...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 23, 2013 23:58

Wederom heerlijk geknutsel! :thumbs:

Ik vraag mij zo even af, of het niet mogelijk is/ was/ zou zijn, om de schijven andersom te monteren?
Dan zou je geen spacers nodig hebben, maar de klauwen verder naar buiten moeten plaatsen.... en dus langere tap einden en vul ringen/ bussen tussen bak en klauwen. (en minder uit de bak hoeven slijpen)

Ik weet niet of die ruimte er onder de auto is?

En nu bedenk ik mij nog een mogelijk obstakel: De oren van de klauwen gaan dan zeker de flens van de aandrijf as in de bak raken?

Waarom ik in die richting denk? => Voor Sud's met standaard onderstel zou het dan moeten passen, lijkt me......
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di sep 24, 2013 20:15

Mij lijkt dat de schijven zo dicht mogelijk bij de lagers in de bak moeten zitten, stel je eens voor de krachten die optreden als de schijf verder weg zit, enorme buigkrachten op de steekassen. En de klauwen verder naar buiten monteren geeft ook een grote belasting van de bevestigings bouten. Dan kun je beter universele Wilwood schijfringen gebruiken met een adapter zoals ik voor mijn andere Sud project voorbereid had. Is wel duurder, de BMW schijfjes is tientjes werk zelfs van Brembo.
Hier is een set up van een engelse racer, omdat die grotere klauwen heeft moesten de schijven ook wat naar buiten. Als je hard remt ontstaat er volgens mij een kracht die de steekas naar achteren duwt daarom beter de schijf zo dicht mogelijk bij het lager zodat geen groot moment kan ontstaan.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za sep 28, 2013 13:05

Mooi werk weer, en ik hoop dat the curse of the blue pearl voor jouw afgelopen is voorlopig
ik vondt het klote voor jouw tijdens spettacolo met het lager probleem.
vandaag haal ik een blok bij thor op dan rij ik ook weer alfa
:roll: :roll:

Gr lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Terug naar “Projecten”