Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 09:05

vliegwiel en prise as die stuk gaan :?

kan me het niet voorstellen, wat voro koppeling had je erin?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 12:05

vliegwiel en prise as die stuk gaan :?

kan me het niet voorstellen, wat voro koppeling had je erin?
Gewoon een originele koppeling. Als je bij de starter keek als iemand anders probeerde te starten, ging het vliegwiel op en neer alsof er een slag in zit en de motor draait niet mee. Misschien is de prise as nog goed en is het hart uit de koppelingsplaat gebroken. Hopelijk is de krukas nog goed. Maar we zullen zien, zodra die hier is gaat de motor en bak eruit. Hopelijk heeft de motor niet over zijn toeren gedraaid en zijn de kleppen tegen de zuigers gekomen toen de aandrijving weg viel, het ging allemaal erg snel met alarmerende geluiden en volgens toeschouwers vonken vanonder uit de auto. Ik was verbaast dat de motor nog gewoon stationair draaide na uitrollen.
Het gebeurde tijdens het sprinten, bij overschakelen van 2 naar 3 bij 7000 tpm. Nu dat ik erover na denk, had ik in de eerdere sprints ook al wat gevoeld in de aandrijflijn.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3649
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 17:35

Ciao bert, neemt niet weg dat je niet in te halen was op het circuit, mijn zwager was er ook en reed een tijd achter je met een witte Giulia Super(met "de Grood" stickers op de achterdeuren)

Hij was erg onder de indruk van je Sud 8) 8)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 17:55

Probleempje of niet lekkere sud hoor. 8)
Dat probleempje kom je zo weer overheen je kunsten kennende.
Mooi dat ie toch met de anwb meekon.

Filmpje van je eerste slalom komt eraan.

Grt rogeralfa. :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 21:08

Ja de Sud deed het heel goed op het circuit tijdens het registerr rijden, sommige bochten gleed ie mooi over alle 4 de wielen naar buiten, sommige bochten waren zo glad, daar kon je helemaal niets anders als wachten tot het weer rechtdoor ging, maar dat zal voor iedereen gelden. Ik durfde toch niet het hele rechte stuk het gas vol erop te houden om op het laatste moment pas te remmen, zal de leeftijd zijn...
Foto van www.racephoto.nl
Afbeelding
Vandaag en morgen heb ik vrij, vandaag maar aan mijn andere project gewerkt en was aan het opruimen om naar huis te gaan toen het sleepbedrijf belde dat ie over een uurtje er was, dus daar op gewacht en nog even snel de startmotor eraf gehaald en onder dat beschermblik onder het vliegwiel. En het vliegwiel kun je inderdaad met de hand op en neer bewegen en heeft geen verbinding meer met de krukas. Toen ik ´m in de versnelling zette en het vliegwiel met een schroevendraaier blokkeerde kon ik de auto niet meer wegduwen, dus wel verbinding tussen bak en vleigwiel. De drukgroep zit nog op het vliegwiel. Ik denk dat het hart uit het vliegwiel uitgebroken is. Het is een Sud vliegwiel dat lichter gemaakt is door afdraaien, en dat heb ik al heel lang en op verschillende motorblokken in verschillende auto´s gebruikt. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar het afdraaien was volgens mij meer aan de buitenkant gebeurd. Enfin, speculeren heeft geen zin, morgen gaat het blok eruit en dan zal duidelijk zijn wat de schade is. Ik heb nog een goede koppeling liggen want het 16v blok kwam met een zgan koppeling terwijl die uit de 8v nog zeer goed was. Het 16v vliegwiel heb ik ook nog maar dat is veel zwaarder dan een sud vliegwiel, vanwege de extra vertanding voor de bdp sensor maar sowieso dikker. Heb ook nog 2 sud vliegwielen liggen. Wellicht kan ik een beroep doen op sprint88 of die nog steeds vliegwielen doet afdraaien tegen vergoeding? Zo`n lichter vliegwiel is toch wel fijn, vooral nu ik gemerkt hebt hoe de motor op gang komt zónder vliegwiel!
Wordt vervolgd.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 21:28

Zouden de bouten niet eruit gelopen zijn? :? Dat het hart uit het vliegwiel breekt is wel heel zeldzaam namelijk. Ik ben in ieder geval benieuwd... :oops:

Remmen hielden het dus wel goed op het circuit? :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 21:30

JZo`n lichter vliegwiel is toch wel fijn, vooral nu ik gemerkt hebt hoe de motor op gang komt zónder vliegwiel!
Als het alleen het vliegwiel is en niet de krukas, dan valt het uiteindelijk toch relatief mee. ;)

Ik moest om deze quote toch wel weer smakelijk lachen. :lol: :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 22:11

Zouden de bouten niet eruit gelopen zijn? :? Dat het hart uit het vliegwiel breekt is wel heel zeldzaam namelijk. Ik ben in ieder geval benieuwd... :oops:

Remmen hielden het dus wel goed op het circuit? :)
Het uiteinde van de krukas zit bijna geheel verzonken in het achterste carterdeksel, en nu zag ik daar nog wat zitten dat niet meedraaide met het vliegwiel en het leek mij het hart van het vlliegwiel dat nog steeds keurig vastgeschroefd zit, maar morgenavond weet ik zeker wat het is.
De remmen hielden zich prima, maar ik durfde er niet 100 procent op te vertrouwen, bijvoorbeeld op het einde van het rechte stuk toch nog effe van te voren de rem aantikken om te voelen of er nog druk op zat bijvoorbeeld, en enkele opzettelijke blokkeertests om te zien of ook wel echt de voorwielen als eerste blokkeerden maar alles was in orde. Vanwege het natte wegdek zouden de standaard remmen ook wel voldaan hebben en de huidige remmen zullen wel niet meer dan "net te heet om aan te raken" zijn geworden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 22:21

JZo`n lichter vliegwiel is toch wel fijn, vooral nu ik gemerkt hebt hoe de motor op gang komt zónder vliegwiel!
Als het alleen het vliegwiel is en niet de krukas, dan valt het uiteindelijk toch relatief mee. ;)

Ik moest om deze quote toch wel weer smakelijk lachen. :lol: :thumbs:
Nou, het was een aparte ervaring tijdens die sprint. Eerst hoorde ik die verontrustende geluiden en alles leek kapot en gelijk de koppeling ingetrapt en laten uitrollen, adrenaline peil maximaal en ik stond stil en de toerenteller keurig op 900. O, de 1 ingeschakeld en proberen te rijden en hij kwam vooruit maar langzaam, ik dacht, een enorm slippende koppeling, en ik gaf iets meer gas en de toerenteller ging gelijk naar 4000 in 0.1 seconde, van schrik liet ik het gas weer los en de motor draaide gelijk weer stationair, maar de toerenteller hield het niet bij met terugzakken. Ik was volledig in de war op dat moment en dacht wat maak ik nu mee. Awel. Ik had die dag de 2 slicks bij me en die zou ik ruilen voor een flles drank, maar de "koper" had verzuimd een fles drank of tray bier te kopen en gaf mij wat geld, ik had toen ik ´s avonds thuis was liever de drank gehad dan het geld (en er was niets meer open)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 22:41

Ben benieuwd Bert of het hart eruit is

Mocht het nodig zijn dan geef maar een gil draai ik er een voor je af.

Gt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 19, 2011 23:03

Ben benieuwd Bert of het hart eruit is

Mocht het nodig zijn dan geef maar een gil draai ik er een voor je af.

Gt rogeralfa :driving:
Heb je er een op voorraad om af te draaien, ik denk dat je alvast kunt beginnen. Ik stuur je dan een origineel exemplaar op ter vervanging. Ik ga dus nu dinsdag het blok eruit halen, maar wo tm za heb ik middagdienst, dan zondag en maandag weer vrij en dan hoop ik ´m weer klaar te hebben, want als ik op vroege dienst naar het werk moet op de fiets moet ik om 4 uur vertrekken :shock: Ok, die vroege diensten kan ik eventueel ook nog wel op de fiets. Ik denk toch echt dat het huidige vliegwiel in elk geval niet meer bruikbaar is, de tanden van de startkrans lijken ook beschadigt. Dus Rogeralfa, als je nog een Sud vliegwiel hebt liggen, en je hebt de tijd er voor, dan zou het mooi zijn als je dat voor het weekend klaar hebt en opstuurt zodat ik het maandag heb, maar een week later is niet onoverkomelijk, ik stuur je dan zo snel mogelijk weer een origineel wiel op. Alle kosten worden vergoed uiteraard, verzendkosten en ik dacht dat je 35 euro vroeg voor het afdraaien.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di sep 20, 2011 17:45

Snelle update vanaf mobielfje, het was inderdaad het vliegwiel. was teveel afgedraaid, ga ed nu een origineel inzetten. dus sprint88, als begonnen was neem ik het maar heeft dus voorlopig geen haast
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di sep 20, 2011 21:16

Hey mooi dat ie weer snel tijdelijk klaar is
Ik heb geen los vliegwiel liggen dus stuur er maar een op dan draai ik m af.

Adres per pb.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di sep 20, 2011 21:29

is een 33 16V vliegwiel heel anders?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo sep 21, 2011 02:37

Poeh, poeh, na 11 uur sleutelen heb ik er een ander vliegwiel in zitten en een andere koppelingsplaat en hij loopt weer alsof er niets gebeurd is. Het vliegwiel was lichter gemaakt door afdraaien en dat had ik al 15 jaar. Toendertijd aan iemand meegegeven die iemand kende die dat al heel vaak gedaan had. Maar nu blijkt dat het centrum nog maar 5 mm dik was terwijl origineel 9 mm is, dat zal de oorzaak zijn! Dus nu een origineel erin gezet. Het vliegwiel met drukgroep kon je kantelen t.o.v. de prise as dus ik dacht dat die ook stuk zou zijn, maar dat was niet zo, het hart van de koppelingsplaat heeft gewoon zoveel speling. Daar zitten veren of zo waarschijnlijk om vibraties te dempen dus misschien hoort er zoveel speling in te zitten maar ik heb er toch een andere ingezet met een vast midden zonder veren, wel radiale veren verder van het midden verwijderd natuurlijk.
De versnellingsbak heeft wat slijpsporen maar niet erg.
Toen ik dacht klaar te zijn en vol verwachting de contactsleutel omdraaide, alleen een klik van de startmotor. Na lang zoeken bleek dat die uitgerekend nu overleden was. Zolang die uit de langeduur project Sud van mijn broer geleend.
Ook nog het blok aan de voorkant uit het touw gevallen op mijn onderarm, niet zo slim, gelukkig had het blok geen schade! (mijn arm alleen wat schrammen en die zal morgen wel dik zijn)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”