Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 21:16

Ik was al een tijdje aanbiedingen op ebay aan het volgen voor geschikte 16 inch velgen voor de Sud en twijfelde tussen BMW AC schnitzer (5 spaaks) en Lenco BSX (BBS lookalike). Azev A vond ik eigenlijk nooit wat aan, te modern. Het is dan toch Azev A geworden, een setje opgehaald voor 120 euro in het Schwarzwald (ofzo, met die Tomtom weet je niet echt meer waar je bent) met de iets terugliggende spaken en gepolijste rand leek het me toch wel OK en eenmaal op de auto was ik helemaal overtuigd. Had 2 goede (qua profiel dan, het zijn de slechtste banden ooit geloof ik) Wanli 215/40/16 banden en 2 versleten. Zonder de auto op te hogen en met kale voorbanden toch een tijdje rondgereden, erg interessant de geur van verbrand rubber en wielspin in 2 bij gewoon rechtdoor rijden op een natte weg.

Met 14x7.5, rustpauze langs de Duitse Autobahn noodzakelijk vanwege de rugbrekende kuipstoelen:
Afbeelding
De Azevs gemonteerd zoals gekocht met 16 mm spoorverbreders achter, toch wel weinig veerweg, de plastic wielranden zijn overigens helemaal uitgehold en de originele stalen randen zoveel mogelijk weggeslepen waarbij binnen en buitenscherm achter wel aan elkaar gelast zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Na de rit van ruim 400 km om de velgen op te halen (had me verkeken op de afstand) gelijk op marktplaats gekeken voor comfortabelere stoelen en een geschikt setje gevonden voor maar 50 euro (ik noem overal prijzen bij, vind ik zelf ook altijd interessant om bij anderen te lezen). Kwamen uit een Kever die de man ooit gekocht had, niet origineel natuurlijk ze lijken mij jaren 70. Van vinyl, zeer goed want kan ik desnoods met wasbenzine schoonmaken als ik er weer eens met olie/verfkleren in ben gaan zitten. Op de flitsfoto zie je allerlei onvolkomenheden die in het echt niet zichtbaar zijn:
Afbeelding
Ook nog een 36 cm Victor stuurtje gescoord echt leer ter vervanging van het 32 cm Victor stuurtje van plastic dat aan het scheuren was. (Marktplaats, Alfastrada, nieuw, 75 euro)
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 21:29

Toch maar spacers voor boven de Opel Rekord Caravan achterveren (100kg/cm) gemaakt 25 mm en van een set sprint voorveren 1 winding afgehaald en bewerkt met lasapparaat zodat de 1e winding weer horizontaal is. De veren die eronder zaten waren ook zo gemaakt echter schijnbaar ingezakt in de loop der tijd. Nu was de wagen echter voor veel te hoog gelukkig heb ik 2 setjes onderste veerschotels, daar zit 20 mm verschil in qua hoogte, weet niet of het sprint/sud schotels zijn ofzo in elk geval heb ik nu 2 setjes veren en 2 setjes schotels, kan elke hoogte tussen -40 en -100 in stappen van 20 instellen. is nu -60 voor vergeleken met de onverknoeide ik bedoel onverlaagde sud van mijn broer die er ook nog staat. Nieuwe voorbanden Falken 195/45/16. Paar herfstsfeer statieportretten gemaakt. Het sudje ziet er niet meer mean uit eerder elegant! Hoewel laatst een kind tegen het andere riep, kijk daar eens wat een gekke auto, hmmm. Intussen fraaie Alfa logos in zwart/zilver over de Azev logos geplakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn andere project moet maar even wachten (20 cm verbreed, AMG kompressor, Brembos van een 996 biturbo) er staan 2 suds op deze foto:
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 21:58

Was ook al een tijdje aan het denken over een rem-upgrade met schijven in de wielen. Was eerst een beetje tegen want met schijven in de wielen voor is het eigenlijk geen echte sud meer maar een normale auto zoals een 33 (grapje). Enfin, probleem was altijd om een zeldzame 33 achteras te scoren met schijven, vanwege de handrem en de vraag of die wel past ivm alle reactiearmen naar voren gericht en ook heeft die zo'n korte Panhard stang wat me niet bevalt.
Echter ik denk dat ik een oplossing gevonden heb na wat internet zoeken. Ik geloof dat de ABS 33 slechts 240 mm schijven voor en achter heeft, een Sud heeft 259 voor en 234 achter. Ik las hier op dit forum over de 155 V6 upgrade die past op 33 veerpoten, dus een setje 2e hands gescoord, schijven, blokken en klauwen op de duitse ebay, een paar muisklikken en 50 euro incl verzending, daar kun je niet zelf voor gaan zoeken op een sloop. Dit zijn 283 mm schijven, 22 mm dik inwendig geventileerd. Het gewicht viel me zwaar tegen (woordspeling) die Rudolf Hruschka wist wel wat ie deed met remmen aan de bak. Maar goed. Voor de achterkant was ik aan het denken over de VAG remklauw, aluminium met handrem, niet duur (er staat een nieuw setje op marktplaats voor 100 euro) en gebruikt in alle VW, Audi etc die achter schijven hebben uitgezonderd de über R32, S4 enzo, zeg tot 200 pk. Die hebben allemaal 240 mm schijven dus eigenlijk zijn de Sud schijven met 234 mm ook goed genoeg. Echter het gaat ook om de show en ik zag in de parkeergarage zo'n vrolijk uitgedoste TT roadster met grote doorkijkwielen en dan zie je daar ergens in de verte zo'n armzalig schijfje zitten...om een lang verhaal kort te maken, ik heb achterklauwen van een 166 gescoord (2e hands, 75 incl verzending duitse ebay) zijn ook van aluminium. De bijbehorende schijven zijn 279 mm. echter 5x108. Dat is echter niet zo'n probleem want mijn doel is deze tussen de flens van de originele Sud schijf en het wiel te plaatsen. De 166 schijf is dan een soort 6 mm spoorverbreder, de schroefdraad voor de wilebouten zit in de sud schijf flens, het originele schijfgedeelte doe ik eraf slijpen. De 166 past net niet over de Sud naaf/flens, het scheelt 0.5 mm dus niet zo'n probleem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 22:11

De knoop doorgehakt en niet bezuinigd, 4 nieuwe schijven en blokken besteld bij "Autoteile Preiswert", 206 Euro incl verzending Textar schijven en Mintex blokken. Ook de klauwen ontroest en geverfd met Hammerite. De bedoeling is om deze nog te spuiten als de Hammerite uitgehard is met rode 2K autolak, omdat Hammerite niet tegen remvloeistof kan.
Afbeelding
Afbeelding
Op amateuristische wijze de 166 schijven aangepast op 4x98, 2 gaten boren en 2 bestaande gaten opboren/uitvijlen. Beetje slordig allemaal maar ze komen dus tussen wiel en flens en de remkrachten komen niet rechtstreeks op de wielbouten maar op de wrijving tussen flens/schijf/wiel (toch?). En het middengat is wel goed en zorgt voor de centrering van de schijf. Ik rij nu met 16 mm spoorverbreders achter en daarom heb ik 10 mm spoorverbreders in de binnenkanten van de schijven geplaatst, zo zie je ze later niet zitten en is de schijf dichter bij de spaken van het wiel (show off). En om het onafgeveerde gewicht toch iets te verminderen, en wederom voor de show, gaten geboord in mijn nieuwe schijven. Ja er klopt iets niet, ik had pas 1 gat verkeerd geboord toen ik mij dat realiseerde dus geen weg terug, maar ik heb 4 rechtse schijven gemaakt. Enfin, niet zo belangrijk.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 22:12

Lekker bezig!! Het is wel een uber-sud aan 't worden !! 8)
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 22:21

Lekker bezig!! Het is wel een uber-sud aan 't worden !! 8)
Dat is een understatement :!:

:thumbs:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 22:30

Morgen wordt mijn Sud gekeurd (iedereen die nu op kenteken gaat zoeken, ja al weer een paar dagen te laat) in originele configuratie (origineel qua remmen dan) en het wachten is op een paar 33 veerpoten die ik bij een mede forummer gereserveerd heb incl naven, assen en handrem bediening+kabels. Ik zag pas later dat dit 3 gaats poten zijn maar is misschien een voordeel, de 3 gaten die ik nu moet boren kan ik zodanig plaatsen dat de wielen een meer Sud-achtig negatief camber hebben en ook niet zo'n grote naloop of hoe heet dat, fuseepen langshelling is bij een sud heel klein zorgt voor licht en gevoelig (Jan Modaal met de Kadett zegt zenuwachtig) stuurgedrag terwijl de 33 eigenlijk stuurbekrachtiging nodig heeft. Echter, ik zeg maar wat, dit moet ik nog uitzoeken. Hopelijk passen mijn mooie gele bijna nieuwe Koni's (helemaal uit Australië ge re-importeerd wegens elders onvindbaar) op de een of ander manier in de 3 gaats poten.
O, en ik durf het bijna niet te zeggen, ik heb ook nog dit besteld voor het geval dat, als ik het goed begrepen heb komen ze zonder Brembo decals dus ik kan er Alfa Romeo scriptjes opplakken, mocht ik besluiten ze te gebruiken, wat nog niet zeker is. 16 euro incl verzending, vanuit...Maleisië (hoe schrijf je dat uberhaupt):
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 22:52

Lekker bezig!! Het is wel een uber-sud aan 't worden !! 8)
Dat is pas als er ook een compressor op komt, van een Mini Cooper (die doen ze vaak upgraden dus aanbod genoeg) of van een Mercedes 4 cilinder Kompressor, in combinatie met Megasquirt. Met een bescheiden overdruk van 0.5 bar moet er 200 pk uitkomen en dat compenseert de langere overbrenging met de 16 inch wielen. Waarschijnlijk kunnen de motorlagers en versnellingsbak niet continu 200 pk verdragen maar voor een vlotte acceleratie is het leuk. Dan is het een echte wolf in wolfskleren terwijl iedereen denkt dat het een schaap in wolfskleren is. Dit overweeg ik serieus, echter helaas is de Sud wat dat betreft nog niet aan de beurt. De 308 heeft nu een compressor uit een SL55 AMG die gaat werken met 1 bar overdruk met Audi S4 upgrade intercoolers, streven 350-400 pk ipv 215 echter is nog lang niet klaar, zie link hieronder.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 23:13

Afbeelding
Dit zijn toch wel heel bizarre onderdelen hoor, zoiets zou ik niet eens kúnnen verzinnen :lol: Ach, ik zal dan ook wel nooit rijk worden. Overigens is dit een flinke aanpassing, met die remmen. Heb je al wat aan de vloeistofverplaatsing/hoofdremcilinder gerekend?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo nov 11, 2009 23:44

Dit zijn toch wel heel bizarre onderdelen hoor, zoiets zou ik niet eens kúnnen verzinnen :lol:
Ja lachen, ik zag die bij iemand die een Pagani Zonda aan het bouwen is met Ford Scorpio ophanging en Jag V12 met 2 turbo's van weer een andere sloopauto, en die had deze covers over zijn roestige Ford klauwen en het zag er overtuigend uit. Als je niet weet dat deze covers bestaan, zou je inderdaad denken, zo'n dure remmen voor zo'n ouwe auto..
Overigens is dit een flinke aanpassing, met die remmen. Heb je al wat aan de vloeistofverplaatsing/hoofdremcilinder gerekend?
Nee, wel bij de 308, en daar heb ik een grotere hoofdremcilinder ingebouwd van een Iveco Daily (bolt on, <60 euro, lachen) maar bij de Sud ziie ik wel hoe het komt. Ik zag dat de achteremzuiger van de 166 gelijk is aan de Sud voorzuigers (38 mm) en de 155 V6 voorzuiger is liefst 54 mm. Maar ik krijg nu 1 zuiger per klauw ipv 2 en ik weet niet wat daarvan het effect is, zie wel hoe het gaat. Het pedaal is nu plankhard, echt maar paar mm slag maakt ie en zelfs als dat verdubbeld is de slag nog steeds veel kleiner als bij mijn Lancia bijvoorbeeld (die heeft dan ook geen bekrachtiger). Werken zal het altijd, en als de slag te groot wordt wat ik niet verwacht, zoek ik wel een passende hoofdremcilinder erbij.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 12, 2009 11:20

:thumbs:

Het 2e Sudje staat rechtssachterin onder zeil denk ik. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 12, 2009 14:12

Voor de achterkant was ik aan het denken over de VAG remklauw, aluminium met handrem, niet duur (er staat een nieuw setje op marktplaats voor 100 euro) en gebruikt in alle VW, Audi etc die achter schijven hebben uitgezonderd de über R32, S4 enzo, zeg tot 200 pk. Die hebben allemaal 240 mm schijven dus eigenlijk zijn de Sud schijven met 234 mm ook goed genoeg.
Hallo Bert,
Weet jij toevallig hoe deze klauwen zich verhouden t.o.v. de transaxle achterremklauwen? Deze zijn namelijk verschrikkelijk en een mooie zelfstellende versie met handrem zou echt een super upgrade zijn.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 12, 2009 14:39

Inderdaad wel interessant, wat is het VAG-nummer van die dingen? Dan kan ik er eens eentje laten komen en bekijken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 12, 2009 19:02

Inderdaad wel interessant, wat is het VAG-nummer van die dingen? Dan kan ik er eens eentje laten komen en bekijken.
Hier is er eentje, http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0289547500 , het VAG nummer is schijnbaar 1J0 615 423
Afbeelding
En een complete gebruikte dus incl drager.
Afbeelding
Hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik tot de overtuiging kom dat het precies dezelfde is als die van de 166 (heb ik nu even niet bij de hand), merk en zuiiger diameter Lucas 38 zijn in elk geval hetzelfde. De 166 haalt zijn grotere remkracht dan door de grotere schijf en ik vond het al vreemd dat de blokjes niet het volledige frictiegedeelte van de schijf benutten. Ja ik heb echt 166 klauwen want de klauwen en remblokken kwamen van onafhankelijke leveranciers en de blokjes passen in de klauwen.
Van transaxles weet ik niks dus de pasmogelijkheid mogen jullie zelf onderzoeken echter ik schat de kansen niet hoog, er zijn zoveel mogelijkheden voor pasproblemen omdat de klauwen totaal anders zijn (ik meen dat de transaxle klauwen achter erg lijken op sud voorklauwen). Overigens zijn er wel een paar types VAG handremklauwen kwam ik tegen, handrem mechanisme kan anders georienteerd zijn horizontaal/verticaal ofzoiets.
Ik meende het ei van columbus te hebben voor diegenen die de handrem van de sud op de voorwielen beu zijn en niet teveel tijd willen investeren, 166 (of dus VAG) klauwen achter op de standaard Sud schijf maar dat gaat niet lukken, ze zijn behoorlijk groot aan de zuigerzijde met het handremmechanisme en je komt in conflict met de as en naafdrager. Met de 166 schijven is dit probleem niet omdat die verder naar buiten zitten en dan gaat het net.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 12, 2009 19:07

:thumbs:

Het 2e Sudje staat rechtssachterin onder zeil denk ik. :wink:
In 1 keer goed! Het is deze: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=17197
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”